Kalle snabbast på shake down, Oliver med rutinerad ”gravel crew”, danskt i RC4-toppen, SVT:s sändningar under helgen, lugnt i mejlkorgen, replik från BRC-Rooth och rallypubliken i Hörby swischade 1 0000 kronor till Ukraina.

Allt går inte alltid som planerat, til exempel trodde jag att dagens aktivitet skulle innebära att Motorbloggen fick vila men så blev det inte, utan nu är vi på banan igen. Kollade in shake down från Croatia Rally och skulle jag ha tippat efter denna hade gårdagens tips varit snudd på uppåt väggarna. Min vinnare Elfyn Evans lyckades bara få till en sjunde tid på den 3,6 kilometer långa sträckan.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Snabbast var Toyota-kompisen  Kalle Rovanperä, 2,3 sekund snabbare med ”min tvåa” Thierry Neuville bara 0,1 sekunder långsammare och tätt efter ny Hyundai, Ott Tänak.

Foto: M-Sport Ford

Bästa Puma kördes av Craig Breen på en fjärde tid som delades med Esapekka Lappi, Toyota. Exakt en sekund långsammare var Oliver Solberg vilket gav en sjätte tid i WRC-gänget. Detta blir Olivers sjunde WRC-start för Hyundai och nu jagar han karriärbästa placering som hittills är femte platsen från Rally Monza 2021. Men ändå är detta inte prio ett förklarar Oliver efter dagens ”nerskakning”.

Foto: Hyundai Motorsport

I den här tävlingen blir mitt jobb att köra stabilt och komma i mål och vägarna är mycket svåra, shake down var den tuffaste jag har sett. 

Den två månader långa tävlingspausen gör att Oliver och Elliot Edmondson är väldigt åksugna.

Foto: Hyundai Motorsport

Jag är väldigt spänd, men mest av allt ser jag fram emot att komma igång, där målet är att följa den plan och strategi som teamet har för mig!

Med regn på väg in över rallyområdet ställs det stora krav på förarnas ”gravel crew”, att ge så exakta uppgifter som möjligt hur underlaget ser ut. För den uppgiften har Oliver anlitat två par verkligt högkvalificerade ögon, tidigare Monte-Carlo-vinnaren Bryan Bouffier och så en av rallyvärldens mest rutinerade co-drivers, Denis Giraudet.

Foto: Hyundai Motorsport

Samme Giraudet som även lotsade Oliver några gånger under Subaru-tiden i USA. Den andre svensken i rallyt är Jonas Andersson vid notblocket i Gus Greensmiths Puma Rally1 och dagen blev inte riktigt lika bra som tänkt. En försiktig inledning gjorde att det efter fyra åk ändå blev en åttonde tid, då hade Gus och Jonas förbättrat sig med nästan fem sekunder.

*

I Rally2-gruppen var det dubbelt Citroën i topp, Stephane Lefebvre var 0,7 sekunder snabbare än Eric Camilli. Långt hop till trean och enda ryssen i rallyt, Nikolay Gryazin, 6,8 sekunder. Han inledde på ett dramatiskt sätt genom en fullfartavåkning direkt i första körningen.

Foto: Lotos

Vet inte om min ”tipstvåa” Kajetan Kajetanowicz hade några problem med sin Skoda eller om han enbart valde en lugn öppning, men bara 25:e tid av de 29 i klassen förvånade. I fjol kraschade ERC Junior-segraren Jean-Baptiste Franscheschi allvarligt i en fransk tävling på senhösten. En krasch som försatte honom i koma men som han sedan snabbt hämtade sig från. Är nu tillbaka men ett snäpp upp  i Junior-WRC och visade med eftertryck hur snabb han är på asfalt, bästa tid en sekund före britten William Creigthon. I klassen RC4  blev det delvis danskt i topp genom Jeanette Andersson Kvick och i par med unge österrikaren Alfred Kramer Junior fick man ihop bästa tid med sin Peugeot 208 Rally4.

Vi körde fyra rundor shake down utan misstag och inga risker då avståndet mellan succé och katastrof är minimalt i det här rally, summerade Kvick och la till.

Både vår rytm och bil kändes helt perfekt!

Hängde med på parets incar-film från shake down och jag måste säga att jag blev imponerad över Kvicks lunga notläsning på något som jag tror är en mix av tyska/österrikiska. För mig lät det helt obegripligt, men Alfred fattar uppenbarligen vad som rabblas i intercomen. Jag hängde bara med fram till när hon räknade ner till start då detta skedde på skånskvänlig och därmed lättförståelig danska…

*

Som vanligt är SVT Sport på hugget med Maria Wallberg och Jonas Kruse som kommentatorer. Helgens sändningar blir enligt följande.

Foto: SVT

Lördag 23 april

11.15 – 12.30 SVT2/Play Rally-VM Kroatien.

Sträcka 12 Vinski Vrh – Duga Resa ,  8,78 kilometer. Den sista sträckan under förmiddagen innan förarna har service uppehåll.

19.00 – 20.00 SVT Play Rally-VM Kroatien

Sträcka 16 Vinski Vrh – Duga Resa 2, 8,78 kilometer. Den avslutande sträckan på lördagens etapp.

Söndag 24 april

08.30 – 09.30 SVT2/Play Rally-VM Kroatien

Sträcka 18 Zagorska Sela – Kumrovec 1, 14,09 kilometer. Första genomkörningen på vad som senare är rallyts Power stage.

13.00 – 14.30 SVT1/Play Rally-VM Kroatien

Sträcka 20 Zagorska Sela – Kumrovec 1, 14,09 kilometer. Körs för andra gången, rallyts sista sträcka. 

*

Oväntat lugnt i både mejlkorgen och på sociala medier efter gårdagens inspel från SSR-profilen Anders Martinsson om riskerna med en förestående ”rallykollaps”. Enda skälet till lugnet som jag ser det, är att det Anders och kanske även delvis jag själv sagt länge faktiskt är den krassa verkligheten. Tänker inte utöva prickskytte på varken den ena eller andra av sportens olika aktörer, men om kollaps ska undvikas måste nog alla krafter samverka och dra åt samma håll. Strutstaktik och önskedrömmar löser inte ekvationen, det är åtminstone en sak som är säker.

Återkopplar lite till lördagens deltävling två i SSRC, Älmhults ”Silverratten” där Bilsport Rallycups grundare/eldsjäl Roger Rooth hade lite funderingar till detta med att KRC/RM/1300 Rallycup var extra dragplåster och det som gjorde att NAC-Rallyt (BRC) hade så många anmälda.

Foto: FABAS

Jag läser i bloggen att du ”fått lite påläst” att Nybro minsann är fyra olika cuper och det är därför där finns drygt 160 anmälda. RM för Historiska, Sukka cupen och Rallyklassikerna samt Bilsport Rallycup, skriver Rooth.

Det han vänder sig emot i min skrivning, är att i Älmhult finns även där olika ”cuper” vilket inte klart framgår, tre stycken för att vara exakt, SSRC, Rally-DM för både Södra och Småland och ändå ”bara” 107 anmälda. 

Detta är väl att klassa som TRE stora cuper var för sig, åtminstone om du frågar mig, menar Rooth.

Han har även benat upp hur de anmälda är fördelade i ”Silverratten”.

Enbart  Smålands Rally-DM är 50 ekipage medan Södra bara får ihop 34 bilar, resterande är utanför distrikten!

I Nybro är det Klassiska Rallycupen/BRC som är de stora och Appendix K, inkluderar alla, även dom som inte kör Klassiska Rallycupens serie finns 75 anmälda medan enbart de som normalt kör Bilsport Rallycup, utan 1300 Rallycup och Appendix K blir totalt runt 100.

Så långt Roger Rooth och jag har vid flera tillfällen snackat  med olika rallyröster där de flesta verkar överens om att ”100 är det nya normala”. Hittills i år är där inget som emotsäger detta och för många andar länder så är 100 startande i en rallytävling väldigt mycket. Räcker att kolla på Danmark, Norge och Tyskland där oftast antalet startande är 10-20 bilar färre än numera hos oss. Kollade på första deltävlingen i Tyska Mästerskapet, ”ADAC Rallye Erzgebirge” som körs i helgen, här finns 56 anmälda medan nästa helgs Norska Mästerskap, ”Rally Sørland” är lite bättre med 87 anmälda. Mittemellan lägger sig troligen ”DM2” med ”Anderup El Rally” nästa lördag. Troligen, då det idag finns 52 anmälda men där det fortfarande  saknas gänget som ska köra Volvo Euro Cup i listan…

*

Många röster har höjts för detta med frivilligt inträde på specialsträckorna via Swish och att detta skulle vara en framkomlig väg för arrangörer att få ekonomiskt tillskott. Flera, mer än en handfull har återkopplat till mig och som provat detta moderna sätt ger dock en tämligen nedslående bild av rallyfans benägenhet att öppna plånböckerna. En arrangör konstaterade att de swischade pengarna inte ens täckte kostnaderna för att trycka upp skyltar med QR-koden. En annan provade att lotta ut ett presentkort på 500 kronor till de som valde att via Swish stödja klubben. Nu hade man man tur då ortens ICA-handlare bjöd på vinsten, annars konstaterade tävlingsledaren lätt uppgivet.

Då hade vi gått 330 kronor back…

Foto: Tommy Svensson

Därför känns det extra roligt att släppa fram SMK Hörbys Bertil Gunnarsson och låta honom berättar hur utfallet blev med gratis program i Bilmånsson Rallysprint. Som motprestation för detta hoppades klubben att publiken skulle svischa valfri summa till hjälp för Ukraina och totalt kom där in 10 000 kronor berättar Bertil.

Vi har nu överlämnat 5 000 kr till Solögat-Charmania Barnhjälp som drivs av Bengt Nilsson i Killhult och som bland annat anordnat galor för cancersjuka barn på sin gård. I samband med detta har SMK Hörby vid ett flertal tillfällen deltagit och skjutsat barn i rallybilar.

Pengarna gör att organisationen nu kan införskaffa nödvändig medicin/medicinsk utrustning och ser till att detta transporteras till barnsjukhus i Ukraina, där cancersjuka barn vårdas.

Klubben har även överlämnat 5 000 kr till Åkarhjälpen som även de bidrar med medicin, utrustning till barnsjukhus och barnhem i Ukraina, förklarar Bertil och lägger till. 

En av de drivande i organisationen är Stefan Espersson med Stefan Esperssons Åkeri i Hörby som ombesörjer transporter till Ukraina och då även för Solögat där nästa resa går från Hörby den 28 april. 

SMK Hörby vill genom Bertil tack för stödet.

– Tack ännu en gång till alla er som lämnade ett bidrag!

Med andra ord verkar det enklare att få folk att öppna plånboken för Ukraina än för den lokala rallytävlingen. Kanske är detta trots allt ett friskhetstecken för sporten?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *