Klara hyllad på FIA:s stora prisgala i Afrika, STCC-promotorn har lämnat, Fourmaux inledde Hyundai-eran med at slå ”Super-Kalle”, historien om en tvåhjulad Saab och nu är rallyåret 2024 avslutat…
Tror aldrig jag har behövt skämmas över att vara medlem i SMK Hörby motsatsen att vara stolt, har jag däremot ofta haft anledning att känna. I dag kom där ännu en sådan anledning, när jag ser klubbens RX-ess Klara Andersson som ensam tjej vid ”FIA Prize Giving Ceremony” i Kigali posera med alla VM/EM-pristagare. Tänka sig att en tjej från Löberöd med licens i SMK Hörby står på samma scen som Max Verstappen, Thierry Neuville och Johan Kristoffersson bara för att nämna några andra ur den verkliga adeln inom motorsport.
–Jag är oerhört tacksam över att vinna ”FIA Action of the Year award” för min omkörning I World RX of Hungary. Tack alla ni som röstade fram mig, skriver Klara som lägger till.
– Att stå på samma scen med så många mästare och legender i vår sport är oerhört inspirerande och hoppas jag är tillbaka till nästa år!
Denna önskan tror jag alla blågula instämmer i…
*
Någon julefrid lär inte infinna sig hos SBF och teamen i STCC efter gårdagens chcokbesked att promotorn SNB Events inte lägre tar ansvar för den numera hel-elektrifierade racingserien.
– Det är självklart tråkigt att SNB Events AB avslutar sin roll som promotor för STCC, men att mästerskap byter promotor är inget nytt och vi ser fortsatt stor potential i STCC som har tagit historiska steg framåt vad gäller klimatsmart, underhållande och driftsäker elitracing på nationell nivå, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.
– STCC har en stark tradition inom svensk racing, är ett varumärke som är välkänt långt utanför bilsporten och har otroligt professionella team, förare och personal knutet till sig. Närmast kommer jag samla teamen för ett första möte om vidare steg framåt tillsammans.
Ur skånsk synvinkel är intresset närmast knutet till Brink Motorsport som vann mästerskapet i år och som redan planerar för att försvara den titeln. Tillsammans med övriga team skriver man.
– Vi som team är otroligt stolta över den resa som mästerskapet har genomgått de senaste åren där vi 2024 tillsammans visade att klimatsmart och eldriven racing kan vara både underhållande och driftsäker. Nu ser vi fram emot att tillsammans med Svensk Bilsport och andra intressenter hitta nya vägar för att säkerställa en framtid för svensk eldriven motorsport. Vi tror på sportens potential att inspirera, utveckla och underhålla, och vi är redo att fortsätta denna resa.
Micke Bern från SNB Events och som numera kan kallas f.d STCC-profil förklarar steget.
– Det är givetvis ett tråkigt beslut, men nu skickar vi vidare stafettpinnen då promotorskapet behöver gå vidare i ett annat format som är anpassat efter ett nytt ekonomiskt klimat. Vi ser tillbaka på fem givande men tuffa år som promotor där vi vill rikta ett stort tack till alla involverade eldsjälar. Det nuvarande konceptet är fortsatt starkt och vi är glada över att se Svensk Bilsport och teamens fortsatta beslutsamhet om att tävla vidare 2025!
Många ord från alla håll, men ändå inga som pekar på pudelns kärna. Blir intressant att se vem som blir först/vågar gå ut med den sanna förklaringen till avhoppet…
*
Adrien Fourmaux/Alex Coria fick en bra start som medlem i Hyundai Motorsport och var betydligt snabbare än Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, Toyota på de två första delvis snötäckta sträckorna av ”Rallye National Hivernal du Dévoluy”. Redan på första sträckan visade Fourmaux att bytet till Hyundai var rätt och slog ”Super Kalle” med 3,8 sekunder. Detta följdes upp med 19 sekunder bättre tid på andra sträckan, vilket innebär ledning med 22,9 sekunder.
Värt att veta är både Hyundai och Toyota kör utan hybrid som förberedelse för 2025 och även däcken är nya, Hankook.
–Det som borde kännas som säsongsavslutning gör inte så tvärtom, nästan början på något nytt känns snarare som kickstart, sa Rovanperä till RallyJournal.com.
De två första sträckorna var väldigt hala med mycket snömodd vilket ställde till problem för många. Bland dessa Pablo Sarazzin som åkte av med sin Citroën C3 Rally2 på sträcka två. Betydligt bättre för teamkompisen Sarah Rumeau som ligger sjua totalt och fyra i klassen för Rally2-bilar. Hon och kartläsare Julie Amblard är också klädsamt kaxiga, då man tävlar med texten ”Iron Dames” på sin Citroën…
*
Fick en fråga hur historien slutade när jag ”tvåhjulade” med min Saab V4 i 1973-års upplaga av ”TV-Svängen”?
Svaret är, jo tack det gick bra och som bevis på detta finns tennstånkan som fysiskt minne av placeringen ”1:a B-Förare Grupp 1”. Bilden är från klassiska ”Linnekulla” när den kördes i riktning ner mot Tollarp och då med en lång nerförslöpa som just det här året avslutades med ”hårnål höger”. Normalt var det rakt en bra bit efter detta och där målet så småningom kom, ganska odramatiskt.
Men för mig och dåvarande sambon blev det dramatiskt, då jag helt glömt bort att det var ny sträckning detta år och därför höll stumt tills sambon började skrika.
– Höger, skarp höger för f-n!
Att farten var för hög var uppenbart även för henne och jag förberedde mig för att köra rakt fram, när jag plötsligt känner hur hon drar i handbromsen. Resultatet ses på bilden där vi faktiskt är på väg upp och när MA 22100 får svårt att välja tak eller hjul, så väljs tacksamt nog hjul. Sambon hävdade att hon räddade mig medan jag hade en annan uppfattning, men oavsett så blev det både målgång och klasseger.
*
I dag avslutades officiellt mitt rallyår 2024 när jag på klassiska ”Stänkelösa” stoppade årets sista julkort från SMK Hörby, till en förhoppningsvis glad mottagare. En del kanske tycker det är förlegat och gammeldags med julkort,
men i SMK Hörby värnar vi om traditioner. En julhälsning till alla markägare, sponsorer och många andra förtjänta känns för mig som ett rimligt sätt att visa tacksamhet. Visst är det lite jobb att konkurrera med Postnord, men vi stöttar även dom med nästan hundra ”frimärkade” julhälsningar. Omodernt, korkat ja kanske, men i hjärtat känns det bra vilket för mig är viktigast…