Kina allt längre från WRC, Paddons nye co-driver tar över direkt, förlängt i Rally-SM, SM-i Sprint förintat och full gas mot MSR!

Nu har nog kineserna gjort sitt åtminstone i jakten på att få köra något internationellt rally med status. Detta står tämligen klart sedan FIA igår meddelade att deltävling tre i FIA Asia Pacific Rally Championship, Rally China ställs in. I fjor skulle samma tävling ingått i WRC men då hoppade man av med kort varsel och med en något krystad motivering, vädret var för dåligt.
Nu skulle tävlingen varit en observationstävling för FIA i hopp om att återigen få till stånd WRC-status men nu måste man verkligen ”ha skitit i det blå skåpet” och den här gången lämnas inte ens någon orsak till avhoppet.
Det påstods i fjor att det inte alls var vädret som spökade i Kina utan att det sakandes ekonomi för att genomföra rallyt. Min spekulation är att det är samma orsak den här gången…
Nu blir det semester för Ole Christian Veiby och Robert Blomberg och nästa APRC-tävling blir den 11-13 augusti med Malaysian Rally.

*
BloggLatvala kopia 6Olyckskorparna har som bekant länge kraxat, inte om Sverige ska mista sin WRC-tävling utan bara när. Ett argument för dessa har då varit att vi är ett alldeles för litet billand och att det i framtiden bara kommer att köras WRC i stora länder som till exempel Kina. Så just det argumentet kan ju ”glädjespridarna” nu lägga åt sidan, men visst går Rally Sweden en tuff framtid till mötes. Med en omsättning på strax över 30 miljoner och av detta bara en vinst på 1,5 miljoner är detta ingen direkt stabil grund. I en intervju konstaterade VD Glenn Olsson samma sak.
Vi vet också att kostnaden ökar med 1,5 miljon till nästa år. Det blir en tuff kamp att klara budgeten.
Kostnaden till FIA och WRC-promotorn låg på miljonen för sex år sedan och till nästa år räknar Glenn med att den hamnar på runt åtta miljoner. När det är dags Svenska Rallyt AB att teckna nytt avtal om tre år är Glenn säker på att det är tvåsiffrigt längst ner på FIA-fakturan och konstaterar enkelt.
Det är vårt största problem på sikt!

*
BloggKennardI dag avslöjar media på Nya Zeeland att John Kennard har gjort sitt som co-driver åt Hayden Paddon. Redan klart var att Kennard skulle lämna i samband med Rally Finland men en höftskada efter rullningen i Argentina gjorde att han även fick hoppa över Rally de Portugal. Nu är det klart att Argentina blev hans sista i Paddons bil och nu väljer vinodlaren att lämna över till Seb Marshall. Kennard berättar att han en längre tid haft problem med artros i höften vilket gjort att han haltat. På de tuffaste grusvägarna har han avslöjas i intervjun, haft svåra smärtor.
Det slutar med att jag får käka smärtstillande tabletter mest hela tiden, berättar WRC:s äldste aktive.
Med detta plus höftskadan menar Kennard att det är lika bra att kliva tillbaka och ge Paddon och Marshall mer tid tillsammans. Dock ett tufft beslut menar Kennard.
Det är mycket känslor just nu, har trots allt jobbat som co-driver på toppnivå i över 12 år…

*
Blev inte direkt förvånad när nästa deltävling i Rally-SM, Rally Bilmetro förlängde sin anmälan till nu på torsdag de n1 juni och detta utan någon förhöjd avgift.
Ett argument bland kritikerna för att det var så få i SSR var att det tog alldeles för lång tid med två dagar. Nu är Rally Bilmetro bara hälften så tidskrävande, avgörs helt på lördagen och ändå kommer inte förarna. Ska man vara helt ärlig så är där faktiskt färre anmälda i dag än vad som var fallet igår, nu bara 60 SM-åkare igår var där 61…
Det är förarnas önskemål att vi ska korta tävlingarna i tid, så vi hade hoppats på riktigt många startande, säger tävlingsledare Kalle Andersson på Rally-SM:s hemsida.
Man kan nog utgå från att det är en besviken Kalle som ändå försökte hitta en förklaring till att det är så få anmälda.
–  Men vi är medvetna om att SSR och Rally Bilmetro ligger tätt, och att många därför avvaktar med sin anmälan till nu efter Karlskrona. Därför låter vi efteranmälan löpa på utan att ta extra betalt.

*
Genidraget att inte köra en renodlad SMRallysprint när det är dags för SM-Veckan Sommar har som jag befarade inte mottagits så där överdrivet positivt av rallyfolket. I Borås är idag bara totalt 51 anmälda och av dessa är det 34 rallyåkare, resten kör med rallycross-bilar. En enda skåning finns med bland rallybilarna, SMK Hörbys Andreas Andersson med sin Honda.BloggAbris
I den nio bilar stora 4WD-klassen lär det bli en fajt mellan främst Daniel Röjsel, R5-Fiesta och Bengt ”Abris”Abrahamsson, R5-Mitsubishi (bilden).
För mig är det helt fantastiskt hur en så här bra grej som SM i Sprint bara monterats ner och mer eller mindre hamnat på sophögen. Detta började så bra i Halmstad och året efter i Borås byggdes succén vidare, men så kom någon på att det inte var på asfalt som SM-guldet skulle avgöras utan på grus och där började utförsbacken. Nu verkar man ha såpat backen färdigt och frågan är om det 2018 när SM-Veckan arrangeras i Nordvästskåne ens fick något kvar att sopa ihop…

*
Succé blev det för Philip Morin när Porsche Mobil1 Supercup hade premiär i Barcelona men när man gästade Monaco i helgen gick det sämre.
Jag blev påkörd. Game over, skriver Morin på Facebook.
26:e tid på träningen, 17:e i kvalet var det bästa han kunde ta med sig hem. För Dennis Olsen gick det bättre och slutade trea bakom Michael Ammermüller och Dan Cammish.

*
Blev så klart knäppt på näsan när jag påstod att det bara vara Henning Solberg (2004) och Eyvind Brynildsen (2013) som gett Norge tidigare SSR-vinster. Men hade en brasklapp med Andreas Mikkelsen som vann 2009, men då var det en ”konstruerad” seger antingen körde Andreas klass en sträcka mer eller mindre än övriga och det var därför han stod som SSR-vinnare. Men Mads Østbergs vinst 2010 hade jag helt glömt bort. Även solen har sina fläckar…

*

Ännu ett steg är taget mot Midnattssolsrally då Silver-Kadetten i dag fick en omgång hos duktige Martin Lundquist på Luntec vid Yngsjö. Efter mycket skruvande och joxande var Martin nöjd med hur 1900-kubikaren lät. En sista grej ville han dock kolla.

Vi måste se efter så att den får full gas.BloggSilver

Mycket riktigt så gav gaspedalen inte fullt till de dubbla Webberna vilket snart rättades till. Vet inte men just då kändes det som att mitt sista halmstrå brast, tänk så bra om ingen märkt detta, den går fort nog ändå…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *