Katsuta får nästan fullt WRC-program, Skoda vill satsa på unga talanger i WRC2, Oliver S. är tänkbar, ny app från SBF, grattis till Ericsson Motorsport på 20-årsdagen och ny Motorlördag!

Det är ju synd att säga att det dräller av positiva rallynyheter för tillfället, så när TGR i dag berättar att Takamoto Katsuta får nästan fullt WRC-program 2020 är det snudd på läge att göra vågen. Sju europeiska rally inklusive Rally Sweden väntar Katsuta samt självklart finalen Rally Japan. Därmed blir det minst fyra Yaris WRC i åtta av årets 13 tävlingar. Anledningen till att japanen får fler tävlingar är att han imponerade på Tommi Mäkinen i Spanien med flera bra sträcktider.

Nu behöver ”Taka” bara mer erfarenhet vilket hjälper honom att blir mer stabil, menar Mäkinen.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Så klart är det en glad Katsuta som tar emot beskedet och som redan kört alla tävlingarna i år men då med en R5-Fiesta förutom i Japan där han fick köra WRC-bil.

Jag vet att att jag behöver förbättra både körning och mina noter för att nå en högre nivå vilket jag är extremt moteriverad att göra oc ser framemot att se hur mycket jag kan utvecklas under nästa år.

Har spekulerats i att Katsuta och Jari-Matti Latvala skulle bilda någon form av ”B-team” med Yaris WRC men om detta nämns ingenting.

*

Under onsdagens prisgala i Prag nämndes inget om Skoda Motorsports planer på att avsluta VM-eran förutom efteråt och då för en liten klick utvalda journalister. Till dessa hörde inte Motorbloggen så när jag under kvällen hörde ryktet avfärdade jag det ganska snabbt. Men tråkigt nog var det sant och så länge ingen bevisar något annat, är jag säker på att beslutet grundar sig på Volkswagens chockbesked att avsluta allt stöd till bensindriven motorsport. Förståeligt att man hos VW inte kunde se på när lillebror Skoda fortsätter som om inte Greta finns så därför fick säkert också tjeckerna besked på hur olämpligt deras rallyengagemang var. Att sedan Skoda väljer att skylla på att en 19-åring från Finland lämnar teamet och att detta skulle vara utlösande faktorn, är ju bara så dumt.

Foto: Tommy Svensson

Visst är Kalle Rovanperä en talang utöver det vanliga men för WRC2 med R5-Skoda finns flera unga förare som säkerligen kunnat fylla Kalles stol. Till exempel Ole Christin Veiby, Oliver Solberg, Pierre-Louis Loubet eller varför inte nykorade ERC-vinnaren Chris Ingram. Verkar nästan som att Skodas PR-ansvarige bara kopierat Citroën som hävdade att det var Ogiers flytt som orsakade nedläggning av WRC-delen. Ett annat argument som lär ha lyfts fram av Skoda Motorsports chef var att man hade så fullt upp med att bygga R5-Fabia och reservdelar till dessa, att det inte finns kapacitet över för en regelrätt WRC2-satsning från Mlada Boleslav. Istället ska man framöver koncentrera sig på att hjälpa unga förare, ett argument som låter mycket bättre än att skylla på att Kalle ska köra Toyota. Trots allt var 2019 Skodas mest framgångsrika år på de 111 år man engagerat sig i motorsport och Skoda Motorsports chef, Michal Hrabanek bedyrar idag.

Don’t worry, Skoda lämnar inte motorsporten!

Nu framkommer att Jan Kopecky ska fortsätta med att tävla i tjeckiska mästerskapet plus att det även lär bli aktuellt med starter i WRC 2 genom den tjeckiska generalagenten. Till skillnad från VW, ska Skoda uttalat fortsätta med att stötta privatteam runt om i världen. Så här långt har Skoda byggt 328 R5-Fabia och en stor anledning till succén är nog ändå att bilen levererat bäst av alla i WRC2-klassen. Nu sätter man dock brunt skyddspapper för skyltfönstret utåt så lite intressant blir att se om orderblocken fylls på i samma utsträckning som före den 11 december 2019.

*

Foto: Tommy Svensson

En som nämnts som tänkbar förare i en Skoda är Oliver Solberg som hittills kört med den privata R5-Polon. Nu börjar det dock läcka mer och mer information om att det kan bli bilbyte för Oliver till nästa år. Han har i Värmlands Folkblad berättat att planen är 12 WRC2/3-tävlingar under nästa år vilket betyder samtliga deltävlingar så när som på en enda. Vilken Oliver planerar att hoppa över är lite oklart, mest naturligt känns Argentina eller Nya Zeeland. Idag kommer så finska och väl insatta rallysajten ”rallit.fi” med ny information. Enligt denna ska Oliver köra premiären Rally Monte Carlo med den privata Polon för att sedan skifta över till Skoda och då med ”betydande stöd” från Skoda Motorsport. Känns inte helt omöjligt att det kan bli så och som det ser ut nu får vi vänta till den 20 december, då lovar Oliver avslöja planerna officiellt. 

*

Foto: Tommy Svensson

Som ni förstår är de hela havet stormar för tillfället och rykten, sanningar och saker mitt emellan florerar vilt. Ser i dag att en fransk källa hävdar att Mads Østberg mer eller mindre är klar att fortsätta hos Citroën till nästa år. Dessutom är det enligt källan mycket troligt att Mads lämnar den R5 C3 han kört i år till förmån för en av de annars i Versailles enbart dammsamlande C3 WRC. Med stöd av Citroën Norge ska budgeten ros i land och i dag lär förhandlingarna avslutas, spännande. Samma källa menar även att det klarnar mer och mer för Esapekka Lappi och att det lutar åt Citroën även för honom 2020. Det är också ganska enkelt att konstatera att nya WRC2 med enbart fabriksbackade förare, redan är mer eller mindre punkterat. Med den största elefanten Skoda borta återstår bara Citroën och M-Sport. Fransmännens engagemang känns minst sagt skakigt och inte heller Malcolm Wilsons deltagande är överdrivet stabilt.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Hyundai har till nästa år aviserat mer fokus på ”customer cars” och Andrea Adamos anmälan till WRC2 med i20 R5 känns som en viktig nyckel om det ska gå att blåsa liv i det för tillfället punkterade mästerskapet.

*

Jag är ingen större vän av att allting numera ska/måste skötas via mobiltelefonen men inser samtidigt att där finns många fördelar med mobilen. En sådan kan vara Svenska Bilsportförbundets nya app där man kan hålla koll på allt som rör både ens eget tävlande plus nyheter och annat från förbundet.

Vårt jobb är att utveckla bilsporten i Sverige. Det gör vi på många sätt, men mycket av arbetet just nu handlar om att göra det säkert, enkelt och roligt att hålla på med sporten. Och ett steg i det är att vi nu är jättestolta över att presentera appen Svensk Bilsport, säger Anna Nordkvist, vd på Svenska Bilsportförbundet.

Appen ”Svensk Bilsport” är ett stort och viktigt steg i strävan med  teknikutvecklingen och digitala kanaler, menar Nordkvist.

– Vårt uppdrag är att utveckla bilsporten i Sverige. Det handlar både om att utveckla grenar och tävlingar, men också att tillsammans med bilsportklubbarna följa med i det som sker runt omkring oss. Vi lever i ett uppkopplat samhälle där mer och mer sker i datorn och mobilen. 

De digitala licensbevisen är säkra och kan uppdateras i realtid. Med appen ser användaren vilka licenser den har, förnyar och betalar licenser med Swish och får specifik information som man behöver. De digitala licensbrickorna fungerar på alla tävlingar, banor och events som är anslutna till Svensk Bilsport.  Den nya appen är framtagen i samarbete med HiQ.
Det här är ett projekt som ligger oss på HiQ väldigt varmt om hjärtat. Vi har flera utövare hos oss och vi har stort engagemang inom motorsport. Vår expertis ligger inom att använda teknik för att förenkla för människor, och att göra det för ett område vi brinner för är superroligt! Den lösning vi har byggt tillsammans med Svensk Bilsport är ett viktigt steg i utvecklingen av bilsport i Sverige, det är jag väldigt stolt över, säger Erik Ridman på HiQ.

Appen Svensk Bilsport finns att ladda hem gratis på både App Store och Goggle Play.

*

På söndag firar Motorbloggen10-års jubileum men det känns verkligen lite futtigt när Ericsson Motorsport i dag firar det dubbla eller 20 år i rallysportens tjänst. Något som började som ett hobbyprojekt har under åren utvecklats till en träffpunkt för alla med rally som huvudintresse. Killarna bakom sajten Jeremias och Johannes Ericsson nöjer sig inte med att sitta hemma på kammaren och skriva om rally, utan är minst sagt aktiva även ute i verkligheten. Under de här åren har de bevakat 567 tävlingar vilket betyder nästan 30 om året. Med 52 veckor  på ett år betyder detta att bröderna är ute på rally minst varannan helg, imponerande minst sagt. Något mer som är imponerande skriver man i dag på 20-års dagen är, ” En intressant siffra är att vi bara är timmar ifrån att i år nå 2´500´000 läsare, en ökning med 25% mot helåret 2018!”. Motorbloggen lyfter på hjälmen och gratulerar och önskar ytterligare 20 framgångsrika år.

*

I morgon är det lille jul för motorsportintresserade läsare av Kristianstadsbladet, alltså ny Motorlördag. Huvudartikeln signerad Patric Nilsson handlar om Bromöllas mc-talang Timmy Person som till nästa år ska köra för Suzuki. Men även Tom Kristenssons svindyra läxa i Tyskland finns med plus så klart  Motorlistan. Tre heta, är först kartingåkaren Noah Milell femma i Las Vegas, Johan Kristoffersson och hans nya rallykarriär och så klart med bara två månader kvar till rallyfesten numer ett, Rally Sweden. Motorstoppet är ganska naturligt Citroën, Skoda och delvis även Volkswagens avhopp från WRC.

*

Trevlig helg.  

 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *