Krav Safarirallyt måste bli tuffare, Camili vill köra WRC, Loeb i franska mästerskapet, Ekström i World RX igen, nya R2-Peugeot visad , 16-årige Morin TCR-imponerade och stötta även du #FkkCancer!
Safarirallyt rycker allt närmare WRC-status och för några dagar sedan var FIA:s säkerhetsansvarige Michele Mouton på plats i Kenya för att kolla närmare på årets ”kandidattävling”. Hon var delvis nöjd med vad hon såg men hade en önskan/krav på arrangörerna.
– Ni borde göra rallyt tuffare mer likt förr så att det blir en riktigt utmaning för ”man and machine”!
Hon vill ge WRC-teamen och förarna mer ”hard work” mer som i gamla tider förklarar hon. Detta ska dock förenas med samma säkerhet som i övriga WRC-tävlingar är Mouton mycket tydlig med att poängtera. Arrangören har lyssnat och lovar att plocka fram tuffare vägbitar till 2020…
*
När Volkswagen i fjol skulle premiärköra nya Polo R5 utnyttjade dom Petter Solberg och franske f.d M-Sport-föraren Eric Camilli. Efter det var det mer eller mindre tyst om fransmannen tills han dök upp i Tour de Corse med Baumschlager RR:s Polo. Ledde WRC2 tills bilen fattade eld och blev totalförstörd. Trots motgångarna har inte Camilli gett upp utan laddar för comeback i WRC 2020 och som argument använder han.
– Jag har varit i ledning i fyra av fem WRC2-tävlingar jag startat, det borde räcka för att få en andra chans i WRC!
Camilli som körde WRC-Fiesta 2016 har sedan dess varit involverad i Volkswagen Motorsport och gjort mycket av utvecklingen till Polo R5. Han är dock fri att söka vilka styrningar han vill bekräftar chefen Sven Smeets.
– Har en sådan stark önskan att göra comeback och vet att jag har kapacitet att utvecklas. Trots allt har jag bara kört 60 tävlingar i hela min karriär och med mer erfarenhet kommer mer ”speed”, menar 31-åringen.
När hans Polo fattade eld hade han vunnit elva av tolv sträckor och var på väg mot seger och vad som orsakade eldsvådan är fortfarande ett mysterium.
– Teamet undersöker fortfarande varför, konstaterar Camilli.
– Har ingen aning vad som hände, efter lite mer än halva sträckan kände jag lite röklukt och slog av farten. Direkt när jag gick ur ”stage mode” slog lågorna upp, helt omöjligt att släcka elden…
*
I förra veckan skrev jag att Franska Bilsportförbundet öppnat upp för bilar enligt WRC-2017 reglerna att delta i deras nationella mästerskap. Dock utan möjlighet att ta poäng och dessutom måste bilen var anmäld av ett WRC-team och med en erfaren förare bakom ratten. Direkt kopplades regeländringen till att ge Sebastien Loeb lite extra träning med Hyundai i20 WRC och frågan är om man inte fått rätt. Idag blev det klart att Loeb och Daniel Elena kommer att starta i franska mästerskapstävlingen Vosges Grand Est 14-16 juni. Han kommer att gå ut först i startfältet som ger en bra genomkörare inför Rallye Deutschland, nästa asfaltrally i VM-serien. Vad som är viktigt för Hyundai är att detta inte räknas av från teamets enligt FIA, officiella testdagar.
*
I nästa månad gör Mattias Ekström comeback i World RX då serien drar till Belgien och Circuit de SPA-Francorchamps. Det blir hos alerta JC Raceteknik som Mattias kör och som teamkamrat får han belgaren/racerföraren och RX-debutanten Enzo Ide. Bilen är välkänd för Mattias samma Audi S1 Supercar som han körde till VM-guld 2016.
– Efter att ha tittat på den första deltävlingen avWorld RX hemifrån soffan känner jag att jag verkligen vill köra en deltävling igen, avslöjar Mattias.
– Jag började visualisera hur jag kör på banan i Spa och tar kurvan Eau Rouge sidledes i 200 kilometer i timmen.
Tanken blev mer och mer verklighet men problemet var att det inte fanns några 2019-bilar lediga men då fick Mattias en idé.
– Tänkte att jag kunde göra comeback i min 2016-års världsmästarbil som JC Raceteknik har köpt. Vi kom överens, så jag får köra bilen och de tar hand om servicen.
Temachef Joel Christoffersson är så klart nöjd med tillskottet.
– Väldigt roligt för hela teamet och målet med JC Raceteknik har alltid varit att ha bilar i VM, så det här blir ett perfekt tillfälle för oss att göra det nu, berättar Joel.
– Att samarbeta med Mattias är en ära för oss, kommer att bli en boost för teamet att få jobba med honom under en VM-deltävling och jag är säker på att vi kommer lära oss mycket!
*
Norska Mästerskapet planerades för tre vinter och tre grustävlingar men när Numedalsrallyt ställdes in på grund av vädret blev serien kortad. Men då klev Rally Grimstad fram och blir ny NM-tävling. Därmed är detta första asfaltrallyt på tio år i NM. Norska förbundet gjorde som kolegorna i Sverige, satte stopp för asfaltrally efter en olycka för tio år sedan. Men i fjol gjorde Rally Grimstad comeback och planerade för NM-status först 2020, men nu blir det redan den 24 augusti.
Dessförinnan är det gruspremiär med Rally Sørland i trakterna kring Kristiansand i södra delarna av landet den 4 maj. Idag knappt 50 anmälda men två svenskar bland dessa, Johan Kristoffersson och Kristian Johansson. KMS anmäler även Ole Christian Veiby i en Polo R5 precis som Johan medan Johansson kör Renault R3 Clio.
*
I måndags kom de första bilderna av Peugeots nya R2 208. Stor spänning då R2-marknaden är stor i Europa och där dessutom Peugeot tidigare räknats som vinnarbilen. Nu har dock nya Fiesta R2 utmanat med eftertryck och fransmännen måste svara med något nytt. Spännande även för oss som har fått Opel med modersmjölken då deras nya R2 baseras på Opel Corsa som delar mycket med gatbilen 208. Tre cylindrar ger 1,2 liter och så turbo på detta som tillsammans ska bilda en ”Fiesta-tueur” (dödare på franska) enligt fransmännen. Första testerna kördes i Vosges och där man skulle bevisa att man lyckats med målsättningen från styrelserummet hos Peugeot Sport. Ordern var, ”bygg en snabb och tillförlitlig bil som är kul att köra men samtidigt billig att underhålla”. Bruno Famin hos Peugeot Sport var nöjd med vad ha ansåg under testet, i synnerhet lovordas nya motorn. Nu väntar ännu mer test innan man kan börja leverera bilar till hugade spekulanter och målet är att kunna starta 2020 med nya R2-208:er åt köparna. Totalt har över 450 bilar byggts av gamla modellen.
*
I dag har det varit officiell test/mediadag för TCR Scandinavia på Ring Knustorp och där var påpasslige Henrik Åkesson på plats med kameran. Förstår jag rätt så fanns 12 TCR-bilar på plats, en Honda Civic, fyra Audi RS3, tre Golf GTI och lika många Cupra Leon. Ensam i Alfa Romeo var Louise Frost. Snabbast på förmiddagspasset var Mattias Andersson i Hondan före Brink Motorsports, Tobias Brink och Hannes Morin. Robert Dahlgren var inte riktigt med i Cupran utan fick bara åttonde tid, ändå bäst i PWR. ”Poker” på tionde plats och Mikaela Åhlin Kottulinsky som elva.
– En bra start men vi har en lite fördel då vi var här och testade även i går, förklarade Mattias Andersson.
Efter lunch vakande dock Dahlgren till livs och satte bästa tid. Men fortfarande var Hondan snabb och fick andra tid. Junioren Hannes Morin fortsatte att imponera även med mat i magen, trea med Brinks Audi medan ”chefen själv” Tobias Brink bara fick ihop en sjunde tid. Mikaela förbättrade sig kraftigt och slank in precis före Brink.
*
När Lars Stugemo dök upp i Hörby för att köra Bilmånsson Hörby Rallysprint så hade han så klart laddat med dekaler för Sunnyside Experience och kampanjen #FkkCancer. Dekaler som alla kan köpa för att stötta projektet där hundra procent av alla pengar som kommer in går till att stoppa som Stugemo skriver, ”den elaka sjukdom vi kallar cancer”. Vill även du stödja detta så köp dekalen #FkkCancer för 175 kronor. Lars tar Swish:123 514 02 23 och glöm inte din adress i meddelandet. Kan bara berätta att nu är både min och sambons bilar ”dekalerade”!
*
Lite kul, igår när jag la ut Motorbloggen på Twitter kom detta direkt efter att Lorenzo Bertelli lagt ut sitt inlägg från tester inför WRC Rally Argentina. Kul med tanke på att jag hade bild Grahn i Bertellis ”gamla” Fiesta WRC medan Lorenzo så klart hade en bild på sin nya rallybil. Hade varit ännu roligare om italienaren lagt märke till samma sak som jag…