Kartläsarprofil ny SBF-topp, Lima fick ihop 74 SM-åkare, från Fiat 126 till Toyota Yaris för ”Kajto”, 39 anmälda till Safari, i ”elfte timmen” kom MAS Rallycup med sin kalender, lyckad utbilddning i Södra, VOC-basen lärde ut vinterrally till WRC2-åkare och rally när det är som bäst…

Idag presenterade Svenska Bilsportförbundet Anna Nordkvists efterträdare som generalsekreterare och det blev för mig både oväntat och överraskande. Ny på posten blir nämligen från Ludvika välkände kartläsare  58-årige Mikael Johansson. 

Vi är väldigt nöjda med att nu ha klart med Mikael. Det fanns ett flertal intressanta kandidater, men när samtliga i styrelsen träffat Mikael var alla eniga om att han är rätt person för oss nu, säger Roger Engström, SBF-ordförande.

Foto: Tommy Svensson

För rallyfolket behöver inte Mikael någon närmare presentation med tresiffrig antal tävlingar i ryggen som kartläsare. Bland annat som notläsare åt Tobias Johansson, Jimmy Joge och så sent som i fjol Jari Liiten. Men i åtskilliga andra bilar har Ludvika-rektorn även suttit,  bland annat hos Osbys Rickie Borgström i Volvon i Snapphanerallyt 2023 (bilden). Så sent som i Bodens SM-tävling stöttade han upp talangfulla junioren  Maximus Joge.  Förutom detta har Mikael varit med i landslagsledningen för Orientering vid sidan av sitt jobb som rektor i Ludvika. Den pedagogiska banan är något som följt honom genom livet från idrottslärare via instruktör på Eksjös Riksidrottsgymnasium för orientering till GIH och sen vidare i rollen som rektor. Nya ”Bilsport-GD:n” konstaterar.

Foto: SBF

Det känns otroligt spännande och en väldigt inspirerande utmaning. Jag ser med stor ödmjukhet och tillförsikt fram mot att komma in i arbetet och ta del av hur vi arbetar i de olika professionerna idag och samtidigt se hur vi kan driva Svensk Bilsport framåt. Dels har vi den nationella scenen, men även arbetet internationellt tillsammans med andra länders förbund.

Att hålla ihop det spretiga förbundet med så många olika grenar (och viljor) är inte lätt vilket också Mikael är klar över.

Vi är en bred sport så jag ser det som viktigt att försöka möta upp samtliga sportgrenars behov framåt.

Även om jag träffat Mikael många gånger och vid samtliga enbart fått positiva intryck, är jag ändå inte man att så här tidigt recensera hans färdigheter. En sak är dock helt klart att de som sedan länge bedriver skyttegravskrig mot SBF, kan lägga ner vapnen åtminstone med GD:n i siktet. För här är en kompetent person med båda fötterna djupt ner i rallymyllan som dessutom är mer än väl insatt i sportens problem och stötestenar. Att döma av kommentarerna på Facebook är det nog också   fastslaget att förbundet hittat rätt man för jobbet. Hur det är med insikten i förbundets övriga grenar utanför rally, har jag ingen aning om men för rallysporten måste valet vara klockrent.

Jag kommer göra mitt absolut bästa av den här möjligheten och hoppas kunna ta med mig erfarenheter från mitt tidigare yrkes/idrottsliv där rutiner i processer, visioner och tydliga mål är viktigt. Jag vill att personal och medlemmar ska känna att jag värnar om dem samt verksamheten som helhet och att vi arbetar tillsammans!Mikael tillträder sin tjänst som ny Generalsekreterare den 3 mars.  För Anna Nordkvist väntar nu att bli vd förbundets kommersiella bolag.

*

Kan någon vettig människa förklara för mig varför man till och med på SM-nivå, inväntar de sista skälvande minuterna innan man anmäler sig?  Tänker på kommande ”Rally Lima” där det de sista timmarna kom ytterligare dussinet anmälningar mot när jag skrev runt 15-tiden på eftermiddagen. Är det så att man sitter vid eftermiddagsfikat och kommer på?

F-n vet om inte jag ska köra en SM-tävling, är där någon på gång?

Tror inte det fungerar riktigt så, utan av någon outgrundlig anledning ska det klickas ”enter” så sent som möjligt dessutom utan några bra skäl. Allt medan tävlingsledningen sitter med Valium-burken på vid gavel. 

Nu blev det till slut 74 totalt i de fyra ”SM-klasserna” plus strax över 40 i ”Supportklasserna” som kör delar av tävlingen  på lördagen. Det fylldes även på i ”4WD” som ändå blev tio bilar stor men ändå fortsatt minsta klass sett till antalet i Lima. Sent in var fjolårets SM-tvåa i ”Nationella 4WD” Kim Nyden som bytt sin Mirage R5 mot en VW Polo R5.

Foto: Kristian Lindberg

I Boden vann skånske Adam Grahn överraskande ”Nationella 4WD” med Ford Fiesta Rally3 och med Rally Sweden i ryggen lär han i Lima bli ännu snabbare . En blivande Svensk Mästare i hop med Maja Bengtsson om ni frågar mig. Totalt 15 i ”Mitsubishi-Cup” som jag brukar benämna klassen där det japanska märket dominerar. Störst är som vanligt ”2WD” och där jag förväntar mig en jättefajt mellan hemmafavoriten Andreas Levin och Patrik-trion, Flodin, Hallberg och Dybeck. De sydsvenska färgerna försvaras framgångsrikt hoppas jag av Jonas Åkesson i Drive VXO:s häfta BMW.  SMK Hörbys Henrik Levin och Karljohan Ingesson i ”Standard” hade ingen lycka i Boden med tekniska problem plus ett snövallsbesök (Levin). Nu kommer duon till Dalarna heltända men även med klubbkompisen Ingemar Månsson som försvarare av den rödgula Skåne-flaggan. Regerande mästaren Andreas Hovind gör i Lima entré på SM-scenen den 7-8 mars och har säkert Boden-vinnaren Anders Banger i sitt sikte. Mer om Rally Lima närmare tävlingsstart.

*

En tid har det spekulerats i att även polske WRC2-åkaren Kajetan Kajetanowicz skulle byta från Skoda till Toyota Yaris GR Rally2 och nu är bytet bekräftat. 46-årige ”Kajto” inleder som väntat i Safari Rally Kenya om en månad där  även Oliver Solberg kommer att köra för poäng.

Tre raka EM-titlar i ryggen med Ford och i fjol blev det en femte plats i WRC2 med Skodan. Just Safari är lite hans ”Lucky rally” där han vunnit WRC2 två gånger plus en tredje plats. Nu blir det med polska teamet Rallylab Technologi som Kajto ska jaga en tredje seger och där mångåriga sponsorn Orlen står för fiolerna.

Här i Sverige finns det en övertro på att man måste ha det värsta i bilväg annars är det lika bra att bli hemma. En åsikt som jag alltid haft svårt för och där Kajto är ett bra exempel på motsatsen. För 20 år sedan började han tävla med en Fiat  126P och nu sitter han i nästan det värsta i rallybilväg man kan köra. Frågor på detta?

*

Åter till ”Safari Rally Kenya” 20-23 mars som fick ihop 39 startande och där WRC2 är största klassen med 16 ekipage. Förutom Oliver och Kajto så får även Gus Greensmith, Jan Solans och kanske Fabrizio Zaldivar räknas in bland favoriterna till pallplatser.

I Rally1-klassen kommer tio förare till start och den ende som saknas från Umeå är Martins Sesks.

*

Sist ut att presentera regler och kalender för 2025 av landets många olika rallycuper är ”MAS Rallycup”. Idag kom det och då en månad efter (?) att första deltävlingen kördes i Torsby. Lars Mattsson ordförande i MAS beklagar att det dröjt så länge.

Jag har varit engagerad på arrangörssidan i snart 50 år och jag kan inte minnas att mästerskapsregler kommit ut så här sent tidigare.

MAS skyller förseningen på att Rally SM varit så sena med besked kring deras supportklasser. 

Detta är naturligtvis inte bra, men vi hoppas att vi med vårt nya koncept trots allt kan vinna förarnas förtroende och vara det självklara valet för dem som vill hålla sitt tävlande ett snäpp under SM-nivå 2025, förklarar skånske rallyprofil Mattsson.

Sent är förnamnet när nu även anmälan till deltävling två i cupen (Rally Lima) redan stängt, något man är väl medveten om.

Vi blev tvungna att göra så här denna gång, och vi ska göra allt vi kan för att poängfördelningen i slutändan blir så rättvisande som möjligt.

Även i Ljungby kommer det att i april köras ”Mas-cupen” innan det åter är en del av SM som gäller. Nya ”Apex Snapphanerundan” blir en del av Snapphanerallyt i Hässleholm innan det återigen är SM som gäller och då i South Swedish Rally med nya startorten Olofström. Här körs cupen i separat del som klassiska ”Sydrallyt” medan avslutningen blir i Nyköping den 18 oktober med Lövdansen. Hässleholmaren Anders Åberg är ”ny spelare” i cupen och berättar en nyhet.

2025 gör vi något som jag velat göra länge, vi startar en veterancup. Föraren ska vara 50 år eller äldre men får fortfarande tävla med värstingbilar, både i 4WD och 2WD,  När man når 50-årsstrecket är reaktioner och mod något reducerade, men plånboken är på ens sida. Då vore det väl självklart att kunna erbjuda ett alternativ för dessa förare att tävla på lika villkor mot varandra, förklarar Åberg.

Att ha egen cup för tjejer är alltid omdiskuterat men detta räds inte MAS. Det blir alltså även ”Tjejcup” med bäst totalplacerade ekipage med minst en tjej i bilen som får högst poäng.

Vi har många framgångsrika och mycket duktiga co-driver-tjejer, så varför inte låta dem kämpa om titeln ”Sveriges snabbaste rallytjej 2025”, säger CG Wilke, ledamot i MAS.

Nytt blir även en junior-klass för förare 16-23 år med standard-bilar och inneha minst C-licens.

Tävlingskalender 2025:

18/1 Finnskogsvalsen, MK Ratten, Torsby
8/3 Rally Lima, Lima
20/4 Midsommardansen, Ljungby
9/8 Apex Snapphanerundan, Hässleholm
13/9 Sydrallyt, Olofström
18/10 FINAL – Lövdansen, SMK Nyköping

Tog inte lång stund innan jag fick frågor kring cupen via mobilen. Bland annat då, hur man delar upp när en tävlande vill köra både SM och MAS när MAS ligger i egen tävling samtidigt? Någon som kan svara? 

*

Mer Åberg, igår avslutade han och Julia Thulin första delen av Södra BF:s satsning på licensutbildningar. Först ut var det 18 nya kartläsare som fick lära sig om rallynoter.

Deltagarna var lyhörda och tog verkligen in information och de var även riktigt duktiga när vi kom ut och körde två sträckor som vi notat före kursen, berättar Julia.

Nu väntar det som egentligen är steg ett, ”RallyC/kartläsare” och den hålls den 13 mars på distans och sedan den 15 mars en heldag i Hässleholm. Detaljerat kursprogram kommer att finnas på Södra BF:s hemsida och anmälan via Idrott on line.

*

Inför Rally Sweden fick VOC-bas Roger Fransson ett hedervärt uppdrag att ”lära ut” hur man kör vinterrally till Rachele Somachini”Fransson Rally Range”. Somaschini är tjejen från Italien som kämpar med sin sjukdom Cystiks Fibros. Hennes tävlande är en del av att samla in pengar till ”Correre Per Un Respiro – Racing for a Breath”.

Foto: Privat

Inför starten i Umeå hade Citroën C3 Rally2-föraren inte kört en meter vinterrally. Det upptäcktes också att både Fransson och Romanschini hade beröringspunkter med sina sjukdomar då VOC-åkaren bitvis har svår astma. 

Något som inte på långa vägar går att jämföra med vad italienskan kämpar mot dagligen, är Fransson noga med att understryka. 

Direkt kunde magister Fransson avgöra att Rachele hade väldigt bra bilkontroll, som dessutom lyssnade med stora öron och tog till sig det mesta. Sträckan som kördes var 3,5 kilometer och när hon var klar hade tiden kapats med 16 sekunder eller fem sekunder/km. Ordinarie co-driver Nico Arena var lika nöjd som föraren.  

Jag kör mycket snabbare men det känns samtidigt mycket säkrare, menade Rachele,.

Med begränsad budget ( kostar cirka 4500 kr/mil att köra en Rally2-bil)  blev det bara en testdag

Hoppas att alla följer Rachele, Nico och teamet under WRC säsongen och att alla hejar lite extra på den stentuffa lejoninnan från Milano, avslutar Fransson.

I Umeå slutade Rachele och Nico på 16 plats i WRC2. 

*

Avslutar med en fartfylld bild (har för mig att vi åkte på fyrans växel) på från Roland Olofsson på mig, Roland Brorsson i vår ”Laupiz-Blau” Opel Kadett A. Låter varje betraktare avgöra själv, men för mig är detta ett exempel på när rally är som bäst…

Foto: Roland Olofsson

*

Ingen Motorbloggen i morgon ändå, ha en trevlig helg!  

Ett svar på “Kartläsarprofil ny SBF-topp, Lima fick ihop 74 SM-åkare, från Fiat 126 till Toyota Yaris för ”Kajto”, 39 anmälda till Safari, i ”elfte timmen” kom MAS Rallycup med sin kalender, lyckad utbilddning i Södra, VOC-basen lärde ut vinterrally till WRC2-åkare och rally när det är som bäst…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *