Kristensson kör World RX-finalen, Skoda pausar Rally2 bilen, inget WRC i Mexico, RS-premiär i Hörby 3 april, ny tävling i Järle, varför inte samma namn på bilklasser i rally och Linus fick lyckad Indy-test.
Detta såg jag faktiskt inte komma, att Tomelilla MK:s danska rallycrossmästare Stefan Kristensson skulle finnas med bland de 14 förare som är anmälda till World RX-finalen på Nürburgring 27/28 november. Stefan som driver Team SKÅAB körde och vann mästerskapet i Danmark med en Ford Escort.
Så klart är det inte den som ska användas nu utan han är anmäld med ”Ford Fiesta”. Övriga svenskar är Timmy och Kevin Hansen, Johan Kristoffersson och Anton Marklund.
*
Då drabbas även motorsport av den världsomspännande bristen på ”halvledare” och först att få ge sig är Skoda Motorsport. Kön av köpare till Skoda Fabia Rally2 är lång men nu är det stopp i Mlada Boleslav och inga nya bilar produceras så länge bristen är verklighet. Även orderblocken är stängda och istället fokuseras på att tillgång på reservdelar till befintliga bilar säkras. Skoda har byggt över 400 bilar och självklart är det viktigare att göra de kunderna nöjda än att få in nya menar chefen för motorsportdelen Michal Hrabánek. Han lovar också att ingen behöver oroa sig över att inte få reservdelar till sina bilar.
Klart avbräck för Skoda som dominerar i WRC2/3 och ERC och där tyska Toksport WRT går mot teamseger i båda serierna genom Andreas Mikkelsen. Ett faktum som gör bilen ännu hetare plus att många team med Skoda i garaget vill byta sina äldre R5-bilar mot nya Rally2-versionen. Nu är det inte enbart halvledare som är problemet utan även andra komponenter i rallybygget råder det stor brist på. Faktiskt samma problem som även påverkar de vanliga bilindustrin där leveranstiderna av nya bilar blir allt längre. Redan i augusti såg Andrea Adamo och Hyundai problemen och meddelade också kunderna till nya i20 Rally2 att det kunde bli problem med leverans av bilar. Cirka tio kunder har dock kunnat lägga vantarna på nykomlingen, men resten av de intresserade får vänta. Vad detta betyder för kommande WRC2-säsong är oklart men kan ganska logiskt innebära, färre bilar i klassen. De som kör på den här nivån vill självklart ha det senaste och redan i år var där i princip inga ”gamla R5:or” anmälda, undantaget Safari där endast två Rally2-bilar startade övriga körde R5. Nu testar Skoda också EVO-versionen av Fabia Rally2 och det är så klart den WRC2-sugna väntar på. Kanske får dom göra detta långt in på säsongen innan läget på materialsidan förbättras…*
2004 kördes Rally Mexico för första gången i WRC och sedan dess har det körts Rally-VM i staden Leon. Till 2022 är inte rallyt med i kalendern efter det hastiga avbrottet i pandemins spår 2020. Då avbröts rallyt före sista etappen och teamen packade ihop och åkte hem, oroliga för att drabbas av Covid-19 och kommande reserestriktioner. Efter detta har inte WRC kört någonting alls i Mellan eller Sydamerika vilket man också fått kritik för. Blev också stor besvikelse när arrangören uppdagade att rallyt inte fanns med i kommande kalender och nu tror man att loppet är kört för all framtid. Bara tre rallyn körs utanför Europa, Kenya, Nya Zeeland och Japan detta trots FIA:s önskan att bättre fördela tävlingarna. Mexikanarna har bibehållit sin organisation men börjar nu misströsta.
– Vi har överlevt tack vare stöd från regeringen men nästa år blir detta inte längre möjligt och vi har därför börjat säga upp anställda, förklaras det från Leon.
*
Lördagen den 13 november är det ”Rallymöte för alla” i Hässleholm och där Södras SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner tänker avslöja hur dom tänker sig rallyåret här nere och nu vill jag inte förstöra denna show genom att redan idag avslöja några detaljer. Klart är att tanken är åtta deltävlingar i RS-DM där säsongen inleds redan den 3 april med SMK Hörbys ”Bilmånsson Hörby Rallysprint”. En tävling som fått ny datum berättar tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson.
– Vår första datum i april kolliderar med Hedemoras deltävling i Asfalt-SM den 23 april. Visserligen skulle vi kört dagen efter men ändå var detta inte optimalt och därför väljer vi att flytta till söndagen den 3 april.
Att hitta lediga helger i dessa så SM-späckade tider är snudd på ”mission impossible”, men den 3 april är det SM- fritt. På negativa sidan kan läggas risk för att vintern inte släppt sitt grepp om Skåne så här tidigt och i andra vågskålen så kan flytten innebära lite bingo för klubben, då det den 9 april är SM-premiär i Skänninge.
– Inte omöjligt att tävlingen kan locka SM-åkare uppifrån till Hörby för lite ”shake down” före SM-åkandet, menar Gunnarsson.Foto: Tommy Svensson
Inte heller långt för danska rallyförare att ta sig till Hörby för samma sak, då tävlandet där ännu inte kommit igång för säsongen. Några ”rallytester” ska ha körts men första riktiga tävlingen är den 9 april i Slagelse där det är ”DM-premiär” med Rally Slagelse berättar Gunnarsson.
– Har vi tur så kanske vi även har lite danska ”topkjører” hos oss den 3 april. De som kört vårt varvlopp tidigare har gillat upplägget, så varför inte!
Kan även passa på att korrigera mig själv när jag skrev att Bilsport Rallycup ännu inte hade sin kalender klar för nästa år. Helt fel och den minnesgode komme så klart ihåg att redan den 17 april var deras kalender klar och då med Rally Anderslöv som premiär den 2 april.
1: 2/4 Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.
2: 30/4 Zabra-Rallyt, Nybro AC.
3: 4/6 Gruvrundan. Åtvidabergs MK.
4: 2/7 Semesterturen. S:a Sunnerbos MK.
5: 20/8 Emiltrofén, Vimmerby MS.
6: 17/9 Klappjakten, Ydre MK.
7: 1/10 Rally Gimmersta, Katrineholms MK.
8: 5/11, Novemberskölden, Nässjö MK.
Att det är väldigt svårt att göra en rallykalender utan datumkrockar är välkänt, inte bara för de många SM-deltävlingarna utan till dessa ska då även läggas alla mer eller mindre populära rallycuper plus DM-serierna. Noterar dock en tuff rallyhelg och det blir den 4 juni där BRC kör deltävling tre i Åtvidaberg och 20 mil söderut är det samtidigt Rally-DM i Skillingaryd som då även krockar med Asfalt-SM i Säffle. För att ytterligare öka trycket så har Hässleholms MK lagt in Temahallen Rallysprint dagen efter, den 5 juni. Inte nog med detta, helgen före den 26-28 maj är det gruspremiär i Rally-SM med South Swedish Rally och helgen efter är det Team Westom som kliver in i SM-serien med Rally Arvika 10-11 juni.
*
På lördag avslutas årets Bilsport Rallycup och som vanligt är det Nässjö MK som med ”Novemberskölden” svarar för finalen. När anmälan stängde är det nog snudd på rekord i antalet anmälda för året med 173 ekipage plus förbilar/debutanter. Vet inte om detta ska tas som ett gott omen inför 2022 där ”experterna” är oense om det blir en återgång vad gäller antalet tävlande till före pandemin eller om det blir tvärtom, att arrangörerna får räkna med färre startande framöver då många hittat nya sätt att fördriva fritiden. Vem som får rätt kan enbart tiden utvisa? Att i dessa tider dra igång helt ny tävling är tämligen sällsynt men SMK Örebro har gjort så och på lördag är det debut för ”Järlesprinten”. En sträcka på 2,1 kilometer körs tre gånger och klubben utlovar ”en byväg av bästa sort” i byn Järle två mil norr om Örebro.
– I samband med tävlingen kommer vi att göra en insamling till ”mustaschkampen”, vilket är prostatacancerfondens insamling till förmån för forskning kring prostatacancer, bland annat kommer en del av startavgiften att skänkas till denna insamling, berättar klubbens Mikael Sundquist.
Ett tak på 40 deltagare sattes och denna siffra uppnåddes tidigt och bland de som anmält sig är nykorade SM-vinnaren Niklas Ledin.
*
SMK Örebro har valt att dela in tävlingen i klasserna ” 1WD-2WD-4WD” plus Ungdomsrally och Appendix K. Detta får mig att reagera, för vem utanför hardcore rallyfans förstår att ”1WD” är det samma som bildens bil, Standard/VOC/GruppE/GruppF? Rätt svar ingen och detta sammelsurium som råder vad gäller bilklasser inom svenskt rally är för att tala klarspråk, rent åt h-e.
Sjävklart borde Rallyutskottet sätta ner foten i frågan och klart förklara hur de olika rallyklasserna ska benämnas. Lämpligvis utgår man från Rally-SM (även om jag inte riktigt gillar deras namn) och sedan är det bara för resten att rätta in sig i ledet. Denna fråga ska inte överlåtas till enskilda arrangörer att bestämma över, utan här gäller samstämmighet. Hur enkelt är det för publik/media att hänga med i klasshysterin när inte ens samma klass heter likadant från tävling till tävling? Detta med egendöpta klasser är ett modernt påfund förr hette det ”Grupp1-Grupp 2” oavsett vilken status det var på tävlingen. Foto.Tommy Svensson
Sedan kom ”Standard A-Standard B-Nationella” för att följas av ”GruppA-GruppN-Nationella-Ekonomi-VOC” och det var när denna indelning avslutades som det blev mer halleluja i klasserna vilket tolkades som fritt fram för kreativa klassnamn. Blev detta bra, inte om ni frågar mig!
*
Linus Lundqvists framflyttade test för Indycar avlöpte inte bara väl, utan betecknas av Linus själv som lyckade. På Indianapolis Motor Speedway avverkade Linus 46 problemfria varv i Andretti Autosports bil #29.
-Det har varit en helt otrolig dag; en av de bästa i mitt liv, konstaterade en exalterad Linus.
– Jag har drömt om det här tillfället i flera år och det var allt jag någonsin hoppats på. Bilen är den överlägset mest brutala jag har kört – bromsarna, farten, greppet, allt är i en klass för sig. Det är ett fysiskt monster och jag ska erkänna att det känns i axlarna just nu!
Nu är det bara att ”wait and see” vad testen betyder för Tyresö-förarens framtid.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.