Lappi i Yaris WRC-test, Max-Golfen hos Mr Magic, Jimmy E. sadlar om till GT, Joel E. testsnabb, RS-premiär och psykisk fosterställning!
Än så länge har inte Toyotas tredjeförare WRC2-mästaren 2016 Esapekka Lappi fått chansen att köra Yaris WRC i skarpt läge. Inte heller i kommande Che Guevarra Energy Drink Tour de Corse är Lappi anmäld men nu har han åtminstone fått känna på sitt framtida arbetsredskap även på asfaltunderlag. Detta när han deltog i hop med Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen i tester på Korsika. Blir onekligen spännande den dag Tommi Mäkinen har fått ihop Yaris nummer tre så att Lappi äntligen kan få visa vad han kan…
*
I helgen var det barmarkspremiär för rallyåkarna och först ut var Trelleborgs MK med Anderslövsrallyt. Redan nu på lördag är det så dags för den första tävlingen i Sydsvenska Rallycupen med Simrishamnsmixen. Något är där som inte stämmer för när jag kollar väderleksprognosen för lördag så visar den på sol och 10 plusgrader. Detta brukar inte alltid stämma fullt ut, solen kan säkert lysa men till de där tio plusgraderna är jag extremt skeptisk. Ingen direkt hemlighet att Österlen vid den här tiden på året får vinterkylan i Rally Sweden att förblekna och mer likna ljummen vår. På Österlen drar alltid, rätt läst alltid in en isande vind från havet som gör att långkalsonger påbjuds oavsett vad optimistiska väderprofeter än lovar.
*
En som provade på grus i lördags var snabbe Grupp E-åkaren Magnus Sigvardsson från Hörby men det blev en kort provtur, bara två sträckor innan ”Max-Golfen” hamnade på taket. Jag siade då lite om att nu var nog ändå den välanvända Golfens (har tidigare körts av RM-vinnaren Thobias Svensson) saga slut då den såg väldigt trött ut efter taklägget. ”Sigge” och gänget runt honom hade dock helt andra tankar och i dag står bilen hos bilplåtens Mr Magic, Joachim Wessberg. Får en bild på statusen i kväll och kan bara konstatera att Max-Golfen likt katten verkar ha minst dussinet liv…
*
Inför vårtävlingarna körs det ju också mycket test/träning vilket fått en välkänd rallyprofil både som förare och nu arrangör att reagera. Han önskar för det är en han, vara anonym detta för att inte i framtiden bli kallad glädjedödare efter sitt kloka inlägg.
” Jag ser att du skriver om tester. Jag undrar hur många, om ens någon har erforderliga tillstånd för dessa tester. Åtminstone dom som åker med orangeskylt har svårt för att inte säga helt omöjligt, att testa om det inte söks som tävling.
Träning/test finns tyvärr ännu inte med i SBFs regler. Jag har stridigt hårt med RU, styrelsen, Urban Wahlberg och svaret är det vanliga: Vi ska titta på detta, Vi håller på att undersöka olika möjligheter. Det är ju lite lurigt, om någon ”obehörig” får nys på när det testas och läggs upp på FB/You Tube. Eller ännu värre, vad händer om det strular till sig?”.
Tror inte att detta är frågeställningar som någon tänker på när det bara ska testas lite utanför stugknuten. Men det är ju så att orangeskyltade bilar enbart får nyttjas vid tävlingar med tillstånd från SBF. Allt går som bekant bra tills något händer…
*
Till exempel om man gör som ungerska Euro RX-hoppet Tamas Karai som i helgen körde sista testerna inför premiären i Barcelona. Blir nog lite jobb för mekanikerna för att få ordning på Audi S1:an till helgen!
*
Över till Tomelillas snabba racingbröder Jimmy och Joel Eriksson och då först storebror Jimmy. Nu växlar han spår och sätter sig bakom ratten på en Mercedes-AMG GT3 hos regerande mästarteamet HTP Motorsport i Blancpain GT Series, världens största mästerskap för GT-bilar.
Tidigare har 26-årige Jimmy kört Formel-bilar, allt från F3, GP3 och GP 2 men nu får han tak över huvudet och hjulen innanför skärmarna.
– Jag är väldigt glad över att kunna presentera den här satsningen idag, kommenterar Jimmy sitt nya spårval.
– Det ligger många månader av noggranna funderingar bakom det här, och under den tiden har jag verkligen förstått varför GT-racingen har vuxit så enormt kraftigt på sistone. Det är en fantastisk plattform som öppnar upp helt nya möjligheter för många förare. Det här är rätt steg för mig i det här skedet av min karriär och att dessutom få göra detta tillsammans med de regerande mästarna känns extra häftigt.
I mästerskapet gör Mercedes, BMW, Audi, Bentley, Porsche, McLaren och Ferrari upp i Blancpain GT Series. Tävlingarna är tio till antalet och körs på välkända banor runt om i Europa, och inkluderar det berömda 24-timmarsloppet på belgiska Spa-Francorchamps den sista helgen i juli.
Jimmy kommer att köra HTP Motorsports bil nummer #86 i Sprint Cup-evenemangen, och #84 i Endurance Cup. Vid sin sida i Sprint Cup får Eriksson den meriterade österrikaren Dominik Baumann. Debuten blir redan i helgen på Misano-banan utanför Rimini i Italien.
*
För lillbrorsan Joel är det fortfarande Formelbilar som gäller och vid förra veckans försäsongtester i Ungern var det ständigt topptider från Joel. I fjor slutade han femma totalt i EM-sammandraget under sin debutsäsong i Formel 3 och säkrade även den åtråvärda rookietiteln. Nu har han förlängt kontraktet med tyska stallet Team Motopark.
I fredags satte så blott 18-årige Joel fjärde bästa tid av de 19 förarna bara 16 hundradelar bak snabbaste föraren. På lördagen speedade Joel upp och var då tvåa ynka fem tusendelar bak britten Harrison Newy.
– Det har varit ett bra test, och skönt att få komma in i allt igen, menar Joel
– Vi har experimenterat en hel del med bilen under de här dagarna; en del saker har fungerat, andra inte. Det är väldigt tidigt på året och vi har fortfarande mycket att förbättra så vi slipar vidare på detaljerna i nästa vecka…
Premiär på Silverstone-banan i England den 14-16 april.
*
Mer racing, Eskilstuna-föraren Henric Skoog har gjort klart för att köra Porsche Carrera Cup Tyskland under 2017. I fjol körde Henrik i den svenska motsvarigheten Porsche Carrera Cup Scandinavia, där han utsågs till årets främste nykomling på en sammanlagd femteplats i poängtabellen. Nu blir han en av förarna hos teamet Huber Racing.
– Det blir min första säsong utanför Sverige, och jag kommer ha massor att lära mig – det blir en stor, stor utmaning. Jag gjorde ett inhopp i tyska cupen vid finalen på Hockenheim i höstas, och det räckte för att förstå vilken nivå vi pratar om, berättar Henric.
*
Med tre dagar kvar av anmälningstiden som går ut den 30 mars, till RS-premiären Express-Specialen kan i dag SMK Hörby räkna in 46 asfaltsugna förare till söndagen den 9 april. Idel för branschen välkända namn i anmälningslistan där det blir väldigt intressant att se om Hässleholms Rolf Grybb kan försvara DM/Asfaltcupguldet från 2016? Utmanar gör som vanligt Mats Andersson, Mats Lundahl, Tommy Andersson, Anders Carlsson för att nämna några av namnen. Får inte heller glömma snabbe danska BMW M3-föraren Johnny Pedersen som med en bra dag kan slå dom flesta.
Intressant blir också f.d SM-vinnaren Jonas Olsson, Hässleholm som tidigare visat goda talanger på asfalt men inköpet av asfaltracern Ford Puma kit-car blev inte så lyckat som planerat. Vet inte riktigt vad som är på gång men i raden för bilmärke står för Jonas ”TBA”…
*
Just nu är jag i psykisk fosterställning efter att jag visat upp ”Silver-Kadetten” för en ung kille på besök. Killen blev vederbörligen imponerad över vad han fick se längst in i garaget och uttryckte högljutt sitt gillande. Efter ett tag frågade han vad det det var för sorts bil han tittade på?
– Det är en Opel Rally Kadett från 1969, svarade jag varpå killen då ställde frågan som fällde mig som en rak höger från Ingemar Johansson.
– Är det en sådan som har motorn där bak?
Suck…