Kubica i svårt val WRC el. racing, Mattias hämtar ny vinnare, RS-profil gillar odubbat och Motorbloggen före Löfven!
”Den här veckan är viktig, det är nu vi kommer att bestämma vad som kommer att hända 2015.” Orden är Robert Kubicas och det handlar så klart om framtiden, WRC eller come back som racingförare. Den f.d F1-åkaren lär ha stående erbjudande att komma tillbaka till racingscenen men vill själv ta ännu ett år i WRC. Men, tillägger Kubica.
– Jag har gjort stora framsteg den här säsongen vilket gör det vettigt att stanna kvar men då vill jag en lika bra bil som mina konkurrenter.
– Så enda möjligheten att stanna kvar i WRC är att jag får bil med bästa möjliga specifikation, antingen DS3 WRC eller WRC-Fiesta.
Äntligen nämns även Mads Östberg och detta i samband med Kubicas eventuella flytt till Citroén (rätt, nu heter det DS…). ”Folk som vet” tror dock inte på Kubica i en DS3:a vid sidan av Kris Meeke. Detta bygger man på att Mads i veckan lär bekräftas som fortsatt förare under Mattons ”vinkel-vingar” 2015.
Andra källor hävdar att det är mer troligt att Kubica väljer att byta till DS och då driva tävlandet ihop med teamet PH Sport. Detta med ungefär samma upplägg som när han körde WRC2 ifjor. En källa nära Kubica menar att han redan har ett handikapp med sin skadade arm och att han därför inte behöver ännu mer i form av ”sämre bil” än övriga.
Det som ligger på plussidan är att Kubica är ett stort namn i motorsport vilket underlättar att jaga egna sponsorer. Vilket i förlängningen gör honom intressant även för de etablerade teamen, känt namn=mycket sponsorpengar som alla utom möjligtvis VW och Hyundai är i behov av.
Oavsett hur det blir så är Kubica redan anmäld till ERC-premiären österrikiska Jänner-Rallye i jabörjan av januari. En tävling som han vann i år med en RRC-Fiesta. Även om det känns som att polacken varit med länge har han faktiskt bara totalt 21 WRC-starter i sin meritförteckning.
*
Det testas så att det står härliga till hos WRC-teamen och det släpps bilder på bland annat Twitter. Här är det Thierry Neuville som pressar Hyundai i20:n på gränsen någonstans i Frankrike för att komma maxladdad till Monte Carlo den 22-25 januari .
*
Att Mattias Adielsson har sålt sin SM-vinnande R2-Peugeot har jag berättat om tidigare, till vem är dock fortfarande oklart. I går på Facebook avslöjade dock Mattias vad han själv ska fortsätta karriären med, en ny Peugeot 208 är hämtad hos Peugeot Sport i Paris. Nu är jag ingen ”Pegga-expert” det enda jag kan konstatera är att nyinköpet är vit, men sedan om det är en R2 eller R3 eller något annat kan jag inte avgöra. Kanske någon annan som är bättre påläst?
*
Idag kom det officiella meddelandet om vad som hände när Matthew Edwards uteslöts ur det brittiska RAC-Rallyt i helgen. Inför sträcka 17 gjorde arrangören en kontroll av femton bilar och dess besättningar. Då hittades en liten anteckningsbok i Edwards bil som innehöll information om sträckorna i rallyt. Information som inte tillhandahållits av arrangören varför anteckningarna togs i beslag. Det handlade inte om regelrätta noter men ändå information om sträckorna i strid med det brittiska bilsportförbundets regler, varför utslutning var enda möjliga åtgärden. Edwards överklagade beslutet av tävlingsledningen men efter att domarna tagit ställning till båda sidor, beslöt man att uteslutningen skulle kvarstå. Dock vill tävlingsledningen tona ner saken och menar efteråt, att informationen inte varit avgörande i tävlingen. Tvärtom menar man att rallyt ” had been fair and honest” och att ”notblocket” inte hade haft någon större påverkan på resultatet. Men med tanke på att Edwards bröt mot regelverket kunde inte tävlingsledningen agerat annorlunda. Surt sa räven…
*
Vad passar bättre då än att plocka fram en bild när Jan Hagman var i den riktiga hetluften och körde den då omtalade FIB Aktuellt-Escorten. I helgen slutade han med sonen Martin bakom ratten fyra i RAC-rallyt men på bilden var det inte aktuellt med Martin som kartläsare. Tror bilden är tagen i South Swedish Rally 1983 och i trakterna av Fågeltofta på Österlen och i samma kurva där Björn ”Nalle” Johansson hade ett s.k ”moment” med Ascona 400:an. Detta efter att kartläsare Anders Olsson förmanat en heltänd Nalle via intercomen.
– Folk på krönet!
Något som Anders hoppades skulle dämpa åklusten hos den segerjagande östgöten men denne missuppfattade och trodde Anders sa.
– Fullt på krönet!
Inget bra då det direkt bakom krönet där jag faktiskt stod placerad, svängde vägen skarpt till vänster. Nu klarade Nalle och Asconan av det hela, kombinationen skicklig förare och fantastiska vägegenskaper utgjorde de räddande ingredienserna…
*
Fick i går mejl från Thomas Hallén, välkänd i RS-kretsar som orädd bisittare i Hörbyföraren Tommy ”Krull” Anderssons BMW M3. Helt klart håller inte Thomas med mig om att det är dubb som gäller på vinterväg, ”Hej Tommy. Är flitig läsare av din blogg o följer med intresse debatten som oftast startar vid den här tiden på året. Alltså dubb eller inte? Känns lite som att var o en måste få lov att avgöra detta efter eget förstånd, omdöme! Då jag i mitt dagliga värv kör ca 6000 mil/ år i hela vårt avlånga land o då är de lätt att räkna, att de blir några tusen mil i vinterväglag. Och detta sker faktiskt på odubbade vinterdäck. Peppar peppar ta i trä,så har jag, än så länge blivit kvar på vägen och stannat på rätt sida övergångsstället! Så oavsett däckutrustning anpassad hastighet önskar jag alla, en olycksfri vinter! / Thomas Hallen”.
Då har vi nästan exakt samma körsträcka per år Thomas, dock kan jag inte skryta med att köra i hela vårt avlånga land, håller mig mest till de nordliga delarna av Skåne. Skillnaden är att jag kör på dubbat men har också blivit kvar på vägen och hitintills åtminstone, stannat före övergångsstället. Känns som dött lopp mellan oss båda, även om jag ändå känner mig som vinnare. Jag menar, både Subaru och dubbdäck…
*
Både i går och idag stormar det innanför väggarna på Rosenbad vilket så klart är mumma för media. Dock gick jag jag in och kollade ”Mest lästa artiklar” på kristianstadsbladet.se och det var ingen positiv syn för alla som menar att det som händer där inne överskuggar allt annat. Du kan själv se hur listan såg ut klockan 15.45, överst Motorbloggen därunder fyra artiklar om det heligaste som finns i Kristianstad, handbollen. Sorry Löfven & Co, mot Hayden Paddon och WRC har ni inte en chans…
”Mest lästa artiklar
Paddon överväger WRC med Citroén, vad händer med Östberg, Mikko H. i Subarudräkt, österlenare vädjar om hjälp och så det nya med ”gubbdäck”!
IFK lånar Ohlander av Ystad
Svårt beslut gör profilen skuldfri
Lindgren dementerar flytt till Berlin
Webb-tv: Ohlander efter första träningen”.