Latvala i ny design, M-Sport Ford hyllar Glenn, 22 däck för JWRC, norrlandsdominerat i SM Sprint Vinter, Lindholm SM-leder, Fløene vann sandpremiär, DASU visar säsongen 2020 och Åberg växer!
I dag visar Rally Sweden-vinnaren 2008-12-14-17 Jari-Matti Latvala upp den Toyota Yaris WRC som han och Juho Hänninen ska köra i årets upplaga. Precis som många menar på Twitter, är det ingen direkt spännande design eller som en uttryckte sig.
– Känns som att Jari kommit till designgänget och förklarat att ni har fria händer att göra vad ni vill, men det ska vara klart om två minuter!
Trots design eller kanske mer rätt, avsaknad av design på bilen, så blir han ändå en förare för en plats på pallen. Inte minst hans segerrad visar vilken kapacitet han besitter när allting stämmer. Nu slipper han dessutom att köra utan den press han uppenbarligen känt de två sista säsongerna hos Tommi Mäkinen.
– Jag ska åka enbart för att njuta men ändå första få ett bra resultat, förklarade han för Autosport.
Nu har han dessutom fördelen att starta långt bak bland WRC-bilarna vilket kan vara det lilla som krävas för seger trots att han i år kör i privat regi.
*
Om Latvala kan köra utan press är det nog lite motsatt hos M-Sport Ford och där Teemu Sunninen borde vara den som känner mest av detta. Tänker på hans fina insats i fjol då han ledde rallyt fram till den olycksaliga avåkningen på Torsby-sträckan.
– I fjol hittade vi en bra set up vilket fungerade väldigt bra i den lösa, spåriga snön. I år är planen att fortsätta visa både ”speed and consisstency” men utan misstag, förklarar Sunninen.
Esapekka Lappi gör sin första start för teamet och har faktiskt aldrig varit sämre än fyra i sina tidigare tre Värmlands-starter. Med de lite osäkra förhållanden som det blir i år, är Lappi lite avvaktande om sina chanser men tvåa ifjol med C3 WRC och samma placering i år vore en dröm menar han.
-We will give it our best!
Den här helgen är intensiv för hela teamet då det körs så mycket test det bara går för att få en föraning om vad som väntar om en knapp vecka. Lappi är lite bekymrad över däcken, hur de kommer att fungera på mixen is/grus men även hållbarheten på sträckorna som han annars gillar skarpt.
– Vi startar som fjärde bil vilket känns som en hyggligt bra position men om det blir så återstår att se, avslutar föraren i Ford Fiesta WRC #4.
Teamchef Richard Millener funderar också över hur årets väder kommer att påverka tävlingen. Samtidigt är han väldigt tacksam och imponerad över hur rallyt med Glenn Olsson i spetsen lyckats fixa till allt.
– Kan inte ha inte varit lätt med detta mildväder, men arrangören har varit extremt angelägna att få till en bra tävling, menar Millener.
– Man har jobbat intimt ihop med både FIA och teamen för att återigen kunna leverera ett tätt och ovisst rally.
Ford-basen avslutar med väldigt kloka ord, ord som verkar genomsyra hela WRC-gänget.
– Det kommer att bli ett lite ovanligt Rally Sweden mot vad vi är vana vid men huvudsaken är ändå att vi får ett rally!
*
Först på tisdag eftermiddag öppnar anmälan och sedan blir onsdagen en dag för att reka sträckorna och göra noter. Speciellt nya ”Nyckelvattnet” lär man fokusera på för att få till perfekta noter inför de två körningarna fredag och lördag. Shakedown blir på sträckan vid Skalla och detta med start 09.00 på torsdagen. Här har WRC-förarna tre obligatoriska körningar om jag har klart för mig. Strax före lunch släpps övriga klasser på innan man drar repet klockan 13.00.
Inledningsvis pratades det om att utöka antalet däck som får lov att användas men när banan kortats blir det som tidigare 28 däck/bil. En däckbytarzoon finns mitt på de båda första etapperna vilket gör att maximalt 12 däck kan komma att användas fredag/lördag medan ma får använda fyra på söndagen. Tom Kristensson och Pontus Lönnström har inte lika många däck till förfogande i Junior-WRC, bara 22 Pirelli-sulor för dom. Å andra sidan är slitaget på bakhjulen inte alls jämförbart med hur en WRC-bil sliter däck bak…
*
Med ett väder som vore rena drömmen för Rally Sweden körs i helgen deltävling två i Finska Mästerskapet, SM Ralli Mikkeli. Med två sträckor kvar, rallyt innehåller nio sträckor är det Toni Gaardemeisters Skoda-förare Emil Lindholm som leder. Men det är hårt bakåt då tvåan Teemu Asunmaa bara är 15 sekunder efter. Trea är Jarkko Nikara en dryg halvminut bakom Lindholm. Hårdsatsande Eerik Pietarinen kör i helgen precis som Lindholm, både för mästerskapet men även för att få upp tempot inför Rally Sweden. Eerik med välkände Miika Antilla vid sin sida, har klagat på att han inte har tempo tillräckligt men vet inte vad han ska göra åt det. Ligger nu femma långt över minuten från seger. Tilläggas kan också att på topp-tio kör sex R5-Skoda och en Opel, Mikko Lehti…
*
I morgon stänger anmälan för SM Sprinten Vinter i Boden och som vanligt samkörs med tv-sända ”SM Veckan”. Här ska rally,rallycross och virtuell bilsport trängas med förutom mer klassiska vintersporter, även Draghund, Armbrytning och Skidorientering. Kan inte hjälpa det, men jag tycker att svensk motorsport förtjänar bättre än att klumpas ihop med den här typen av sporter.
Märks också att Sverige är ett långt land och från Skåne till Boden är det väl runt 130 mil enkel resa, kanske till och med längre. Märks såtillvida, att av de 27 anmälda är den absoluta merparten, hemmahörande i det en skåning brukar beteckna som ”norrland”. David ”Plombo” Lindström och Jessica Svensson tävlande för Skillingaryds MK är de utan jämförelse sydligaste deltagarna. Rallyutskottets däckexpert tar sin Grupp H 940 till Boden för att visa att även förare här nere ifrån kan köra vinterrally. Totalt 20 anmälda i 2WD-klassen och vad som är noterbart är att av de som lite slarvigt brukar betecknas som ”SM-åkare” finns bara Adam Westlund/David Arhusiander och Niklas Hägg/Toni Sundquist anmälda.
I 4WD med sju bilar anmälda lär det bli en fajt mellan göteborgaren Mattias Adielsson/Andreas Johansson mot Bodens bägge snabbingar Michael Wikström/Lennart Nilsson och Thomas Lahti/Tomas Wikström. Tävlingen körs söndagen den 29 mars.
*
Det blev seger direkt för Ola Fløne när han skötte kartläsningen åt Saleh Alabdali i premiären av Saudi Arabia Rally Championship. I en Hummer från Yazeed Team var man 12 minuter före tjeckerna Miroslav Zapletal/Marek Sykora efter fyra dagars körning och totalt knappt tolv timmars körning på specialsträckor.
*
I går skrev jag om föraren med rallyvärldens coolaste namn, Albert Prinz von Thurn und Taxis som anmält sig till Rally Vännäs. Nu visar det sig att namnet i anmälan är en förkortning av hans riktiga namn som är lite svårhanterbart till vardags, Albert Maria Lamoral Miguel Johannes Gabriel, 12th Prince of Thurn and Taxis. ”Abbe” är välbeställd som väldigt få, benämns som världens yngste miljardär och redan som åttaåring klättrade han in på Forbes lista över de allra rikaste i världen.
Förmögenheten grundlades på 1500-talet när hans förfäder i Tyskland grundlade det som vi idag kallar posten. Idag är det hans mor som förvaltar både förmögenheten, de jättelika skogarna, konsten, slott och alla andra hus som von Thurn und Taxis äger över hela världen. Detta medan Albert trivs bäst ”in the fast lane” och då allra bäst när han kör rally med belgiska co-drivern Bjorn Degandt. Visst bli det spännande att se hur han tacklar de snöiga sträckorna kring Vännäs med R5-Skodan?
*
I går släppte SBF:s danska motsvarighet DASU tävlingskalender för 2020. Glädjande för oss här nere verkar det inte vara många krockar mellan deras mästerskap och tävlingarna i Sydsverige. Speciellt viktig för till exempel Hässleholms GP som alltid har ett bra gäng från andra sidan Öresund. I år har Rallyfirma CG Wilke&Co valt att köra vad vi äldre fortfarande kallar ”Lillemats” en lördag istället för som vanligt en söndag eller 1 maj. I år körs folkfesten på Garnisonen den 2 maj och vid en snabbkik i Tävlingsinbjudan upptäcker jag inga större förändringar mot fjolårets upplägg. Ingår som vanligt i Södra BF:s RS-DM och Asfaltcup med en begränsning av antalet startade till 130 bilar.
Åter till danskarna och deras mästerskap som körs så här.
DIF DM Autoplus Dansk Super Rally, Danmarksmesterskabet i rally, R2 Super Rally Cup, Danmarksmesterskab historisk rally
25. april, Motorsport Nordjylland
27. juni, Grindsted Motor Klub
22. august, KDAK Fyn
18/19. september, Nykøbing-Falster Motor Sport
03. oktober, Ikast & Omegns Motor Klub
24. oktober, Randers Auto Sport
DM i klubrally, individuelt og for hold
2. november, Motorsport Nordjylland
JFM i klubrally
22. marts, Randers Auto Sport
3. maj, Ikast & Omegns Motor Klub
24. maj, Hjørring Automobil Klub
19. september, Randers Auto Sport
JFM i klubrally for hold
1. august, Kjellerup og Omegns Motorklub
SM i klubrally
13. april, Nykøbing-Falster Motor Sport
09. maj, Slagelse
21. juni, Stevns
20. september, Automobil Sports Klubben Hedeland XX, Viking Auto Sport
25. oktober, HAMO
*
Hässleholms store rallyfixare Anders Åberg ägare till A. Åbergs Bil & Import AB/Apex.se/Rallyshop.se har i dagarna utvidgat och tar över värmländska Gpartners med ungefär samma inriktning.
– Det är med varm hand jag lämnar över till Anders som är en perfekt efterträdare, han har med sitt företag visat att de håller en mycket hög klass och kommer serva Gpartners gamla kunder mycket väl, trots att man är stationerade i Skåne, säger Kjell-Åke Gunnarsson som nu går i pension.
– Gpartners.se har en stark position på den svenska bilsportmarknaden och kommer ge oss ännu bättre möjligheter till bra affärer framöver, kommenterar Anders Åberg.
– Vi ska inom några år vara störst i Norden och kommer satsa bredare den närmsta tiden söka därför nu starka samarbetspartners i grannländerna för att kunna växa utanför Sveriges gränser också.
Nu ska Kjell-Åka bli pensionär och skruva på sina Jaguarer men vill även säga tack.
– Jag vill tacka alla fantastiska kunder för dessa åren, det har varit en fröjd att träffa er under Rallycrossveckan i Höljes och på Elmia under Påsken varje år, dessutom ett stort tack till Jeanette och Patrik Szasz som varit en viktig del av verksamheten under åren i Karlstad.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.