Kan Neuville bli ersättare för Ogier (?), 85 ekipage varav tre svenska till ERC-premiären, Rally Japan kör tre dagar, Mikkelsen till Falkenberg, snart fullt i ”DM-premiären” och är vattenskotern ett riktigt stort problem, eller?
Blir allt tydligare att Sebastien Ogier fortsätter hos Toyota även för 2021. I dag slår ansedda Autosport fast att det blir en ”win-win situation” för honom och den japanska WRC-deltagaren med en förlängning av kontraktet. Ogier har redan tidigare sagt att han inte önskar avsluta karriären med en nerbantad säsong som årets blir, oavsett hur hösten utvecklas. Mycket tyder också på att 2021 kommer att innehålla 12 deltävlingar vilket i sammanhanget är vad VM-ledaren kallar ”full season”.
Intressant är också att det börjar florera rykten att Hyundais Thierry Neuville är föraren som kan tänkas ersätta Ogier hos Toyota när den dagen kommer. Hans kontrakt går också ut efter 2021 och därför känns det inte helt otroligt att det kan bli så, i synnerhet om Ott Tänak lyckas försvara fjolårets VM-guld. Med detta skulle han automatiskt, oavsett vad Andrea Adamo påstår bli mer cementerad som ”förste förare” i teamet medan belgaren får rollen att ”spela andra fiol”…
*
I går förklarade J-WRC-ledaren Tom Kristensson att han var beredd på lite problem med att ta sig till omstarten Rally Estonia första helgen i september på grund av Corona. Landets myndigheter har sagt sig vilja samarbeta med rallyt för att underlätta för både deltagare och publik att ta sig in i landet men än så länge vet man inte hur.
– Vi kan inte släppa begränsningarna ytterligare innan viruset är under kontroll, förklarar tävlingsledare Urmo Aava och lägger till.
– Dessutom finns risk att en andra våg av Corona kan drabba oss innan rallyt startar.
Med bara 16 000 rallypass till försäljning riskerar åtskilliga fans att missa chans att få se rallyt som man är van vid. En liten tröst är att estländsk tv i samarbete med WRC planerar att sända live från samtliga 17 sträckor.
*
Jag trodde ett tag att ERC-premiären Rally di Roma Capitale nästa helg skulle ha problem att få ihop ett anständigt startfält då deras ”Entry list” dröjde, plus att man förlängde anmälningstiden. Så var det inte alls, utan när väl listan släpptes så finns där 85 namn som kommer till Rom den 24-26 juli. Extra kul är att där finns tre svenska flaggor i listan, först då Oliver Solberg med #5 på den R5 Polo han och Aaron Johnston ska använda i sin asfaltdebut.
En tuff klass med över 40 andra R5-bilar där välmeriterade trion Giandomenico Basso, Alexey Lukyanuk, Filip Mares går ut före värmlänningen. Men där finns många andra minst lika tuffa utmanare efter Oliver som tyske polisen Marijan Griebel, Irlands Callum Devine för att inte tala om Team MRF:s bägge testförare Craig Breen och Emil Lindholm. Breen med sin WRC-rutin vill dock lyfta bort en stor del av favoritskapet från sina axlar.
– Vi kör först och främst för att testa MRF:s nya asfaltdäck att då tror att vi kan hålla jämna steg med konkurenterna på redan utvecklade däck är nog inte att tänka på…
Intressant blir också att se vad spanjoren Efren Llarena kan göra sin C3 R5.
I klassen ERC3 Junior kom Adam Westlund och David Arhusiander till sent med sin anmälan. Paret kör precis som alla andra i klassen nya Rally4-bilar, i Adams fall är det en Ford Fiesta. I en likadan Fiesta sitter även Dennis Rådström/Johan Johansson och med segern i Rally Bohemia får dom mitt vinnartips. Svåra utmanare är estländaren Ken Torn och finske talangen Miika Hokkanen som numera kör för franska Saineloc Racing med en ny Peugeot.
*
Även om det känns väldigt långt fram så släppte i dag Rally Japan och WRC-finalen lite detaljer kring tävlingen den 19-21 november. Även där borta väljer man ett kortare format med ceremoniell rallystart på fredagen i Nagoya. Tre dagars ”rallyaction” med totalt 19 sträckor är sedan att vänta innan målgång på söndagen.
*
I helgen är det svensk racingpremiär på Falkenbergs Motorbana och med storfrämmande. Vad ska man annars kalla det när Andreas Mikkelsen med 110 WRC-starter och tre segrar kommer till Halland som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Härligt att vara tillbaka och det är många snabba förare i startfältet i år, menar Andreas.
– Att få chansen igen att vara med och utmana, på en av Skandinaviens snabbaste banor, gör detta till en stor utmaning som verkligen väcker tävlingslusten.
Norrmannen anländer till Falkenberg direkt från Sardinien där han precis börjat med däcktester för Pirelli, således kommer han att ha mycket fart i kroppen när han spänner fast sig bakom ratten på sin 911 GT3 Cup.
– Som alltid när man hoppar in i en ny bil tar det lite tid att hitta farten innan man känner sig hemma. Men jag stortrivs i 911:n och ser fram emot två väldigt spännande race på Falkenbergs Motorbana.
Att det finns stort sug efter att racing ska komma gång är inte att ta miste på och samtidigt med att Porscharna gör årsdebut dundrar även hela fältet i V8 Thundercars ut. Förutom de här två klasserna kör även Ginetta GT5 Challenge, Legends Pro och Master, Formel Renault Nordic samt Classic. Självklart i dessa tider så är det helt publikfritt på grund av Corona. Även om myndigheterna sagt att motorsport på inhägnat området inte omfattas av ”50-gränsen” vad gäller tävlande, teampersonal och funktionärer, så har Falkenbergs MK gått ett steg längre. I depån tillåts därför enbart förare plus tre andra personer, alltså totalt fyra personer per bil. Efter detta väntar första racet för STCC på Gelleråsen Arena den 15-16 augusti.
*
Precis som i Sverige så har och är det i princip omöjligt att arrangera rally på ”open stages” i Storbritannien. Nu verkar det dock snart lätta lite på restriktionerna och längre fram i höst förväntas man kunna köra rally igen. Dock blir det inte som i ”the good old days” utan myndigheterna kommer att vara mycket noga med att inga övertramp från deras bestämmelser sker.
*
Premiär för danska mästerskapet i rally är tänkt att ske i Tyskland med ADAC Cimbern Rallye samma helg som East Sweden Rally tänkt sig köra SM här hemma, alltså den 4-5 september. I danskarnas premiär är där uppsatt maxantal deltagare och den tyska kvoten är redan fylld medan det på den danska sidan fortfarande finns två platser kvar. Totalt 15 4WD-bilar är anmälda varav nio kör i det som vi kallar R5-klassen. Fortfarande är Eslövs Mats Andersson ensam svensk i fältet med sin Opel Adam R2
*
Vill inte precis påstå att jag har stenkoll på allt som händer runt om i landet. Men så mycket har jag dock snappat upp som att gängskjutningar, sprängningar är lite av vardagsmat. Likaså att det finns så kallade utanförskapsområden där knappt polis, ambulans och räddningstjänst av risk för eget liv vågar sig in. Har också noterat att det i den svenska skolan, äldre och sjukvården finns ganska allvarliga brister som politiker inte visat sig vara kapabla att hantera. Det är i ljuset av detta som jag ställer mig frågan om problem med vattenskoteråkning är ett av Sveriges största problem 2020? Hur som helst, idag ryter regeringen med infrastrukturminister Tomas Eneroth i spetsen till och förklarar att det är slutlekt på vattnet med dessa ”livsfarliga” maskiner. Måste känna skönt att till skillnad från mer vanligt folk verkligen kunna se vad som är de riktigt stora problemen i landet Sverige. Låter den här bilden illustrera lite hur jag tänker…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se