Kris för Rally Sweden hot om flytt till Finland, nya rykten kring Adamos ersättare, Askew hemma i Ryd och första Opeln för Nya Grupp H
Att säga något annat än att gårdagens nyhet från Västerbotten Kuriren att Rally Sweden står inför så stora problem, att det inte ens är säkert att det kan genomföras, åtminstone med Umeå som centralort. I ett så kallat ”worst case scenario” nämner fler olika källor att det kan bli samma sak som i år, att rallyt flyttas till Finland. Då är det så klart återigen Arctic Lapland Rally som det syftas på som tog över när blidväder/Covid-19 satte stopp för Värmland. Några exakta skäl till vad som är problemen så här drygt två månader före deltävling två i WRC, har inte jag lyckats ta reda på. Att det är bansträckningen som spökar är däremot helt klart och då påstår vissa, att det är några samebyar som sätter sig på tvären och inte vill ha rally där deras renar betar. Andra menar att detta är sådant som ”tjuren lämnar ifrån sig” och påstår istället att det handlar om pengar, att samma samer försöker krama ut maximal ersättning bara för att rallyvägen korsar deras mark men om detta stämmer med verkligheten är oklart. Även militären ska haft negativa invändningar mot att husa rally på sina intresseområden. Egentligen är spelet bakom kulisserna ointressant, det som är intressant är att det i dag ännu inte finns någon av myndigheterna godkänd bana för Rally Sweden 2022.
Redan här lyfter jag på ögonbrynen då jag utgår från att berörda Länsstyrelser har samma tidsram på fyra månader före tävling när kompletta tillstånd ska vara inlämnade. Kompletta för oss i Skåne innebär, att samtliga berörda markägare då ska ha gett skriftligt tillstånd och om inte, skickas bara ansökan tillbaka till arrangören. Därför känns det konstigt att skissa på rallybana för ett VM-rally i början av december vilket borde vara runt två månader efter deadline.
Till P4 Västerbotten konstaterar också vd Glenn Olsson självkritiskt.
–Borde pratat med berörda om sträckorna mycket tidigare!
Uppgifter gör dock gällande att ansökan inkommit som den ska, men att det är Länsstyrelsen som sinkat processen genom att begära in kompletterande uppgifter och senast den 19 december måste dessa ha kommit in. I går satt rallyledningen i möte med FIA och WRC-promotorn där den prekära situationen diskuterades. Mediauppgifter påstår att FIA och SBF tar över frågan om inte rallyledningen kan lösa frågan och enligt P4 Västerbotten ska SBF ha förklarat sig beredda att överlåta tävlingen till både annan ort och arrangör för att säkerställa att VM-rallyt körs i Sverige. Nu hoppas jag att reportern har missuppfattat SBF, för vem tror på att det finns någon annan stad och arrangör som är kapabla att ta över ett VM-rally 74 dagar före shake down, inte jag i iallafall. Umeå som stad är också beredda att göra allt de kan för att rädda årets stora sporthändelse och kommunalråd Hans Lindberg vädjar nu till alla.
– Det är Sveriges största evenemang som ska planeras på ett halvår. Det har varit kort om tid. Men jag vädjar till alla parter att hitta en konstruktiv lösning!
Lindberg är dock noga med poängtera att kommunen inte är delaktiga i problemen, avtalen ( 800 olika) med markägare hanteras helt av rallyt.
– Vi har varit inkopplade hela tiden. Men behövs det hjälp och stöd så kan vi ringa runt. Vi försöker allt vad vi kan.
Att nyheten blev stor på utländska mediesajter och sociala forum är förståeligt och merparten av dessa är mycket kritiska mot hur allt hanterats. Många snackar redan om att det är läge att boka rum i Rovaniemi för Arctic Rally Finland vilket ändå känns lite väl drastiskt. Att det jobbas för fullt för att säkra rallyt är inget som jag betvivlar, men ändå kan jag inte utan att påpeka vad jag sagt hela tiden sedan kraven på rallyflytt norrut började höras. Redan då påpekade jag att det krävs mer än vinterväder och lämpliga vägar för att skapa ett WRC-evenemang, egentligen är detta bara toppen på isberget. Det är under detta som de riktiga svårigheterna kommer, vilka vi nu tråkigt nog ser komma upp i dagen. Jag vill absolut inte ta orden ”vad var det jag sa” i min mun istället, lider jag med alla som lagt ner själ, hjärta, blod, svett och tårar för att skapa ett riktigt bra Rally Sweden 2022 så måtte de sista pusselbitarna bara falla på plats innan den 19 december! Tilläggas kan att Arctic Lappland Rally är planerat att köra om en dryg månad 14-15 januari och som vanligt kring Rovaniemi. Ungefär samma läge som i år där AKK Sports värmde upp med detta för att sedan köra WRC Arctic Rally Finland en månad senare.
*
Nya namn har dykt fram som troliga eller kanske mer rätt, otroliga ersättare till Andrea Adamo hos Hyundai. Först handlade det mycket om tidigare rallyvärldsmästarna Petter Solberg och Marcus Grönholm. Båda redan inkörda med Hyundai, i Petters fall genom Olivers kommande WRC-säsong medan Grönholm har sonen Niclas som kör Hyundai i World RX och att kvalifikationerna i övrigt också lätt kan uppfyllas, är nog ganska klart. I dag dök plötsligt ett helt nytt namn upp, Sebastien Ogiers numera pensionerade kartläsare Julien Ingrassia.
Lite kryptiskt har fransmannen uttalat att han inte känner sig helt klar med WRC men vad detta innebär i praktiken vet han nog enbart själv. Rykten kom dock i sving direkt och där han av vissa pekades ut som handplockad av Scott Noh för att ta över efter Adamo. Det påstods också att detta skulle vara det riktiga skälet till att han lämnar över sin plats i Ogiers bil för 2022. Känns lite långsökt, men större överraskningar har förekommit…
*
Amerikanska smålänningen Oliver Askew är nu på besök i Ryd hos morfar innan allvaret med Andretti Motorsport och Formula E drar igång. Som vanligt missade inte Oliver ett besök hos Ryds MK där han tränade på klubbens eget gym. Efter detta blev det simulatorkörning och tävling mot Billy Åkerbring. Vem som vann har jag inte vågat fråga…
*
Vet inte om alla verkligen vet att det i Sverige finns bara tre utförare av arrangörsnoter? Anders Martinsson, Patrik Barth och så längst upp i norr, Vännäs MK-s Roland ”Mikro” Åström. Den sistnämnde anser nu att det är för få tävlingar att ”nota” i hans del av världen och för att få tiden att gå har det byggts en spännande rallybil för Nya Grupp H, en Opel Astra OPC. Troligtvis landets enda Opel i det här skicket berättar ”Mikro”.
– Nya Grupp H är det som gäller med en 16 V-motor från Kadet GSi på cirka 175 hästkrafter på hjulen.
Motorbloggen önskar lycka till och var det någon som viskade Volvo 940? Ha ha ha ha…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.