Latvala klar för WRC-start i Finland, lite buggar i ”Kungliga Rallyt”, Rallyradion täcker men även mycket tv, Klara punkterade finalchansen i Höljes, Johan K. totalt överlägsen, O´Donovan visade äkta seger glädje, Hyundai planerar för fyra bilar i WRC och Loeb byter till Dacia!
På fredag släpps anmälningslistan för Rally Finland 3-6 augusti och från denna kommer dagens både gladaste och mest överraskande nyhet, Jari-Mattia Latvala gör comeback med GR Yaris Rally1.
– Jag gör detta med min vän och kartläsare Juha Hänninen och planen är att bara ha kul, förklarar en glad Latvala.
Med 209 starter i WRC för Ford, Volkswagen och Toyota är han den som kört allra mest på VM-nivå och senast var som privatanmäld i Rally Sweden 2020 där han tråkig nog fick bryta med tekniska problem. Efter att ha berättat för Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda om sin dröm att få möjlighet att köra en Rally1-bil innan han fyllt 40 år.
– Det här måste vi göra, svarade Toyoda och på den vägen är det.
Vilken tävling det skulle bli var då inte bestämt, men när fjärde bilen var ledig till hemmatävlingen var saken klar, dessutom ett rally där han tidigare har tre segrar.
Med detta bestämt så går också Toyoda in som Latvalas ersättare som teamchef i Finland och för ordinarie chef gäller bara en sak vilket han är noga med att poängtera.
– Målet är att ha ett ”smile” efter varje sträcka. och skulle vi vara mellan topp fem och tio skulle jag bli överlycklig!
Förberedelserna blir dock inte optimala då i dag 38-årige Latvala bara får en testdag innan start, men som han så klokt konstaterar.
– Jag har inga planer att börja en ny karriär som förare i VM…
*
Då är det tid för ”Rallyweek” då det på torsdag smäller i den värmländska kiosken med ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Med bara fyra dagar kvar till dess verkar en del pusselbitar inte riktigt finnas på plats, att döma av de efterlysningar på Facebook som duggar tätt. Precis som över allt, verkar det även för ett ”Kungligt rally” vara svårt att fylla alla funktionärsluckor.
Även systemet med utskick av förbeställda biljetter/program finns lite buggar. Har fått påstötning om detta och något som irriterat är att programmet inte skickas ut med post. Bara biljetterna fanns i kuvertet så detta måste hämtas på plats i Värmland. En som hört av sig skriver.
–I stället fanns det med en papperslapp med text om att jag kan hämta ut ett program på Rally – HQ vid Färjestads travbana. För egen del så ska jag köra från Skåne till Värmland och för att undvika onödiga kostnader tänkte jag komma dit i anslutning till att rallyt börjar…
Till rallyts försvar kom där tämligen direkt en förklaring och denna var, att tryckningen av programmet blivit försenat. Istället för att invänta detta gjorde man så här svarades det. Förståligt att man inte ville riskera att biljetterna inte kom fram förrän efter rallyt. Ändå lätt att förstå irritationen men nu väljer jag ändå att se detta som ett inkörningsproblem. Det är lätt att glömma att det trots allt är premiär för ERC i Sverige. Även om där är många rutinerade i tävlingsledningen så är där även de som inte har riktigt samma erfarenhet, vilket kanske detta är ett bevis på. Nu är jag ändå säker på att Glenn Olsson och hans stab har styr på det mesta, men ändå lär det säkert dyka upp ”oförutsett klydd”…
*
Klart är att ”Rallyradion” sänder från rallyt och har bemannat med Sebastian Bourghardt som programledare och studioankare. Per Johansson är sedan på fältet som Rallyradioreporter och som i helgen kompletteras med Christian Fryklund, en känd radioröst i Värmland.
För oss här nere är det https://www.svenskbilsporttv.se/ som gäller medan man på plats ska ratta in KN Radios olika frekvenser.
– Samarbetet inleddes kring Rally Sweden i Umeå och från detta vet vi att kapaciteten finns, förklarar Glenn Olsson.
– Nu skapar vi vår eventproduktion och jobbar tätt tillsammans med radioproduktionen så att vi kan bjuda fansen på riktigt fin information i rallyskogen!
Även om det för Rallyradion med all sin rutin blir lite ”en dag på jobbet” så finns där nya grepp berättar Sebastian Borghardt
– Vi tar ett nytt grepp och väver in serviceplatsen och eventarenorna i större utsträckning, vilket vi tror ska ge en helhetsbild av tävlingen för de som följer oss på plats eller hemma i stugorna.
Även SVT och C More/Sportkanalen laddar upp för den svenska ERC-premiären. Bara att se på Ericsson Motorsports sammanfattning.
TV-tablå Royal Rally of Scandinavia:
Torsdag:
14:00: Kval, Bäck-Hult. emotorsport.se
Fredag:
09:00: SS1-4, Ölme 1, Lungsund 1, Ängebäckstorp 1, Mölnback 1. C More, Sportkanalen.
11:00: SS3, Änebäckstorp 1. (ss-start: 11:03) SVT1.
14:15: SS5-8, Ölme 2, Lungsund 2, Ängebäckstorp 2, Mölnback 2. C More.
14:25: SS5-8, Ölme 2, Lungsund 2, Ängebäckstorp 2, Mölnback 2. SVTplay.
16:00: SS7, Änebäckstorp 2. (ss-start: 16:10) SVT1.
Lördag:
07:15: SS9-11, Tomten 1, Tolita 1, Gårdsjö 1. C More.
10:00: SS12, Colin´s 1. (ss-start: 10:05) C More, Sportkanalen.
10:00: SS12, Colin´s 1. (ss-start: 10:05) SVT1.
13:15: SS13-15, Tomten 2, Tolita 2, Gårdsjö 2. C More.
13:20: SS13-16, Tomten 2, Tolita 2, Gårdsjö 2, Colin´s 2. SVTplay.
16:45: SS16, Colin´s 2. (ss-start: 16:50) C More.
16:45: SS16, Colin´s 2. (ss-start: 16:50) SVT1.
*
Även om Klara Andersson tog sitt livs första heatseger i World RX på hemmaplan i Höljes blev det ändå en helg som CE Dealer Team nog helst vill glömma. Varken Klara eller teamkollegan Niclas Grönholm kunde ta sig till final. För SMK Hörby-Klara som fick punktering i sin semifinal, är det fortsatt en sjunde plats i VM som gäller medan Grönholm är kvar som tvåa.
– En tuff helg med många ”ups and downs”. Fantastisk känsla att vinna första heatet vilket jag hopades skulle innebära en bra start på helgen, berättar Klara.
Med riktigt uselt sommarväder, kallt och regnigt hade Klara problem att hitta rätt i blötan.
–Nytt för mig i den här bilen så där var mycket att lära och i semifinalen kändes det som att vi hittat rätt inställningar men så kom punkteringen…
Nu väntar nästa deltävling i England om tre veckor och inför denna är Klara fortsatt optimistisk.
– Vi har potentialen och vi tar mycket lärdom med fina poäng med oss från Värmland!
*
Själv följde jag enbart finalerna på SVT2 och det känns lite dumt att säga att totalt överlägsne Johan Kristoffersson är på väg att gräva sportens grav. Så klart kan man inte begära att han ska prestera sämre, men när man är så dominerande som han är med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS Polo RX1e blir det helt enkelt inte skoj. Nu tog han fjärde segern och som han själv konstaterade.
– 18 heat och fortfarande inte ett stenskott i framrutan. Det är helt sanslöst!
Nu har rallycrossens egen ”Zlatan” en ledning på 27 poäng före Niclas Grönholm medan trean Kevin Hansen är ytterligare fyra efter. Till saken hör också att det inte är några dåliga chaufförer som Johan använder lite som ”rundningsmärken”. I finalen tog han starten och sedan var det klart och det som de 24 100 åskådarna hoppades skulle bli spännande, blev istället ett långt pärlband med bilar mot målflaggan. Johan var så klart både glad och nöjd efter uppvisningen.
– Det är alltid gôtt att vinna, men det är superspeciellt hemma i Sverige med familj och vänner på plats och med den atmosfär som Höljes alltid bjuder på.
För teamet blev helgen en stor framgång då Ola Christian Veiby slutade trea medan Hansen World RX genom Timmy Hansen kunde notera årsbästa med en andra plats. Ändå var Veiby inte helt nöjd med att behöva släppa förbi lite av ärkefienden, den äldre broder Hansen.
– Jag fick en riktigt bra start. Tyvärr gjorde jag ett litet misstag som gav Timmy en lucka att smita förbi!
Men helgen var inte alltifrån lyckad för Timmy bland annat gjorde han och Klara ett besök i sandfållan tidigare under helgen.
Ett misstag i jokern gjorde att Kevin Hansen fick nöja sig med att bli fyra medan Timo Scheider blev femma och Guerlain Chicherit fick bryta finalen. Sebastien Loeb nådde aldrig dit utan fick göra Klara och Niclas sällskap i depån, men utan att darra på manschetten säger jag ändå att hans och Chicherits Lancia Delta är rallycrossens absolut tuffaste bil.
*
Om World RX-finalen nästan helt saknade spänning var det raka motsatsen i Euro RX där britten Patrick O´Donovan helt otippad tog målflagg före Robin Larsson. Den glädje han visade efter sin knallseger var något helt annat än Kristofferssons, som är lite mer van vid att stå överst på pallen.
Finalen var mest en tätt och frän kubbning där även dansken Ulrik Linneman (trea) visade att han vill vara med i toppen. Anton Marklund kom aldrig med i matchen men fjärde platsen innebär fortsatt ledning med fem poäng före Enzo Ide och så Janis Baumanis en poäng efter.
*
I början av förra veckan spreds nyheten/ryktet att Hyundai planerade för att utöka till fyra bilar i nästa års WRC. Att Thierry Neuville stannar kvar är nog som amen i kyrkan alltså säkert, likaså att Dani Sordo kanske kan övertalas att fortsätta med ett mindre tävlingsprogram. Esapekka Lappi har andra platsen på Sardinien som årsbästa och hans avtal med Hyundai bygger på 1+1, alltså både han och Hyundai har möjlighet att förlänga om de så önskar. Teamchef Cyril Abiteoul lär redan nu ha uttryckt att han gärna vill se Lappi i de ljusblå bilarna även 2024. Till motorsport.com säger han.
– Vi har ingen brådska med att stärka vår föraruppställning och Esapekkas resultat kommer säkerligen att leda till diskussioner om att förlänga kontraktet.
Om Teemu Suninen får till hyggliga resultat i ”Rally Estonia” och som troligen även kör ”Rally Finland”, har han säkert en permanent plats i teamet för nästa år. Emil Lindholm har redan presenterats som förare i WRC2 med Hyundai i20 Rally2 med start i Estland. Skulle inte bli förvånad om han till nästa år blir föraren i fjärde bilen som då kanske delas med Sordo. För att hålla sig i form blir det då även WRC2 för Emil när spanjoren eller någon annan sitter i Rally1-bilen. Abiteoul är noga med att påpeka att inga beslut har tagits om fyra Rally1-bilar, men medger att detta är deras strävan. Först gäller det att få ihop en budget men även förarsidan behöver kanske ett omtag menar han.
– Det är också nödvändigt att överväga om det är viktigare att bara satsa på unga förare eller förare som kör på ”deltid”, om detta måste vi fatta beslut inom de kommande månaderna.
Hyundai verkar inte helt främmande för tanken att ungefär som Toyota, låta fjärde bilen köras av ”a pay driver”. Här nämns då Andreas Mikkelsen och Hayden Paddon som båda har starka kopplingar till Hyundai längre bak i tiden.
*
Några planer på att lägga hjälmen på hyllan verkar inte finns hos Sebastien Loeb som idag presenterades som en del av Dacias plan att delta i World Rally Raid Championship där ”Dakarrally” är kronan på verket.
Bilen blir en s.k prototyp som körs på syntetiskt bränsle. och blir ett testlaboratorium för Dacia, ett tillfälle för dom att testa nya smarta lösningar vad gäller funktioner och drivmedel.
I bakgrunden finns även Renault och Prodrive som i nästan 40 år varit en stor aktör inom motorsport och som i Dakar slutade på andraplats totalt 2022 och 2023 med Sébastien Loeb som förare.
Den spanska rallyföraren Cristina Gutierrez Herrero blev den första spanska kvinnan i bilkategorin att fullfölja Dakar 2017. Bara 31 år gammal har hon redan deltagit i sju Dakar-rallyn och nu blir hon teamkamrat med Loeb.