Kruse ny projektledare för Rally-SM, kan Greensmith utmana Mikkelsen i guldjakten, Solberg och Evans mina vinnare, finns plats för fler i Vedum, en”vanlig” rallyfan har synpunkter och inga DM-smålänningar är ännu anmälda till Gotland…

Har en tid hört ryktet som idag övergick från rykte till sanning. ”Jonas Kruse blir projektledare för Rally-SM”. Därmed knyter SBF till sig ett av våra mest välbekanta ansikten när det 2024 blir omstart för SM-serien.

Foto: Tommy Svensson

Jag brinner för rally. Det vet alla som känner mig. Jag har kört och drivit team och att nu få kliva in och projektleda SM-serien i sporten jag älskar, det kan inte bli bättre, säger Kruse som tillträder sin tjänst i Sollentuna den 1 november.

Planen är att driva SM-serien relativt oförändrat under 2024, men idéer finns redan nu för hur Rally-SM ska utvecklas. Mål och strategier ska sättas upp för ett långsiktigt arbete med mästerskapet. Ett arbete som startar nu för att vara klart till säsongen 2025. 

Rally-SM står inför en viktig nystart. Att vi får med Jonas i laget på Svensk Bilsports kontor och i rollen som projektledare för Rally-SM känns fantastiskt, menar Anna Nordkvist på förbundet.

-Jonas besitter en stor kunskap om sporten, har ett fint varumärke och har med sin erfarenhet en kompetens om många delar kring den komplexitet som finns för att få en mästerskapsserie på plats. Så det känns mycket bra. Därtill kommer Jonas att få en ny styrgrupp kring sig som stöttar och beslutar kring och om Rally-SM, ett nytt sätt att arbeta som innefattar utskottsrepresentation, arrangörssidan, team, med flera. Det blir en styrka i beslutsfattande och förankring!

Foto: Kristian Lindberg

Kruse förklarar hur postivt han ser på SM och framtiden för flaggskeppet inom förbundets alla grenar. 

Rally-SM har en stark potential att växa och med de förare och team som vi har haft i år finns det en bra plattform att bygga vidare på. Jag har väl en del tankar på hur vi ska kunna utveckla mästerskapet framåt och det ska bli mycket intressant att få vara en del av det.

Värmlänningen fortsätter.

Arbetet kommer vara långsiktigt, göras med öppenhet och tillsammans med utövare, arrangörer, leverantör med flera som är involverade i Rally-SM. Målet är att utveckla mästerskapet till ett av de bästa som finns. Tillsammans kommer vi lyckas, men det kommer krävas hårt arbete och en smula tålamod!

Just det sistnämnda är inget som rallyförare/kartläsare/team/publik genom åren visat sig besitta i någon större utsträckning … 

*

Skrev i går att polacken Kajetan Kajetanowicz är lite av min favorit och jag har följt honom genom många år, både i Polska mästerskapet, ERC och nu i WRC2. Inför ”Rally Chile BioBio” ligger ”Kajto” på en i mångas ögon omöjlig sjunde plats om han har förväntningar på seger i WRC2 totalt.

Foto: Lotos

Det skiljer  43 poäng upp till ledande Andreas Mikkelsen som avstår Chile-resan och precis som tvåan Yohan Rossel och trean, Gus Greensmith har tagit poäng i fem tävlingar. ”Kajto” däremot har bara kört fyra och har faktiskt fortsatt guldchans trots det lite trista tabelläget. Tråkigt nog har Oliver Solberg och Sami Pajari redan kört sina sex poängtävlingar och är borta från slutstriden.

Foto. Skoda Motorsport

För Greensmith med svenske kartläsaren Jonas Andersson är seger ett måste om man ska kunna utmana om VM-titeln.

Bara vinst räknas och jag kommer att satsa på det, säger Greensmith.

Foto. Rally Chile Bio Bio

Precis som Mikkelsen, Pajari (4.a) och Solberg (6:a) kör man till Skoda Motorsport hårt knutna tyska Toksport WRT.  Matematiskt skulle tvåan Yohan Rossel med Citroën kunna köra om Mikkelsen medan Greensmith i bästa fall kan vara lika med norrmannen: efter helgen. Högst 28 poäng står att vinna i Chile för seger (25) och snabbast på power stage (3).

*

Vi håller här och börjar med tipset inför ”Rally Chile BioBio”. För att ytterligare markera att jag finner WRC2 mycket mer intressant och spännande än rally med ”Hybrid-bilar” så börjar jag med min ”huvudklass”.

WRC2.

1. Oliver Solberg Skoda

2. Sami Pajari Skoda

3. Gus Greensmith Skoda

4. Nikolay Gryazin Skoda

5. Emil Lindholm Hyundai

Foto. Skoda Motorsport

Har ingen bra känsla för Rossel i Chile, tror inte han grejar Topp-5. Helt motsatt ”feeling” för Oliver och Elliot Edmondson som jag tror tar ännu en ”onödig” seger. Onödig då man inte kan tillgodoräkna sig poängen…

WRC

1. Elfyn Evans Toyota’

2. Thierry Neuville Hyundai.

3. Kalle Rovanperä Toyota

4. Ott Tänak Ford

5. Esapekka Lappi Hyundai

Foto. Toyota Gazoo racing

Evans kör nog för fullt för att greppa det sista halmstrået i guldjakten. Men troligen blir det som vanligt att Kalle vinner ”on his way to gold”!

*

En av landets populärast tävlingar är kommande söndags ”VM” eller ”Vedum Mästerskapet” som kördes första gången för 30 år sedan. Inte varje år sedan dess utan nu med årets upplaga är Kullings MS uppe i totalt 16 ”VM”. Detta firas med att ett antal ”Tusenlappar” lottas ut efter prisutdelningen.

Alla som startat och finns på plats, är med i utlottningen. Undantagna om närvaro är de som åkt ut på efterarbete, förklarar ordförande Conny Hansson.

Några återbud har Conny och hans entusiastiska stab fått ta emot därför finns det plats för fler anmälningar än de 80 som nu finns i programmet.  Första start sker klockan 10:30 och program finns att köpa för 60:- och kontant betalning, på Tempo/DinX, Bk-Hallen samt Laskegården där även start/mål, uppställning bilar sker mitt i Vedums centrum. Conny vll även tipsa publiken om ”bra ställen”. 

SS1 rekommenderar ”P” alldeles vid start sedan 100 meter promenad så finns där bra åskådarplatser.

Även SS2 som är dagens längsta, har fina publikplatser.

Här är det flera ”P”, infart Bitterna lamm s/v Bitterna kyrka syns bilar långt, innehåller en hårnål.  ”P” även vid målet, tyvärr krävs i år en liten promenad över åkern för att nå ett bra ställe, ett populärt ställe som lockar mycket folk där också servering finns.

Foto: Kristian Lindberg

Conny vädjar också till publiken.

Som vanligt respekterar vi funktionärer, marken vi lånar och att alla tar med sunt förnuft.  Ingen parkering på/vid landsvägar, räddningstjänst, timmertransporter och lantbrukarna är i full aktivitet och får under inga omständigheter hindras i sitt arbete av felparkerade bilar. P-avgift är 50:-, gärna kontanta pengar vilket snabbar på hanteringen!

*

Allltid (nästan!) lika kul att få återkopplingar till Motorbloggen från folk som inte står med båda fötterna djupt nere i egna rallymyllan. Tänker på alla som älskar rally men av olika anledningar inte har möjlighet att tävla själv utan tillbringar helgerna vid sidan av specialsträckorna. Häromdagen fick jag ett intressant inspel från en som önskar vara anonym (jag vet vem det är) och som beskriver sig som, ”rallyintresserad åskådare, f.d aktiv” och skriver : Mina förslag kräver både tid och engagemang hos personer som eventuellt instämmer. Kanske finns det ett inslag av nostalgi då en del av nedanstående var realitet på min aktiva tid. Som du påpekat i Motorbloggen tenderar specialsträckor att få högre medelhastighet, och det är bara att instämma. Vi har även kostnaden för de tävlande som ökar, arrangörer som kämpar med ekonomin för tävlingarna. Några har tidigare redan reagerat på däcken som idag är godkända. Utan att ha någon inblick i vad ”jordfräsdäcken” idag kostar så måste vi se över detta. Med ”snällare däck” kan arrangörer använda smalare/krokigare vägar utan att få gnäll från tävlande. Kan möjligen importörer av vad vi kallar M+S dubbfria vinterdäck vara intresserade av att sälja däck till rallyförare med giltig licens?  I den bästa av världar kan kanske 3-4 importörer av däck vara intresserade med ett ”maxpris” per däck beroende av dimension. Det här är väl ingenting för SM-åkare utan mer för hobby/amatörerna som får räkna varje krona. Jag tänker mig att någon av de många ”cuperna” som idag strävar att få tävlande kan välja denna väg med ”enhetsdäck” för billigare tävlande och förhoppningsvis flera startande. Vi ser ju redan idag att cuper, t.ex Bilsport Rallycup med inriktning på billigare tävlande lockar allt större startfält. Ställer mig också frågan om ”central serviceplats” vilket många gånger innebär åtskilliga mil extra transport för de tävlande. På det lokala planet så kör DM för Småland och Södra gemensamt. Detta året är ett stolleprov både för tävlande och arrangörer!!

Foto: Tommy Svensson

Det är ju även en ständig diskussion om brist på funktionärer till tävlingar och jag gissar att det inom en framtid kommer finnas ”pooler” av funktionärer som kan bokas av arrangörer av diverse idrottsarrangemang inklusive ersättning. Finns det inte redan idag så kan det vara ett uppslag till någon driftig person. Än en gång, är jag enbart rallyintresserad utan inflytande och det är ju lätt att sitta bakom skärmen och tycka….”.

*

I ämnet samköra DM i Södra med Småland kan jag hänga på med nästa DM-tävling för smålänningarna som är Gotland MF:s ”JR Motorsports Pokalen – Kickens Minne” den 14 oktober.

Idag med en dryg vecka kvar av anmälningstiden är det knappt 30 anmälda och av dessa är inte en enda från Småland. Sedan får var och en själv avgöra hur lyckat ”nytänket” att välja bort Södras DM-rallyn mot tävlingar i Västra och Gotland blev…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *