Klara hyllas överallt för sin historiska pallplats, Rally Småland förlänger(!), ser mörkt ut för Rally Sigtuna om inte…, program av VM-klass för Rally Uppsala Historic, SBF krokar arm med Krutcupen, Sordos planer kan ställa till det för ”Olli”, Forumaux tvingas till ”time out” och Neuville förstår inte varför Tänak surar…
Behövs egentligen inga fler ord, ”History has been made” och detta av klubbkompisen i SMK Hörby Klara Andersson. Kan tyckas skrytsamt men de senaste årens framgångar för klubbens förare/kartläsare är rent ut sagt svindlande. Tidigare år har DM-guld nästan med automatik inneburit inteckning i klubbens vandringspriser för årets bästa förare och kartläsare. Numera är det mer VM/EM/SM-framgångar som är måttstocken. Sällan har någon i klubben fått så mycket medial uppmärksamhet som Klara efter sin tredjeplats i World RX till och med TV 4 Sport uppmärksammade bragden och likaså många annars till motorsport lite avogt inställd media. Väntar med spänning på när Sydsveriges enda kvällstidning Kvällsposten som konstig nog trycks flera timmar tidigare än morgontidningarna och ändå räknas till kvällspressen, att dom ska uppmärksamma den historiska händelsen…
*
Ingen högoddsare direkt att även ”Rally Småland” anammade nytänket med att ha sista anmälningsdag mer som rekommendation och inte enligt det som finns inskrivet i DM-reglerna, ”Efteranmälning vilket är upp till arrangören fram t.om tisdagen innan tävling då avgift skall vara betald. Efteranmälningsavgift 100%. Arrangören bestämmer över betalningsmedel/förfarande.”. Nu finns där 101 anmälda och om jag minns rätt är det en ökning med en handfull mot när egentliga anmälan stängde i måndags. Sticker här in med ett förslag till Södra BF och DM för 2023, skippa den här skrivningen när det ändå är lite vilda västern hos klubbarna. Kanske till och med gå ett steg längre och inte ha någon sista dag för anmälan överhuvdtaget. Istället en dag som är den sista om man vill ha med sitt namn i programmet, för övrig fritt fram till första start. Nej jag är inte bitter…
*
Lite mer av den varan finns hos Sigtuna RC som samma dag den 1 oktober kör ”Rally Sigtuna” med Supercupen, Racepart 1300 Rallycup plus DM för Stockholm/Uppland. Men om det blir någon tävling överhuvdtaget är i dag oklart menar ordförande Benny ”Pitan ”Erixon.
–Med bara timmar kvar tills anmälan stänger är vi knappt 70 anmälda och det är 30 bilar färre än vad vi har som minimigräns, förklarar han.
– När vi hade möte i klubben senast kom vi fram till att under 85 betalande ekipage kan vi inte köra utan att gå med förlust. Vi är en ung klubb och där går gränsen om vi inte ska låta medlemmarna stå för förlusten vilket så klart är oacceptabelt!
”Pitan” förklarar hur tufft det är med tre ”stortävlingar” samma dag (Sigtuna, Örebro och Vetlanda) och med inte helt avskräckande avstånd mellan sig.
– Kommer där inte cirka 20 anmälningar de sista timmarna vilket jag helt ärligt betvivlar, tvingas vi ställa in för att inte åsamka klubben ännu större förlust. Om så sker kan istället Rikspokalen i Örebro räkna med ett kraftigt tillskott tävlande…
Denna kannibalism har jag påtalat tidigare och även fått kritik för att jag belyser, denna håller dock Pitan med om till hundra procent.
– Finns alldeles för många cuper/serier vilket måste upp på förbundsnivå, absolut en sak för nya koordinatorn hos SBF, Lasse Jonsson och Rallyutskottet att ta tag i, menar Pitan som även är biträdande tävlingsledare för planerade Rally Sigtuna.
Självklart är han besviken över utfallet men menar samtidigt att han absolut inte vill riskera klubbens ekonomi. Framöver ser han lite dystert på verksamheten och till 2023 menar han, måste nog klubben sänka ribban och sikta på enklare, läs billigare tävlingar.
–Går inte att pausa verksamheten, funktionärer måste hållas igång och då är det bättre att göra så i mindre skala. Men den fråga jag och många med mig ställer, har vi överhuvdtaget råd att åka rally framöver när alla kostnader bara stiger och stiger?
Närmast gäller för er som är sugna på rally i Sigtuna att snabbt trycka på ”Enter”, om så inte sker får Pitan och hans kompisar lite ofrivilligt en ledig helg…
*
Kommande lördag är han dock inte ledig då det är final för Riksmästerskapet i Historiskt Rally med ”Rally Uppsala Historic”. Helt ärligt har jag inte ägnat just den här tävlingen någon extra uppmärksamhet, något som jag nu med facit i hand kan konstatera har varit fel. Det som definitivt visade detta kom när jag fick se SMK Uppsalas tävlingsprogram som var minst sagt proffsigt gjort. Faktiskt förde det tankarna mer till Rally Swedens ”Rally Magazine” än till mina sedan 1976, lite tafatta försök att presentera TV-Svängen. Bakom programmet står f.d profilen inom rallymedia och Mitsubishis lyckade SM-satsningar på 90-talet, Per Lidström. Utgår att han inte ensam gjort allt i programmet, men ändå krävs det en skicklig spindel för att få till ett klassiker-program upp till VM-nivå. 36 sidor matnyttig information och så klart med startlista och detaljerade kartskisser över de sex specialsträckorna nu på lördag. Förutom detta även välskrivna reportage och där Lidström bland annat uppmärksammar de som såg till att Midnattssolsrallyt 2006 väcktes till liv efter mer än 40 i dvala, Jårs och Britta Damberg där även jag själv fick äran att medverka med en bild. Totalt 74 rallyklassiker ger sig väg från Arenahotellet i Uppsala på lördag klockan 09.00 och med beräknad målgång på samma ställe klockan 15.20. Tänker inte dissikera startlistan men måste så klart ändå stanna upp i Klass2 1962-1965 och ”#16 Benny Erixon/Johan Klaar, Sigtuna RC Saab 96″. Än mer slår jag i bromsen inför ”#37 i Klass 6 1972-1975″ där jag stannar hos ”Roger Andersson/Christer Åkerman Films MK Toyota Corolla”. Nu är detta ingen vanlig Roger eller en vanlig Toyota utan Roger är son till Toyota-ikonen Ove ”Påven” Anderrson och på lördag kör han en finskbyggd kopia av den Corolla som pappa använde när Toyota inledde sitt segertåg i rally-VM.
*
På söndag skrivs det vad jag vet även lite svensk rallyhistoria när MK Tierp kör ”WEZ-MEK Sprinten” och detta ihop med Hasse Söderströms baby ”Krutcupen/Enkel Bilsport”. Rallydelen som ingår i ”Öppna Östra RS-Cupen” körs helt under SBF:s regelverk men delar start/mål och service med Krutcupen inne på Tierp Arena.
– Rallyt körs efter sina klassiska regler och Krutcupen kör sina enkla regler på www.enkelbilsport.se, men dessa kör naturligtvis inte ihop, förklarar Söderström.
– Det är samverkan över bilsportgränserna som jag uppskattar i detta!
Rallybiten körs på två sträckor som används två gånger och har lockat 75 anmälda och där 2WD-klassen är mest populär med hela 41 anmälda. Krutcupen körs på banan samtidigt, vilket gör söndagen till en riktig motorsportsöndag då det även ingår ”Trackday” på förmiddagen.
*
Vet inte om gårdagens besked från Hyundai Motorport att Dani Sordo fortätter i teamet om detta påverkar Oliver Solbergs framtid? I år har dom delat bil men 2023 ska Sordo enligt teamchef Julien Moncet få fler tävlingar än i år, upp till sju talas det om.
Även om man är svensk går det inte att blunda för att spanjoren i år gjort betydligt bättre ifrån sig än värmlänningen, tre starter och tre pallplatser imponerar. Nästa stopp för Sordo är på hemmaplan med WRC Rally Catlaunya där han har fem tidigare pallplatser och varit tvåa de två senaste gångerna. Att det fortsatt är oroligt i teamet med Ott Tänak i den huvudrollen är ingen hemlighet och att förhållandet mellan honom och Moncet är om man är snäll, ”ansträngt”. Tänak har kontrakt även för 2023 men som Moncet förklarat, allting går att omförhandla.Foto: Hyundai Motorsport
Då tänker han inte enbart på att Tänak bryter upp utan likaväl kan det bli det omvända, att han får söka sin lycka utanför Alzenau. Det som oroar mig som svensk är att Moncet inte bekräftar att det är Solberg som kör de tävlingar som inte Sordo kör. Istället har han bara förklarat.
– Vi pratar med honom för att få ihop ett program för honom. Han är fullt medveten om att det tar tid att briljera i WRC men ”Olli” har både talang och framtidsutsikter!
Samtidigt med detta kommer där motstridiga uppgifter om Sordos planer för nästa år från DirtFish. Här hävdas istället att det blir resultat från hemmatävlingen i oktober som avgör hur 2023 kommer att se ut. Bakgrunden är att han inte längre har riktigt samma sug efter 15 raka säsonger i rallyvärldens högsta liga efter inträdet hos Citroën efter att 2006 blivit Foto: Tommy Svensson
Juniorvärldsmästare. Förutom hos fransmännen har Sordo även tävlat för Mini och nu som bekant Hyundai vilket gett 54 pallplatser på 180 starter. Framtiden för 40-åringen beror helt på hur snabb han är förklarar han.
– Om jag inte är detta längre kommer jag inte att fortsätta, så låt oss vänta och se efter Rally Catalunya, därefter bestämmer jag mig…
Ett orosmoln genom blågula ögon tornar upp sig när rallit.fi berättar att Teemu Sunninen som kört i WRC2 med Hyundai 20 Rally2 enligt rykten ska var aktuell för start i WRC-klassen 2023. I år har han haft den delvis otacksamma uppgiften att göra Rally2-bilen mer konkurrenskraftig och än viktigare, mer hållbar. I flera tävlingar har han fått bryta efter tekniska problem men mellan dessa visat blixtrande tider.
– Det är inte så långt kvar nu mot Skoda, menar Sunninen.
– När vi har kört tester har vi nått bra nivå, men faktum är att du inte kan ändra allt på en dag. Det krävs fortfarande mer arbete och tester för att få bilen på topp i alla förhållanden!
Nu har inte Hyundai något med toppstriden i WRC2 att göra, ändå förväntas man köra både i Spanien och Japan för att få ytterligare erfarenheter inför nästa år. Hos teamet har Sunninen stigit kraftig i aktning efter de fina tider han ändå satt med bilen, men kanske än mer för sitt bidrag till utvecklingen av i20 Rally2. Om nu ändå Tänak flyttar till ny arbetsgivare finns det krafter som vill sätta Sunninen i hans WRC-bil för nästa år. I så fall inget som behöver oroa Solberg då han ännu knappast lär få möjlighet att ta över just den ratten. Värre då om Tänak stannar kvar hos de ljusblå och det istället skulle stå mellan Värmland och Finland som leverans av parhäst till Sordo…
*
Adrien Fourmaux fanns anmäld till kommande WRC Rally New Zealand men har nu lite oväntat plockats bort. M-Sport Ford förklarar att beslutet tagits i samstämmighet med bakgrund att Forumaux mår bättre av att ta en ”time out” efter sin minst sagt struliga säsong. Två tunga krascher i de tre första rallyna satte press direkt och sedan följde en kombination av tekniska problem och förarfel vilket gjort att han enbart har nio VM-poäng totalt, mindre än han fick i sin WRC-debut i Kroatien 2021.
Kraschen senast i Ypres innebar även att han fick stå över Grekland då folket i Cumbria inte hann med att bygga ny bil till honom. Därför kom i dag ett ”statement” från M-Sport Ford. ”Efter att ha omvärderat Adrien Fourmauxs mål för säsongen 2022, har M-Sport dragit tillbaka Adriens anmälan till Rally New Zealand. M-Sport förblir fullt engagerad i Adrien och detta beslut har tagits i samarbete med honom och våra partners. M-Sport kan bekräfta att Adrien kommer att återvända till teamet på Rally Spain i ett Puma Hybrid Rally1.”. Detta betyder att italienska Prada-arvtagaren Lorenzo Bertelli fyller upp M-Sport Ford-tält i ”Kiwi-land” och detta vid sidan av Craig Breen/Paul Nagle och Gus Greensmith/Jonas Andersson.
Bertelli som aldrig kört en Rally1-bil tidigare och senast satt bakom ratten i WRC i Safari 2021 kommer inte att nomineras för VM-poäng. Detta räknar teamchef Richard Millener att Breen och Greensmith sköter bättre…
*
Återkopplar lite till Hyundai och den ”lätt infekterade stämning” som tycks råda där och det är Thierry Neuville som inte alls förstår varför att Tänak går omkring och surar.
Belgaren menar att teamets beslut att han skulle få vinna i kraft av den ledning som togs efter nio körda sträckor var helt korrekt. Med 29 sekunders ledning backade Neuville av på power stage för att ge Tänak möjlighet att plocka de fem bonuspoängen vilket också lyckades.
– Ville ge Ott chansen att förbättra sin position i VM även om hans möjligheter till VM-seger fortsatt är nästan lika små som mina egna!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com