Klara tog revansch för sitt misstag och vann Heat 2 i Ungern, Breens flickvän fick bära Irlands flagga vid OS-invigningen, Reiersen med tillfällig kartis i Finland, superhett i Rom och bloggförbud infört…

När World RX kom till Ungern och banan Nyirád så var det med en efter framgången i Höljes, taggad Klara Andersson i CE Dealer Team. Men taggningen kom av sig direkt efter start i ”Heat1” när SMK Hörby-föraren kom ut i det lösa och blev passagerare på en färd som slutade i betongmuren. Dessbättre blev inte skadorna värre än att hon kunde fullfölja heatet, tio sekunder efter vinnare Johan Kristofferson som var helt överlägsen. Trösten för det ”gula teamet”, var Niclas Grönholms andra plats. I andra heatet för klassen tog Kevin Hansen hand om segern och för detta belönades med fem poäng.

Foto: CE Dealer Team

I ”Heat2” tog Klara en gruvlig revansch för misstaget tidigare, körde hem hela klabbet och fem ”goa poäng”. Efter sig hade hon Timmy Hansen, Niclas Grönholm och Ole Christian Veiby med sin efter krock med Hansen. snudd på ”folkracebil”. Johan Kristoffersson fick bryta med något tekniskt fel.

Foto: CE Dealer Team

I intervju efter målgång förklarade Klara att det var mycket trevligare att prata nu än efter första heatet. Hon förklarade även hur ”tricky” först kurvan var och i hennes vinnarheat var det Niclas Grönholm som kopierade hennes misstag men även han kom ur det med äran i behåll.

*  

I går gjorde jag något jag inte trodde kunde ske, jag följde hela invigningen av OS i Paris. Läste att vissa på Facebook tyckte det var den sämsta och tråkigast invigningen i modern tid men som ni förstår, håller jag inte med. Tvärtom var det väldigt fint när båtarna med alla deltagare gled fram hällregnet på Seine inför den jublande publiken. Här stannar dock mitt OS som jag aldrig haft så stort intresse av.

Dock måste jag säga att jag blev lite rörd när irländska friidrottaren Sarah Lavin tillägnade sitt deltagande till sin så tragiskt bortgångne pojkvän Craig Breen. Hon var dessutom i par med golfaren Shane Lowry den som fick äran att bära den irländska flaggan vid invigningen.  

Det är tufft varje dag och jag försöker bara vara så stark jag kan för det vet jag är vad Craig hade velat, förklarade Lavin för Irish Mirror Sport.

Det är han som ger mig styrka att klara av dagarna… 

Kanske ska jag ändå försöka slå ett öga på damernas 100 meter häck…

*

I Finland körs ”HYAcenter Ralli” och då som uppvärmning inför ”Rally Finland” för bland annat Elfyn Evans. Efter fyra sträckor är Evans och Scott Martin 1.42,8 före Rally2-åkaren Lauri Joona/Janni Hussi och knappt sju sekunder efter honom, kommer Gus Greensmith/Jonas Andersson, båda med Skoda. Stark femma är Isak Reiersen som den här gången fått blixtinkalla värmlänningen Johan Johansson för tjänstgöring i Skodan. Ordinarie på den platsen är annars Lucas Karlsson, men som avstår tävling efter sin hjärtoperation för några månader sedan. Lukas är dock på plats i Tammerfors och förklarar.

Foto: Patrik Sundberg

Detta är mer en försiktighetsåtgärd då det som dom flesta vet är stora påfrestningar att sitta i tävlingsbilen och även om testet gick bra känner jag mig inte 110% redo för tävling just denna helg! 

Till SM och ”East Sweden Rally” i slutet av nästa månad  ska han dock vara ”race ready”.

Det känns trots allt väldigt bra att få vara igång och nu ligger fokuset på att åka så mycket test som möjligt.

På 13.e plats totalt hittas Fredrik Grahn/Jonas Magnér med Skoda R5. Tre sträckor återstår att köra när detta skrivs.

*

I ”ERC Rally di Roma Capitale” är det stenhårt i toppen efter fyra av 13 körda sträckor. Leder gör Citroën-förare Andrea Crugnola, 11,2 före Simone Tempestini, Skoda. Bara 0,7 efter jagar Hayden Paddon som är in på tiondelen lika med Simone Campedelli. Nästa lika jämnt mellan femman Mathieu Franseschi och sexan Bostjan Avbelj, båda med Skoda och 06, sekunders skillnad.

Foto: erc.com

 På 12:e plats i ”superhettan” (har uppmätts 60 grader inne i en rallybil) hittas Mads Østberg/Patrik Barth men samtidigt inte alls långt bak,  29,8 sekunder upp till ledande Citroën-kompisen. En krånglande pop-off ställde till det för #4.

Vi tappade en hel del tid här och sista halvan av sträckan hade vi ingen ”power”, förklarade Mads efter sträcka tre.

Efter detta försökte man lösa problemet men utan framgång och istället stod teamet klart för åtgärd vid service efter SS4. Mads tycker också att vägar och grepp är väldigt svårt att hantera.

Vi är här för första gång och de flesta har kört rallyt många gånger tidigare. Känns konstigt att ha så mycket erfarenhet som vi och ändå komma till något helt nytt… 

*

En tämligen rumphuggen Motorbloggen men ett pressat program är orsak och inte nog med detta, det bli ännu värre. Ny ”mini-semester” är påkallad från ”styret” och  samtidigt införs ”Blogg-förbud”. Såvida jag inte kan smyga mig undan med datorn, så blir det uppehåll till onsdag.

Håll ut!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *