Katastrof för M-Sport på Sardinien, Hyundai går bra i hettan, Lindholm toppar WRC och TV-Svängen firar snart 60 år.

Det finns bättre dagar och det finns sämre precis som att det finns platser man har bättre minne från än andra. Båda sakerna stämmer på M-Sport Ford som fick en mardrömsstart på ”Rally Italia Sardegna” när alla tre Pumorna stannade inne på SS2 Telti – Calangianus – Berchidda 1”.

Foto: Okänd

Först ut var Grégoire Munster som lyckades linka till mål med kraftiga skador på bakvagnen men fick ge upp före start på sträcka tre. Nästa man till rakning som min far brukade säga, var   Martins Sesks som rullade tungt efter att ha gått av vägen på femmans växel. Hans egen bedömning är att det är 50/50-chans att teamet kan reparera bilen för omstart på lördag. Även bil tre med Josh McErlean fick problem efter att ha träffat något hårt utanför vägen ungefär mitt på sträckan. Det hårda gjorde Puman trehjulig och ”game over” för idag. Sammanfattningen är att Jourdan Serderidis är bästa och även enda M-Sport-förare kvar i leken och detta på en total 39:e plats, tråkigt nog inget som innebär skäl för Rickard Nilsson att ihop med resten av M-Sport-gänget  fira under de blå tältdukarna…

Foto : Jens Johansson

Oliver Solberg fick direkt ett bevis på sitt kloka drag att inte ha Sardinien som tävling för poäng i WRC2 då han missade  en inbromsning och frontade en grusvall.

Tråkigt nog lite missförstånd mellan mig och Elliot (Edmondson) men sånt är livet, förklarade Oliver vid målet.

Toyotan klarade sig med trasig stötfångare fram medan Oliver kände sig lite styv i nacken/ryggen efter det hårda stoppet. Men för detta hoppades han få hjälp.

Behöver nog få lite massage av min fästmö!

Nu var de inte ensamma om problem även vad som verkar för mig, ständigt otursförföljde Mikko Heikkilä blev kvar på sträcka två. Samma öde att få en trehjulig Toyota, rönte Värmlandstvåan Roope Korhonen.

Bland det tuffaste jag varit på!

Foto : Jens Johansson

Orden kommer från Jens Johansson som nu avslutat  dagen.

31 grader varmt och jag tänker på de som sitter i bilarna med tjocka overaller, det måste vara olidligt, absolut igen dans på rosor?

Mellan sträckorna har Jens fått ”stå på” för att hinna och som han förklarade, inga motorvägar precis.

Lägger nu av för dagen och känner mig helt slut, som sagt väldigt tufft rally! 

Just nu har man lunchuppehåll och sträcka fyra startar inte förrän när det ska firas lite Nationaldag i ”The Svensson Residens”.

*

Så här tidigt i rallyt vågar jag ändå påstå att Sardinien är lite av ”Hyundai-land” och hade inte Ott Tänak haft små problem med sin bil hade nog Topp3 besått av ljusblå bilar. Leder gör Adrien Fourmaux och nu jinxar jag lite, för hur länge?  

Foto: Hyundai Motorsport

Thierry Neuville är 2,9 sekunder långsammare medan Tänak som fyra har nio sekunder upp till fransmannen. Som en kil i Cyril Abitebouls-gäng slår sig Sebastien Ogier in, men bara 0,9 före Tänak.

Allt fungerar perfekt och jag har försökt hålla mig i spåren   och inte komma ut i det lösa, analyserade Fourmaux.

Foto : Jens Johansson

Teamkompis Neuville menade att sträcka tre var lite av ”a gamble” men att han lärde sig en hel del. Sebastien Ogier klagade på greppet men blev mer positiv när han såg att han körde in med tredje tid på sträckan.

Måste betyda att däckvalet var rätt då vår startposition inte är den bästa!

Elfyn Evans (8:a) konstaterade kort efter målgång på sträcka tre.

En av de värsta sträckorna att gå ut först på!

Svårt att säga emot då han tappade nästan en halv minut till Fourmaux. Någon kärleksaga mellan Sardinien och Kalle Rovanperä som är sjua, verkar ännu inte uppnåtts om jag förstår Kalle rätt.

Inget fungerar för tillfället! 

*

Foto. Skoda Motorsport

Skulle ljuga om jag inte hade tyckt det var okej om det redan vore söndag och slut på rallyt. Tänker på att min stora favorit vid sidan av Oliver, Emil Lindholm med Reeta Hämäläinen leder efter tre sträckor i WRC2. En ledning han håller med Skodan före jätteskrällen Martin Prokop från Tjeckien. Trots massor av rutin från både WRC och ökenrally har Prokop de senaste åren ändå fört en lite undanskymd tillvaro, oftast med olika bilar från M-Sport. Nu är det Skoda som gäller vilket kanske innebär omstart för 42-åringen.  Trea är toppföraren i WRC2, Yohan Rossel men detta 15 sekunder efter Lindholm. Ny blåvit-flagga på fyrans bil en Skoda, Lauri Joona medan Alejandro Cachón som femma är bäst med Toyota.    När Oliver är mer eller mindre borta på grund av misstaget så är intresset för klassen RC2 minimalt. Allra snabbast Rally2-bil är en Skoda som körs av Nikolay Gryazin. Ryssen som kör på bulgarisk licens är 13,8 sekunder snabbare än sin teamkompis hos Toksport WRT, Emil Lindholm.

*

Som bekant är jag en av de som menar att ”det var bättre förr och ju förr desto bättre”. Tänker på att det i morgon är Pingstafton något som i min ungdom med automatik innebar festligheter. Pingstdagen var det lika ofta kalkerpapper på dagen före medan Annandag Pingst innebar rehab. Nu tog klåfingriga politiker bort denna dag och ersatte med ”Nationaldagen” som ”röd dag”. I princip har jag inget emot detta med att 6 juni blir helgdag men att det skulle behöva gå ut över pingstfirandet, har jag svårare att svälja. Med tanke på att det inom vissa kretsar just nu blåses till kamp mot att det jobbas för mycket i Sverige, kan jag tycka att Annandagen kunnat behållas som röd dag.

1965 var om inget annat förr och detta år gick startskottet för den allra första TV-Svängen. Den 2 oktober klockan 19.00 släppte tävlingsledare Mauritz Elofsson i väg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Eriksson med Ford Cortina GT och efter dom ytterligare knappt 60 bilar från startplatsen hos Lokalföreningen i Hörby. Dessa hade tio sträckor att köra, där den tionde och sista hade respektingivande starttiden klockan 22.52. I mål visade sig Saab:s fabriksförare Åke ”Bryggaren” Andersson, SMK Uppsala vara vassast med sin Saab Sport på de tuffa sträckorna där de flesta kördes på Linderödsåsen. 

Foto: Tommy Svensson

Med tanke på att det är 60 år sedan om några månader, är det inget konstigt att det är svårt att hitta förare/kartläsare från då som ännu i dag är ”still going strong”. Finns dock undantag och då är det så klart Stig Kristiansson som jag syftar på. I dag nöjer sig dock Stig som fyller 85 år nästan samtidigt som TV-Svängen fyller 60, med att vara mekaniker åt sonen Joacim med Toyota Corolla och Opel Corsa. För 60 år sedan körde ”Chrisjan” trots att han för de allra flesta är synonym med Opel, med Saab Sport och hade 29 på på den gröna (?)bilen. Frågade för en tid sedan hur detta kunde komma sig?

Minns inte riktigt men det var en dj-la skitbil, kom nästan aldrig i mål med den…

Ett annat namn som syns i startlistan är eldsjälen i Tomelilla MK, Kent Sjöstrand som i Hörby 1965 var kartläsare i ” 54. T. Haraldssons Saab Sport” i klassen B-Juniorer. I dag syns Kent mest som sammanhållande länk i klubbens Folkrace/Bilcross-tävlingar. 

Allt detta kom för mig när chefen i SMK Hörbys ”designstudio” Roland Brorsson idag kom hem och levererade färska jubileumsdekaler för tävlingen den 20 september…

*

Återkopplar till början och vill ändå ha Pingstafton som lite helig , vilket innebär ingen Motorbloggen i morgon.

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *