Kalle till WRC, Henning och Cato vann Romjulsrally, vinter på väg till Torsby, Myggan i GruppB Ford och Tollarp knockar storebror…

BloggKalleDet är väl ingen som tycker att jag är helt fel ute om jag menar att Kalle Rovanperä är material för att en dag ta WRC-guld? En som definitivt håller med mig är come backande (för det blir väl han som kör DMACK:s WRC-Fiesta?) Elfyn Evans som med mycket möda och stort besvär slog Kalle i Memorial Bettega Rallysprint i början av december. Evans skriver under på att han blev enormt imponerad av ”Harris påg” och även om han trots sina 16 år kört mycket rallybil så etsade sig finnens körning fast hos Evans.
Ändå, att sätta sig i en WRC-bil som 16-åring som han gjorde tyder utan tvekan på stor talang, berömde Evans och la till.
Vet inte riktigt vad jag själv gjorde när jag var så gammal, antagligen drömde om att en gång få köra WRC-bil…
Kalles största problem är transportsträckorna då han i i många länder inte tillåts köra dessa, dock inget problem i Lettland där han blev Lettisk Mästare tidigare i år med en Skoda Fabia R5. Evans är också helt övertygad om hur Kalles framtid ser ut.
WRC, inget snack!

*
I 2016:s sista skälvande timmar körde norrmännen i dag torsdag sprintbetonade ”Romjulsrally” i trakterna kring Elverum. När Mads Østberg/Ola Fløene efteranmälde sig med ADAPTAS R5-Fiesta övertog WRC-paret också favoritskapet från Henning Solberg som satte sin gamle VM-kartis Cato Menkerud i sitt ”collectors item” en WRC-Mitsubishi. Andra som också ville vara med i toppstriden var Anders Grøndal nu med Roger Eilertsen som sällskap i R5-Fiestan. Likaså hade även Eyvind Brynildsen med svenske co-drivern Anders Fredriksson tankar på toppstrid. Detta kom dock av sig direkt då R5-Fiestan utgick med ”Teknisk” redan på SS2.
Även för Østberg/Fløene blev andra sträckan akilleshälen då man fick turbobproblem och tappade 11,3 sekunder till Solberg/Menkerud. Vid servicen fixades felet och sedan blev det en häxjakt på de två sista sträckorna, men närmare än tio sekunders marginal kom aldrig ADAPTA-Fiestan.BloggSolberg
Därmed vann Henning Solberg före Mads Østberg, som trea totalt och tvåa i ”R5-klassen” kom så Anders Grøndal.
Värmlänningen Sebastien Eriksson plockade ut sin Mitsubishi EVO IX, övertalade (säkert inte så svårt) Emil Bergkvist att sätta sig i högerstolen och sedan bar det iväg på de fyra sträckorna i Elverum. Tiderna räckte till en tredje plats i klassen, nio sekunder bak vinnaren Oscar Solberg/Patrik Barth i en Subaru. Att Sebastian hade bra tempo förstår man när unge Solberg även slutade fyra totalt medan Sebastian och Emil blev sjua.

*
Än så länge är det inte mycket vinter att tala om i Värmland och det är faktiskt bara drygt fem veckor kvar till Rally Sweden. Dessförinnan körs det ett annat rally i Torsby, Finnskogsvalsen/Safeexplosives Rallyt 14-15 januari. Dock ser tio-dygnsprognosen från yr.no hygglig ut med både stabila minusgrader och dagar med snö. BloggTorsby
MK Ratten har lyckats samla ihop runt tretton mil specialsträcka varav flera mil är helt nya. Mildvädret har gjort att en del is försvunnit men än inns mycket kvar konstaterar tävlingsledare Sven Täppers.
Med snö och kyla både under och efter nyårshelgen, så vi är fortfarande positiva.
MK Ratten svarar också för premiären i VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien och där det som vanligt planeras för shake down på fredagen.
Möjligheten till shakedown har varit mycket uppskattad, då många åkare inte hunnit testa sina bilar på vinterväg och får chansen till just detta, säger Täppers.
Än så länge trögt med anmälningar, bara 31 namn i listan som stänger den 4 januari.

*
Vet inte om det hjälpte till att jag skrev om North Boden Rally igår men det rasslade glädjande nog till med anmälningar efter detta och nu har man passerat 40-strecket med en bil. Vet inte om VOC-General Roger Fransson/Charlott Holmquist räknas som ”sörlänning” för mig som skåning är det oklart avstånden där uppe i norr men anmäld är paret i sin VOC 940.
En anmälan som fick mig att spärra upp ögonen kom från Esa Makslathi, Haparanda som är anmäld med en i vårt land väldigt udda rallybil, Lexus is200. Frågan är om inte Esa är helt unik, jag har åtminstone aldrig ett en svenskkreggad Lexus i rally. Bilen körs i även detta unikt, den egna norrländska standardklassen.

*
I dag gick hårdsatsande Östmarks-föraren Dennis Rådström ut och berättade att han tråkigt nog inte blev den som STAR valde att stötta till nästa år. Dennis och hans team skriver:
”Vi tackar STAR för att vi fick vara med på sista uttagningsrundan för support mot WRC och önskar Elias Lundberg och Jim Hjerpe all lycka i sin framtida satsning tillsammans med STAR!
Vi tar nu nya och kraftfulla tag för resan mot JVM och WRC, vi vet att vi har ett koncept som fungerar och med Dennis som förare och Johan som co-driver kan det inte bli annat än succé.
Vi kommer under en närstående framtid att göra det möjligt för Dig som privatperson att vara med och stötta Dennis på ett liknande sätt som STAR jobbar, hoppas att just Du vill vara med på vår resa mot Rally-VM!
Vi vill rikta ett stort tack till alla företag, både svenska och internationella som redan stöttar oss i Dennis satsning mot WRC.
Nu kavlar vi upp ärmarna för att ro hela projektet i hamn.
”Together we’re winners”.
Blir onekligen spännande att se Dennis och Johan i J-WRC med R2-Fiestan, jag kommer att hålla alla tummar som finns för att de ska lyckas!

*
BloggMyggganI år var det 30 år sedan Grupp B-bilar förbjöds i rally och plötsligt öppnades en ny värld för rallycrossåkarna där bilarna fortfarande tilläts delta. Första helgen i december på engelska Brands Hatch mönstrades ett sällan tidigare skådat Grupp B-fält med inte mindre än fem ”förtidspensionerade” Ford RS 200 och en MG Metro 6R4. Metron kördes av en hemmaåkare och så även en av Fordarna. De övriga fyra delades broderligt av två norrmän och två svenskar där utan tvekan Martin Schanche vid det här tillfället var allra mest känd. I den andra norska Forden satt Thor Holm.
De två svenskarna var Tomelillas Rolf ”Myggan” Nilsson och Bengt Wiklund där Myggans bil inte ens hunnit bli ”rallyavfierad” utan hade såväl strålkastare som regskyltarna kvar. Bilen hade tidigare körts av Kalle Grundel men hamnade efter detta hos skåningen.BloggMyggan2 En skåning som 71 år gammal ihop med hela familjen fortfarande är aktiv och för två år sedan sammanstrålade han med en gammal polare, Per EklundSvampabanan.

*
Alla i nordostskåne vet att Kristianstad jobbar stenhårt för att sälja in sig som ”Orangea Staden” och där man fått stadens elitlag att alla spela i orange dräkter. Detta är dock inget som imponerar två mil söderut i Tollarp där man laddar med betydligt tyngre orange ammunition än svettiga bolltröjor.BloggAscona Igår kom f.d VOC-åkaren Christoffer Nordholm hem med en i snudd på nyskick ”rar” Opel Ascona B Grupp H( rar använder man i blomvärlden om unika arter). Dessutom finns det redan en likadan Ascona i samma färg i Tollarp som ägs av Simrishamns Mårten Nilsson. Mårten har fattat grejen och har Asconan tryggt förvarad likt kronjuveler och låter den inte få smisk av grusvägar. För detta har Mårten köpt en simplare Volvo 940 medan ”den orangea” bara är putsobjekt. Så långt ämnar dock inte Christoffer gå utan framåt våren ska bilen luftas, främst i några asfalttävlingar avslöjar han.
Tänk vilket nackslag för Kristianstad med tvåa orangea Oplar och kanske kan man drömma om att nye ”RS-Kungen Rolf Grybb lämnar Tormestorp och flyttar till Tollarp med sin orangea Vinnar-Ascona. Då hade det blivit en riktig knock out där storebror obönhörligt hade golvats för tid och evighet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *