Kenny Bräck utklassar allt i Midnattsolsrallyt och VOC-åkande kapellmästare!
Redan nu lägger jag mig platt, mitt fem i topp-tips för Midnattsolsrallyt gick fullständigt åt h-e!
Visst, när jag skriver detta har bara fem sträckor körts så det är långt kvar, men någon succé blir inte tipset oavsett hur många sträckor som återstår. Att jag inte trodde mer på Kenny Bräck förtjänar skamvrån direkt. Efter de fem första sträckorna utklassar Kenny allt motstånd, tvåan Kenneth Bäcklundh är häpnadsväckande femtio sekunder bak Fordkollegan. Femtio sekunder är lika med ljusår och med den här takten kommer det att skilja minuter när man rullar i mål.
Nu kommer det förstås att hända mycket innan man kommit så här långt, oavsett detta så har Kenny visat vilken chaufför han är. Sedan kan man ju dra vissa slutsatser, utklassar allt i MSR medan han slutade tolva i B-klassen i Sverige-Serien. Man kan om man vill, få ihop detta till att det är tuffare i Volvo Original. En slutsats jag själv gillar eftersom jag vet hur svintufft man åker med VOC:arna!
Skämmas ska jag naturligtvis också göra över att jag inte nämnde varken Fordåkaren Staffan Bergdahl från Örebro, trea och Ur-Quattroåkande frukthandlaren från Ludvika, Erik ”Eken” Johansson som är femma. Däremot hänger inte Mats Jonsson i den tamare 1600-Escorten med lika bra som jag trodde/hopades, ligger tia, placeringen före Stig Blomqvist.
Björn Waldegård nämnde jag visserligen, men utanför listan. Världsmästaren från 1979 replikerade direkt och håller fjärde platsen med Tidö-Porschen, dryga minuten efter Bräck.
Efter de fem första sträckorna har hela tjugofyra ekipage brutit. Tjugofyra, med den takten blir det glest i parc fermén på lördag i Västerås. Försvunit har båda bröderna Thorszelius gjort, Mats med motorfel medan Thomas fått problem med fjädringen (brukar betyda att man varit av vägen)…
Andra som fått ge upp är Jimmy Olsson som körde Håkan Lindhs ”showcar” och även här var det motorn som gav upp. Att den inte gjorde detta redan när Håkan pressade den ”to the limit” är ett under!
För Dakardrottningen Annie Seel blev det ett kort rally, på sträcka fem rasade nämligen Porschekopplingen. Min tippade tvåa Patrik Flodin verkar inte ens ha kommit till start, vilket självklart kännns lite tomt. Samma sak med Saabentusiasterna Knoll&Tott eller Muller och Antontov, båda hoppade av i Regularityklassen. Kan man tänka sig att de har annat att fundera på?
I går hade jag nöjet att se showen Semestersabotörerna nere i Falsterbo med Sven Melander, Mikael Neuman och Tommy Juth. En höjdare, fempoäng minst och en bidragande orsak till detta är naturligtvis den rallyåkande kapellmästaren Peter Berglund. Peter tillhör det tuffa VOC-släktet även om det nu för tiden är mer sonen Pontus som sköter ratten i 240:an.
Vet inte, men Peter måste vara ensam i landet om att kombinera rallykörning med att sitta på scen och kompa komiker/sångare. Har lite dålig koll på Peters CW vad gäller rally, men som kapellmästare är det snudd på WRC-klass!
Efter 7 sträckor leder Kenny med 1,03 undrar hur mycket han har tränat
Minst sagt riktigt imponerande av Bräck! Kör han racingspår utan sladd på gruset eller vad är det som gör det? För samma material i escorterna har de väl allihopa i toppen ungefär??
Trodde det kanske berodde på startnumret igår men ser att Kenny bara är 2 sek efter på SS8 nu på morgonen så det verkar vara annat. Analys Tommy!?
Imponernande av Bräck ! Är det racingstil och understyrt utan sladd på gruset som gör det? Eller bilen (men de har väl ungefär samma material i de andra escorterna i toppen?). Ser att Kenny är 2 sek efter nu på morgonen på SS8 så det är inte gårdagens startordning som gör det i varje fall. Analys Tommy!??