Klara A. till premiär-final men Grönholm segrade, Henning S. tog hem ”ERC Masters”, synpunkter på digitala program, hett Sardinien väntar på WRC, Oliver kör utanför poäng, knappt 20 ekipage till norsk VEC-tävling och rallybil körde in i publik…
Det lyckades inte för Klara Andersson, SMK Hörby att komma på pallen är World RX sent om sidor hade premiär i Portugal. På Lousada-banan hade hon bra tryck på sina medtävlare med CE Dealer Teams gula bil.

IFoto: CE Dealer Team
I finalen blev hon dock lite bryskt behandlad av först Kevin Hansen och sedan Johan Kristoffersson. Efter detta kunde inte Klara komma tillbaka, utan slutade sist i finalen med Kristoffersson före sig som femma. Bättre gick det för Klaras teamkompis Niclas Grönholm som som tog hem finalen vilket även innebar nionde segern i ”Rallycross VM” för 28-åringen.

Tvåa efter Grönholm slutade Timmy Hansen, Peugeot medan Ole Christian Veiby i Polo snodde sista pallplatsen framför näsan på Kevin Hansen.

Precis som i fjol är det tillåtet med både el och bensinbilar i World RX. Den här gången var det el som lyckades bäst som etta och tvåa medan Veiby med bensin i tanken, blev trea. KMS-chefen Tommy Kristoffersson kunde summera en helg med lite blandade känslor efter placeringarna tre och fem.
– Jag tycker vi har gjort absolut allt vi kan. Efter att ha testat både el- och bensinbilarna här för en vecka sedan så visste vi förutsättningarna och vad vi kunde förvänta oss. Utifrån det var det kanonbra av Ole Christian att lyckas manövrera ut två elbilar…
Nästa VM-tävling går i Höljes, Sverige, första helgen i juli.
*
Som jag konstaterade i fredags så är ERC-åkarna betydlig gladare än kollegorna i WRC när som i helgen ”norskan” Molly Petit, sticker in sin mikrofon i hytten vid sträckmålen. Nästan så att det känns lite svårt, men allra gladast var faktiskt de norska deltagarna där Henning Solberg och Eyvind Brynildsen slogs om titeln ”Mr Smile”.

Att Henning med kanske rallyts mest rutinerade kartläsare, belgaren Stéphane Prévot, drog på sig två minuters tidstillägg satte inte ner humöret, tvärt om nästan. De två minuterna kom när teknikerna kollade däcken och då upptäcktes att Henning hade rensat garaget och plockat fram ett gammalt Pirrelli-däck som inte längre var godkänt. Gammalt gummi ger sällan någon fördel och samma sak här, men är det inte godkänt så är det inte godkänt.

Målet för Norska Mästaren 2024 var att köra hem klassen ”ERC Masters”, klassen för de som är närmare ”bäst före” än de som slogs i toppen. Henning lyckades och vann före polacken Martin Vleck med en av Kowax-teamets Hyundaier. Totalplaceringen för Henning blev 17:e, men utan tillägget hade 52-åringen varit fyra placeringar bättre med den hyrda Skodan som sköttes av Toppcars.
*
Som alltid efter större tävlingar så kommer där lite synpunkter till mina ögon/öron och ”ERC/SM Royal Rally of Scandinavia” är inget undantag. Bland annat har flera hört av sig och saknade pappersprogram och en som skrev till mig, sammanfattar ganska bra restens åsikter.
– Digitalt program är väl OK när man sitter hemma, men ute på skogen med knasig täckning är oftast mobilen inget fullgott alternativ. Detta plus att navigera ut på sträckorna med pyttekarta är bara för de med 20-åringars syn…
Har även noterat att trots hårda snabba vägar, blev det bitvis väldigt uppkört. Isynnerhet ”Standard” som har bilar som inte är byggda med samma styrka som FIA/GruppH-bilar har en del återställning att fixa hemma i garaget. En tanke vore kanske att låta ”Standard” starta först och de allra starkaste bilarna, sist?
*
Med Värmland avslutat är det dags att vända blickarna mot helgens ”WRC Rally Italia Sardegna”. Redan på plats är ”WRC-Professorn” Jens Johansson som i princip körde direkt från Karlstad ner till Olbia dit han anlände i morse. Vid elva-tiden slog han signal för att uppdatera Motorbloggen.
– Redan 30 grader varmt så det lär bli tufft för dom som sitter i bilarna. Långa dagar och långa sträckor, den kortaste är cirka 13 kilometer blir verkligen en utmaning!

Jens hann även med att kolla på power stage sträckan ”SS 16 Porto San Paolo 2” som mäter 13 kilometer.
– Såg bra ut och här på bilden bär det kraftigt nerför, absolut ingen plats man vill åka av på…
*
Redan installerad är Oliver Solberg som har sällskap av flickvännen Chloe Chambers som även hunnit med en åktur i Toyotan. Med bittra minne ( ifjol blev han sjuk och fick avstå start) från den italienska Medelhavsön har Oliver klokt nog valt bort rallyt för poäng i WRC2.

I WRC2 startar 34 ekipage och med de lömska, mjuka sträckorna är möjligheterna stora för att ta emot tekniska problem. Även utan poängmöjlighet, så tar han och Elliot Edmondson rallyt på fullaste allvar. Med två segrar av tre möjliga har värmlänningen fått en bra start på säsongen.
– Toyotan känns bättre och bättre, menar Oliver.
– Faktiskt stor skillnad mot Skodan jag körde i fjol och tog lite tid innan jag kände mig hemma med den trecylindriga motorn!

Han berömmer även finska teamet Printsport som har hand om #21 Toyota Yaris GR Rally2.
– Mycket bra team och vi jobbar, trivs bra ihop och tempot blir allt bättre.
De nya Hankook-däcken är ovana för alla i WRC och så även Oliver.
– Tar lite tid att förstå hur bästa set-up ska vara, men känner att vi kommer närmare och Sardinien kan bli ännu ett steg i rätt riktning…
Bara två starter har han i rallyt, att jämföra med till exempel Monte Carlo som han kört sex gånger.
– Helt klart en viss rytm på vägarna, du kan inte ”push” för hårt då ligger där garanterat en sten och väntar. Skönt att komma hit utan press på WRC2-poäng och kunna testa olika lösningar på bilen för framtiden!
Som avrundning konstaterar han samma sak som Jens.
– Sardinien är en vacker ö med fantastiskt väder så det här kommer att bli ”a good week”!
*
Senast i ”Rally Uppland” samlades Volvo Euro Cup för deltävling i Tierp. Nu är det Norge och ”Aurskog-Høland Rally” som väntar och knappt 20 tävlande VEC:are har anmält sitt intresse för tävlingen den 14 juni.

Rallyt med 80 anmälda körs på grus ingår även i Norska Mästerskapet och är 23 mil långt varav 75 kilometer fördelat på nio sträckor. VEC-ansvarige Ted Malm lyckades pressa anmälningsavgiften till 4500 kronor för de som var snabba med att anmäla sig. Sölkorvar däremot får betala 6 900 kronor.
– Når vi dessutom 25 bilar så lottar vi ut 2500 kr som startbidrag bland de som kommer till start, berättar Malm.
Störst intresse är det i ”VEC2” (C-förare) med nio anmälda. Lite märkligt så är intresset större utanför Sverige och bara tre av de nio kör med blågul-flagga på bilen. Tvärtom i ”VEC1” där norrmannen Gøran Spetland är den som sticker ut, resterande fem är svenskar. Appendix K (VECC1) verkar tappa lite och i klassen för äldre Volvo är Håkan Holm ensam medan det i den nyare ”VECC2” är dubbelt så många anmälda…
*
Nu kommer där reaktioner till mig från alla som tycker rally på asfalt är så himla fränt och som bekant tillhör jag inte den här gruppen. Tre svåra olyckor förra helgen igen varav två med dödlig utgång och i Spanien och helgens Hoznay-Rallyfestival kunde det lätt blivit en ny tragedi.

En hemmaförare tappade kotrollen på sin Renault Clio på den hala asfalten, varpå bilen sladdade runt och landade i en grupp åskådare på avspärrat område. Arrangören hade tydligt markerat med dubbla ”ATA-band” att området var förbjudet för publik. Detta åtlyddes inte, utan nio personer skadades dessbättre utan livshotande skador. Minsta gemensamma nämnaren, alla olyckor har inträffat med asfalt som underlag…