Lappi till Citroën(?), Toyoda vill väcka sina japanska kollegor, Tidemand kör ”PET” i Linköping, tät SM-fajt, okynneskörning ger rallyproblem och STCC drar till Rudskogen!

Hur man än vrider och vänder på det så närmar sig faktiskt WRC-säsongen 2018 sitt slut. Bara fyra tävlingar återstår, närmast Rally Turkey 13-16 september, Wales Rally GB 4-7 oktober, Rally de Espana 25-28 oktober och så finalen Rally Australia 15-18 november. Vem som står som vinnare efter detta är skrivet i stjärnorna, men det finns bara tre kandidater, Thierry Neuville, Sebastien Ogier och Ott Tänak.  Svårare är det att gissa vem som kör hem ”Märkes-VM” där WRT Hyundai toppar 13 poäng före TGS WRT Toyota. Trean M Sport Fort WRT är inte borta trots att man har 30 poäng upp till Hyundai vilket Citroën är med nästan hundra poäng upp till Michele  Nandans team.Men vad händer 2019 i WRC och på förarsidan torde det mesta handla om hur Ogier tänker sig framtiden.  I dag avslöjar Autosport att Citroën jobbar på en nästan helt ny line up för 2019 och där då tråkigt nog inte Mads Østberg nämns alls. Istället ska Craig Breen få nya kamrater form av Sebastien Ogier och Esapekka Lappi(bilden) om Pierre Budar lyckas med sina planer. Inget bekräftas så klart men sanning verkar ändå vara att Lappi varit på besök i Versailles i början av sommaren. Samma sanning verkar även vara att Tommi Mäkinen inte är sugen på att släppa 27-åringen…

Tyvärr syns där inga nya fabrikanter på väg in i WRC även om Akio Toyoda, President of Toyota Motor Corporation jobbar för att få mer konkurrens för Toyota Gazoo Racing. Kan tyckas lite märkligt, men nu är Toyoda en ganska smart kille som förstår att ju fler bilmärken desto större blir intresset för både sporten och dessa märken.Med Rally Japan som ny i WRC 2019 ökar rallyintresset på hemmaplan och därför jobbar Toyoda för att  öka det än mer. Första steget att väcka liv i sina chefskollegor hos Subaru och Mitsubishi som båda varit väldigt framgångsrika i WRC med flera VM-titlar under åren. Men även Mazda och Nissan har ett förflutet i Rally-VM, låt vara längre tillbaka borde kunna vara med igen.

Höll på att glömma Suzuki som var senast av de uppräknade att tävla i WRC, tyvärr bara under en kort period och då med PG Andersson som chaufför.

Även om Toyoda skulle lyckas att få med någon på WRC-tåget så blir det självklart inte aktuellt redan till nästa år. Bedömer att tidigast 2021 skulle ett nytt Subaru eller Mitsubishi World Rally Team kunna sjösättas. Då är frågan om alla de fyra nuvarande fabriksteamen är kvar? I dag flaggar ingen för att avbryta mer tvärtom verkar det som. Inte ens ”strykpojken” Citroën har aviserat nerdragningar trots delvis uteblivna framgångar. 

Det som är lite synd är att ingen tysk tillverkare verka sugen på att tävla i rally på VM-nivå trots att man redan idag har stort engagemang i motorsporten. För visst hade det varit ett lyft om till exempel Audi gjort comeback? Eller varför inte Mercedes som tidigare handikappades av att inte ha lämpliga modeller för rally, man byggde för stora bilar. I dag finns det plattformar som borde funka även i Stuttgart för ett WRC-projekt så varför inte…

*

Tråkigt nog ganska långt från WRC-status så är det final i Rally-SM i helgen med East Sweden Rally i Linköping. Men lite WRC-känsla finns då vårt svenska WRC2-hopp Pontus Tidemand gör ett ”PET” i skarpt läge inför kommande jätteviktiga Rally Turkey. Här blir det nog avgörande vem av honom eller Skoda-kompisen Jan Kopecky som kör hem guldet i WRC2. 

East Sweden Rally ligger perfekt i tid som uppvärmning så vi satsar på att komma in i tävlingsbubblan och trigga igång adrenalinet och helt enkelt behålla det nästa vecka ut, menar Pontus.  

En rejäl genomkörare på hemmaplan är därför inte fel.

– Hemma är hemma och det är rallyfansen här som har supportat och hejat fram mig i så många år så det känns alltid extra speciellt att få showa lite inför dem.

Även ifjol körde Pontus i Linköping vilket gav seger med långt över två minuter. Samma marginal tror inte Pontus blir möjlig i helgen.

– I år tror jag på hårt motstånd, R5:orna har riktigt snabba och duktiga förare bakom rattarna så jag räknar definitivt med att få kämpa, menar WRC2-tvåan.

Det blir kul, både att få ladda på med konkurrens och att det är ett så högt tempo i SM. Jag ser verkligen fram emot att få möta vår svenska rallyelit igen!

*

Som bekant står guldstriden mellan Martin Berglund, Johan Holmberg och Mattias Adielsson. Bara ettan Berglund och tvåan Holmberg klarar av att på egen hand bli Svensk Mästare. Adielsson däremot måste efter tredje platsen i Hässleholm, lita på att de två framför inte får till det.

Det kommer att bli mycket tufft att ta guld, eftersom chansen ändå finns så det gäller att vi gör vårt bästa under hela tävlingen, konstaterar PRT-åkande Adielsson.

Han ser fram emot att få fajtas med Tidemand som dessutom är ägare till den R5 Skoda som göteborgaren använder i SM.

Med världsmästaren Pontus Tidemand som konkurrent kommer vi att få en bra värdemätare på hur långt vi har kommit, det blir spännande att se! 

Martin Berglund däremot har möjlighet att bli SM-vinnare av egen kraft, behöver bli sämst fyra om han missar poäng på power stage. 

Jag är fulladdad och ska göra så gott jag kan för att förvalta guldläget. svårare än så är det inte. Full gas framåt, lovar Gävleåkaren.

Fordåkande Johan Holmberg lider av att ha tagit poäng samtliga tävlingar och måste därför räkna bort en i slutställningen. Dock inget som gotlänningen funderar så mycket på.

– Inte alls, utan åker till Linköping för att ha skoj. Det är många svängar som ska tas i full fart och mycket kan hända. Det är bara att åka, säger Johan.

Han är den i gänget som har allra minst erfarenhet av fyrhjulsdrivet.

Egentligen ska jag inte vara med i det här gänget, så sett från min karriär i fyrhjulsdrivet är en medalj långt över förväntan.

*

Samtidigt körs det även mästerskap på andra sidan Öresund då danskarna kör DM med Rally Midtjylland. Rallyt är femte och näst sista deltävling och körs om ”en-dagars tävling” på lördag. En snabb genomgång av anmälningslisan som innehåller 77 namn ger inga svenska förare anmälda. En sanning med modifikation då  Roland Poulsen (bilden) faktiskt har svenska flagga vid sitt namn i listan eftersom han bor och jobbar i Träslövsläge i Halland. Med Ole Frederiksen i nya R5 Skodan sätter han trots detta dansk flagga på sidorutan och är ett namn för toppstrid i hop med Ib Kragh/Freddy Pedersen, Citroën. Övriga ”topkjører” som kan vinna totalt är Steen Andersen, Steen Johansen och tysken Jan Becker med rallyts enda WRC-bil, en Subaru S7.

Rally Midtjylland har den lilla orten Hampen en bit utanför Silkeborg som centralort och inför lördagens begivenhet är arrangören mer hemlighetsfull när normalt i danska tävlingar. Då allt körs på asfalt med rekognosering för egna noter brukar man vara generös och lägga ut vilka sträckor som ska köras, men så inte den här gången. Detta på grund av samma problem som i Sverige, okynneskörning. På sin Facebook-sida skriver man att boende utmed sträckorna noterat kraftigt ökad trafik och om denna inte slutar omedelbart, drar man tillbaka sina tidigare givna tillstånd.

Dessutom gör vi alla uppmärksamma på att det naturligtvis får konsekvenser för tävlande som påträffas på sträckorna, förtydligar arrangören.

Att det ska vara så svårt att få in i skallen på såväl tävlande som rallyfans, sluta med att ”träna” eller leta avåkarställen före tävling det ställer till en dj-la massa besvär för arrangörerna.

*

Intressant läsning bjuder den danska ”rallyrankingen” på som bygger på förare som under 2017-18 kört något ”mini rally” i Danmark. Toppar göra Esben Hegelund före norrmannen Frank Tore Larsen och Kim Madsen som trea och bästa 2WD-förare. Tunt med svenska namn i listan och av de få som finns med är Joachim Grahn den som är högst rankad. På 22:a plats hittar vi R5 och WRC-föraren från Simrishamns MK och som 36:a Eslövs Mats Andersson Opel Adam. Noterbart är också att Sindre Furuseth rankas på plats 16 av de totalt 150 på listan.

*

I helgen körs näst sista deltävlingen i STCC och då för första gången på norska Rudskogen Motorsenter. Inför helgen väntar man fortfarande på besked om PWR-teamets överklagan på uteslutningen av Mikaela Åhlin-Kottulinsky senast på Gelleråsen.

– Såklart fruktansvärt tråkigt att inte kunna inkassera de 25 mästerskapspoängen som en seger innebär, men det är fortfarande en stor händelse för mig och teamet och hela motorsportsverige, menar Mikaela.

Jag är supertaggad inför möjligheterna till fler pallplaceringar och segrar!

Lika taggad är teamkompisen och tvåan i mästerskapet (skiljer bara en poäng till Johan Kristoffersson) Robert Dahlgren. Nu ska han bara förbi Volkswagen-föraren.

Vi har haft ett grepp om mästerskapsfighten sedan premiären och ska ta tillbaka taktpinnen i helgen. Game on!

Tror dock inte det blir så lätt att passera World RX-dominanten som trivs på Rudskogen. Johan testade här inför säsongen och som han liknar vid ”Ring Knutstorp XXL”, bred, snabb och kuperad.

De flesta team har varit där och testat så alla är nog väl förberedda, konstaterar STCC-ledaren

Han drabbas dock av extra tyngd i TCR-Golfen vilket irriterar teamchef och tillika pappa Tommy.

Johan brukar slå många rekord. Den här gången kommer att han slå rekordet att köra den tyngsta TCR-bil som någonsin framförts i en tävling i Sverige (egentligen menar Tommy Norge), kommenterar stallchefen.

Det känns inte helt inspirerande…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *