Lägger Ogier av (?), MAS bemöter Sprint-kritik, WRC+Båstad=?, dags för Tom och Pontus att lufta Adam!

Inleder Motorbloggen nummer 2001 med att tacka er läsare för alla mejl, kommentarer på Facebook med mera. Med det stödet som ni ger mig ska jag försöka mig på att nå nästa nivå som är 3000 inlägg vilket  borde bli om cirka tre år. Efter det får vi se vad ”gubben” orkar med.  Än en gång tack till er alla, ingen nämnd ingen glömd.

*

Andrea Kaiser, Sébastien Ogier (F) WRC Rally Mexico 2016

Volkswagens teamchef Jost Capito är orolig att Sebastien Ogier lägger hjälmen på hyllan om startordningen i WRC inte ändras eller åtminstone inte försämras. I egenskap av ledare av mästerskapet tvingas fransmannen gå ut först fredag och lördag (torsdagens superspecial brukar lottas) medan man sista dagen startar omvänt mot placeringen. Naturligtvis spelar det faktum att Ogier inte vunnit sedan Rally Sweden in i Capitos oro men uppriktigt sagt, vad är problemet. Nu i ungefär halvtid leder Ogier med 51 poäng före senaste vinnaren Andreas Mikkelsen. Är marginalen för liten eller?
Nu vill FIA dj-las ännu mer med honom och har föreslagit samma startordning alla tre dagar, alltså med Polo #1 först i spåret. På frågan hur Seb skulle se på detta svarar Capito i Autosport.
Jag tror han lägger av!
Sedan lägger han till lite eftertänksamt.
Något som kanske inte skulle vara dumt för andra…
Nu tror rallybasen Jarmo Mahonen inte att FIA:s önskan blir verklighet utan vill istället mjuka upp startordningen. Så kanske mullret från tripelvärldsmästaren inte blir mer än just muller…

*
Mina synpunkter på att ha kvalåken till Sprint-SM som fullvärdig deltävling i Rally-SM har ”irriterat” SM-koordinatorn MAS. Nu har ordförande Lars Mattsson hört av sig för att klarlägga vissa saker. Lars skriver,
”Hej Tommy !
Vad jag förstår efter din läst din blogg så är du inte uppdaterad på vad MAS har för uppgift för Rally SM. Det hade varit bra om du kontaktat mig eller någon annan i MAS innan du kastar skit på MAS som jobbar helt ideellt för Rally SM. Vi ersatte SBF:s koordinator hösten 2015 då arrangörerna insåg att de tillsatta koordinaterna bara skulle tjäna pengar på Rally SM. Vi är inte ansvariga för deltävlingar som ingår i Rally SM, utan det är varje arrangör och när det gäller Sprint SM som ingår i SM veckan, är det SBF tillsammans med lokalklubb som är arrangör.
När det gäller Rally SM och framöver har vi efterlyst arrangörer för Rally SM 2017 & 2018, men för 2017 var det ingen som ville arrangera någon vintertävling. För du tycker väl inte att det skall var typ DM tävling med 4 mil SS?
När det gäller uppstarten av Sprint SM i Halmstad ingick även denna i SM veckan. Hela konceptet är att SBF skall vara med och hade SM-veckan inte funnits då hade Sprint SM inte heller blivit av. Jag förstår inte att du hänger upp dig på att det bara skall vara asfalt, Sverige är väl ett Rallyland på grus? Halmstads deltävling var i större utsträckning en deltävling som ingick i Södra BF:s RS DM.
PS MAS tar gärna emot dina synpunkter för att förbättra Rally SM.
Hälsningar Lars Mattsson ordf MAS”.
Tack för detta säger jag och ber samtidigt om ursäkt för det jag så osant skrev i måndags inför Sprint-SM, ”Tyvärr har märkligt nog inget pressmeddelande nått mig från MAS så uppgifterna är knapphändiga, men där lär vara 115 som ska starta.”. Jag har nu fått klart för mig att MAS och den av dom utsedda mediakontakten för Rally-SM inte hade någon koppling eller uppdrag vid tävlingen i Norrköping. Istället låg allt detta på SBF och den lokala arrangören vilket inte framgått så där glasklart . Ber om ursäkt att jag inte tog reda på detta.
Vill då även tillägga att jag har full respekt för MAS och det svåra arbete man redan lagt ner på att få ordning på ”flaggskeppet” hos SBF, Rally-SM. Ingen applåderade väl högre än jag när det ambitösa projektet sjösattes efter år av tidigare misskötsel. Dessutom, jag har inte heller haft någon större anledning att ångra mina applåder så här långt.BloggSPRINT

Har full förståelse för att det tar tid att få en ”oljetanker att vända” men under tiden måste det vara positivt om det förekommer någon form av debatt och att synpunkter även utanför den innersta MAS-kretsen kommer fram. Att ha en avvikande åsikt i sakfrågor eller ens ha missuppfattat koordinatorns roll i Rally-SM är i min värld inte detsamma som ”att kasta skit”…
Om vi börjar med MAS roll i Rally-SM så är där nog i likhet med mig, många utanför den innersta kretsen som inte vet eller förstår skillnaden? Nu hade inte MAS någonting med tisdagens Sprint-SM att göra utan detta var ett arrangemang med SBF och Östgöta Bilsportförening som ansvariga. Dock ingår det i MAS-styrda Rally-SM, informationen finns på Rally-SM:s sida, poängen räknas in i SM-tabellen. Ändå finns ingen koppling och här hänger jag inte riktigt med måste jag erkänna…
Vad gäller SM-tävlingarna vintern 2017 så tycker jag precis som Lars skriver, att det mycket väl kan vara en ”DM-tävling på 4 mil SS”. Om man jämför denna ”DM-tävling” med fyra varv på en folkracebana, då är valet i min värld väldigt enkelt…
Men frågan MAS ska ställa sig är så klart varför ingen arrangör längre vill köra SM? Inte så värst många år sedan klubbarna slogs om att vara SM-arrangör och nu vill ingen, vad har gått snett? Är det för krångligt att arrangera, ja då måste MAS, SBF, Rallyutskottet eller vem det nu är som har ansvaret se till att det blir enklare (mindre krav) och mer lockande för klubbarna. Med nuvarande utveckling drabbas kanske även grusdelen av SM framöver och vad gör vi då?
Visst är Sverige ett ”grusrally land” vilket jag menar borde vara argument nog för att även låta våra duktiga asfaltåkare (hit räknar jag inte mig själv…) få ett stort men ändå mycket mindre mästerskap än Rally-SM att köra om. Min uppfattning är att de två första åren hade båda succéstämpel på sig, om det sedan måhända ”bara” var en deltävling i RS-DM ändrar  inte min uppfattning. Jag tyckte det var en bra deltävling i RS-DM…

*
Synpunkter på att förändra Rally-SM, ja dessa har jag redovisat flera gånger här i Motorbloggen men tar dom gärna igen. Som jag ser det behövs ett riktigt omtag på hela SM och att man slutar tänka så ”politikersvenskt”, allt till alla och helst ska allt dessutom vara gratis. För mig finns det två vägar att gå, antingen göra SM till ett ”Bredd-SM” som det var förr. Stora startfält, 200 bilar var inget ovanligt och bland dessa fanns fabriksteam plus nästan alla av landets absolut bästa förare/kartläsare. Detta skulle man då kanske kunna uppnå igen och då genom att plocka bort allt idag fördyrande som rekognosering, egna noter, hög startavgift, två-dagars tävlingar med mera. För arrangören skulle egentligen enda skillnaden mellan en vanlig DM-tävling vara att Rally-SM loggan fanns på inbjudan och program. Längden skulle vara typ SSRC med 4-6 mil. Ökad status skulle automatiskt följa genom de stora startfälten och att faktiskt så gott som alla landets duktiga förare då skulle ha råd/tid att ”köra SM”.
Andra vägen att gå är att göra om SM helt och enbart låta ”eliten” göra upp om SM-medaljerna. Ungefär som det är i många andra sporter där man måste kvalificera sig för att få vara med. Låt DM-SSRC-SRC utgöra kvaltävlingar och de bästa härifrån gör sedan upp om SM-tecknen i en enda final. SBF består av tolv distrikt och med fyra från varje distrikt innebär detta 48 bilar i en SM-final. Låt sedan varje distrikt dela ut ett ”wild card” så blir det 60 bilar, ungefär som en SM-deltävling i dag.
En sådan final skulle då vara hårt koncentrerad kring start/mål platsen (Mellansverige känns mest naturligt så att ingen skräms bort av avståndet) och med krav att vara publikvänlig. Korta transporter och kanske två max tre sträckor (behöver inte vara långa) och som körs två gånger. En final som det inte borde vara omöjligt att locka sponsorer till och kanske även få någon kommersiell tv-kanal att sända live i från.
Idag upplever jag SM att man vill vara allt på en och samma gång. Det ska vara bredd med många startande men samtidigt ha elitstämpel med rekognosering, flådiga servicetält och bussar, ”you name it”. Den här kombon tycker jag med all tydlighet inte visat sig vara en framkomlig väg för återfå forna tiders glans. Det som behövs och som jag vet finns både i MAS och nytillsatta Rallyutskottet är att någon sätter ner foten och vågar tänka nytt.
Dessa tankar hoppas jag inte missuppfattas som att jag ”kastar skit”, för jag är positiv till MAS och är säker på att gruppen är den rätta till att försöka ”vända oljetankern”. Sedan förbehåller jag mig ändå rätten att inte alltid ”göra vågen” för allt. Så ”keep up the good work”!

*
BloggDMACKOm jag frågar vad WRC och tennis och stekar heta Båstad har gemensamt är jag ganska säker på att det inte skulle bli många rätta svar, kan trösta er med att inte jag själv heller hade prickat rätt. Men på Bjärehalvön huserar DMACK:s svenske generalagent Mickegson Service AB och inför kommande Rally Finland har det varit bråda dagar i däckverkstaden. Däcken till junior-serien i WRC ”Drive DMACK Fiesta Trophy” har passerat Båstad.
Cirka 200 däck har demonterats efter Polen, fälgar tvättas, kontrolleras, byts ut om nödvändigt och därefter monteras nya däck som märks upp och görs klara för utlottning i Finland, berättar Mikael Rikede som även tillägger.
Jag har arbetat med DMACK sedan man startade verksamheten och de sista fyra åren har jag rest runt och jobbat på alla WRC tävlingarna.

*
BloggTomI helgen gör ADAC Opel Rallye Cup omstart med Thüringen Rallye och med två svenskekipage bland de 14 Adam-bilarna. Tom Kristensson/Timmy Berntsson, SMK Hörby (bilden) och Uppsalas Pontus Åhman/Johan Johansson där Åhman ligger först av de två i tabellen som tvåa. Leder och dessutom tämligen komfortabelt gör finnen Jari Huttunen medan ”Der Volvo Drifter” är trea, tolv poäng bak Åhman.BloggKadett
På plats för att kolla hur man kör Opel Adam är Mats Andersson från Eslöv som ett led i uppladdningen inför den planerade starten i WRC Rally Espana. Mats kunde inte hålla fingrarna borta från mobilkameran när han såg den här läckra Opel Kadett GT/E:n. Något som vi alla också har full förståelse för, måste vara rallyts fränaste bil.
Thüringen Rallye inleds med två sträckor på 14 km på fredagskväll medan åtta sträckor körs på lördagen.

*

BloggRedBUllI morgon inleds Åhus Beachhandball Festival och inget som normalt sett omskrivs i Motorbloggen. Men vid besöket på ”Täppetcabana” i dag fick jag lite Rally Sweden känsla när samma larvföttsförsedda Red Bull Volkswagen Touareg stod parkerad här som brukar finnas vid Karlstad och Rally HQ. Hur som helst, ett lyft för handbollskastarna i sanden…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *