Kan Monza bli WRC-final även 2021, ”Kanon-helg” för Dahlgren/Åhlin-Kottulinsky, Brink besviken tvåa, tungt för Kristoffersson när familjen Hansen Höljes-dominerade, Cyan-seger i Ungern, Andervang vann dubbelt, PG går för ny SSR-seger och Flodin gillar Småland.

Medan allt fler arrangörer väljer att ställa in olika tävlingar i Japan på grund av ökande Covid-19-spridning i landet så hoppas fortfarande WRC på att kunna köra finalen med Rally Japan, men som för alla andra arrangörer är kraven att tävlingen kan genomföras säkert. Senast att kasta in handduken är Moto GP-tävlingenSuzuka-banan där redan Japans GP beslutat ställa in. Även om hoppet är det sista som överger så börjar det ändå snackas i korridorerna om att det kan bli en upprepning av 2020 med final på Monza i november/december.

Foto: Hyundai Motorsport Gmgh

Rykten säger också att ACI (Italienska bilsportförbundet) ställer sig välvilliga till att arrangera finalen om Japan tvingas utgå. Men det kan också bli så att FIA/WRC nöjer sig med elva deltävlingar vilket då innebär att det blir Spanien som får arrangera årets sista WRC-tävling. I fjol var det annorlunda då VM-serien bara bestod av totalt sex tävlingar. Som jag konstaterade  i förra veckan, ingen mer än Toyota lär sörja om man slipper att ta sig dit för att köra en kanske helt ointressant final. Även för kommande Acropolisrally har det funnits orostecken men då inte på grund av pandemin utan mer för de omfattande skogsbränderna. Nu har dessa dock lugnat ner sig och enligt arrangören finns ingen anledning till oro…

*

Foto: Cupra Dealer Team PWR Racing

Att det blev en lyckad STCC-helg för Cupra Dealer Team-PWR Racing Gelleråsen är svårt att säga emot på. Robert Dahlgren och Mikaela Åhlin Kottulinsky tog två segrar (Dahlgren), fem pallplatser och två pole positions allt i en förlängning som ger ledning i mästerskapet för Dahlgren före Åhlin Kottulinsky och med Tobias Brink som trea. Efter helgen har Dahlgren en ledning på 178 poäng, 49 mer än Mikaela medan Brink är 61 poäng efter. Även om Dahlgren var nöjd med dubbelsegrarna så är frågan om inte Mikaela var ännu gladare efter resultatraden 2-2-3.

Det känns jättebra, jag är superglad över uppkörningen i sista tävlingen, berättar värmländskan.

Jag hade siktet inställt på andraplatsen, men ville inte riskera för mycket men att klättra till andra plats i mästerskapet är riktigt kul. Teamet har gett mig bra förutsättningar som har gjort detta möjligt och ett stort tack till dem!

Foto: Anders Helgesson

Efter en tung inledning lossnade det i sist racet för Brink Motorsport och där Kevin Engman tog sitt livs första seger med Tobias Brink som tvåa. Trots detta anas besvikelse från SMK Hörby-föraren.

Skönt med en bra avslutning på helgen som startade med en uppförsbacke. Vi vet att detta är en bana som inte passar oss men det var mer utmanade än vad vi förväntade oss…

*

Om Brink var besviken så var detta ändå inget mot  känslan som Johan Kristoffersson lämnade Höljes och World RX. I semifinalen drabbades han av dubbelpunka efter en tung landning med EKS JC-Audin och fick bryta. Lika tung som laddningen var att han rasade ner till fjärde plats i VM-tabellen. Istället var det bröderna Hansens helg i Värmland där nu Timmy tog hand om segern före lillebror Kevin med Kevin Abbring som trea. I ”elbilsklassen” RX2E blev det finsk seger igenom Jesse Kallio med blågula Fraser McConnell och Isac Sjökvist därefter.

*

Foto: FIA WTCR

I WTCR var det lite svensk seger då Santiago Urrulia vann med sin Lynk & Co Cyan Racing-bilHungaroring. Thed Björk fick upp bra ”pace” och belönades med femte plats som helgbästa i Ungern. Leder gör Yann Ehrlacher, två poäng före helgens vinnare. Thed Björk parkerar på en sjunde plats.

*

Foto: Jonas Hermansson

En lyckad helg för Stig Andervang/Robin Eriksson först vann man ”Nattkröken” i Fagersta och dagen efter ny triumf i Tierps ”Wez-Mek Sprint” och den vita Skodan var snabbast på alla tre sträckorna. Tvåa slutade David Dannevall/Lotta Strand efter en tiondels kamp med Joakim och Jennie Süld. Till slut tog Dannevall andra platsen med tre tiondels sekund. I 2WD-klassen blev det 940-triumf genom Emil Karlsson/Jessica Larsson men bara 1,7 sekunder före Oskar Sundell/Joakim Söderqvist, Nissan. En som hade bra fart i Tierp var GruppF-åkaren Johannes Joons/Christoffer Bäck. Tiden räckte till klar klasseger men även för att kunna placera sig högt bland de trimmade bilarna.

Foto: Jonas Hermansson

I Appendix K gjorde tidigare flitigt tävlande Tom Axelsson comeback med Krister Gull som kartläsare. Omstarten skedde med en Porsche 911 RS och gav en åttonde plats. Vann klassen gjorde Jani Haiju/Magnus Lindqvist med Volvo 240 (vad annars?) 20 sekunder före likaledes 240-åkande Dick Larsson/Tage Andersson.

Foto: Privat

Självklart måste jag lyfta fram klassens fränaste bil, Lotta Lundqvist/Lotta Wennbergs rödvita Opel Manta 400. Grupp B-klassikern gick i mål som sexa i klassen.

*

På fredag rullar South Swedish Rally igång med första sträckan på publikvänliga Millebygden strax utanför Älmhult. I SM-premiären var det Pontus Tidemand som uppvaktade regerande mästaren PG Andersson hårdast men utan att nå hela vägen fram till GNM-Fiestan. I SSR saknas både Tidemand och Emil Bergkvist som båda hjälpte till att rensa vägen från lösgrus.

Foto: Göran Ek

Nu blir det annorlunda när PG med Anders Fredriksson vid notblocket går ut först.

 Det kommer nog bli lite tajtare här på vägar med  annan vägkaraktär som är lite krokigare än i Kil, berättar SM-ledaren.

Några år sedan jag var här och körde, men sträckorna körs två gånger och vi brukar förbättra oss på andra varvet…

Senast det begav sig för PG och Anders i SSR var 2016 då det blev totalseger med Skoda WRC.

Foto: Tommy Svensson

Målsättningen är så klart att ta andra raka segern men PG tror att Kil-trean Dennis Rådström kan bli svår, i synnerhet på Millebygden. 

Här vann Dennis SM-grussprinten för en dryg månad sedan…

*

PG:s motsvarighet i 2WD-klassen heter Patrik Flodin/Göran Bergsten och deras segervapen är en röd Volvo 940. Att komma till Småland är något som duon ser framemot.

– Det här är en helt annan typ av vägkaraktär, så det här ser jag fram emot. Jag gillar de småländska vägarna, konstaterar Patrik.

Hårdast motstånd i Kil bjöd ”hemmaföraren” Victor Karlsson från Vimmerby och i Älmhult blir han i min värld den som har bäst möjlighet att rå på Flodin.

Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Ändå inget som oroar i 940:an där det finns många bra minnen från SSR. 2018 vann paret 2WD med BMW och året efter var det totalseger med Skoda R5.

Många bra minnen så det är kul att vara tillbaka. Speciellt nu när vi fått upp farten i Killingen så tätt inpå, avslutar Patrik.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *