Klent i WRC-finalen, Ogier har bonus i Spanien, Latvala i harmoni, Tools fortsätter i Rally-SM och bara en plats kvar i BRC 2019!
Har snackats mycket huruvida det är så där dj-la smart att lägga WRC-finalen på andra sidan jordklotet och Kennards Hire Rally Australia? När man studerar anmälningslistan till tävlingen den 14-18 november får onekligen de som tycker att Wales eller Spanien hade varit bättre som final, massor av vatten på sina kvarnar. Bara 29 anmälda och av dessa finns bara 18 förare i någon av de tre WRC-klasserna, resten är ”local heroes”. Hade man haft samma intresse i en vanlig tävling här hemma hade det nog blivit ”Inställd” som gällt. Tävlingsledare Wayne Kenny är däremot överförtjust och säger.
– En fantastisk ”line-up” av världens snabbaste förare och bilar som anmält sig!
WRC2 är rena skämtet med tabellnian från Chile, Pedro Heller som ende ”toppförare”. Ytterligare tre till i klassen, hans bror Herman Heller, österrikaren Armin Kremer och så till sist italienaren Gianluca Lianrini som kör något så exklusivt i R5-gänget som en Subaru.
Det blev inte heller som ryktet från arrangören själv gjorde gällande, fyra Hyundai i finalen. Inte helt överraskande att det blev Dani Sordo som fick stanna hemma till förmån för publikfavoriten Hayden ”The Kiwi” Paddon som trots allt snack om co-driverbyte, ändå har Seb Marshal vid sin sida.
Inte heller stämde det att Mads Østberg/Torstein Eriksen gjort sitt sista framträdande hos Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team för 2018. Nu är det norska paret anmält vid sidan av Craig Breen/Martin Scott. Som redan är känt blev det dock ingen start för Mads i väntande Spanien istället roar han sig på plats i Salou med Henning Solberg som är anmäld att starta bilen efter lillebror Petter i nya Polon. I övrigt är där inga överraskningar, alla de andra i WRC är på plats och den stora frågan är om WRC är avgjort redan efter helgen i Spanien eller det blir fajt ”ända in i kaklet”?
*
Med tre raka segrar på spansk mark, senast 2016 har Sebastien Ogier/Nicolas Gilsoul en liten mental bonus mot sina guldkonkurenter Thierry Neuville och Ott Tänak. M-Sport-chefen Malcolm Wilson håller med om bonusen.
– Dom vet verkligen hur man bemästrar det mixade underlaget och vi är övertygade att vi har ett starkt paket som klarar både grus och asfalt!
Segern senast i Wales gör naturligtvis sitt till för att höja moralen hos M-Sport Ford vilket inne bar att gapet till ledande Neuville minskade till sju poäng.
– Med bara två tävlingar kvar kan man säga att temperaturen stiger och att vi verkligen måste leverera ett bra resultat om vi ska försvara vår VM-titel, menar Ogier.
Fransmannen säger också att ha verkligen gillar konceptet med både grus och asfalt.
– Detta gör tävlingen helt unik och du måste vara blixtsnabb att läsa av både underlag och den växlande terrängen…
Han passar även på att hylla de spanska rallyfansen som skapar en fantastisk stämning längs sträckorna utanför Salou som är tävlingscentra.
*
Länge trodde många att Jari-Matti Latvalas dagar hos Tommi Mäkinen var räknade efter sin minst sagt usla ”midway season”. Men Mäkinen vet hur det är i branschen, ibland stolpe in, ibland ut och för Latvala var det mest ut som gällde. Hösten har dock varit mer ”in” med tre pallplatser av fyra möjliga. Innan dess var det istället en mix av egna misstag och tekniska strul med hans Yaris WRC. Men nu är det en annan Latvala ”filed with ”confidence” som tar sig an Spanien. Det är också med denna känsla han måste ta sig an en tävling menar Mäkinen i en öppenhjärtig intervju i brittisk media.
– Han måste glömma allt och fokusera på sin körning, när han gör så är Jari-Matti brilliant!
Nu känns det som att han kommer allt närmare en ny seger, senast det begav sig var i Rally Sweden 2017, Toyotas första för övrigt. Latvala som är på gång att avsluta reken konstaterar belåtet .
– Ett verkligt starkt team med en otrolig bil, ett fantastiskt stället att vara på just nu!
*
I veckans Motorsport News finns en större intervju med nye Toyota-föraren Kris Meeke. Bara rubriken på första sidan säger en del om hur spännande WRC-året 2019 kan bli, här skriver MN, ”Jag kan vinna WRC med Toyota!”. Vad var det Karin Boye skrev, bättre att lyssna till den båge som brast än att aldrig spänna en sträng!
”The Ulsterman” passar också på att skicka en hälsning till Citroën efter förra veckans lyckade test i hemma hos Mäkinen Puppola. Meeke konstaterade då att stämningen hos Toyota Gazoo Racing var någon helt annat än vad han tidigare upplevt. Skulle vara intressant att höra vad Esapekka Lappi tycker om den saken…
I morgon är det dags för tipset inför Rally de Espana, vem tror ni jag tippar som vinnare?
*
Riktigt roligt för MAS och Rally SM att verktygskedjan Tools fortsätter som huvudsponsor även 2019.
– Det känns jätteroligt att göra det här för tredje året i rad. Vår närvaro har varit väldigt uppskattad både av våra kunder och av rallyteam och arrangörer under tidigare år, säger Niclas Ahlqvist, VD på TOOLS Sverige.
– Vi gör detta för att många av våra kunder älskar motorsport, precis som TOOLS älskar motorsport.
Det var när skånske rallyprofilen Lasse Mattsson och Tools förre VD tillika rallytokige Torbjörn Erikssons vägar korsades, båda bor i Degeberga, som det började.
Nu är Eriksson verksam i moderbolaget Momentum Group men kommer att vara med på ett Toolshörn genom att finnas på plats under tävlingarna. Han summerar de första två årens samarbete.
– Det har varit ungefär som för de som tävlar, vi lär oss för varje år, och vi blir lite bättre för varje deltävling. Men det har känts jättebra. Vi har tagit stora kliv framåt och har gjort ett ännu bättre jobb både som sponsor och med våra kundevent från 2017 till 2018!
*
Inte riktigt samma status har Bilsport Rallycup men ändå en av sportens viktigaste hörnstenar med sina enkla, läs billiga tävlingar. Tävlingskalendern för 2019 fylls nu sakta men säkert på och senaste arrangören den femte, att anmäla intresse är Åtvidabergs MK med ”Gruvrundan”. Tävlingen fyller på höstsäsongen och körs den 21 september.
Bestämt är att det ska köras sex tävlingar i BRC och därmed återstår en plats i kalendern. Många har tipsat om att SMK Örkelljunga borde söka efter att deras comeback som grusarrangör med ”Mini-Smedsvängen” blev ovanligt lyckad. Tävlingen körs på hösten, perfekta sträckor som klarade av att köras två gånger och nu gav en längd på runt två mil. Till detta ska läggas en väl fungerande funktionärsstab med tävlingsledare Kjell-Åke Olsson i spetsen. Så vad väntar ni på, kontakta General Rooth och anmäl er?
*
Även racingen börjar se ett slut på säsongen 2018 och o helgen är det final för Porsche-åkarna i Porsche Mobil 1 Supercup-finalen. En final som körs i Mexiko City och med Gustav Malja i en av bilarna. En hel månad utan tävling har skåningen bakom sig.
– Det ska bli kul att komma tillbaka till Porschen i helgen dessutom på en ny, spännande bana, menar Malja.
– Blir intressant att utforska den under den fria träningen och se var utmaningarna ligger. Den verkar ganska klurig, så det kan nog ta några varv innan man kommer in i det. Jag känner mig redo!