Korsika blev unikt, Tom K. och Dennis R. fick beröm av M-Sport, Asfaltkungen upplevde höjdpunkt, snart RS-dags och nytt reperationkit till Ford!

Nu börjar både hjärta och puls nå mer normala nivåer efter nagelbitaren som WRC bjöd på i helgen. Normalt sett brukar asfaltrally inte vara lika dramatiska som de på snö och grus men i Korsika kan verkligen ingen klaga på dramatiken. Från att Sebastien Loeb på första sträckan knäckte till höger bakhjul efter att ha gått ”wide” i en vänster som nöp mer än han räknade med till stackars Elfyn Evans punktering sex kilometer före mål på sista sträckan. Däremellan hände massor, Ott Tänak och Kris Meeke fick punktering, Sebastien Ogier jobbade med en trilskande Citroën. Jari Matti Latvala hade problem med både sig själv plus punktering på Toyotan. Esapekka Lappi var allmänt grinig och menade att han körde alltför långsamt. Samma sak tyckte slutligen vinnaren Thierry Neuville som bitvis såg mer uppgiven ut än nödvändigt. Enda som verkade vara i harmoni var fyran Dani Sordo i sitt andra rally i Hyundai för året och så inför tävlingen, hårt pressade Teemu Sunninen, femma i Fiestan.

Med allt detta i facit är det verkligen märkligt att Tour de Corse blev första WRC-rallyt sedan Australien 2014 där ingen varken bröt eller startade om enligt ”Rally2-regeln”. Fjolårets Rally Sweden kunde haft samma resultat om inte Yves Matton valt att dra tillbaka Kris Meeke innan målgång.

*

På tal om Kris ”The Ulsterman” Meeke så besitter han trots sin ibland buttra uppsyn en stor portion humor. Han summerade sitt Korsika där det blev en nionde plats.

Ser ut som att vi är riktigt bra på shake downs och power stages. Nu behöver vi bara komma på hur man kör däremellan. ”Maybe next time”… 

*

Dom stora grabbarna i all ära men för alla blågula rallyfans var det ändå dramatiken i Junior-WRC som var både häftigast och viktigast. Nu lyckades ju tyske asfaltspecialisten Juilus Tannert klättra förbi Tom Kristensson och Henrik Appelskog på allra sista sträckan. Med 1,9 sekunder längre tid blev det en andra plats istället för andra segern i serien. Ändå känns det ärligt när Tom menar att han inte alls är besviken utan istället supernöjd.

-Gratulerar Julius och Jürgen, verkligen starkt att köra in den minut man tappade på snarkningen första dagen, menar Tom.

När han fått smälta helgen menar den fortsatt VM-ledande Hörby-föraren att detta var en av de tuffaste tävlingarna han kört. Han berömmer även Henriks jobb med noterna.

Han har gjort ett strålande jobb med notläsningen men lär nog vara rätt så tystlåten det närmsta dagarna efter all information han rabblat…

Tom är stolt över att ha lyckats hålla till sin plan både för helgen och hela J-VM-serien.

Att köra snabbt men undvika misstag  och ha en hel bil i mål. I så här långa tävlingar är det jämnheten som ger resultat!

*

Även trean Dennis Rådström/Johan Johansson var riktigt nöjda med sin insats i den här tredje starten på Korsika. Inför uppgiften genomförde Torsby-föraren en tio mil lång asfaltest i Slovenien för att i någon mån hjälpa upp sin trots allt, ringa asfalterfarenhet.   

Det har varit ett riktigt bra rally och under den andra dagen fick vi upp bra fart, menar Dennis.

Sista dagen hittade vi inte riktigt tillbaka till samma tempo men vi är otroligt nöjda ändå och vi hade inte alls räknat med att vara så här högt upp i listan!

Han menar även att helgen var ett fall framåt, att hänga med mer asfalterfarna Tannert och Kristensson. Detta plus att paret tog sin allra första sträckseger någonsin på asfalt.

– Detta gör att vi ser väldigt positivt på framtiden!

Nu väntar Sardinien som är Italiens WRC-deltävling och här är underlaget något helt annat med massor av löst grus och stora senar. Hit kommer Dennis och Johan med ett litet övertag mot Tom och Henrik i och med att man redan kört tävlingen en gång tidigare, 2017 slutade man femma i J-WRC.

Det är M-Sport Poland som sköter de Fiesta R2 som används i J-WRC och teamchefen Maciej Goda var väldigt imponerad över de båda svenskarna. 

Både Tom och Dennis kan vara stolta över sig själva. Det är aldrig enkelt att kämpa om rallyledning och göra detta utan att begå misstag på Korsika, en verklig utmaning! 

*

Att ”FIA European Rally Championship” kände stolhet efter målgången på Korsika hymlade man inte med, fem av toppförarna härstammar i direkt nerstigande led från ERC. Hela topptrion i WRC2 har ett förflutet i EM, Fabio Andolfi, Nikolay Gryazin och Kajetan Kajetanowicz. Men även Julius Tannert och Tom Kristensson har tidigare kört i ERC, Tom som två 2018.

*

Att kalla Mats Andersson från Eslöv för något annat än ”Asfaltkung” med sina nio raka DM-guld vore snudd på historieförfalskning. Mats var även på plats på Korsika för att stötta Tom i allt han gjorde. Sämre stöttning kan man absolut få än av denna ”Kung af Eslöv” vilket också visade sig i resultatlistan. Nu ägnade sig Mats inte enbart åt att kolla på Junior-Fiestor utan lade också mycket tid på Opel-Spotting. Hittade i startfältet både en Ascona B och en Kadett 2,0E, den sistnämnda dock i tämligen ful stridsmålning. Mats konstaterade ändå efter träffen med de två Rüsselsheimarna.

– Troligtvis veckans höjdpunkt!

Vem säger emot på detta?

*

Börjar närma sig slutet för möjligheten att anmäla sig till årets RS-premiärer, för det är faktiskt två asfalttävlingar söndagen den 14 april. Dels SMK Hörbys Bilmånsson Rallysprint med i dag 67 anmälda och så kör östgötarna Skänningeknixen  med 49 ekipage.

Lite längre tid är det till premiären för 7-klubbarserien och ”Trendab Rallycup”. En serie med sju deltävlingar, alla med sprintkaraktär enligt arrangören. Med en prispott på 100 000 kronor borde serien locka många sprintsugna även utanför Östergötland. Inte nog med detta utan i serien ingår även ”PRO Rally Team”.

Som vanligt så har vi tävlande i Pro Rally Team och som alltid har vi aktiva eller f.d. aktiva som vill ge något tillbaka till sporten och då i första hand till någon yngre utövare, berättar Thords Söderberg, ordförande i 7-klubbars.

Vi har bl.a. premierat Elias Lundberg SMK Sala och Joakim Ellner- Landberg SMK Södermanland och i fjol två lovande ungdomsförare, Isak Vikman Nora MK och Wilma Andersson SMK Sala.

Kostar 500 kr om året att vara medlem plus att minimiålder är 50 år.

Tävlingskalender 2019

11/5 SMK Sala Morgongåvasvängen

25/5 Kolsva MS Roger Ericssons Minne

1/6 Taxinge MK Trendab Sprinten

29/6 Strängnäs ams Låsta Sprinten

15/9 MSK Hammaren Brukssvängen

21/9 Gnesta MK Runt Mjölkpallen

12/10 Enköpings MK Allan Widèns Minne

*

I dag har det varit den 1 april och konstigt nog har jag inte blivit mer lurad i dag än vilken annan dags som helst. Tänker inte plåga er med att räkna upp alla skämt som jag hittat, men tycker ändå att M-Sport ska ha en guldstjärna för sitt bidrag med ett nytt ”Essential Rally Repair kit”. I detta ingår, ”

☑️Duct tape (X2) – is something moving which shouldn’t be? Simply apply duct tape to the affected area

☑️Crowbar (X1) – You can use this to make minor adjustments and pry open jammed doors

☑️Cable ties (A handful) – If you can’t use a cable tie, you shouldn’t be in the service park

☑️Claw hammer (X1) – Used to delicately adjust and sculpt metal panels, don’t forget to utilise the claw!

☑️Lump hammer (X1) – The claw hammer didn’t work”.

Det enda du behöver köpa är en Ford Fiesta WRC…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *