Latvala försökte ändra så att Pajari/Katsuta skulle kört dubbat, Mille storfavorit i JWRC, Klara A. laddar på Bosön inför ? och Olivers ”buskörning” engagerar…

Teamchefen i Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala tar i efterhand lite på sig skulden för både Sami Pajari och Takamoto Katsutas avåkning sista dagen av ”Rallye Monte Carlo”. Latvala menar enligt DirtFish, att han borde stått på sig och krävt att de båda haft fyra dubbdäck på sin bilar.

Nu gjorde man enligt mig ett allt för djärvt däcksval, eftersom vi visste att det skulle börja frysa…  

Latvala och ingenjörerna lyckades övertyga Sébastien Ogier och Elfyn Evans som körde dubbat. Nu tror inte Latvala att det hjälpt för Pajari som han menade, ”var alltför taggad”.

För mycket fart  på en bro som du vet nästan alltid är isig. Lite av en ny upplevelse för Sami att broar i Monte oftast är hala, så nu har han en ny erfarenhet!  

Dessförinnan var Latvalas åsikt att Pajari körde ”allt för försiktigt” vilket han så försökte ändra på mot slutet. 

Särskilt under lördagen såg vi att både tiderna och känslan blev bättre och självförtroendet steg. Allt kändes under kontroll, så det var synd att avsluta rallyt så här, beklagade sig Pajari.

I ”Rally Sweden” blir det säkert mer fart under Hankook-däcken och inte minst andra platsen i WRC2 i fjol efter Oliver Solberg, lär stärka självkänslan.

Foto. ERC.com

*

I Umeå kommer JWRC-vinnaren 2022, Robert Virves då i par med Julia Thulin, till start med Skoda från Toksport/Skoda Motorsport. Detta inleder full säsong med sju tävlingar i WRC2 i hop med Jako Ville. 

Foto: Junior-WRC

Under 2024 körde Virves också Skoda men med fyra olika kartläsare och där det gick allra bäst i Grekland då estländaren delade WRC2-segern med Sami Pajari.

*

I helgens ”Arctic Lapland Rally” förbereder sig flera av de som ska köra i Junior WRC-premiären i Umeå. Totalt innehåller klassen ”SM2” 22 ekipage, åtta med Renault Clio Rally3 och resterande i Ford Fiesta.

Foto: M-Sport Poland

Saknas gör dock svenska storfavoriterna Mille Johansson/Johan Grönvall som inte kört någon tävlingsmil sedan Skoda-åkandet i Italien sista helgen i november. Mille lär ändå inte ha några större problem att köra hem årsdebuten, med tanke på hur snabb han var i fjolårets upplaga. Segern med nästan 50 sekunder sitter säkert kvar i ryggmärgen…

*

Just nu är SMK Hörbys Klara Andersson på landslagsläger på Bosön inför säsongen.

Foto: SBF

Riktigt hur den kommer att se ut är nog inte helt klart, då såväl World RX där hon tävlat för CE Dealer Team eller Extreme E med SUN Minimeal team har redovisat hur säsongen kommer att utvecklas. Klart är att RX-premiären på is i Kanada, ställdes in redan i höstas och lika klart är, att serien för närvarande står utan promotor. Ingen ska nog tvivla på att FIA gör allt för få fart på processen, men ännu är det väldigt tyst från Paris i frågan.

Extreme E tvingades 2024 till time out kort före finalen och här ifrån är det inte heller mycket som sipprar ut. Lite ”nonsens information” kommer då och då på sociala plattformar, som idag när man redovisa hur tidsgapet minskat mellan de manliga och kvinna deltagarna. Första året var killarna 4,5 sekunder snabbare och ifjol med avkortad säsong, hade det sjunkit till 1,1 sekund.  Man har även presenterat att elen i bilarna nu är historia och 2025 är det en 75kW vätebränslecell som ersätter batteriet som den huvudsakliga energikällan. Detta ger cirka 550 hästkrafter som skjuter iväg den drygt två ton tunga bilen från 0-100 km/h på 4,5 sekunder.  Med detta byter serien också namn till ”Extreme H” och det meddelas även, ”Extreme H kommer att starta senare under 2025, kommer att fortsätta arvet genom att visa vätgas livskraft som en ren energilösning samtidigt som den levererar spännande racingaction.”. Fortsättningen lyder, ”Fans över hela världen kan förutse en banbrytande serie som kombinerar banbrytande teknik, hållbar innovation och konkurrens med hög adrenalin. Mer information om tävlingen kommer att meddelas under de kommande månaderna”. Bara att hålla tummarna att den med deltagare tungt Norden-tyngda serien, blir verklighet…

*

Fortsatt engagerar Oliver Solbergs showandet och flera har hört av sig direkt till mig om saken. Lite nedkokat så tycker man, att det kanske inte var så smart av Oliver att sladda i hårnålen men samtidigt ifrågasätts FIA:s enögda bestraffning av värmlänningen. Videobevis finns på att många andra gjorde liknande sak utan att ens få någon muntlig varning. Nu ska det enligt uppgift ha varit polisen som gjorde FIA uppmärksamt på ”buskörningen” och i det läget är det nog svårt att se mellan fingrarna.

Något man annars lyckades bra med när Sébastien Ogier ”wobblade” på motorvägen för att få bort lite dubbar ur däcken… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *