Lappi tog första WRC-segern, Neuville i delad ledning, Rådström rullade men kom i mål, Snapphanerally med stort startfält och förlåt…
Då tog Esapekka Lappi/Janne Ferm en minst sagt välförtjänt första WRC-seger efter blott fyra starter och dessutom på hemmaplan i Neste Rally Finland. Att det är en seger som är helt i sin ordning visade Lappi genom att bli meste sträcksegrare med nio bästatider av 25 möjliga. Att Toyotan är en vinnarbil är helt uppenbart och med 18 sträcksegrar för Yaris WRC måste nog alla erkänna att den där Tommi Mäkinen vet vad han sysslar med. De övriga sju sträckvinsterna fördelades tämligen rättvist mellan M-Sports Fiesta och Hyundai i20 medan Citroën inte förmådde ta en enda. Något som bossen Yves Matton beklagade men konstaterade samtidigt att detta är något som kommer att ändras framöver.
– Beroende på underlaget är C3 WRC mer eller mindre konkurrenskraftig men nu vet vi vilka områden som vi måste jobba på inför resten av WRC-säsongen.
Lappi knöt ihop säcken och kunde vinna med anständig marginal, 36 sekunder ner till i mina ögon rallyts jätteskräll, i den DMACK-skodda Fiestan, Elfyn Evans. Skulle tro att Evans är minst lika glad över andra platsen och därmed bästa Ford som Lappi var över sin seger. Detta då han på slutet ryckt allt närmare dåvarande tvåan Juho Hänninen i Toyotan och till slut kunde passera med bara 0,3 sekunders marginal.
Den tredje finnen Teemu Sunninen hade säkerligen bråttom från prisutdelningen för att köpa lite lotter med tanke på vilken tur han hade på näst sista sträckan. Då var Sunninen på pallen men gjorde en dramatisk avåkning som dock ändå slutade med bara runt 20 förlorade sekunder och en frontspoiler. Men det kunde ha slutat mycket, mycket värre, så en lott är nog inte fel för Teemu att satsa på…
Bästa Citroën blev Craig Breen som femma medan Kris Meeke säkerligen vill glömma Finland med sin blygsamma åttonde plats i ”come backen”.
Om jag har räknat rätt så gick Thierry Neuville, sexa upp i delad ledning med Sebastien Ogier tack vare sina tre viktiga bonuspoäng på power stage. Därmed är resten av säsongen vidöppen, till och med sjuan Ott Tänak och Jari-Matti Latvala har fortfarande chans på VM-guld. Neuville och Ogier toppar på 160 poäng, Tänak har 199 och Latvala 144 medan Dani Sordo på femte plats får det tuffare med bara 84 hopskrapade poäng.
*
Länge såg det ut som att Mads Østbergs co-driver byte till Torstein Eriksen skulle betyda succé men på lördagen slog ”uflaksen” till och än en gång blev det mer en överlevnadsövning än rally i OneBet-Fiestan vilket ändade med en tionde plats. Ändå var Mads nöjd med resan till Finland och hade fin support längs vägen.
– Bortsett från oturen på lördagen med den lilla avåkningen med efterföljande bromsproblem är jag faktiskt väldigt nöjd med helgen.
– På flera sträckor har vi varit med i toppen och detta har varit mitt bästa rally i år!
Mads berömmer även Torstein i högerstolen.
– Torstein har gjort ett fantastiskt jobb och nu måste vi bara jobba vidare med grunden vi lagt här i Finland och totalt sett är jag optimist inför resten av säsongen, avslutade Mads som även satte nytt hopprekord på Ouninpojha med 50 meter.
Nu tar Patrik Barth över kartläsarstolen i den polska ERC-tävlingen nästa helg innan det är dags för ADAC Rallye Deutschland. Här blir det test av co-driver nummer tre, Emil Axelsson och då väljer Mads att göra detta i samma R5-Fiesta som han kör i Polen tillsamans med Barth.
– Ett väldigt tufft program med två VM-rally och ett ERC på bara 17 dagar, menar Mads som förklaring till att det blir WRC2-premiär i Tyskland.
Därmed torde det stå mellan de här tre om vem som ska bli permanent co-driver hos Mads.
*
Såg ett filmklipp från ”gamböjen” på SS15 där både Lars Stugemo och Dennis Rådström blev av med vänster bakjul vilket i sig var väldigt lindrigt mot vad många andra råkade ut för i den luriga högern. Värst gick det för Ole Christian Veiby och efter att ha sett filmen så måste jag utnämna honom till titeln ”Årets Optimist”. Detta sedan han hoppades kunna starta om enligt Rally2-regeln och då undrar jag, med vilken bil då? För i mina ögon måste Skodan anses som förbrukad efter flera framlänges volter och är nu på väg till rallybilarnas himmel…
*
Mitt tips gick hem med att Jari Huttunen skulle bli bästa R5:a, har man en Opelgrund att stå på så förvånar segern inte mig. Med över två minuters marginal till tvåan Quentin Gilbert kan man säga att segrern i WRC2 var tämligen klar för Skoda-åkaren. Dock trängde sig Eric Camilli in mellan de båda men då han inte körde om VM-poäng så var detta tämligen betydelselöst.
*
Med bara tre hjul på Sunnyside-Skodan var det svårkört för Lars Stugemo och Kalle Lexe som åkte hiss i resultatlistan efter SS15. Kom dock runt men med blygsam placering.
*
Blev mycket rull på slutet för J-WRC gänget och där till slut Dennis Rådström/Johan Johansson nådde tredje platsen efter att ett tag legat tvåa. Vann gjorde Nicolas Ciamin och detta minst sagt övertygande med 3.26 tillgodo på Nil Solans. Men bara dryga sekunden skilde Dennis från silvermedaljen och då ska man även räkna in att det hanns med en snabbrullning efter målgång på SS 23.
– Vi rullade på dagens andra sträcka, men landade på hjulen och lyckades ta oss vidare. Tyvärr fick vi problem med turbon och lyckades inte försvara andraplatsen, säger Dennis.
– Men det känns fantastiskt!! Helt suveränt jobb av teamet hela helgen och det är jättekul att vara på pallen igen.
Dennis är ödmjuk vilket säkerligen är en stor del i att första året i ”hetluften” hitintills gått så bra som det gjort.
– Man ska inte kunna vara med och ta pallplatser och sträcksegrar när man har så lite erfarenhet som vi har. Vi har visat att vi är att räkna med och kommer vara med och utmana i framtiden. Men självklart har vi mycket kvar att lära, konstaterar Dennis.
Nu pausar juniorerna någon vecka innan det är dags för Tyskland och efter detta återstår bara Spanien i oktober.
*
Var ju mycket snack om de ”fartdämpande åtgärderna” läs chickaner inför rallyt och där de flesta både förare och andra var kritiska. I stort sett bara Latvala som var positiv över åtgärderna som också visade sig ha effekt. Trots mycket snabbare bilar gick årets rally inte mycket fortare om man ser till snittfarten, som bara ökade med 0,1 km/t till 126,7 mot den fart som Kris Meeke hade vid segern ifjor.
*
CG-Wilke ”stark man” i Hässleholms MK måste känna sig mer än nöjd med antalet anmälda till SSRC-deltävlingen ”exakta creative Snapphanerally” den 12 augusti. När anmälan stängde fanns 159 namn i listan vilket i runda slängar är nästan dubbelt så många som hässleholmarna är vana vid att hantera, åren då tävlingen ingått i Rally-SM. Ännu en väckarklocka för MAS, varför är det så stor skillnad när samma tävling ingår i SM respektive ”icke-SM”? Kan ju inte bero varken på arrangemang eller vägar när antalet åksugna skiljer så här mycket…
*
Jimmy Erikssons start i Spa 24-timmars slutade med en våldsam krasch i ökända Eau Rouge. Jimmy med sina två medförare kvalade in som sexa i det 63 bilar stora startfältet dessutom som enda Mercedes-ekipage i topp tio.
Men strax efter det att mörkret lagt sig och runt sex timmars körning gjorde Jimmy ett litet men ödesdigert misstag i ultrasnabba Eau Rouge; banans mest ökända passage som i en GT3-bil tas i farter på runt 250 km/h. HTP-bilen slungades med våldsam kraft in i räcket på toppen av den branta uppförsbacken och tävlingen var över.
– Väldigt tråkigt att behöva avsluta det viktigaste loppet för året på det här sättet, menar Jimmy besviket.
– Jag tog lite för mycket kerb på insidan och fick ett kast, och därifrån var jag bara en passagerare. Allt jag kan göra är att be om ursäkt, lära mig av det här och gå vidare.
Tomelilla-pågen klarade sig som tur var oskadd trots att han kort före kraschen höll 200 km/t.
– Jag är OK. Vänsterfoten fick sig en smäll och jag är lite öm i nacken, men inget allvarligt. Det här var nog den största kraschen jag varit med om i min karriär och man kan verkligen konstatera att säkerheten i de här bilarna är extremt hög.
*
Här skulle jag så klart också lämnat en fyllig rapport från EM i karting på Åsum Ring men jag måste erkänna att så blir det inte. Istället har faktiskt ”sociala engagemang” fått gå före den här helgen och en av anledningarna till den här sena leveransen av Motorbloggen. En är att precis i skrivögonblicket kom SVT:s utmärkta eftersändning av ”Finlands GP”. Innan denna ens var avslutad trillade ”min kartis” Roland in med särbo Lisbeth, sugen på en förfriskning vilket jag så klart inte kunde motstå, så nu är klockan snart 21 vilket är sent för Motorbloggen.
Innan jag avslutar så har operation ”Rädda en Kadett” avancerat och kontakt har tagits med ägaren till ”den gröne”. Utan att på något vis föregå fortsatta förhandlingar så ter sig situationen så här långt lite ”som toppen på ett isberg”, fortsättning följer vågar jag lova.
Dessutom måste jag även förklara att det blir Motorbloggen-fritt nästa vecka, ännu mer sociala åtagande väntar. Sådant som ofta sammanknippas med semester, men håll ut…