Kalle får bjuda på middag, nästa McRae på gång, J-WRC-silver tog in Tom K. på Annas topplista, både Fiat och Dacia gör WRC-debut i Monte och premiären för Supercupen ställs in.

Ser ut som att Kalle Rovanperä får bjuda på den middag som utlovades mellan honom och kompisen Petr Semerad. Vadet gällde att den som vann det ungerska Szilveszter Rally skulle stå för maten efteråt och så här långt blir detta Kalles lott. Efter dagens två sträckor inne på Hungaroring leder Kalle med sin ”gammel-Fabia” med 19,3 sekunder över Semerad som kör en ny Evo-Fabia. Bakom honom är det tätare, bara sju sekunder efter kommer nästa Skoda körd av Miklós Csomos med Ference Vince Polo R5 futtiga två tiondelar långsammare. Tävlingen avslutas i morgon lagom till lunch och då har ytterligare fyra asfaltsträckor avverkats.

*

Nu gör sig nästa generation McRae klar för att föra den skotska rallyfamiljens stolta traditioner vidare. Det är 15-årige Max McRae son till Colins lillebror Alistair som nu 15 år gammal gör sig klar för att göra debut i ”McRae Rally Challenge” till minne av Colin McRaes WRC-guld för 25 år sedan. Då kommer tre generationer McRae att köra, farfar Jimmy, pappa Alistair och så då Max.

Foto: wrc.com

Nu är motorsport inget nytt för honom utan han har redan blivit ett aktat namn i karting hemma i Australien. Hela tiden har dock siktet varit inställt på rally och nu kommer chansen. Redan före detta har han på besök i Wales testat några av Colins bilar, både Subaru Legacyn och Imprezan. Någon av dessa blir det dock inte han kommer att köra i rallyt som körs oktober, utan i bästa fall en ”juniorbil”. Detta är det enda som reglementet tillåter vilket pappa är glad för. Vill inte att Max ska köra något snabbare än detta och då kanske ta chansen att köra ifrån och förnedra oss andra, förklarade Alistair med glimten i ögat.

*

Foto: Red Bull

I dag presenterade Aftonbladets Motorexpert Anna Andersson listan över ” de 10 hetaste motorsvenskarna 2020”. Att Anna toppar listan med Timmy Hansen är inget att förvånas över, en VM-titel är ändå tämligen svårslaget så får kritikerna säga vad man vill. Tätt efter kommer så IndyCar-förare Felix Rosenquist, Fredrik Lindgren, speedway och Thed Björk WTCR. Sedan följer Marcus Eriksson, Johan Kristoffersson, Christoffer Bergman, Rasmus Lindh, Anton Gole.

Foto: Tommy Svensson

Men så på tionde plats och inte bara första utan även listans enda rallyförare, SMK Hörbys Tom Kristensson. Tom och Henrik Appelskogs andra plats i Junior-WRC bar inte bara till ett VM-silver, titeln Årets Förare i SMK Hörby utan även rätt in på Aftonbladets tunga ”10 i topp-lista”. Detta är i mina ögon väldigt stort, att som junior slå sig in detta namnkunniga sällskap och dessutom som enda rallyförare gör mig faktiskt lite tårögd. Nu är det bara att hålla tummarna för att fler vill se sig som samarbetspartner till Tom och nya co-drivern Joakim Sjöberg så att guldjakten kan återstartas i Rally Sweden

Lite tristare är att Tomelillas fd. DTM-förare Joel Eriksson av Anna placeras utanför listan och dessutom under rubriken ”Motorstopp”. Ändå lite logiskt då BMW verkar ha avslutat samarbetet efter två säsonger och ännu inget nytt presenterats av Joel för 2020.

*

När jag skummade igenom anmälningslistan för WRC-premiären Rallye Monte Carlo i slutet av januari noterade jag två väldigt udda bilar i listan. En Fiat 500 X och en Dacia Sandero och där båda körs i nya R4-klassen vilka går in med R5-bilarna i WRC2. Fiaten ska köras av unge fransmannen Raphael Astier som faktist redan provat bilen och detta i Rallycircuit Cote d´Azur med en tionde plats som resultat. Dacian ska köras av 60-årige italienaren Ermanno Dionisio som kört allt från Opel Kadett GT/E, Lancia 037 Rally, Sierra Cosworth och de senaste åren mixat lite mellan Subaru och Citroën R3.

Foto: ASM

 

Nu blir det dock debut för både honom och  Dacia i WRC och detta med en bil byggd i Spanien av ASM Motorsport och innanför Sanderoskalet finns då drivlina från franska Oreca. Motorn på 1600 kubik och ger 263 hästkrafter,  transmissionen är en femväxlad Sadevlåda och så klart drivning i alla fyra hörnen. En bil för R4-klassen anses vara ett ekonomiskt bra alternativ till en fullfjädrad R5-variant, men detta ifrågasätts starkt av vissa. Prislappen på Dacian är satt till 160 000 euro och för cirka 90 000 mer får man en helt ny R5:a. En bil som kritiker menar är så gott som på alla punkter överlägsen det spanska om än FIA-klassat, ändå mer hembygge än till exempel de bilar som tillverkas av Skoda, VW, Ford, Hyundai eller Citroën. Själv är jag helt okunnig i frågan men lite sanning kan jag ändå tänka mig att där ligger i detta. Å andra sidan kan man köra en hel del rally för den miljon kronor som skiljer mellan de båda WRC2-godkända bilarna…

Då fick Tierps MK det högst tvivelaktiga nöjet att bli första rallyarrangör att 2020 ställa in en tävling. Den 18:e januari planerades premiären av Supercupen att köras med Tierpsrundan men nu har vädret ställt till det. Snö och allmän vinterbrist anger Tierps Mk som skäl och det finns så klart ingen anledning att betvivla detta. När dessutom långtidsprognosen pekar på att mildvädret fortsätter gör man därför helt rätt som redan nu drar i nödbromsen. Nästa möjlighet för Supercupen blir med Bergslagsrallyt den 8 februari.

När jag ändå kollade snöläget i landet så kommer man osökt in på Värmland och Rally Sweden. I Torsby verkar det finnas hyggligt med vitt på marken och de närmaste tio dagarna pendlar dessutom temperaturen mellan 3 plus och lika många minusgrader. Med andra ord ser det bättre ut för Finnskosgsvalsen den 18 januari än borta i Tierp.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *