Kalle krossar allt, Oliver hade jobbig helg, Mikkelsen upp i WRC2-ledning, Virves/Thulin gjorde historisk insats som tvåa i J-WRC, Liiten snabbast i”Slottsprinten”, Myrsell ”eldade” på i Rally Weiz, Levin bästa 2WD i Årjäng och Jörgen cyklade till Paris!
Jag vet att jag redan gratulerat Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen till Världsmästartiteln 2022 men då har där ofta varit något men eller om med i gratulationen. Det är det inte längre, utan efter segern i Rally Estonia är det klart och det finns inga men eller om, guldet är Kalles punkt slut.
Detta var femte segern av sju möjliga och avståndet till tvåan i tabellen, Thierry Neuville utökades istället för som belgaren hoppades, minska. Kalle har 175 poäng eftersom han även tog full pott på power stage medan Neuville fick noll här, vilket gör 83 poängs fördel för Toyota-föraren. Inte heller Ott Tänak lyckades få till det på den extremt svårkörda och regnblöta sista sträckan och fick nu bara 15 poäng för sin tredje plats och står på 77 poäng. I praktiken betyder det att Kalle kan ”nolla” i tre av de sex återstående tävlingarna utan att Neuville når i kapp även om han tar full pott.
Skrev även tidigare att bästa föraren i bästa bilen och bästa teamet är en svår kombination för medtävlarna och återigen visade Toyota att man har ett svårintagligt försprång med sin Yaris. Därför kan även Jari-Matti Latvala förbereda tacktalet och lägga skumpan på kylning för seger i Märkes-VM. Detta medan kollegan hos Hyundai, Julien Moncet har mer handgripliga problem att lösa. I Estland hade både Tänak och Neuville problem med rutor som immade igen plus krångel med växellådorna, bakvagnar som verkar leva sitt eget liv, paneler som lossnar och det nyaste idag när Neuvilles stol plötsligt ändrade position inne på sträckan.
Betvivlar inte en sekund utan att man Alzenau jobbar stenhårt för att få i20 Rally1 till en vinnarbil men att jobbet sker i en allt brantare uppförsbacke är lika säkert. Känns som att man inte hittar den röda tråd i inställningarna som Toyota hela tiden har full koll på.
*
Oliver Solberg hade återigen ett tungt rally och slutade 13:e totalt efter en kavalkad av problem. Den olycksaliga stenen eller trädstumpen på SS7 knäckte styrningen vilket i sin tur renderade i 3 minuter och 20 sekunders tidstillägg.
Spelade ingen roll för även utan dessa hade placeringen näst sist i WRC-klassen varit kassaskåpsäker. Placeringen före (7) tog bästa M-Sport-åkaren Adrien Fourmaux och upp dit utan tidstillägg, hade Oliver åtta minuter.
– Det har varit en lång och jobbig helg. Att få in känslan i bilen har varit mycket svårt och vi fick jobba hårt för att få till anständiga tider, menade en besviken Oliver och la till.
– Teamet har dock gjort allt de kunnat…
Lyckades sno till mig en kort stund i morse framför tv:n innan jobbet kallade och där då Jonas Kruse menade att teamet använde Oliver efter första dagens tidstapp, som försökskanin. Att man experimenterade med olika inställningar för att försöka hitta mer rätt och om det nu är så är det så klar lite synd om svensken som då aldrig får någon chans att bygga upp självförtroendet. Synd men ändå fullt förståeligt att teamet väljer att ”offra” Oliver för att till Finland om två veckor få till en förhoppningsvis lite bättre bil.
Om det var överladd, eller inställningar som var åt h-e vet jag inte, men Oliver gjorde rallyts ”epic save” när han kom på tvären över ett krön med fullt påslag, alla hjulen i luften och ändå räddade det hela. Teamchef Julien Moncet förklarade varför man inte lät Neuville och Tänak gå för fullt på power stage.
– Med förhållande som var helt ”crazy” var det viktigare att säkra tredje och fjärde platsen. Så klart kan vi inte var ”happy” över resultaten i helgen, vår ”pace” är helt enkelt frustrerande låg!
Moncet pekar på att en enda sträckseger togs av Hyundai och menar att man måste utveckla bilen mycket, mycket mer.
– Vi har mycket jobb framför oss men något positivt var ändå att alla tre bilarna kom i mål och att driftsäkerheten blivit bättre…
*
Vill inte utropa Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen till årets WRC2-vinnare men efter helgen tror jag det blir så. Just på sättet som norrmannen i Toksports Skoda avslutade ser jag som ett tecken på den målmedvetenhet som finns i #21. Inför sträckan hade Teemu Sunninen med Hyundai knappat in så avståndet var bara 3,2 sekunder mellan de båda. Då hittade Mikkelsen extra fart, slog finländaren med hela 22 sekunder och gick in som tredje bil totalt på power stage, bara Rovanperä och Elfyn Evans var snabbare. Efter Suninnen var det bara blåvita flaggor, Emil Lindholm trea och Jari Huttunen fyra, den sistnämnde över tre minuter efter Skodan i topp.
Som femma kom så tidigare WRC2-ledaren Kajetan Kajetanowicz och poängen för den placeringen gör honom till ny tvåa bakom Mikkelsen i WRC2. Försvann på slutet efter avåkning gjorde bolivianen Marco Bulacia Wilkinson som var helt ohotad trea med två sträckor kvar att köra.
Då gjorde Mikkelsens teamkompis ett dyrbart misstag och Skodan behöver nu både kärlek och omsorg inför Finland…
*
Om Rovanperä imponerade i WRC så gjorde estländaren Robert Virves och Julia Thulin, SMK Hörby samma sak i Junior-WRC.
Ett misstag på sträcka åtta innebar svårt sargad vänster bak på Fiestan och där hjulet pekade rakt ut från karossen och det fick Virves köra med även på sträcka nio. Problemet innebar att över en och en halv minut tappades och Sami Pajari övertog ledningen. Nu valde Virves/Thulin att inte vika ner sig, istället jagade man in sekund för sekund och i mål var det bara 14,9 kvar att köra in för att det skulle blivit seger.
– Tråkigt med vår första dag där vi gav bort mycket tid på ett eget misstag, förklarade Virves efter SS24.
–Däremot kan vi vara mycket nöjda med två två sista dagar, vi hade farten och detta samtidigt som vi körde stabilt!
Stabilt är det minsta man kan säga då det blev 17 sträcksegrar och därmed lika många bonuspoäng. I J-WRC är det en helt annan sak än där Kalle kör åttor runt konkurrenterna. Här är det supertätt inför finalen i Grekland med helgens trea Jon Armstrong och Sami Pajari på exakt samma poäng 85, medan Virves kommer som en furie bakifrån och är nu trea med en enda poäng efter.
Det blev även så att han och Julia skrev rallyhistoria som de som i en WRC-tävling vunnit allra flest sträcksegrar. Ingen dålig kille man puttade ner från den tronen, Sebastien Ogier innehade det tidigare rekordet på 16 sträckvinster från Rally Jordanien 2008…
*
Har fått lite rapporter från min rallykamrat Jens Johansson som är lyrisk över rally i Estland.
– Ruskigt bra arrangemang för oss som publik och då spelar det igen roll om man är en familj eller som jag mer ”hardcore”, förklarar Jens.
– Enormt med publik på sträckorna och hela Tartu andas WRC, till exempel erbjöd Cirkle K rallypass plus rallysimulatorer inne i stan.
På sträcka tio träffade Jens andra svenska ”hardcore rallyfans” som imponerade på Motalabon.
– Familjen Stjernemark från Sparreholm övernattade i tält intill sträckan…
Med detta lämnar vi Rally Estonia och börjar ladda för Rally Finland 4-7 augusti och om jag säger att det blir finsk seger med en Toyota, är där då någon som säger emot?
*
Jari Liiten/John Stigh blev nya ”Kungar på Slottet” efter seger i lördagens stora rallyhappening på Ericsbergs Slott, ”Slottssprinten”.
Skoda-duon var futtiga 7,2 sekunder före Haninges Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson medan Stig Andervang/Robin Eriksson hade längre upp till Liiten, 27,7 sekunder. Team Nybes Albin Nordh/Lucas Karlsson visade att han inte bara kan köra fort i 4WD med Skoda och i helgen lånade han ”Chribbe” Haglunds nya Polo R5. Polo-åkandet gav en fjärde plats med Lars Stugemo/Kalle Lexe på placeringen efter. Polo-seger blev det i 2WD-klassen med Mikael Eriksson/Martin Svensson i sin udda men snabba Polo 6R.
Trollhätte-grabbarna hade det svettigt och bara styva sekunden efter dök både Gustav Hartzell/Viktor Fredriksson upp med Toyotan och likaså Mattias Hallberg/Roger Eriksson, Volvo. Sex tiondelar senare rullade fyran Magnus Karlsson/Maikel Karlsson in med Saab 9-3. Måste nämna vinnaren i C2WD, Patrik Hallberg/Mikael Ståhl, Haninge. Deras Volvo 940 hade power nog för att blir 14:e totalt av de 131 som kom i mål.
Bästa Standard-åkare kom från Skåne och SMK Hörby och heter Henrik Levin/Ida Levin som tog den turkosa VOC 940:an till klasseger och 33:a totalt. Även vinnaren i Grupp E kom från Skåne, Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm med Hörby-kartläsaren Erik Ledin.
Att Katrineholms MK fick toppenbetyg för sin dag på slottet vittnar allt beröm om på sociala medier. Att upplägget är intressant visar också de cirka 180 anmälda om när andra arrangörer kämpar med sviktande startfält. Men det var också så att de fem sträckorna bet tillbaka och 38 ekipage kom aldrig i mål. Till exempel bröt alla tre Hyundai-åkarna, Jari Saarinen, William Binbach och Leif Nordh.
Likaså gjorde SM-åkarna Niklas Hägg, Hampus Jakobsson och Emil Axelsson vars bilar är i stort behov av det som kan hjälpa människor alltså en hjärtstartare för bilar för att bli klara till Fagerstas SM-tävling om tre veckor.
Inte lika brutalt blev besöket i Ericsberg för Tobias Jönsson/Kenny Andersson från Hässleholm, men tre rullande hjul räcker inte för att driva en Volvo 940 framåt…
*
Mats Myrsell/Esko Juntillas besök i Rally Weiz fick ett dramatiskt avslut. På sträcka sex fattade deras Ford Sierra 4X4 eld efter en lättare avåkning och Mats förklarar vad som hände.
– En liten avåkning i en ”höger 4”, vänster bakhjul slog i en stubbe, vände bilen som åkte baklänges in i ett träd, så det var inte så farligt.
– Men efter ca en sekund så poffade det till och lågorna var inne i bilen så att vi båda fort ur bilen, öppnade sprinklersystemet med det gjorde ingen verkan!
Sierran blev helt utbränd men Mats och Esko klarade sig helt utan skador och hälsar.
– Vi mår jättebra och är i form så ingen fara och kommer igen med nya friska tag kanske redan till Lahti…
I rallyt kördes även Adam Opel eRally Cup och där Calle och Torbjörn Carlberg slutade trea, 45 sekunder efter vinnaren Timo Schultz.
*
Efterlyste i fredags resultatlista från Årjängs Hästkraftshelgen med rallysprinten i Marknadsbacken.
Att Pontus Tidemand vann 4WD visste jag och att PG Andersson trots att han tog i allt han kunde med Fiestan, fick se sig slagen med minsta möjliga maringal. Däremot ingen koll alls på 2WD och där visade det sig att min favorit Andreas Levin höll för trycket.
Med 1,2 sekunder tillgodo på Andreas Levin var det Nissan i topp före Ford och Andreas Israelsson och så ny Ford som trea, Kenneth Olsson.
Återigen blev sprinten succé och det har rapportrats om rute 5 000 åskådare i backen.
*
Jag började med att gratulera Kalle Rovanperä till VM-titelen och avslutar med ett lika stort grattis till profilen i Kristianstad Kartingklubb, Jörgen Andersson.
Den f.d ”soffpotatisen” Jörgen tog tag i livet och i går gick han i mål i Paris som en i Team Rinkeby som cyklat från Skåne till huvudstaden i Frankrike.
– Vill man bara tillräckligt mycket såg går det med lite träning, menade Jörgen vid avslutningen intill Triumfbågen och lägger till.
– Sugen på att cykla till Paris så fråga mig, jag vet hur man gör!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com