Klart, Citroën lämnar WRC, Ogier klar för Toyota, Toyota prisade sina förare varav två blir arbetslösa, Paddon väljer racing och Subaru WRC med Solberg på bakrutan!

Foto: Citroën Racing

Då kom det fruktade beskedet för att inte säga snudd på chockbesked, att Citroën Racing lämnar WRC med omedelbar verkan. Vid en presskonferens i dag klockan 11.30 levererades beskedet som rallyvärlden fruktat men ändå hoppats inte skulle komma. Men ska man tro Citroën så är det inte dom som sett till att blev så här, utan det faktum att Sebastien Ogier tydligen brutit sitt kontrakt och istället gjort klart med Toyota Gazzo Racing.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Citroën skriver, ” Som en följd av att Seb Ogier lämnar Citroën Racing efter 2019 WRC-säsong har Citroën beslutat att dra sig ut WRC 2020 med anledning av att vi saknar en ”first-class driver” för 2020 säsongen”. I klartext är det alltså Ogier som först tagit beslut om temaskifte och därefter har fransmännen fattat detta drastiska beslut.

Foto. Tommy Svensson

Den andre föraren i teamet, Esapekka Lappi är förkrossad och kommenterar dagens chock.

Jag tänker inte ljuga, detta var verkligen ”bad news” för mig och hela rallyvärlden. Känner mig oerhört sorgsen för alla som jobbat med detta och alla våra fans, men inget jag kan göra.

Lappi fortsätter.

Har redan börjat leta efter ”a new seat” men inte mycket tid över för att hitta ett starkt team…

Ännu har inget uttalade kommit från varken Sebastien Ogier eller Tommi Mäkinen om det verkligen är klart med skiftet.

Foto. Tommy Svensson

Men redan igår Twittrade Ogiers fru Andrea Kaiser om att ”underbara nyheter skulle komma under onsdagen”. Underbara för vem undrar säkert merparten av rallyvärlden och i det här läget är det väl mest familjen Ogier och Mäkinen som kan tycka så?

Rallykommentatorer på nätet är mycket förvånade över att Citroën väljer att skylla på Ogier istället för att rannsaka sig själv. C3 WRC har inte alls varit den vinnarbil som förväntades när Ogier klev in men trots detta har han levererat tre segrar på sina totalt 13 starter. Något måste ändå ha skett under hösten som gjort att teamets ”first class driver” tagit emot Mäkinens utsträcka hand. Mest troligt har han känt marken gunga och att det i de finaste kontorsrummen längst upp i Versailles ändå snackats om dagens beslut, vilket då nått hans öron. Att han då försöker hitta en nödutgång är helt naturligt och om mitt scenario stämmer känns det lågt av Citroën att lägga skulden på hans axlar. Som en brittisk rallyexpert menade.

– Ett mycket tråkigt sätt att avsluta ett så framgångsrikt samarbete och faktum är att efter första halvan av säsongen så var Ogier i topp i VM, så något katastrofår kan man inte heller skylla på!

Istället är det med all säkerhet Peugeots kommande WTEC-satsning som dränerar motorsportavdelningen hos PSA. Något som uppenbarligen Ogier också förstått och därför sett om sitt eget hus.

Foto: Tommy Svensson

Samtidigt är det lite svårt att vara sur på Citroën som faktiskt ihop med M-Sport var dom som räddade WRC under åren 2008-2011. Då var det enbart de här båda som tävlade på ”top level” innan Volkswagen och Hyundai klev in på scen.

Nu lär det inte ta många dagar eller timmar innan WRC line-up för 2002 blir officiell och redan i morse prydde Elfyn Evans  första sidan på Motorsport News som ny Toyota-förare. Inte riktigt lika snabbt men ändå ganska nära presskonferensen i Paris, placeras Espaekka Lappi som teamkompis till Teemu Sunninen hos M-Sport Ford. Med detta tyder mycket på att WRC 2020 blir så här.

Hyundai: Ott Tänak, Thierry Neuville, Dani Sordo, Sebastien Loeb.

Toyota: Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä (?), Takamoto Katsuta.

M-Sport Ford: Teemu Sunninen, Esapekka Lappi.

Ute i kylan hamnar, Kris Mekke, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen, Craig Breen, Hayden Paddon, Pontus Tidemand, Mads Østberg. På sin höjd kan kanske enstaka tävlingar bli aktuella för någon av de blåfrusna  och numera f.d WRC-förarna. 

*

Foto: Toyota Gazoo Racing

Måste ändå kännas lite konstigt för Ott Tänak, Kris Meeke och Jari-Matti Latvala på plats i Toyotas högkvarter i Tokyo som igår hyllades för 2019. Tänker på att Tänak redan borde ha tankarna i Alzenau och första testen med nya tjänstebilen Hyundai i20 WRC. Latvala och Meeke i sin tur funderar säkert på hur lång kö där är på WRC:s arbetsförmedling och har därför svårt att mobilisera rätt partyfeeling. Men ändå var det pampigt värre när trion hyllades för sina insatser hos Toyota Gazoo Racing och ansvariga hade verkligen tänkt till hur man skulle hitta lämpliga ”avskedsgåvor”. Alla tre fick en del av den Yaris WRC-motor som gett dom ett speciellt minne. Tänak fick en kolv från motorn som satt i hans vinnarbil i Spanien, Latvala motsvarade från Australien 2018 medan Meeke fick en från Tyskland i år där Toyota tog hand om hela pallen med ”The Ulsterman” som tvåa.

Med dagens besked så lämnas ingen dörr öppen för Hayden Paddon och en återkomst till WRC, åtminstone inte på full tid. Fortfarande är det nog inte omöjligt att han med egna sponsorer får hop budget till start på hemmaplan och Nya Zeeland. Istället gillar Paddon läget och  fokuserar på sitt egna projekt med ”Electric Rally Car” inför ett kommande ”EWRC”. Vid sidan av detta tänker sig även Paddon Rallysport Group att skifta fokus och köra hemlandets motsvarighet till STCC, TCR New Zeeland Championship. Klart så här långt är start med en Hyundai i30 TCR som tidigare gått i den italienska motsvarigheten för de tre första deltävlingarna, efter detta blir det resultaten som avgör om det blir en fortsättning.

Foto: Adam Burns

Har aldrig kört på en racingbana med andra bilar runt omkring, så helt klart blir det mycket nytt för mig att lära, menar ”rookien”.

Premiär sker i mitten av januari i mästerskapet som körs med fem deltävlingar.

*

Fortfarande spinner ryktet om ”a Subaru-return to WRC” och igår dök den här bilden upp i mitt nyhetsflöde. Riktigt vad/vem som ligger bakom bilden på hur en ny WRC-Subaru STi skulle kunna tänkas se ut vet jag inte, men visst ser den frän ut? Att den även försetts med ”Solberg” på bakrutan gör inte saken sämre även om jag hellre sett en svensk flagga bakom…  

*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *