Kandidattävling inleder WRC-etablering i Saudiarabien, Rally Live med Lima-ersättare, Sesks snabbast i Portugal ”SD”, ”Team France” vann ”ROC”, många ”utombys” i DM-premiären på Österlen och förarmöte i SMK Hörby andades optimism…

Lite av att kasta sten i glashus när man som jag gjorde, ifrågasatte det kloka i att döpa om ”Falsterbo Horseshow” till ett betydligt mer arabisk-klingande namn. Detta när samtidigt  FIA omfamnar samma land med både Formel1 och WRC. Till mitt försvar så är WRC på deras hemmaplan och fortfarande har ingen fått för sig att döpa om till exempel Rally Sweden på liknande sätt som hästfolket. 

I början av maj startar det som ska bana väg för WRC-finalen i november med ett så kallat ”kandidatevenemang” i Jeddah. Den 1-3 maj är det deltävling tre av ”Middle East Rally Championship” som utlovar ”terräng från vidsträckta ökenlandskap till robust vulkanisk sten och dramatiska bergspass”. Många ifrågasätter också kandidat-stämpeln när det redan är klart att WRC-finalen ska köras i landet. Medan USA länge försökt få till en deltävling i WRC, har FIA krävt en ”kandidattävling” före beslut. Fortfarande är det oklart om när eller ens om, det blir någon VM-tävling ”over there”. Nog inte omöjligt att oljelandet använt ett antal miljoner rial som smörjmedel för Paris?  HQ blir på Formel1-banan ”Jeddah Corniche” som även är värd för Saudiarabia Grand Prix. Ännu har inget sipprat ut om några WRC-team passar på att känna lite på ”ökensträckorna” inför november. Kanske lite för tajt tidsschema då ”WRC Rally Islas Canarias” körs veckan före…

*

Mer problem för WRC när rykten säger att bränsleleverantören ”P1 Fuels” är på randen till konkurs. Läget blev akut när företaget inte klarade av att betala tullavgifter till Kenya. Frågan löstes när FIA öppnade börsen för att inte äventyra ”Safari Rally Kenya”.  Ryktet säger att även här är Saudiarabien med i spelet och deras ”Aramco” spås bli de som tar över kontraktet och detta redan på Kanarieöarna i april. Även tyska DTM lär ha avslutat samarbetet med P1 Fuels.

*

Många saknar säkert ”Rally Lima” men då kan kanske Rallyradion ”Rally Live” skänka lite tröst.Tillsammans med Hankook har en specialpodd producerats där bland annat Jonas Kruse, ger bakgrunden till den inställda tävlingen och möjligheten till ersättningstävling. Förutom detta så är även SM-ledarna, Dennis Rådström, Adam Grahn och Anders Banger deltager för berätta lite om sina öden och äventyr.

*

I Portugal startar inom kort ”Rali Serras de Fafe – Felgueiras – Boticas e Cabeceiras de Basto” med tre sträckor innan kvällsvila. Lite fascinerade hur länder som enligt experter är ”lusfattiga”, ändå verkar man vara hästlängder före till exempel Sverige när det kommer till rally och det nationella mästerskapet.  16 bilar i klassen för Rally2/R5-bilar och där då förare som Dani Sordo, Kris Meeke och Martins Sesks finns med bland dessa 16.

Foto: M-Sport

I morse kördes shake down och där Sesks med Ford Fiesta Rally2 satte bästa tid trots ny kartläsare, Ralfs Igavens. En sekund efter var Sordo med Hyundai i20N Rally2 och som trea med ny Toyota Yaris GR Rally2, Kris Meeke 1,7 långsammare.

*

Det gick inte vägen varken för ”di svenske eller norske” när första delen av Race of Champions avgjorde i SidneyAccor Stadium. Oliver och Petter Solberg (Team Norway) mötte i kvartsfinalen Johan Kristoffersson och hemmafavoriten Chaz Mostert (Team Sweden) och där segern gick till Sverige.

Här tog dock det roliga slut och i finalen var det ”Team France” med Sebastien Loeb och Victor Martins som vann ”landskampen” efter en tätt fajt med ”Team Australias” Bordie Kostecki och Will Brown. Segern firade före detta elitgymnast Loeb med en saltomortal framför publiken.

Foto: ROC

En publik som kunde varit mycket större enligt mina ”Göingska-ögon” på plats, Louise, Elisabeth och Bil-O experten Sven-Ingvar Arnesson.

Foto: Privat

I morgon (kväll i Sydney) fortsätter tävlingen med den individuella delad är alla 20 förare deltar. 

*

Om två veckor eller mer korrekt, lördagen den 22 mars stänger anmälan till 2025-premiären för Sydsvenska Mästerskapet och Rally-DM för Södra BF,Simrishamnsmixen”. Nytt för i år är att alla DM-tävlingar i Södra har sista anmälningsdag två veckor före tävling, medan avgiften inte ska vara betald förrän tisdagen den 1 april eller fem dagar före start. Allt för att underlätta för arrangören samtidigt som det för alla tävlande, blir en hjälp att få ”ändan ur vagnen” som man säger.

Foto: Privat

Anmälningarna tickar på och idag finns bara 30 platser kvar till de 100 som Simrishamns MK satt som gräns för ”Mixen”. Notabelt är att nästan halva antalet anmälda kommer från andra distrikt än Södra, vilket bådar gott för nytända ”Sydsvenska Mästerskapet”. Mest långväga gäst är från Lima, Linus Lind i nybyggd Toyota Corolla (bilden) med mer skånske kartläsare Stefan Ahl som numera även han, har Lima som klubbadress.  

*

I går hölls traditionsenligt vårens Förare/Kartläsar-träff i SMK Hörby där då nästan 40 av klubbens aktiva mötte upp. Mötet inleddes med eldsläckar-koll innan det var genomgång av säsongen som väntar. Kanske en subjektiv känsla, men mötet andades trots oron i världen lite mer framtidstro än ifjol, snudd på tider från före pandemin. 

Foto: Tommy Svensson

Extra glädjande var att tjejerna fortsätter att ta välbehövlig plats och en av dessa var Felicia Nilsson som skickade en direkt passning till pappa och nya BMW-åkaren Rolf-Arne.

I år hoppas jag få åka minst lika mycket som Felix (brorsan), någon rättvisa måste där vara i familjen!

Rolf-Arne lovade att det skulle bli mer rättvist, men la försiktigtvis till.

Om bilen håller, BMW:n är ju ingen Volvo precis

Foto: Tommy Svensson

Efter detta höll återigen Ola Wingren med stöd av Victor Hansen sitt nyttiga föredrag med undertitel ”om olyckan är framme”. Något som ingen kan höra för mycket eller för ofta av…

*

Trevlig Helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *