Kim Sevius moralisk ledare efter SS5 i MSR, Huttunen klar för Rally1-Puma i Finland, Victor H.sticker ut i ERC, Tom K. drömmer om comeback i WRC2, Oliver fick Thorp-stipendium och Johan/Mikaela visade var skåpet ska stå!
Då Midnattssolsrallyt inte är synkat med Hörby Marknad blir det en rapport efter fem körda sträckor, två återstår av dagen. Med tanke på att jag alltid hyllar riktiga klassiker så konstaterar jag att rallyt moraliskt sett leds av Sven Kim Sevius/Alexander Alin från Åmål i en Volvo PV Sport. Att i detta hästkraftstinna sällskap ligga tia totalt med en ”Kutrygg” är otroligt imponerande. Däremot är jag helt vilse i pannkakan över hur en PV från 1961 kan köras i samma klass (8) som över tio år nyare Ascona A, P1800, Saab V4 och Opel Kadett GT/E? Oavsett detta så är han ändå klassnabbast.
Då rapporten är bristfällig låter jag istället Pierre Skytts bilder berätta. Väljer man att köra på totalen är det Lars-Ove ”Biffen” Olsson/Torbjörn Jönsson från Forshaga som nu gått förbi Per Göthberg/Andreas Svedberg. Inget konstigt alls då Biffen sitter i en Opel Ascona 400 medan Eskilstuna-föraren kör en Porsche, lite som att skjuta på sittande fågel kan jag tycka. Trea och bästa Volvo 240 är Lasse Drotz/Claes Rundlöf, Waxholms MK. MSR inleddes med tungt regn över Värmland men som nu lättat. Många har under dagen fått kasta in handduken men turligt nog verkar de allra flesta planera för omstart i morgon.
Om Warren Philliskirk/Gary Green klarar av samma sak efter ”taklägg” på sträcka fem är oklart.
*
Idag bekräftades att Jari Huttunen kör Ford Puma Rally1 i hemmatävlingen Rally Finland i slutet av månaden. Med andra ord har Marcus Grönholms envetna jobb burit frukt. Frågan är om Jaris körning kommer att vara lika lyckosam…
*
Näst sista deltävlingen för juniorerna i ERC är utmanande ”Rally Roma di Capitale” i slutet av denna månad. Inför denna är SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartläsare Victor Johansson fyra av de 20 förare som tagit poäng i klassen. Senast i Rally Liepaja blev paret fyra efter en stark ”andra halvlek”.
– Helt nöjd med hur rallyt utvecklade sig för oss, menade Victor när jag stötte på honom under Hörby Marknad.
– Bitvis ruskigt snabba sträckor och där jag flera gånger kände, om inte våra noter stämmer till hundra procent då är det över…
Även om året är ett läroår för ”2xVictor” vill man självklart uppnå bästa möjliga resultat och formkurvan pekar svagt uppåt medger Victor.
– Elva på Kanarieöarna, femma i Polen och nu fyra i Liepaja så kanske vi snart är på pallen…
Näst deltävling i Rom är på asfalt och även om underlaget inte skrämmer efter flera starter på detta underlag i Tyskland och Tjeckien, är det en tävling som man närmar sig med stor respekt. Victor förklarar varför.
– Pratade men några italienare i Liepaja som berättade om sträckor på över två mil som startar högt upp i bergen med mål i dalen under och däremellan mängder av hårnålskurvor.
– När vi dessutom hade bromsproblem på Kanarieöarna med mindre krävande sträckor, måste jag fortsätta med samma taktik som jag hade där på slutet, mindre bromsdutt och mer bestämt inför varje kurva!
Leder klassen efter tre av de fem deltävlingarna för juniorer gör spanjoren Oscar Ortiz Palomo, Peugeot på 72 poäng efter helgens seger. Laurent Pellier rullade sin Opel Corsa och rasade i resultatlistan men är ändå tvåa efter två raka segrar, fem poäng efter. Långt hopp till trean från Finland Toni Herranen, 24 poäng upp till ledning men bara sju poäng ner till fjärde placerade Fiesta Rally4 med hemvist i Hörby. I ERC har det skånska familjeteamet gjort sig kända och då inte enbart för insatserna på sträckorna.
– Våra konkurrenter med support av helt annat slag än vi har är fortsatt förvånade över hur vi hanterar vårt ERC-deltagande. Medan dom åkte till efterfest i söndags och lät mekanikerna plocka ihop på serviceplatsen fick vi själva plocka ihop, berättar Victor och lägger till.
– Dessutom hade farsan (Jens Hansen) fått åka hem före målgång för kunna jobba i måndags. En kebabrulle sent på kvällen när allt var klart, blev vår efterfest…
*
I ERC-klassen blev det ändå fyra poäng för Tom Kristensson/Andreas Johansson efter den förargliga punkteringen vilket förde upp paret till en elfte plats i EM-tabellen med 30 poäng som delas av ytterligare fyra förare. Poängen är helt ointressant för både Tom och Kowax 2BRally då bara en av de tre återstående tävlingar finns med programmet. Nästa ERC-start blir i Tjeckien, Barum Czech Rally Zlin den 26 augusti. Ytterligare en tävling, den sista ska köras men här har ännu inte promotorn hittat någon villig/lämplig kandidat. Att Tom redan satt sig i respekt i EM-serien vittnar mycket om och nu senast ett stort reportage på seriens hemsida erc.com. Här beskrivs Tom som en av de mest framstående förarna och reportern imponeras av hans stora lugn även när det som i Liepaja, inte allt går enligt plan.
-Sådant händer, var Toms enda reaktion vid målet på sträckan skrive reportern.
I reportaget berättas om hans motiga säsong i WRC2 som nu förbytts i harmoni med Kowax 2BRally som stöd.
–De flesta av förändringarna fanns i mitt huvud, nu har jag inget stort mästerskap att ta hand om, ingen stor budget som måste fram, okej budgeten är fortfarande stor men en enorm skillnad mot förra året!
Nystarten har dessutom gått nästan lite över förväntan med ledning i polska grusmästerskapet, tvåa i Rajd Polski och totalseger i South Swedish Rally. Till era.com säger Tom.
– Kom in i ett team som känns väldigt mycket som en familj, lite lättare för mig att hantera allt här. Jag känner mig prioriterad…
Nu kan Tom själv avgöra vilka tävlingar han vill köra förklara han.
– Vill jag inte, så kör jag inte, svårare är det inte!
I morgon startar Rally Žemaitija där målet är att bli polsk grusmästare innan man drar till för teamet viktiga ERC-rallyt i Tjeckien. Vad som händer därefter är fortsatt skrivet i stjärnorna men det finns en dröm medger Tom.
– Att komma tillbaka till WRC2 så snart som möjligt men även att köra full säsong i ERC kan absolut vara ett alternativ.
Tom misstänker att Kowax2BRally med en fot i Polen och en i Tjeckien gärna skulle se en full säsong i Rally-EM.
– Vi har bestämt att ha möte efter helgen rally eller efter nästa, för att göra en lämplig plans åtrå vis se var vi hamnar. För mig är det enkelt, jag vill bara köra så mycket jag kan!
*
I skuggan av allt tjafs med uteslutningen efter finalen i Euro RX så tilldelades Oliver Solberg i Höljes stipendium ur ”Lars-Erik Thorps Minnesfond”. En ära som som någon lovande rallyjunior får ta emot till minne av legenden Lars-Erik Thorp som omkom som åskådare under Rally Monte Carlo islutet på 80-talet.
Lars-Eriks bror Kjell-Arne och Pierre Ellison delade ut den tunga utmärkelsen till Oliver som konstaterade.
– Det finns en familjeanknytning eftersom min mamma Pernilla fick samma pris 1996. Tack igen för att ni valde mig, det är en riktig ära!
*
Ständig återkommer frågan om det inte finns fler tillverkare som är intresserade av att köra i WRC än Toyota, Hyundai och Ford. Nu avslöjar Autosport att ett krav för att få in nya tillverkare är mer elektriskt i WRC. Onekligen ett stort steg för FIA att följa World RX även för Rally-VM, där det i ena vågskålen ligger fler team, i den andra att publiken sviker när det blir ”batteribilar” även i rally. En svår balansgång men om man skulle lyssna mer på tillverkare så lär både Skoda, Alpine och Stellantis Group (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Vauxhall), ha visat intresse för att utveckla WRC-bilar. Nu ska snart det nya WRC-reglementet avslöjas och som då ska gälla fram till och med 2025, så innan dess blir det ingen el i WRC. Ändå har FIA tagit ett steg i denna riktning när man från nästa år kan köramed elbil i klassen Rally5 (för närvarade finns bara Opel eCorsa) , alltså den minsta klassen i FIA-pyramiden. Positivt är att VD för Stellantis Group, Carlos Tavares när ett intresse för rally och gärna vill bygga vidare på intresset för Opel eRallyCup i Tyskland.
– Detta är väldigt intressant och vi har fått ett otroligt stöd som gör det möjligt att börja bygga rallybilar i större skala, menar Tavares.
Vissa gör gällande att el kommer först i Rally2-klassen för att sedan även implementeras i Rally1…
*
I det inledande ”Crazy Race” i Extreme E på Sardinien visade Johan Kristoffersson/Mikaela Åhin-Kottuiinsky var skåpet skulle stå. Paret vann”tokracet” och leder nu före före Lai Sanz/Carlos Sainz med Christina Gutierrez/Sebastien Loeb som trea.
Om jag är bättre uppdaterad än arrangören vill jag låta vara osagt men enligt deras resultatlista så är Tamara Molinaro/Timo Schneider femma men dessa är som bekant ersatta av Klara Andersson/Fraser McConell. Placeringen före innehas av Catie Munnings/Timmy Hansen.
*
I morgon är det bloggfritt, social aktivitet står på programmet…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com