Klara ”laddad” inför World RX-debuten i Hell, Oliver har stöd och ingen press från Hyundai, Kankkunen kör på vätgas i Ypres, tre svenskbilar till Juelsminde, ”Påvens” Toyota kör i Munkebjerg, Latvala toppar i Lathi, Fagersta lockade med toppförare på torget och ”superhetta” över Örkelljunga!

Ur skånsk synvinkel är onekligen premiären för World RX i norska Hell med SMK Hörbys Klara Andersson i en av huvudrollerna störst kommande helg. För allra första gång ska de nya elektriska RX-bilarna visas upp och vara inställda på ”Race mode”. Klara är både spänd, förväntansfull och om uttrycket ursäktas, laddad för uppgiften. I ny CE Dealer Team i hop med Niclas Grönholm är hon beredd att släppa iväg de dryga 600 hästkrafterna på svårkörda Hell.

– Jag ser verkligen framemot att få starta min första säsong i VM. Att få göra debut i RX1e är en stor milstolpe i karriären och jag är så oerhört tackas över möjlighet, förklarar den 22-åriga PT:n.

Helt klart blir det många känslor men jag måste fokusera på att steg för steg bygga upp förhållandet mellan mig och bilen, testerna så här långt har gått långt över förväntan och nu vill jag bara komma igång!

I CE Dealer Team är det rutinerade teamchefen Jussi Pinomäki som håller i trådarna och som är ödmjuk inför premiären. 

-I hop med PWR har vi jobbat outtröttligt med våra bilar och nu ser vi framemot en helg full av tuffa ”race”!

Foto: World RX

Läget är det samma för kanske teamet med högst favoritryck Volkswagen Dealer Team Bauhaus som kommer med tre bilar till Hell berättar teamchef Tommy Kristoffersson.

På bara ett år har vi byggt tre jättesnygga nya bilar enligt ett helt nytt koncept, den absolut största satsning vi har gjort någonsin. Det har varit ett enormt arbete att lyckas med det här så som världen ser ut just nu.

Efter det första testet i Höljes har stallchefen en hälsning till rallycrossfansen.

Det kommer att gå fort, riktigt fort. Johan har aldrig åkt så snabbt runt Höljes-banan som han gjorde med den nya bilen  redan andra testdagen. 

Johan Kristoffersson själv kan intyga att det är bra drag i teamets nya Volkswagen RX1e.

Det var 190 blås utför backen, så det accelererade riktigt bra!

Kristoffersson junior kunde också konstatera att de nya bilarna erbjuder utmaningar, bland annat blir starten ännu viktigare än tidigare.

Till skillnad från en fyrhjulsdriven supercar är det här som att köra en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil samtidigt, med två motorer som inte pratar med varandra. Det gäller att knäcka den koden så fort som möjligt!

I en av RXe-Folkisarna  sitter hemmahoppet Ole Christian Veiby som är imponerad och avslöjar att pallen är målet.

Det gick riktigt snabbt men bilen är känslig för ändrade inställningar och vi behöver hitta ytterpunkterna. Det finns förstås mer tid att plocka, säger Veiby som, precis som Johan, kommer att köra i Red Bulls färger i kampen om VM-titeln.

Mer orutienrad i de här sammanhangen är blott 19-årige Gustav Bergström från Stockholm som även han är ödmjuk inför helgen.

 Det är sjukt bra förare med, men det är kul att vara underdog. Jag har aldrig ens sett banan, men det verkar ballt med mycket nerför och uppför. 

En annan stormakt i sporten är Hansen Motorsport som tämligen självklart valt att sätta Peugeot-kostym på sin elbil. Bakom rattarna sitter Timmy och Kevin Hansen.

Mycket jobb återstår och måna olika saker vi gärna vill testa men nu är det äntligen tävlingsdags och då ska vi göra så gott vi kan, förklarar Timmy som till skeptiska rallycrossfans hälsar.

– Är helt övertygad om att detta är de snabbaste rallycrossbilar  som någonsin körts…

Kevin är mest nöjd med att ha hittat sportens DNA trots elen och att bilarna inte uppvisat några driftstörningar under test.

Vi är hungriga på succé och siktar på pallen och så klart är översta platsen målsättningen!

*

Ott Tänaks seger i Rally Finland har gett Hyundai Motorsport exakt den boost som kanske till och med blir helt avgörande för framtiden. Nästa anhalt är Ypres Rally Belgium som inte har många likheter med Finland konstaterar teamchef Julien Moncet men ändå känner sig optimistisk.

Vi har tidigare visat vår bil är snabb på asfalt men även att Thierry (Neuville) vann här i fjol stärker oss alla!

Att Neuville och Tänak har tryck på sig att rida vidare på succén från Finland är uppenbart menar Moncet, annorlunda för Oliver Solberg och Elliot Edmondson.Foto: Hyundai Motorsport

En ny chans att lära och utveckla sin talang och som en del av lärandet måste vi ge Oliver maximalt med tid i bilen!

Oliver förklarar hur besviken han blev i Finland och nu måste han försöka studsa tillbaka i rallyt där han i fjol länge var i ledning i WRC2. Han berättar om vilka utmaningar son ska mötas i Rally1-bilen, men sammanfattar sin och teamets målsättning.

Allra viktigast, inga onödiga överraskningar…

Just nu testar Hyundai för fult på de lömska och oförlåtande  sträckorna i Belgien och där även Oliver varit i gång de senaste dagarna.

*

I Ypres kommer även legenden Juha Kankkunen att för allra först gång köra med en vätgasdriven Toyota Yaris GR, dock inte hela rallyt utan bara på utvalda sträckor. Bilen är ett experimentkoncept som använder väte för att driva en förbränningsmotor baserad på samma turboladdade block som finns i den vanliga produktionsbilen. Foto: Toyota Gazoo Racing

För några veckor sedan körde Jari-Matti Latvala en racingbil enligt samma koncept borta i Japan och Fuji 24h. En test som Latvala tyckte var spännande och hemskt gärna skulle velat köra rallybilen i Belgien.

– Tyvärr lite svårt att kombinera med min roll som teamchef men självklart skulle jag gärna velat testa, menar Latvala.

*

I morgon är det dags för en helt ny RS-tävling i Danmark, ”EC Sikring Juelsminde”, lite av ersättare för ”Fårvang Rallysprint” som inte längre går att köra. Detta är Ib Kraghs lilla baby och sträckan inne i centrala Juelsminde passerar till och med hans egen bostad. Sex heat ska köras med start klockan 12.00 och så finalkörningen strax före klockan 18.00. Totalt över 80 bilar kommer till start och då Ib Kragh och Ditte Kammersgaard går ut först med den nya Hyundai i20 N Rally2. Direkt bakom gör tidigare Suzuki-basen Anders Lysen comeback med Linda Lysen i en Suzuki R+.

Foto: Tommy Svensson

Som #4 är första svenskbil, Håkan och Pamela Oddshammar, Lund och Fiesta R5. Drygt tio bilar senare är det dags för klubbkompisen Skawomir Bronk/Sandra Bergelv, BMW Compact. Sist ut av de blågula är Arne och Jacob Oddshammar, Lunds AC och BMW.

*

Den som är i Danmark och är mer rallysugen kan lämpligen ta sig till Vejle Fjord och Munkebjerg på söndagen för ”Danmarks smukkeste motorløb, Munkebjerg Hillclimb”. Uppför backen ska de 74 förarna med bilar från 1929 till 1990 ta sig framför storpubliken och där äldsta bilen är en Mercedes Benz från 1929 medan det för oss svenskar är mest intressant med den Toyota Celica GT 2000 som både Ove Andersson och Hannu Mikkola en gång tävlat med i Rally-VM.

Foto: www.intercom.nu

Numera körs klenoden av Kristian Mullvad som var het i rallybranschen i mitten på 80-talet.

*

Foto: Privat

Ingen bra start för smålänningarna Göran och Björn Jonasson i Lathi Historic Rally med deras läckra Vauxhall Chevette HSR. Tre sträckor kom paret med sin engelska Opel innan det blev tekniskt fel, trist. Efter fem sträckor är Sierra-åkande Anders och Ingrid Johnsen på sjunde plats, 3.27,3 efter ledande Jari-Matti Latvala Toyota.

Foto: Latvala Racing

Tvåa är Kari Kivinne med en Audi quattro och trea är unge Junior-VM utmanaren Sami Pajari i Ford Escort. Pajari är bara två sekunder efter quattron.

Foto: Pajari Motorsport

Lite längre ner som 16:e bil återfinns Mats Myrsell/Esko Juntilla med en efter branden senast, nybyggd Ford Sierra Cosworth. En sträcka återstår av dagen och så körs resterande sex på söndag.

*

I kväll kör Fagersta MK ”Nattkröken” näst sist ut i Rally-SM innan finalen i Trollhättan med ”Västrallyt” den 2-3 september. Då starten i Västmanland går samtidigt som derbyt i Damallsvenskan mellan KDFF-Vittsjö, finns alltså ingen chans för mig att hänga på. Dessutom har som bekant promotorn kopplat nytt mediagrepp och verkar helst önska att intresserade ska följa rallyt via Rally Live, Fagersta Motorklubbs hemsida https://www.laget.se/FagerstaMK/  eller på mästerskapets egen hemsida https://www.rallysm.se.

Vet faktisk få egentligen ingen, sport som väljer att enbart gå via sociala medier och det är kanske det som är framtidens melodi vad vet jag, men lite skeptisk är jag onekligen. Andra sporter som fotboll, hockey eller handboll strävar alla efter att synas så mycket som möjligt, överallt och i alla möjliga kanaler men dom kan så klart vara på fel spår…

Foto. Fagersta MK

Ett nytt positivt grepp togs i Fagersta som igår kväll hade presentation av toppförarna i de olika klasserna på Bringelstorget. Pålästa Hampus Juteryd ställde frågorna och förare med kartläsare svarade inför publiken och bland annat framkom att inga av toppåkarna någonsin tävlat i Fagersta tidigare. Mest segertippad under kvällen var PG Andersson/Anders Fredriksson men även Eyvind Brynildsen som går ut först på de snustorra och garanterat dammiga sträckorna nämndes. Även landsmannen Frank Tore Larsen tillmättes segerchans.

*

Till och med lite större startfält än i Fagersta, så kör SMK Örkelljunga i morgon DM-tävlingen ”Smedsvängen” med 80 bilar. Fyra unika  sträckor med start klockan 11.00 från Forum, Örkelljungas sportcenter är vad som väntar. Inte någon tvekan utan att tävlingsledare Kjell-Åke Olsson har tumme med ”han där uppe” då det utlovas i media nu så populära ”superhetta” som vi andra kallar sommarvärme under tävlingen. Verkar stämma det som sägs, ”den gud älskar låter han solen lysa över”!

*

Ingen Motorbloggen lördag då arbete lägger hinder vägen men för er som vill ha koll på ”Nattkröken” rekommenderar jag SRM:s hemsida. Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *