Kopecky blir tuff i ERC på hemmaplan, Mattias med ”ny” 208, Arlöv lyssnade, Tierp vill utmana Höljes och Escort-chans för den pengastarke!

BloggKopeckySnacka om att ha favoritryck på sina axlar, det handlar om Skodas tjeckiske stjärna Jan Kopecky och kommande helgs ERC-tävling, Barum Czech Rally Zlín. Bara det att vara tjeck och köra Skoda innebär tryck från hemmafansen och efter helgens WRC2-seger i Tyskland minskar så klart inte förväntningarna.BloggBarum Tuffaste utmanarna Craig Breen och Kajetan Kajetanowisz lär få det svårt att rå på kombon, Kopecky/Skoda på de luriga och bitvis ganska dåliga tjeckiska sträckorna. Han skräder inte heller orden när det kommer till att berömma Skodan.
– Än en gång visade vår Skoda Fabia R5 vilken ”outstanding rallycar” det är, hetsar Kopecky konkurenterna på erc.com och lägger till.
Ser framemot Barum Rally med tusentals entusiastiska rallyfans på hemmaplan…
Som lite bonus hoppas Kopecky även säkra Tjeckiska Mästerskapet samtidigt i Barum.

*
BloggMattiasPå samma sida berättas även att Mattias Adielsson kommer till Tjeckien med nybyggd R2-Peugeot efter den omilda behandling han gav den i auto24 Rally Estonia. Man berättar om svenskens ”high-speed roll” över “four or five times”.
Otroligt nog menar erc.com kunde Mattias och Christoffer Bäck i högerstolen fullfölja rallyt. Detta tack vare ”some outstanding hammer and spanner work by some of the hardest working mechanics in the ERC service area!”. Sämre betyg kan mekaniker gänget runt Mattias få…
Det har varit en hektisk period efter Estland, erkänner Mattias.
Skadorna på bilen var allt för stora för att reparera så vi beställde ny kaross istället.
Nu väntar Tjeckien på Mattias, Christofer och den nya Peggan.
Vi kör rallyt för att få erfarenhet precis som många andra tävlingar vi kört, resultatet är inte så viktigt, menar den 23-årige göteborgaren.
Att det blir en spännande utflykt till Tjeckien sticker Mattias inte under stol med.
Jag har sett många filmer på You Tube därifrån och det verkar som att det är verkligt utmanande sträckor, dessutom är publiken fanatiskt rallyintresserade!

*
BloggåHmanAlltid kul med svenskar som visar upp sig utomlands, vi är ju numera minst sagt lite svältfödda på den varianten. Därför är det kul att se Jesper Erikssons bild från helgens WRC i Tyskland där Pontus Åhman/Patrik Barth passerar med sin Opel Adam genom ”svenskhavet”…

*
BloggAndersVet inte riktigt vad som ligger bakom, men noterar att norske Anders Gröndal har sin R5-Citroén ute till försäljning. Chassinummer 16 har byggts av PH Sport i Frankrike berättar Anders i annonsen. Inför WRC Rally Finland fick nummer 16 både ny motor och växellåda. Står inget om byte, annars kanske man kunde slängt in Silver-VOC:en som handpeng…

*
Skrev i lördags om att Arlövs MC inte följde samma regler som övriga Södras RS-arrangörer gjort hela säsongen vad gäller anmälningstiden till sin ”SYDSTEN BILTEKNIK-RAJSET”. Enligt DM-reglerna borde sista anmälningsdag vara på torsdag men Arlöv hade istället idag den 24.
Vi följer det som står på Södras hemsida, menade tävlingsledare Anders Claesson när vi träffades i söndags.
Anders hänvisade till en gammal inaktuell skrivning som fortfarande ligger kvar på hemsidan sedan 2014. Inför 2015 ändrades denna dock och sista anmälningsdag skiftade från 14 dagar till 10 dagar före start. Svårt ändå att då från min sida hävda att de gjort fel när det fortfarande finns kvar på hemsidan. Nu spelar detta mindre roll för och detta uppskattar jag, har Arlövs MC ändra sista anmälningsdag till torsdag den 27 augusti. Känns så befriande att man skippar prestigen och istället låter sunt förnuft råda, tack Anders!
Nu var detta inte någon stor grej då man redan nu har välfyllt startfält med 74 anmälda till söndagen den 6 september ute i stenbrottet i Dalby. Noterar att danske fortåkaren Kenneth Kolbe Jensen med Jeanette Kvick som kartläsare tar den nyreparerade ilskne blå Peugeot 205:an till stenbrottet.BloggMats Undrar förresten vad som händer i Eslöv och hos Mats Andersson där det nu bara finns en körbara rallybil, kit-car Opel Astran. Blir det den som får äran att hjälpa Mats att få poäng till sitt 10:e raka DM-guld måntro?

*
BloggRamonaHöljes är väl ett begrepp idag inom Rallycrossen när man tänker ”world wide”? Tror inte många säger emot och blir därför betänksam när jag läser Värmlands Folkblads artikel där man avslöjar att Tierps Arena funderar på att bygga ut med en rallycrossbana med målet att bli VM och EM-arrangör ( Ramona Karlsson bilden, vill säkert bli kvar i Höljes misstänker jag). Till Arbetarebladet säger ägaren Cemoni Ohlsson inför de stora dragracing tävlingarna som hölls förra helgen igen..
Vi ska ta beslut om det efter de här tävlingarna. Men vi har långt framåtskridande planer, räknar med att komma i gång i höst och att ha premiär under nästa år. Rallycross växer starkt internationellt och det är en stor cirkus. Min ambition är tävlingar i VM och EM.
För Finnskoga Mk är detta så klart ingen glad läsning och så inte heller för Kristianstad Kartingklubb som även de aviserat planer på en sådan bana intill kartingslingan på Åsum Ring. För värmlänningarna är det ännu tuffare då kontraktet med VM-promotorn IMG gick ut 2015, för 2016 finns inget avtal. Dock är man inte speciellt orolig i det nordvästra hörnet av Värmland.
Det har snackats i många år nu. Om de andra är bra alternativ är inte upp till oss att bedöma, det är andra som får bestämma det. Det jag kan säga är att det är en lång resa för att klara av det, säger Morgan Östlund från Finnskoga MK till VF.
Han får också frågan om det finns plats för två VM-tävlingar i Sverige?
Nej, det får man inte ha. En EM-tävling skulle väl möjligen fungera som komplement om man ska sära på det, svarar då Morgan.
Han menar även i VF att det numera är ekonomin som styr, det räcker inte att bara leverera en klockren produkt.
Det är det som gör mig mindre trygg än förr. Nu är pengarna ofta viktigare än att det blir ett genuint rallycrossevenemang. Även om vi historiskt sett är den populäraste tävlingen kan vi inte känna oss säkra på en plats och det får vi vänja oss med. Vi är inte omöjliga att ersätta.

*
En bra start för Malmös 19-årige racingkung Gustav Malja som i lördags körde in som tionde man i sin GP2-debut. Annars började det lite halvtaskigt då Gustav åkte av banan redan på träningen. Med bara ett fåtal varv i kroppen var det onekligen starkt att ändå ta poäng. Gustav följde upp detta med en 18:e placering på söndagen.

*
BloggEscortEn riktig läckerbit (ingen Opel, men läcker ändå) är nu ute till försäljning, Björn Waldegårds Ford Escort från 1977. Det var i San Remo-rallyt detta år som VHK 74S för första gången fick känna på en rallybils hårda liv och då i Waldegårds händer. En femte plats inkasserade Björn med Escorten i debuten. Efter detta fick ” works car VHK 74S” nöjet att ha fler andra kända förare som till exempel Jean-Pierre Nicolas och Russel Brookes.
1979 blev bilen ombyggd till ”wide car” för Monte Carlo Rallyt och än en gång med Waldegård som pilot oh en andra plats. Efter detta såldes bilen till det skandalomsusade Publimmo-teamet baserat i Monaco (samma team där både Anders Kulläng och Stig Blomquist gjorde inhopp i knallblå Ascona 400 respektive Saab 99 Turbo). När konkursen där var ett faktum stod Escorten bara och samlade damm i ett franskt garage. En brittisk entusiast spårade bilen och nu är den renoverad till nyskick och i samma utförande som 1977. Säljaren avslutar annonsen med en uppmaning att inte stå i ljuset för sig själva utan att slå till och skriver, ” The car comes with MOT and MSA papers and is offered here for sale at £125,000 and represents a never to be repeated chance to own a piece of Ford/Boreham rallying history.”. Ulf Olofsson, vad väntar du på!
.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *