Kalle G. magnifik femma i Wales-debuten, Bronk trea i dansk MRF-final, Tobas J. körde hem Taxinges säsongslut, Opel-premiär för Johan E. och första Volvo-triumfen för Kristian J.

Allra gladast i Brittiska Mästerskapets final Lewis & Hunter Cambrian Rally” var säkerligen fyrorna William Creighton/Liam Regan som ändå säkrade segern i mästerskapet  (BRC) med sin Castrol-sponsrade Toyota Yaris GR Rally2.

Men jag tror (hoppas) att rallyfemman Kalle Gustavsson med Tom Törngren var minst lika glada efter sin magnifika debut på de sju tuffa sträckorna i Wales.

Det har varit otroligt utmanande förhållanden med ihållande regn, sol och hagel blandat under dagen. Bilen har skött sig kanon och vi har laddat på allt vi har vågat i de skiftande förhållanden som har varit, berättar Kalle och lägger till.

Vi har sladdat, tvåhjulat, dödat staket, lämnat strålkastare och framskärm på bondens betesmark!

Nu nådde man inte hela vägen upp till sin höga målsättning, att åka jämnt med internationellt rutinerade Fiesta-kompisen Romet Jürgenson. Estländaren gick in som tvåa bara fem sekunder bak vinnaren Max McRae som bytt från Citroën till Skoda inför slutklämmen i BRC.

Kalle och Tom slutade 52 sekunder efter McRae och 13,6 sekunder före sexan Matthew Hirst, Skoda. Summerat så var premiären mycket lyckad vilket Kalle verkar hålla med om.

Hoppas att fler folk här fått upp ögonen för de hjärndöda svenskarna!

*

Helt enligt plan så var Kenneth Madsen/Mads Dalsager svårslagna när det i Kolding vankades final för danska ”MRF DRSC”. I Glad Sports Citroën C3 Rally2 skrevs segermarginalen till Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen i Hyundai i20 N Rally2 till 14.4 sekunder efter de fyra heaten. I Renault Clio Rally3 slutade Carsten Jensen/Susanne Kjeldsen trea totalt och vinnare av Klass2 före Clio-kompisarna Kim och Tobias Abildgaard.

Foto: Anders Kristensson

Trean i denna klass trots bara 2WD, var svenskar från Lund, Skawomir Bronk/Emmie Kristensson. I den regntunga finalen var parets BMW handikappad mot två Clion och hade lite över minuten upp till seger, men pallen blev det, vilket var en prestation i sig. 

Foto: Anders Kristensson

I Kolding var det asfaltsunderlag medan det i ”Mälarturf Sprinten” handlade om grus och därifrån skriver Pierre Skytt.

”Då har den sista rallytävlingen i våra trakter körts för säsongen 2025, Mälarturf Sprinten som fick likt tidigare år samma fina betyg, något Taxinge MK kan känna sig stolta över. Det är extra roligt att under en rallytävling få se när markägaren är positiv till arrangemanget, att han dessutom satt som kartläsare hos Markus Theorin som blev tvåa i den tvåhjulsdrivna klassen, gjorde inte saken sämre.

Foto: Pierre Skytt

Det är bara så roligt att se sån entusiasm och glädje hos arrangörerna. Sen om det är Ishockey eller motorsport har egentligen ingen roll, säger Mälarturfs ägare Per Fimmerstad

Hejande hustru till Per med hund i koppel var sprudlande glad över att så många människor hittat hit.

Dom har visst sålt uppåt 500 hamburgare och den sista korven håller jag i, skrattade en glad Per.

Det är svårt att förklara för dom som aldrig upplevt det. Men när en skridsko skär i isen på en hockeymatch eller att vara i närheten av en rallytävling, doften, ljuden och hela stämningen är fantastisk. Det är positivt för hela bygden när det kommer folk från alla håll och kanter och besöker oss, säger Per Fimmerstad

Själva tävlingen fortlöpte utan uppehåll och dom två specialsträckorna som är inom räckhåll från depån gör det hela enkelt, så enkelt att alla har koll hela tiden. Blir lite som att vara på en arena när Mälarturfen i Taxinge körs. Per Göthberg från Eskilstuna MK med kusinen Tommy Pettersson vid kartan i Skoda Fabia R5 hade aldrig åkt i så pass halkiga och leriga förhållanden med den här bilen, så första sväng blev lite av en överraskning.

Foto: Pierre Skytt

Man tappade känslan och med facit i hand skulle man ställt om bilen lite, men det blev ganska bra till sist ändå, sa Per.

Tvåan för dagen i den fyrhjulsdrivna klassen blev CasperJansson med Christer Carlsson vid kartan också dom i Skoda Fabia.

Det blev en fin åktur, det var bara 3:e rallyt för Casper och totalt 17 km SS i bilen. Han är en riktig friskus, men på den säkra sidan, konstaterade rutinerade Christer Carlsson efter målgång.

Vinnare – igen, blev Tobias Johansson med Jenny Strandberg från Ludvika i Mitsubishi Mirage.

Det var en kanontävling, stort tack till arrangör och alla funktionärer som gjorde den här dagen möjlig, sa Tobias vid prisutdelningen.

Foto: Pierre Skytt

Hos det tvåhjulsdrivna bilarna kom det att bli Volvo högst upp i form av Rasmus Pettersson från Katrineholms MK med stigfinnaren för Midnattssolsrallyt, Leif Fredriksson vid kartan. Andra snabbaste tvåhjulsdrivna bil blev den snabbe och entusiastiske B-föraren Hugo Carlberg från Fagersta MK med Mikael Dahlberg i högerstolen. Snabbaste APP K blev Eskilstuna MK:s Antti Johannesson med Micke Söderberg i Volvo 240. Markus Theorin som numer också finns med i styrelsen för Taxinge MK ville lyfta dom som gör vår sport möjlig och syftade till Mälarturf och dess ägare som verkligen ställt upp. Mälarturf sprinten har varit en lika kul och uppskattad tävling i flera år och efter en snabb ordväxling mellan markägaren och tävlingsledare Jan Kolmbäck så lutar det starkt åt en repris 2026.

*

En bra om än inte perfekt Opel-premiär blev det för Ludvikas Johan Eriksson i ”Kåtmyraslaget”. Med nyinköpt Opel Corsa slutade Johan tvåa i 2WD-klassen, 3,5 sekunder efter vinnaren från Woxnadalen, Hampus Karlsson med Toyota. Även Woxnadalen som trea, Bo Almgren och Seat. Mellan Hampus och Johan placerade sig vinnaren i B/C-klassen, Martin Jonsson även han från Woxnadalen med Golf. I 4WD var det så exklusivt som en Nissan Sunny GTI-R som var snabbast med Marcus Frändén bakom ratten. Men det var tätt värre, 0,4 sekunder långsammare än Sundsvalls-föraren var Skutskärs Fiesta-åkare  Jan Wikström.  

*

Foto: Kristian Lindberg

2,2 sekunder skilde mellan vinnaren i ”Skilling50”, Borås nya Volvo-chaufför Kristian Johansson med Michael Klaar och tvåan Daniel Röjsel/Fredrik Persson. Anderstorps-åkaren med i sammanhanget exklusiva Vauxhall Corsa Maxi Kit Car hade Fredrik Persson vid sin sida. Inte ens sträckseger på fjärde och sista sträckan gjorde att det kunde bli seger.

Foto: Kristian Lindberg

Trea totalt kom Vimmerbys Victor Karlsson/Julia Blansch före Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Svenn Pil, Olofström i 240:an. 

Foto: Kristian Lindberg

Bäst i B-2WD var Karlskrona Tobias Holmberg med kartläsare från SMK Hörby, Ebba Larsson. En dryg sekund skilde till tvåan från Vimmerby Emil Karlsson/Rasmus Eriksson.

Foto: Kristian Lindberg

Långväga gäster ända från Torsby och MK Ratten, var Eyvind Walfridsson Dahl/Tore Dahl som körde hem ”Ungdom”. Dessutom med så snabba tider för #4 att det räckte till 18:e plats totalt.

Foto: Kristian Lindberg

Lika långt hemifrån var  Team Westoms Nathalie Holm/Sandra Gustavsson som gick in som tvåa i C2WD. Segrade gjorde Peter Jakobsson/Roger Erlandsson, Vimmerby med udda Ford Sierra RS.

Foto: Kristian Lindberg

Övriga vinnare blev. A/B/C Grupp E: Simon Bolsgård/Robin Bolsgård, Skillingaryds MK, Volvo – A/B GruppF/VOC: Vincent Johansson/ Karl Stark, Skillingaryds MK Volvo – C VOC: Linus Gustavsson Thor/Daniel Gustavsson, Kullings MS Volvo – Appendix K: Peter Andersson/Joakim Blansch Skillingaryds MK, Volvo (bilden).

Foto: Kristian Lindberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *