Konkurrenterna lider med Oliver efter Safari, Ogier ”wild card ” på Kanarieöarna, Linn och Isa borde få plats i landslaget, ”Kvicken” redo för både öknen och ERC och även träning på Möölerödsfältet.

Oliver Solbergs bittra öde i Safari när han körde fast mitt på vägen då inte hjulen nådde fast mark, utan Toyotan hängde hjälplös på sin botten. Inte ens en lastbil utan  hjullastare krävdes till slut för att få bort bilen men då var så att säga, skadan redan skedd.

Foto: Red Bull Content Pool

Det som upprört många, är att resten av WRC2-fältet lotsades runt ”fech-fech-hålet” och det mest rättvisa menas hade då varit att ge Oliver en konstruerad  tid. En tid med tanke på hans många sträcksegrar och ledning med 40 sekunder även garanterat honom seger, istället för som nu en femte plats. Både vinnaren Gus Greensmith och tvåan Jan Solans förklarar hos DirtFish att de lider med honom och Elliot Edmondson. Duon får frågan om Safari i år kanske var för tufft och då svarar Greensmith.

-Kanske gick det över en gräns med Oliver, förklarar britten eftertänksamt men som ändå menar att Safari ska vara tufft!

Salt i såren så att säga, att det var Oliver och hans kartläsare som räddade efterföljande kollegor genom att stoppa dom före ”fällan” och lotsa dom annan väg.

Jan Solans är mer rakt på sak och menar att Olivers öde klart visade att sträckan var för dålig för Rally2-bilar.

Det här var inte en sträcka för Rally2-bilar och Oliver betalade priset och jag är ledsen för hans skull eftersom hans ”speed” fram till dit  var fantastisk, men problemet var att sträckan var för dålig!

Oliver och Printsport diskuterade att få sträckan struken för WRC2 men där man gemensamt kom fram till att lägga ner.

Bara bita i det sura äpplet och  gå vidare men väldigt bittert att det som hände hände!

Tänker lite på att Oliver och Elliot lätt kunnat stannat vid sin bil och struntat i att varna efterföljande. Men här visade man att även på VM-nivå finns ”sportsmanship”, trots att kanske WRC2-titeln offrades i ett dj-la hål mitt i vägen…

*

Foto: Toyota Gazoo racing

Toyota Gazoo Racing drog ett av sina ”wild cards” med Sebastien Ogier och ”tvingade/övertalade” honom till start i kommande ”WRC Rally Islas Canarias”. Därmed ställs fem Toyota Yaris GR Rally1 emot Hyundais tre i20 N Rally1 i ett försök att vidga gapet i Märkes-VM. Monte-vinnande Ogier är i hop med Elfyn Evans och Kalle Rovanperä anmälda för poäng i det mästerskap som betyder allra mest för teamen. Takamoto Katsuta och Sami Pajari kompletterar, men utan möjlighet att få poäng i Märkes- VM.  

*

Ibland är Bilsportförundets tänk svårt att hänga med i, funderar närmast på det nyligen presenterade landslaget. När andra upplagan av helkvinnliga ”Rally Jameel” i Saudiarabien ska köras, då väljer förbundskapten Pier Steffansson att ta ut folkraceförare Linn Lundgren som förare och Asarum-kartläsare Isa Kolmbäck (här med David Pettersson) att representera Sverige bland de andra 29 länderna.

Foto: Tommy Svensson

Har inga synpunkter på valet av blågula representanter, men just här vore det väl ändå på sin plats att ha uttagna i landslaget som representanter. På förarsidan finns det gott om blågula-tjejer men när just nu Portugal-aktuella Julia Thulin valts bort, finns ingen notläsande tjej i truppen. Väldigt konstigt med tanke på hur hårt RF trycker på könsmix, dessutom finns det många kandidater som säkerligen passat in i SBF-mallen.  Det jag vill komma till, är att Steffanson självfallet måste utvidga så att även Linn och Isa släpps in i svenska landslaget. 

*

Ifjol var danskan Jeanette Kvick Anderson kartläsare i deras ”landshold” i samma rally, vilket gav blodad tand. Nu växlar ”Kvicken” upp och gör sig klar för sitt första riktiga ökenrally i Jordanien i hop med en rutinerad tjej från Dubai.

Foot: privat

Det bliver en vild oplevelse, og jeg kan ikke vente med at tage jer med på rejsen, hälsar ”Kvicken”.

Inte bara öknen väntar på henne utan även ERC-comeback hos tysken Norman Kreuter. Ingen ny bekantskap utan sedan 2019 har man kört rally ihop vid flera tillfällen. Nu blir det premiär i deltävling två, grustävlingen ”V-Hid Rally Hungary” där paret ska tävla i ERC Masters. Totalt fyra ERC-tävlingar ska avverkas om planen och Wurmbrand Racings Peugeot 208 Rally 4 håller. 

*

Inte bara SMK Örkelljunga som i morgon kör rallyträning, även Hässleholms MK ger sina förare möjligheter att slipa bort rattrost. Örkelljunga gick ut lite bredare och bjöd förutom egna, även in förare från sina samarbetsklubbar (Asarum, Hörby, Svedala) vilket gav totalt 40 anmälda. Hässleholm med CG Wilke i spetsen nöjde sig med en mer selektiv inbjudan till slingan på  Möllerödsfältet.

Vi bjuder enbart in HLMK-förare, för annars hade det blivit alldeles för många, blev ändå 29 anmälda!

Som bonus kommer SM-åkande väghållningsproffset Kristian Johansson med KJM Service att ha genomgång med stötdämpare och fjädrarnas alla hemligheter. Träningen börjar klockan 10.15 och asfaltsplattan vid Möllerödsgrinden som även är serviceplats. 

*

I morgon blir det ingen Motorbloggen då ett kombinerat socialt och rallyevenemang går före…

Trevlig helg 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *