Latvala inledde bäst i Argentina, Tidemand trea på shake down, klart att R5-Polon startar i Spanien, äntligen BRC-premiär och dumma häckar…

Just nu pågår shake down inför YPF Rally Argentina och en sak verkar helt säker, Kris Meeke vill få tillbaka känslan från 2015 då han tog sin allra första WRC-seger i just Argentina. På shake down satte han sin bästa tid i tredje rundan medan Toyotas Jari-Matti Latvala var allra snabbast men bara 0,4 sekunder före, även detta tredje gången han körde. Egentligen är detta lite ”vinna eller försvinna” för de bägge med Meeke som femma och Latvala på sjunde plats VM-tabellen. Minst en pallplats tror jag kommer att krävas om inte båda två kommer att vara helt väck från guldstriden. 48 poäng upp till ledande Ogier är inget man kör i kapp på en kaffe eller terast då krävs fullt fokus och inga ”silly mistakes”. Något som de båda gjort sig kända för att göra titt som tätt, men kanske är den tiden förbi om man ska tro Meeke.

Går in i den här femte tävlingen fast besluten att klättra uppåt i tabellen även nom just Argentina är en tuff utmaning, menar ”The Ulsterman” som menar att rallyt tillhör ett av hans favoritrallyn.

Så klart det var här jag tog min första WRC-seger och på fyra starter har jag varit på pallen ytterligare en gång!

Självklart är Latvala fullt medveten om vikten av ett bra resultat i helgen och avslöjar att han fått råd av teamchef Tommi Mäkinen hur han ska attackera de tuffa grusvägarna.

Put the pedal to the metal, rådde Tommi oss alla tre och ett råd som jag verklige gillar, berättar WRC-sjuan men blir snabbt allvarlig och fortsätter.

Målet är helt klart att komma på pallen och känslan efter shake down är fin!

Med shake down i minnet verkar det som att de bägge publikfavoriterna har samma press på sig och dessutom samma målsättning.

Att Citroëns teamchef Pierre Budar kanske hittat rätt med den nya bakvagnen visar även Craig Breen som nu är tillbaka i C3 WRC #11 och på sitt fjärde försök pressade han sig förbi Meeke med en tiondel.

Även Thierry Neuville borde känna lite press på sig såsom av ”experterna” varande utsedd till förste ”Ogier-killer” från sin andra plats i tabellen, men klarar belgaren uppgiften? Ingen Hyundai imponerade på shake down även om Neuville var snabbast men 1,2 sekunder efter Latvala. Andreas Mikkelsen har bitvis i vår verkat lite frustrerad över att inte ha riktig häng på toppen och är så här långt ensam om att ta sig till SH-sträckan sex gånger, men ändå inte lyckats pressa sig förbi Neuville tidsmässigt.

*

Har lite svårt att bestämma mig för vinnare men har fått en känsla av att detta kan bli Ott Tänaks genombrott. Femma på shake down, 1,1 sekund långsammare vilket i och för sig är helt ointressant men lite fingervisning om ”the pace” från estländaren. Pace visade inte Sebastian Ogier alls och det behöver kan knappast visa heller, alla vet vad fransmannen kan. Nästan två sekunder efter Latvala men när det väl blir skarpt läge så kommer säkerligen ”The pace”. Han har ju dessutom ett eget mål, att vinna Rally Argentina. Lyckas han så har han bara ytterligare sju segrar innan han är lika med landsmannen Loeb. Dags för tipset.

1. Ott Tänak                               Toyota

2. Kris Meeke                              Citroën

3. Thierry Neuville                      Hyundai

4. Jari-Matti Latvala                    Toyota

5. Sebastien Ogier                       Ford

Be mig inte analysera mera, känner redan att jag borde tryckt in även Mikkelsen, Paddon och Breen, men fem i topp är just fem och inte åtta…

*

I WRC2 tog Pontus Tidemand det lite lugnt på ”nerskakningen” och så här långt har Skodas förste förare bara tredje tid i klassen. Att Kalle Rovanperä skakade lite snabbare förvånar inte mig alls men 0,8 sekunder tror jag inte ger varken Pontus eller Jonas Andersson i högerstolen stora skälvan. Inte heller att Gustavo Saba, Skoda även han lyckades bättre lär oroa svenskarna. Ole Christian Veiby har inga tider på shake down då han inte tillhör FIA-kategorin som får tider på sträckan.

WRC2-tipset.

1. Pontus Tidemand                   Skoda

2. Ole Christian Veiby               Skoda

3. Nil Solans                              Ford

4. Kalle Rovanperä                    Skoda

5. Gus Greensmith                     Ford

*

Idag blev det officiellt från Volkswagen Motorsport, det blir premiär för R5 Polo GTI i Rally Spanien och nya vinnarbilen i WRC2 homologeras den 1 oktober. Ett rally som Sven Smeets, VW-boss menar är perfekt för Polon att göra debut. Här kan man visa kapaciteten både på grus och asfalt i samma rally plus att det finns stolta VW-traditioner där då rallyt vunnits fyra år i rad av storebror Polo WRC.

Riktigt vad som inte funkade så bra vid Mexiko-testerna där bland annat Dieter Depping på bilden körde avslöjas så klart inte men Smeets säger ändå att det fortfarande finns detaljer som måste förbättras innan premiären. VW menar också att en bil som säljs till privatförare/team måste fungera hundra procent direkt, en fabriks-WRC kan utvecklas under tiden man tävlar.

När väl bilen blivit homologerad finns där inte kapacitet att ändra på något hos köparna därför vill vi förvissa oss om att vi levererar en fullt utvecklad och snabb bil!

*

Så blev det ändå Trelleborgs MK och Anderslövsrallyt som till slut fick starta upp Bilsport Rallycup 2018. Visserligen en månad försenat men på lördag är det dags för BRC-åkarna att dra till Anderslöv.

Årets bana består av tre specialsträckor där varje sträcka körs två gånger, berättar tävlingssekreterare Anders Anderholm.

När tävlingen skulle körts som årets första grusrally vällde anmälningarna in och vill minnas att det slutade på runt 140 anmälda vilket var var många mer än de 100 som var satt som tak. Men när man nu flyttade försvann många namn och nu hamnade det kring mer hanterbara taket man satt upp från början.

Första start klockan 10.00 från Sydslättens Ryttarförenings anläggning i Anderslöv.

*

Samtidigt är det även rallydags på Gotland med Guterallyt som lockat ungefär lika många rallysugna. Här bjuds dock sex sträckor på totalt 7,5 mil och som vanligt är det många fastlänningar som tar båten till solskensön. Snackar vi totalseger så måste absolut, Stig Andervang, Anton Eriksson, Johan Holmberg och Skoda-åkarna Lars Stugemo och Johan Rudengren nämnas,

I 2WD kan det mycket väl bli ö-seger genom R2-åkarna, Sebastian Johansson och Christoffer Jacobsson.

*

Medan CG Wilke och Hässleholms MK nästan alltid haft att brottas med fler åksugna än vad tidsschemat tillåter i Hässleholms GP känns det som att Ryds MK med sin Tingsryds Rallysprint den 10 majhar motsatt problem. Första gången tävlingen kördes var det som en del av South Swedish Rally och möttes av idel lovord och så har det också varit åren efter men nu verkar intresset ha svalnat lite. Med en knapp vecka kvar av anmälan har bara 26 ekipage anmält sig till tävlingen som ingår i Asfaltcup men inte i Södras RS-DM. Väldigt tråkigt då jag alltid tyckt detta varit en av höjdarna bland RS-tävlingarn, detta även om där stod lite väl dumt placerade häckar längs banan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *