Kristofferson ”Kung i öknen”, Latvala tror inte på el i WRC, även i Japan har man ögonen på Tom K., tufft startfält i Sanremo, blågul dominans i Extreme E och bygget kan börja.

I går drog nya el-bil och off road-serien Extreme E igång med första deltävlingen av totalt fem i den Saudiarabiska-öknen. Att det blev stor svensk framgång med Johan Kristoffersson som segrare och Timmy Hansen som trea är odiskutabelt och längre ner i bloggen ska jag gå lite djupare in i Extreme-premiären.

Foto. Extreme E

Men först ska jag stanna upp vid Toyotas teamchef Jari-Matti Latvalas tankar kring el i WRC. Till nästa år införs hybridteknik i WRC eller Rally-VM om man så vill och de allra flesta förstår nog att detta är bara en försmak av vad som komma skall, nämligen att rena elbilar väntar runt hörnet. F.d Hyundai-föraren Hayden Paddon är som alla vet starkt kritisk till att FIA gått omvägen över hybrid och menar att det vore bättre ”att rycka plåstret direkt” och börjat med el redan 2022.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Som argument för detta menar Paddon att hans på Nya Zeeland egenhändig konstruerade Hyundai Kona fungerar så pass bra redan nu att det skulle kaunna vara ett fullgott alternativ i WRC. Att sedan World X:s Supercar-klass från och med nästa år blir helt elektrifierad understryker bara vad Paddon menar, ”electric is the future”. Latvala är dock inte helt med på ”eltåget” och menar att tekniken inte kommer att fungera i rallybilar. Bland annat är han orolig över att fansen kommer att lämna WRC när ljudet uteblir. 

Det kommer inte att fungera och utan ljud blir upplevelsen ingenting. Istället hoppas jag på alternativa bränslen, förklarar Latvala.

Kombinationen hybrid och bränsle skulle absolut vara det bästa för sporten! 

Till sommaren räknar Toyota med att kunna köra de första testerna med hybridbilarna och den om man ligger några månader efter M-Sport är inte Latvala orolig.

Vår nuvarande Yaris-WRC togs fram på ett halvår så jag tror att vi kan klara detta med hybridbilen också. Tajt med tid ja, men det kommer att fungera!

*

Kommande helg är den första i Tom Kristenssons nya rallyliv när han gör debut med 4WD-bil i ”Rallye Sanremo”. Som ett nyttigt träningspass kör han och David Arhusiander i den klassiska tävlingen som numera ”bara” ingår i Italienska Mästerskapet. Men kollar man startlistan så skulle ma lätt kunna tro att det är WRC-status på asfaltrallyt i nordvästra delen av landet. Förutom en flock hemmaförare som är mer eller mindre frekventa i WRC2/3 så skickar även Hyundai i väg WRC-åkarna Thierry Neuville, Ott Tänak och Craig Breen, den sistnämnde dock i en R5-i20. I en likadan bil sitter även Oliver Solberg som är den ende i kvartetten som inte hänger på till Kroatien efteråt för att köra WRC:s första barmarkstävling.

Totalt 150 anmälda men där tråkigt nog ERC-mästaren 2019 Chris Ingram tvingades lämna återbud i veckan. Den unge britten som på sensate tid blivit mest känd för att ha varit öppen med sin psykiska ohälsa, var anmäld med en Skoda men så blir det inte förklarar Ingram.

Oturligt nog så har vi fått lämna återbud men förhoppningsvis får vi någon ny chans en dag…

Största klassen i rallyt är ”Alps Rally Trophy” med strax över hundra anmälda och där inte WRC-bilar är tillåtna. Istället kör dessa i ett eget rally, ”Rallye Sanremo WRC” med fem bilar anmälda. Förutom Tänak och Neuville så kör även Pierre-Louis Loubet och ”Pedro” Hyundai medan schweizaren Paolo Vallivero är anmäld med en Ford Fiesta.

Toms start i M-Sport Polands nya Fiesta Rally3 har väckt stor uppmärksamhet och enda bort i Japan har det noterats att ”トム·クリステンソン” från  Hörby i Skåne är först ut med nya Fiestan som M-Sport hoppas ska bli en försäljningssuccé. Med andra ord ligger där en hel del tyngd på Toms axlar inför starten på lördag kväll.

Ett namn som lite anonymt smugit sig in i anmälningslistan är Nicolas Gilsoul, alltså Neuvilles f.d notläsare som fick sparken dagarna före Rallye Monte Carlo. Nu har han dock hittat en ny högerstol och detta i fransmannen Paul-Antoine Santons Volkswagen Polo R5. Gilsoul hoppas mycket på starten och att de ska kunna hävda sig bra bland de 50 anmälda R5/Rally2-bilarna.

Vi hoppas kunna utmana i toppen och en möjlighet för mig att komma tillbaka efter att samarbetet med Thierry slutade i avsked, något som i mina ögon var helt ogrundat! 

I en likadan Polo och även detta lite överraskande kör finska talangen Eerik Pietarinen/Antti Linnaketo. Parallellt körs även ”Sanremo Rallye Storico” med runt 20 anmälda och där paret Anders och Ingrid Johnsen är ensamma svenskar med sin Porsche. 

*

Som jag inledde dagens blogg så blev det mycket blågult när Extreme E inleddes med ökenkörning. Än en gång visade Johan Kristoffersson att han utan tvivel är en av motorsportens absolut största förare. Att han är snudd på oslagbar i rallycross är ingen nyhet, likaså att han i standardbilsracing har få övermän. I rallyskogen hänger han trots väldigt få tävlingar i ryggen med de allra bästa och nu visade ”Arvikas fines´t” att han också behärskar tävlingar ”Off road”. Att hålla mer ökenerfarna Sebastien Loeb och Carlos Sainz bakom sig i sin allra första start menar jag är bevis nog på Johans storhet. Tillsammans med australienska teamkamraten Molly Taylor tog Johan hem segern i världspremiären av Extreme E.

-Stort grattis till hela teamet för allt arbete de har lagt ner för att kunna placera oss högst på prispallen, summerar Johan.

Foto: Extreme E

Redan i första kvalomgången på lördagen var man snabbast med i Nico Rosbergs bil ”RXR”, men i det andra gick det lite snett. När Molly Taylor skulle lämna över ratten till Johan kom hon in med lite för hög fart och straffades för detta med tidstillägg på en minut, vilket innebar en tredje plats i ”Q2”.

Vi hanterade problemet med tidsbestraffningen, teamet höll sitt fokus och vi levererade en fantastisk semifinal och final, förklarar Johan.

I söndagens semifinal handlade det mesta om att få en bra start för att slippa åka i damm och från ytterspår svarade värmlänningen för en mästerlig manöver förbi rallylegenderna Sébastien Loeb och Carlos Sainz. Därifrån kunde han sedan enkelt kontrollera situationen och gav Taylor ett utmärkt läge att förvalta fram till seger.

Foto: Extreme E

I finalen ställdes Kristoffersson än en gång mot Loeb samt Timmy Hansen som visserligen snabbast iväg från start, men Johan upprepade  attacken från ytterspår och tog ett eget spårval in i första kurvan.

Bilen kändes fantastisk och racingen var spännande i början av de två racen så jag är verkligen glad att jag och Molly kunde ta hem den här segern för hela teamet och för alla våra fantastiska fans, säger Johan.

Foto. Extreme E

Att Taylor var imponerad över hur Johan med sin urstarka körning banade väg för henne innebar mycket beröm. 

Jag måste säga tack till Johan för hans fantastiska omkörningar i semifinal och final. Han förde vår Odyssey 21 till en fantastisk position, vilket gav mig möjligheten att bara fokusera på att ta bilen i mål!

Teamchef Nico Rosberg delade uppfattning och berömde alla i RXR-teamet. 

Våra förare har inte satt en fot fel och har visat upp otrolig fart!

Om det var klang och jubel hos Johan och Molly s var det motsatsen hos ABT Cupra EXE med Mattias Ekström och Claudia Hürtgen. Redan i ”Q1” hände något med bilen när Claudia körde, vilket resulterade i en jättekrasch. Under natten jobbade mekanikerna för att få ihop bilen och när Ekström inledde i ”shoot out” inför den riktiga tävlingen, såg allt bra ut. I ledning överlämnade han bilen till Claudia som då hade oturen att bli påkörd av en medtävlare och därmed ”game over”.

Foto: Mattias Ekström

Nästa tävling ska lyfta fram havsmiljö och avgörs i Senegals kustområde i slutet av maj. Inför den tävlingen leder Kristofferssons team mästerskapet med fem poäng. Efter öknen ska nu bilarna och all utrustning lastas  ombord på seriens chartrade båt/högkvarter St. Helena som ska dom till Lac Rose i Senegal.  

1. Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson / Molly Taylor) 35 poäng

2.  X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) 30 poäng

3. Andretti United (Timmy Hansen / Catie Munnings) 28 poäng.

4. ACCIONA | Sainz XE Team (Carlos Sainz / Laia Sanz) 26 poäng.

5. Hispano Suiza XITE Energy Team (Oliver Bennett / Christine Giampaoli Zonca) 20 poäng

Foto. Extreme E

6. BXE (Jenson Button / Mikaela Åhlin-Kottulinsky) 17 poäng

7. ABT Cupra XE (Mattias Ekström / Claudia Hürtgen) 13 poäng

8. Segi TV Chip Ganassi Racing (Kyle LeDuc / Sara Price) 12 poäng

9. Veloce Racing (Stéphane Sarrazin / Jamie Chadwick) 8 poäng.

*

Kan då rapportera att grovjobbet är gjort och att min bror kan börja med finliret 07.00 i morgon. Sista grejen för min numera slitna kropp, blev att rensa ett antal bjälkar från en dj-la massa spik då bygget som vanligt är både budget och miljömärkt.

Foto:: Tommy Svensson

Mycket ska alltså återanvändas och hade jag fått bestämma skulle ännu mer fått stämpeln ”recykled”men varken broder eller sambo har samma gröna miljöådra som jag…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *