Lancias Rally2-bil testas av Bonato, Klara nådde inte final inför 50 000 i publiken, Florin vann i Hallstahammar och Bilmånsson har varit med på hela resan för TV-Svängen…
För en tid sedan sipprade det ut att Lancia var på väg att förutom Ypsilon Rally4 HF, även börja tillverka en bil för Rally2-klassen. Många menade att detta var ett grundlöst rykte och mer dröm än verklighet. Svårt att bedöma från Hörby, men nu har i alla fall bilen setts live och testats av rutinerade Yoaan Bonato i Italien. Enligt vittnen på plats verkar det mesta utgå från Citroën C3 Rally2 vilket inte förvånar, då både Citroën och Lancia ryms under Stellantis Groups stora paraply.

Enligt Rallye-Magazine är det nya reglementet för WRC 2027 som ligger bakom projektet och då ska det ”enkelt” gåratt utveckla även till Rally1. Enligt källor så förväntas två Ypsilon Rally2 redan till Rallye Monte Carlo i januari. En aktuell förare skulle kunna vara finska löftet Tuukka Kauppinen som redan kör med Rally4-varianten. Dock släpper inte Lancia några namn, men att det sneglas på Toyota verkar vara klart då man uttalat intresse för finska förare. Kanske läge att påminna om att Calle Carlberg också har en fot inne hos Stellantis…
Ett stort steg för Lancia och rally men ett bakslag för ”el-kramare” som hoppats att el skulle bli en del av WRC inom en snar framtid. Nu släpper Lancia det spåret och även delvis för bilar till allmänheten, precis som redan Citroën aviserat. Vittnen vid sidan av teststräckan var också exalterade över Lancia Ypsilon Rally2 HF som kan bli nytt tillskott i gänget med, Toyota, Skoda, Citroën och Ford.
– Bomba, fantástico, the legendary HF Integrale name returns, var något av det som fansen tyckte stämde när Bonato lät Lancian sjunga ut för full hals.
*
Lite skillnad mot rallycrossintresset i Frankrike och Sverige, kanske till och med i jämförelse med World RX. I SM-finalen på Westom-banan i Arvika kantades banan av strax under 3 000 åskådare, medan det i Loheac samlades 50 000 människor för att följa den franska motsvarigheten. Över 30 Supercars fanns på plats i Bretagne och i en av dessa satt SMK Hörbys Klara Andersson. Tillsammans med norska stjärnan Andreas Bakkerud var Klara inbjuden av Team PGRX för att köra Hyundai i20 Supercar men lyckan stod henne inte bihåla vägen.

Någon A-final blev det inte, där istället teamkompisen Bakkerud lyckades bli tvåa efter favorittippade Andreas Dubourg med en Peugeot. Ändå behöver inte Klara hänga med huvudet, 15:e plats av de totalt 35 i Supercar-klassen är ur mina ”Hörby-ögon” med råge med utmärkt beröm godkänt.
– Tack för all kärlek och stöd, Lohéac som gjorde en helg att minnas och jag är så tacksam för möjligheten att ha kunnat tävla i Lohéac inför över 50 tusen passionerade fans, skriver Klara på sin FB-sida.

– Tack till varenda en av er som stöttat och hejat på mig, samt ett stort tack till varje medlem i Team PGRX för bra arbete hela helgen och så varmt välkomnande, det var ett nöje att jobba med er. Frankrike, jag hoppas vara tillbaka snart Tack så mycket!
*
Från södra Paraguay till Hallstahammar är en bra bit men ändå är man sammanlänkade då det även där kördes rally i söndags. ”Brukssvängen” hade lockat 65 ekipage med vilket man med råge slog WRC i Paraguay som bara fått ihop 47 bilar. Pierre Skytt var på plats i Hallstahammar.
””Brukssvängen” med arrangör MSK Hammaren hade lockat 65 ekipage som körde en skogs-sträcka tre gånger med service inlagt efter varje SS. Det var en fin sträcka som använts tidigare i tävlingar i trakten. Lite lös toppbeläggning som kördes undan mer och mer så det kapades sekunder för varje genomförd omgång i denna ”7-klubbarstävling”. Snabbast av alla blev Eskilstunas Pontus Florin med Filip Ekvall vid kartan i sin Mitsubishi EVO 8.

– Det är alltid roligt att vinna men innan vi åker avslutande sprintarna i höst så ska jag köra lite Folkrace under Eskilstuna MK:s Tvådagars i 20-21 september, säger Pontus.
Han slog sina Ford Fiesta åkande konkurrenter med flera sekunder och kunde kvittera ut dom största pokalerna vid Skantzen Badets camping den gråa söndags eftermiddagen. Tvåa blev flitige Västeråsaren Kent Andersson med Johan Johansson som kartläsare. Kent som dagen innan klarade totalsegern i Himlabacken i Borås.
– Det är kul och det känns att jag fått bättre attack in i svängarna, törs mer och höjt farten, känns bra, menade Kent vid målgång.

Trea blev Hannah Jakobsson med brodern Martin på kontorsplats.
– I går var det Folkrace hemma på Norsabanan i Köping, sa Hannah.
Åkte du Folkrace?
– Nej, jag körde lastmaskin.
Så då tränade du med att lyfta skrot inför dagens prövning då?
– Jajamen, nån måste ju göra det också. Annars gick det ju bra idag, det var kul. Men Pontus är duktig och har en fin förmåga att läsa väg, berömde Hannah.
Snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage och trea totalt blev Antti Johannesson från Eskilstuna MK i Volvo 940 som för dagen hade lockat med sig Henrik Lund i högerstolen. Antti som tycker man ska köra rally på ”riktigt” Utan noter alltså. Något han bemästrar på bästa sätt.
– Det här var roligt men nu får det bli lite uppehåll efter att ha kört tre helger i rad, säger en nöjd Antti.
Tvåa bakom Eskilstunaduon blev Woxnadalens Bo Almgren i VW Golf med Eskilstunas Nathalie Jansson. Bo Almgren som också är flitigt återkommande i startlistorna menade att det gäller att hålla igång så man inte tappar tempo mot ynglingarna. Magnus Alarik och Lina Holmgren stannade på tredjeplatsen i sin Volvo 940.

Snabbaste klassiker blev SMK Nyköpings Janne Pettersson med Hasse Pettersson vid sin sida i Opel Kadetten. Samma Kadett där växellådan gav upp mitt på SS2 under Midnatten och den tävlingen var över.
– Men nu är allt nytt och vi testar här för att åka Rally Bergslagen nästa helg. Det gick ju riktigt bra, kul, säger en laddad Janne.
Ola Axelsson med vännen Curre Lundmark i Volvo 240 klarade andra platsen i klassen medans Popo Persson med Jan Nilsson blev trea i Ford Escorten. Ett roligt återseende i denna klass var Jan Sellholm som inte tävlat på 6 år. Köpings meste leverantör av motorsportutrustning och komponenter tog fram sin Toyota Starlet och skolade in barnbarnet Emil Sellholm i rally sporten. Emil som tidigare kört cross fick blodad tand och såg gärna att det skulle bli fler framträdanden i rallyskogen. MSK Hammarens Tävlingsledare Lasse Svenman hade ett fint gäng runt ikring sig som klarade arrangemanget med bravur.
– Som tävlingsledare ska man ju egentligen inte ha något att göra under själva tävlingen, men det finns ju alltid små eldar att släcka, det rullade på utan några problem, sa en nöjd Lasse efter målgång.
*
Redan från start 1965 satsade SMK Hörby på ett riktigt program till TV-Svängen. 14 sidor i A5-format tryckt på Mellersta Skånes Tryckeri var inte billigt men ändå tog klubben beslut att detta skulle produceras.

Kul att se att det finns flera annonsörer som varit med på hela resan och dessutom även bokat plats i kommande jubileumsprogram till den 20 september. Sandahls Herrmode, Frosta Härads Sparbank (Sparbanken Skåne i dag), Svensson Järnhandel idag med tillägget Bolist är några av dessa trogna samarbetspartners till SMK Hörby. En annan är Bilmånsson som numera är huvudsponsor både till ”TV-Svängen” och asfalttävlingen ”Bilmånsson Rallysprint”. 1965 var det enbart Volvo som såldes på Storgatan. Mellanskånska Volvo-köpare får numera ta sig till Eslöv medan man i Hörby säljer Hyundai sedan något år tillbaka.

1965 hade Bilmånsson stenhård konkurrens om bilköparna och i Hörby kunde man köpa nytt från Winqvist Bil (Opel), Bil&Traktor (Ford), Stevers Bil (Renault), Mårtenssons Bil (BMC) och Frode Lundh (VW). Alla är sedan många år försvunna och idag återstår bara Bilmånsson som i början av 70-talet byggde nytt på Storgatan. För att fira och visa upp detta övertalade dess VD Lennart Svensson SMK Hörby att förlägga start och mål i lokalerna. Viss tveksamhet rådde, mest på grund av bristen på plats att ställa upp rallybilarna före och efter tävling. Till slut beslutades det ändå att 1972 skulle TV-Svängen starta så centralt i Hörby det bara går. På något sätt lyckades man tråckla in startfältet på parkeringen framför och bakom byggnaderna. Inte förrän SM 1975 flyttades starten till det på 00-talet nerbrunna danspalatset Juvelen.

När man idag kollar på de yttre lokaliteterna är det svårt förstå hur man lyckades få plats till 118 rallybilar på Storgatan. Dessutom följdes starten av stor publik som här ser Östen och Christina Andersson ge sig iväg med samma Saab V4 som än idag står i garaget hemma i Eslöv. En start som blev lyckosam då familjen Andersson slutade tvåa totalt efter ”ärkefienden” i rallyskogen, Trollhättans Saab-profiler, bröderna Roger och Pedro Johansson.