Lappi har fortsatt förtroende, Johan K. tog första WTCR-poängen, Haglöf med ny pallplats, Solberg vann trots dubbelpunka, William N. i ruskig krasch och så även R5 Hyundai!

Trots att Esapekka Lappi knappast gjort succé efter bytet till Citroën har fortfarande Pierre Budar fullt förtroende för den finska delen av teamet. Budar medger att Argentina blev en besvikelse men säger att han står bakom Lappi  och gör allt för at hjälpa honom på rätt väg.

Vi vet att han har ”the pace” och ”the speed”, man blir inte tvåa i Rally Sweden av en händelse!

C3:an gick som jag trodde inte att reparera på plats utan nu flygs ny bil ner till Rally Chile för Lappi.

Även Elfyn Evans råkade illa ut men inte så mycket som Lappi. När man fått av all plast från WRC-Fiestan var inte skadorna efter kontakten med klippblocket så stora som befarats. Till exempel klarade sig skyddsburen helt från skador. Hemma i UK stod en reservbil klar men den behöver inte flygas ner till Chile.

*

När WTCR drog till Ungern och Hungaroring för deltävling två lyckades Johan Kristoffersson knipa sina allra första poäng i ”VM för standardbilar”. Ändå är det långtifrån samma ”walk in the park” som när han knep de två VM-titlarna i rallycross.

− Ett fall framåt, men vi har fler saker att förbättra innan det är perfekt från min sida, menar Kristoffersson självkritiskt.

Att det finns mer jobb att göra visade sig i söndagens båda race, där Johan först fick bryta och därefter slutade 22:a. De åtta poängen togs i kvalet där Sebastian Loeb Racing-föraren från Arvika slutade åtta. Bättre men inte heller riktigt bra gick det för teamkompisen Rob Huff spm noterades för två sjunde platser. I raceen inledde Johan med punktering redan på första varvet och i det andra blev det då en 22:a placering när TCR-Golfen inte alls gav den effekt som krävdes. Hans analys inför nästa deltävling i Slovakien blir lite svävande.

− Vi har ju visat stundtals att någonstans finns det fart, men vi klarar inte av att konsekvent ta fram det. Det svänger för mycket, trots snarlika förhållanden…

Bättre gick det för PWR som genom Daniel Haglöf som tog sin andra pallplats i Ungern. När banan var blött lyckades Haglöf i race 2 bli trea med sin Seat Cupra. Med detta ligger han 12:a i tabellen och bästa svensk är Thed Björk som trea medan ledaren heter Nestor Girolami.

*

Det blev första USA-segern för Oliver Solberg när han vann Olympus Rally med inhoppande kartläsaren Dennis Giraudet. En seger som togs tack vare väldigt stabil körning och där inte ens en dubbelpunktering mot slutet lyckades få 17-åringen att tappa nerverna. På sträckorna nio och tio försvann nästan halvminuten av den 47 sekunder stora ledningen. Dock inget som rubbade Oliver utan på de två avslutande sträckorna tog han nytt grepp och i mål skilde 25 sekunder till David Higgins. Imponerande med tanke på att Higgins vunnit rallyt fyra gånger tidigare.

Underbar känsla att ta första segern för Subaru Motorsport USA, jublade Oliver vid målet.

Han skickade ett stort tack till Giraudet och hela Subaru-teamet och erkände även att resultatet var lite över förväntan.

Det här gick mycket bättre än vad jag vågat hoppas!

Att Oliver med åtta sträcksegrar och Higgins stod i en klass för sig är uppenbart, trean och en av de amerikanska toppåkarna Piotr Fetela var över 13 minuter bak ”värmlänningen”.  Nästa USA-tripp blir i början av juni med Oregon Trail Rally i Portland. Då hoppas nog alla att Giraudet kan fortsätta att mata duvorna och att Aaron Johnston istället  fått ordning på sina inresehandlingar och kan återta sin plats i högerstolen… 

*

RX2 International premiären i Barcelona för Tomelillas William Nilsson blev långtifrån så som han hade hoppats. I en stökig semifinal blev William påkörd bakifrån och hamnade i betongmuren.  

Det tog tvärstopp, berättar William som fick föras till sjukhus efter kraschen.

– Eftersom jag krockade in i muren med bakänden av bilen tog smällen värre. Jag kunde inte riktigt förbereda mig på kollisionen och kändes direkt att smällen tagit illa över nacke och rygg!

Efter röntgen och kunde man lättat konstatera att inget var brutet utan mest muskelskador hos 19-åringen. Nu har William fått nackkrage och även ett skydd för att hålla ryggen rak. Läkarna har ordinerat vila i fem dagar plus att då bära nackkragen. Tillståndet för William är långtifrån optimalt då han redan kommande helg gör debut i V8 Thunder CarsRing Knutstorp för Åhusteamet Memphis Racing. Dock meddelar William att han är helt inställd på att köra och känner sig trots helgens motgång laddad för nytt race.

Medan det gick åt h-e för William på Circuit de Catalunya var det tvärtom för Oliver Eriksson i OMSE-teamet. Seger i finalen före teamkompisen Fraser Mcconell med finnen Jesse Kallio som trea. Inte heller Jimmie Walfridsson hade någon lyckad spansk helg hos JC Raceteknik. Motig inledning som toppades av en punktering i semifinalen vilket till slut gav värmlänningen en elfte plats. 

*

För Formel-föraren Linus Lundquist var det blandad kompott när han åkte första tävlingen i Euroformula OpenCircuit Paul Ricard. Klena träningstider förbyttes sedan av bättre ”pace” med bland annat näst snabbaste varv i race 1 och bästa i race 2. Totalt blev det fjärde plats i första racet och femma i det sista.

OK premiär, även om jag hade hoppats på lite mer, menar Linus 

Vi var snabba i racen men hade inte samma fart i kvalen, och det kostade oss ett bättre resultat den här helgen. Med tanke på att vi inte riktigt fick till bilen som vi ville, och att vi tvingades starta mitt i fältet, är det ändå en godkänd start på säsongen!

*

Även Jimmy Eriksson fick en motig säsongsdebut i ADAC GT MastersOschelrsleben. Redan på fredagen började hans Mercedes AMG GT3 läcka olja. När sedan hans holländske teamkompis inte alls fick upp farten på kvalet innebar det start i kön. Trots försök att avancera i välte blev det bara en 18:e placering och i race 2 blev det ännu sämre, 20:e.

Det är klart att vi hade hoppats på betydligt mer i premiären, men det här var en sådan där helg när ingenting ville sig, konstaterar  Jimmy .

– Jag har haft några sådana förut och har lärt mig att man inte får gräva ner sig och ser fram emot resten av säsongen. Jag vet att vi kan klart bättre än så här!

*

Säkerhetsdebatten avstannar som bekant aldrig inom motorsporten och tur är väl det. Noterar att det i Polen försvann en Hyundai i20 R5 när Artur Natkaniec åkte av vägen och träffade ett träd på det mest skräckfyllda sätt som tänkas kan. Otroligt nog så undkom han och kartläsaren med lättare skador plus ett brutet ben. Artur tackade efteråt bilens säkerhetsutrustning för att dom överhuvudtaget klarade sig med livet i behåll. Inte utan att man undrar vad som skett i en bil utan FIA:s krav på säkerhet, rörläggarstoppning i all ära men när det smäller på riktigt, då är det nog inte så mycket att hänga i julgranen…

*

Med detta är det ”over and out” från Västra Vallgatan 2 i Kristianstad…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *