Kan Oliver S. vara på väg till M-Sport?, nytt grepp i Rally Sweden, ”JK” jaga nytt VM-guld i skuggan av skyskrapor, Bertelli behövde två sträckor, Grøndal i topp i Lausitz och mer om Hans Nilsson!
Flera olika källor hävdar att Oliver Solberg (kanske mer rätt, Petter Solberg?) just nu förhandlar med Malcolm Wilson och M-Sport om comeback till WRC-klassen. Inte alls konstigt om detta stämmer, då det redan direkt efter avslutet hos Hyundai snackades om att Oliver skulle köra Puma Rally1 i år. Nu blev det inte så vilket jag dessutom tror var ett mycket klokt beslut. Betydligt smartare att lyfta av lite press från axlarna och börja om i WRC2 med Skoda. En omstart som var ytterst nära succé men där olyckliga beslut ledde till att Andreas Mikkelsen istället kunde stå som vinnare.
Att Petter har en historia med M-Sport underlättar säkert och det var också här han tog de första stegen i WRC 1999. Efter detta blev det Subaru och Citroén innan WRC-eran avslutades 2012 med Ford Fiesta WRC. Lite kul att Petter då blev lite av ständiga trean med fem sådana placeringar under året. Dessutom har både Wilson och teamchef Richard Millener mer eller mindre förklarat att man hellre tar en säsong med att utveckla yngre förare, än att som i år välja en dyr lösning som Ott Tänak. Om Oliver väljer Ford kommer han också med egna sponsorer och där möjligtvis hans intima samarbete med Monster kan vara ett litet ”fartgupp”. Detta då konkurrenten Red Bull intar en framträdande plats på M-Sports bilar. Blir spännande att följa…
*
Idag presenterade Rally Sweden ett helt nytt grepp för att knyta publik till VM-tävlingen 15-18 februari genom att bilda en ”Supportklubb”, ”Friends of Rally Sweden”.
– Rallygemenskapen är stor både ute i världen och här hemma i Sverige. Rally Sweden är ett av landets mest publika idrottsevent och vi känner att vi vill bjuda tillbaka lite till de svenska rallyfansen, säger Anna Nordkvist, VD för Rally Sweden.
– Därför startar vi nu Friends of Rally Sweden där vi kan ge alla Rally Sweden-fans en större upplevelse och gemenskap och där man som supporter får ett mervärde av att vara ett rallyfan. Det är exempelvis Rally Sweden-mössan och en framtida förtur vid biljettsläpp samt möjlighet att delta i olika arrangemang såväl i samband med Rally Sweden som vid andra tillfällen.
Avgiften för att få vara med i klubben är 300 kronor/år som då ger flera unika erbjudanden samt en Rally Sweden-mössa. Fram till den 1:a december är det extra förmånligt att bl medlem förklarar Nordkvist.
– Tanken är att det ska vara lönsamt både för alla som väljer att vara med i Friends of Rally Sweden och för oss. Rally Sweden får också en personlig kanal till de som är viktigast för oss, vår publik. Och de får möjlighet till större upplevelser.
I medlemskapet ingår bland annat:
– Rally Sweden-mössan
– Medlemsblad, minst två gånger per år
– Regelbundna nyhetsbrev per mail
– Förtur vid framtida biljettsläpp
– Möjlighet att förboka platser vid arrangemanget
– Erbjudanden om biljetter och paketlösningar till bland annat andra WRC-tävlingar.
– Möjlighet att köpa unika Friends of Rally Sweden-produkter.
– Inbjudan till speciella medlemsaktiviteter och evenemang i samarbete med Rally Swedens samarbetspartners.
Mer finns att läsa på tävlingens hemsida.
*
Denna helg avslutas det minst sagt lite kaotiska och rumphuggna World RX och då med RX2e-bilar som ska vina runt på helt nya banan i Hongkong. Hoppas innerligt att publikintresset i den gamla brittiska kronkolonin är bättre än senast i Kapstaden. Kollade på Sportkanalens sändning och inte ens den mest inbitna rallycross/elbils-vännen kan säga att det var trängsel på läktaren. Lite elakt, men tv-bilderna förde närmast tanken till intresset vid en lokal folkracetävling…
Hur som helt så är det i Hongkong som Johan Kristoffersson återigen ska lyfta VM-bucklan är det tänkt. Arvika-föraren leder med 36 poäng och har den sjätte VM-titeln inom räckhåll.
– Vi får väl hoppas att det ska gå vägen. Först och främst gäller det att hålla bilen hel, säger Kristoffersson inför sista tävlingshelgen.
Det blev fyra raka segrar innan tredjeplatsen i Sydafrika i den senaste deltävlingen och i skuggan av skyskraporna behöver han inte heller vinna för att säkra titeln.
– Tar jag 10 poäng så borde det vara klart, så det gäller att hålla ihop det och inte klyva bilen på mitten åtminstone.
Om Kristofferssons uppdrag är att, från ett bra utgångsläge, säkra mästartiteln så har teamkompisen Ole Christian Veiby en större utmaning. Han jagar tredjeplatsen totalt, men måste klättra tre placeringar och hämta in 14 poäng på just nu bronsplacerade Timo Scheider.
– Allt gick emot mig i Sydafrika, men om några av de andra har en sån helg som jag hade senast så är allting möjligt. En seger så är man plötsligt med i matchen igen. Se bara på Scheider som vann i Sydafrika och nu ligger trea, förklarar Veiby,
Kristoffersson har också tillgång till en tredje förare, när Mikaela Åhlin-Kottulinsky gör debut i VM-sammanhang. Att World RX är en snudd på helnordisk affär är solklart och i Topp-10 kommer sju från Norden. Närmast ”JK” finns Kevin Hansen som behöver en fullträff i båda tävlingarna för att komma ikapp ärkerivalen. Han behöver samtidigt ha bra koll bakåt då Timo Scheider som vann senast, bara är tre poäng efter. Totalt har elva förare tagit poäng i World RX.
*
Det tog en sträcka innan Lorenzo Bertelli hittade rätt med Toyota Yaris Rally1 i italienska grusrallyt ”Rally del Brunelo”. Efter tre sträckor är han i ledning men bara 1,2 sekunder före Alberto Battistolli, Skoda.
*
En sträcka har körts i ”ADMV Laustiz Rallye” och där Anders Grøndal/Veronica Gulblek Engan direkt kopplade segergrepp med Skodan. Rallyt inleddes med en lång sträcka på över 21 kilometer och där Grøndal nitade hemmafavoriten Matthias Khale med strax över 20 sekunder. Halvminuten bak var Fabio Schwarz med WRC-DNA i Fiesta Rally2. Att inledningen var tuff förstår man,när erkänt snabbe Stig Andervang/Mikael Kjellgren, gick in som åttonde bil ändå 50 sekunder efter norrmannen i topp. Lite oroväckande att ingen tid på SS1 har kommit upp i resultatlistan för Lessebos #9 Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson. Då har ändå 35-tider registrerats. Norska familjen Kristianas och Gunhild Engh Hvaal hade en kämpig inledning men kom i mål över tre minuter bak sin landsman i topp.
’
Tack vill jag säga till alla ser som hörde av sig och tätade ännu en läcka i mina rallyminen, det handlar så klart om Arbogas Hans Nilsson i ”Skotska” 1969. På plats då var Jan Sandström som kan berätta. ”Då tar vi en till om Hans Nilsson och Sture Boström, Efter målgång kom Sture och bad om hjälp, dom hade fått minuter på två sträckor och skulle rätteligen ha varit trea i rallyt Tävlingsledarens svar var att han kunde ta bort minuterna om teamet klagade. Vi svarade att Hans är privatförare och inte tillhör nåt team. Nää, men han kör ju Saab och är från Sverig. Det är lätt att inse att PR-mässigt vägde en fjärdeplats för en privatförare tyngre än en tredjeplats för Saab, jag hoppas bara att Saab ersatte honom på något vis efter rallyt. Skotska var tufft på den tiden, jag åkte även 1971 med samma resultat. Första etappen var 40 timmar, undrar hur många av dagens wannabees skulle orka det!”. Även Pierre Skytt satt inne med information. ”I gårdagens blogg visste du ej vem fartfantomen Hans Nilsson / Sture Boström var. Ett av mellansveriges dåtidens snabbaste ekipage. SAAB och Opel handlare från Köping och Arboga. MOTORNILSSON. Brorsan Anders Nilsson från Arboga Svensk mästare i Opel Astra. Sen finns även Joakim Nilsson som Clioåkare och Midnattsåkare i SAAB 99 samt Opel Kadett bland annat. Hans Arboga och Sture från Djursholm åkte V4a i midnatten 2006. Träffade de båda på avslutande provet Husås Andviken norr om Östersund.”.
Min plats i skamvrån är nästan permanent då just Anders Nilsson har gett mig ett oförglömligt minne. Minns jag rätt så var det i ”SAPA-Rallyt”, SM 1991 som han gjorde en av de värsta rullningarna som jag sett ”live” under all mina år i rallyskogen. Den röda Opel Kadett GSi med sponsring av ”Åkes Bageri” förvandlades som genom ett trollslag från potent f.d fabriksbil till skrot efter en lömsk vänsterkurva.
*
I går var det SMK Hörbys årliga höstträff där många aktiva slöt upp vilket gav strax över 30 ”SMK:are”. Lars Mårtensson berättade om den gångna säsongen men hade dessvärre inte mycket information om 2024. Dock har Södras SGA:er lovat att allt ska vara på plats inför ”Rallymöte för Alla” nästa lördag den 18 november. Den som väntar på något gott väntar aldrig förgäves, eller hur är det ordspråket lyder…
*
I morgon äts det gås och därmed är det också bloggfritt. Vi ses på söndag!