Julia T. drömmer om WRC2 efter VM-triumfen, Tom K. gjorde sitt bästa asfaltrally, Mads Ø. vann i Chile, Calle C. tvåa med el-Corsan, tvivelaktig säkerhet i DM4, STCC-Brink etta på mossen, dansk rallyprofil har gått bort, Kvick tvåa och ett stort varmt tack till SMK Hörby!
Börjar som igår med att SMK Hörbys Julia Thulin i min värld är Junior-världsmästare 2022 efter att i två tävlingar lotsat fram estländaren Robert Virves till förartiteln. Här tog man totalt 89 VM- poäng medan den som FIA ger guldmedaljen till, tvåan i mästerskapet Ben Hoy (åker med Jon Armstrong) i samma tävlingar fått ihop 29 poäng mindre.
Det som är lite anmärkningsvärt är att ingen av de två brutit någon av de fem deltävlingarna och just detta blev trean och favoriten till VM-titeln Sami Pajaris fall som fick kasta in handduken i Kroatien. Gratulationerna till Robert och Julia har självklart strömmat in på sociala medier och till exempel Rally Estonia var bland de första att skicka grattis till SMK Hörby-kartläsaren. Även de estniska rallyfansen hyllar Julias insatser och hoppas att hon fortsätter att sköta notläsandet hos Ott Tänaks arvtagare även 2023 och som någon skrev, ”hoppas du även hänger med när Robert kör i WRC-klassen”. Ett grattis som säkerligen värmer lite extra kom från Virves tidigare co-driver Aleks Lesk som lämnade över till Julia efter Portugal.
– Jag är så stolt att jag har svårt att förklara vad er VM-seger betyder även om jag inte lyckades fullfölja mitt jobb, skriver Lesk.
– Alla timmar med Colin McRae på daton sedan vi var 12 år gamla har nu betalat sig!
Lesk hyllar även Julias insats.
– Lika stolt över Julia som hoppade in som gjort ett fantastiskt jobb. Jag försökte hjälpa henne så mycket jag kunde och förklarade hur jag och Robert jobbat ihop för att slippa göra om samma misstag som jag gjorde. Känns som att det även är vår VM-seger ihop!
Kors i taket, till och med SVT Sport har uppmärksammat Julias framgång
– Det känns lite ofattbart, jag har inte riktigt förstått det ännu. Det här är som en dröm, det är det här man kämpat för, säger Julia Thulin till SVT Sport.
En fantastisk resa som gjorts från debuten 2017 i Anderslövsrallyt med Hörby-åkaren Pontus Berglund till att efter fem år få spruta champagne i Grekland.
– Att åka VM är det fräckaste jag gjort. Det går inte förklara, utan måste nästan upplevas, menar Julia.
Att det var en svettig final för juniorerna håller Julia med om.
– Sista sträckan var nervöst, för vi hade ju tagit det lite lugnare och Jon hade närmat sig. Så väl i mål satt vi kvar i bilen och väntade in Jon, det är nog de längsta två minuterna i mitt liv, förklarar Julia.
-Det var verkligen jämnt och tufft, och tempot var högt och bra hos alla förare och kartläsare!
Att hon värderar segern högt är självklart och nu drömmer hon om WRC2 eller som hon säger, ännu högre. Med seger blev hon dessutom första tjej att vara med om ett VM-guld i J-WRC som hon fajtades om med trean Sami Pajris kartis Enni Mälkönen.
– Jag och Enni har båda sagt att någon av oss skulle vinna. Vi vill ändra tankesättet och visa att det är inte bara män som kan vinna utan vi kan också. Ofta är det bara män som är med och tävlar på dessa nivåer, och vi vill visa att det är möjligt att ha en kvinna med också, berättar Julia för SVT.
Nu är frågan vad som kommer att ske för 2023 och där det mest troliga är att Virves tänker sig en fortsättning i WRC2. I motsats till när Tom Kristensson var i samma läge för två år sedan, så har han i år kört en Rally3-Fiesta vilket inte utgör samma brutala skillnad som för Tom som gick från en tam Rally4- Fiesta till en Rally2-version. Dessutom verkar Virves ha mer tunga sponsorer bakom sig än Tom som själv fick dra detta tunga lass i hop med sin mentor Christer Håkansson. Att både göra detta och samtidigt prestera resultat på VM-nivå visade sig vara en omöjlig ekvation!
*
Då går det betydligt bättre i år för Tom med Kowax 2B Rallys Hyundai R5 och med Andreas Johansson vid noterna. I helgen gjorde paret sitt bästa asfaltrally i karriären när det blev en andra plats i polska Rajd Slaska.
Ende som var snabbare på de 12 svårkörda och bitvis regntunga sträckorna var Gregorz Grzyb som annars har haft ERC som huvudfokus med sin Skoda. Här har det inte alls gått bra och nu försöker han rädda ansiktet genom att göra bra resultat på hemmaplan. Rallyt i Chorzów avslutades med fem sträckor utan service och där taktiken från SMK Hörby-föraren var kristallklar, säkerhet gällde.
– Vi har åkt på i ett bra tempo utan några misstag eller problem och även knipit en sträckseger. Utvecklingen går på rätt håll och vi har fått ytterligare mil att lägga till i erfarenhetsbanken!
Tävlingen flöt på bra och ett tag var man uppe i ledning under lördagen men den försvann på sista sträckan före uppehållet.
– Tappade mycket tid på publiksträckan när pop-off ventilen till turbon skrånglade, berättar Tom.
– Söndagen var en händelserik dag med fem sträckor som kördes utan något serviceuppehåll och där det stundtals regnade kraftigt, förklarar Tom.
– Jag jobbade mycket med bilen för att få till en set up med bra grepp men det spelade nästan ingen roll vad jag än gjorde, väldigt halkigt…
Redan klart är att Tom och Andreas säkrat segern i det speciella grusmästerskapet i Polen nu är det det totala mästerskapet man också vill köra hem till Hörby.
-Efter en snabb uträkning från teamet så räcker det med 24 poäng, typ en andra eller tredje plats i nästa tävling för att ta titeln!
Säsongen börjar närma sig slutet och ännu är inte höstplanerna spikade avslöjar Tom sånär som en sak.
– Vi har beslutat att vi skippar ERC- finalen i Spanien av ekonomiska skäl istället kikar vi på en tävling med grus någonstans!
Lite mindre ansträngande blir nästa framträdande för Tom på hemmaplan redan kommande helg och då är det Back SM och ”Minnesbergsbacken” som väntar. Ändå inget som blir enkelt då han här utmanas av Team Skåabs Stefan Kristensson Fiesta WRC och nykorade Svenske Mästaren PG Andersson med R5 Fiesta. Tom kör som vanligt med Hyundai R5.
*
Helt utanför strålkastarljuset om man sitter i Hörby så har Mads Østberg/Patrik Barth varit i Chile och tävlat med en Citroën C3 Rally2. I Copec RallyMobil var det Norge-dominans och i mål var man över tre minuter före tvåan Alberto Heller i en likadan ”Cittra”.
*
Mer utlandstävlande och då Opel e-Rally Cup som den här gången lämnade Tyskland för tävling i Frankrike och Rallye Mont Blanc Morzine. En lyckad resa för Calle och Torbjörn Carlberg som slutade tvåa bland elbilarna, detta trots problem med diffen på Opel Corsan.
Vann gjorde Timo Schultz, 29,7 sekunder före svenskarna. Inför finalen ADAC 3-Städte Rallye i mitten av oktober ligger familjen Carlberg tvåa med Max Reiter i hasorna medan Timo Schultz toppar som redan klar cupvinnare.
*
I lördags var det DM4, alltså deltävling fyra i Danska Mästerskapet med ”Sydhavsrally” på Lolland/Falster. En tävling som stoppades efter sex av tio sträckor av säkerhetsskäl där det först angavs att en dement man rörde sig i tävlingsområdet och att man därför inte vågade låta rallyt fortgå. En sak som visserligen stämde men den riktiga anledningen, var att FIA och DASU inte ansåg säkerheten vara på sådan nivå att rallyt kunde fortsätta. Tre tunga välkända namn skrev under beslut att stoppa tävlingen, Janne Rydh Rallyutskottets ordförande och tillika ordförande för domargruppen som även bestod av, Henrik Frank och Johannes Fraas. När jag läser igenom beslutet reser sig nästan nackhåren över hur nonchalant man sett på säkerheten. Tävlingsledaren berättade att där inte fanns någon form av ambulans, räddningsfordon eller utbildad räddningspersonal på sträckorna och som skäl till detta angavs att det blivit för dyrt. Det allra värsta är att man en månad före tävligen skickade in säkerhetsplanen till FIA med utmärkta räddningsfordon. Så sent som dagen före tävlingen fanns fortfarande samma markeringar i planen men väl ute på sträckorna noterades direkt att allt var ”lur, det fanns ingen säkerhet. Tävlingsledningen var dock inte överens om behov av ambulans vid sträckstarterna, utan lutade sig istället mot att 112 skulle larmas i händelse av olycka och att räddningstjänsten från Nykøbing skulle rycka ut. Att tävlingen var internationell gjorde att FIA-krav gällde och då försökte tävlingsledaren mitt under rallyt kringgå regelverket och köra tävlingen med nationell status där inte lika hårda ambulanskrav finns. Då kontrade de som bestämmer med att helt enkelt dra tillbaka tävlingstillståndet medan de tävlande redan var ute och körde sträcka sju. Därmed blev det beslutat att de sex körda sträckorna skulle räknas in i det officiella ”Danmarksmesterskab, Dansk Super Rally 2022 og til årets DASU-mesterskaber”. För de internationella deltagarna i Nordic Rally Championship och European Rally Trophee Scandinavia blev det nu bara fem sträckor att få poäng i.Tror faktiskt aldrig att jag hört tals om att en tävling stoppats av detta skäl, helt unikt. Vinnare av rallyt blev Kenneth Madsen och Mette Felthaus, Peugeot 208 R5 före Marco Gersager/Ole R Frederiksen, Skoda Fabia Rally2 EVO. På tredje plats Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Hyundai i20N Rally2.
Rallyt var väldigt snabbt vilket inte gynnade enda svenskarna Lucas Helin och inhoppande kartläsaren Ulf Storm då deras Grupp F Opel Astra inte tillhör de allra vassaste.
– Vi slutar på tredje plats i klassen och 30:e totalt av 53 startande, berättar Helin.
– Fina vägar men brutalt snabba och det har gått i maxfart ett flertal gånger, 183 km/h är vad den här bilen orkar…
*
Det var tuffa tag på mossen utanför Anderstorp i helgen när STCC gästade. Hörby-föraren Tobias Brink blev avtryckt två gånger med sin Audi och första gången tappade han från tredje till sist i mål. Avslutningen blev bättre med seger för #71 Brink.
– Riktigt glad över segern i sista racet!
-Det var ett spektakulärt race där alla gick ut på slicks på en halvtorr bana och sedan började det regna efter andra varvet. Helt galet, summerade Tobias.
– Givetvis tungt att tappa så mycket poäng efter att blivit avtryckt i både första och andra racet. De andra förarna fick givetvis bestraffningar men vad gör det när jag kommer upp sist!
I de två första heaten var det proppen ur för Andreas Bäckman, Lestrup Racing med två segrar på raken.
–Helt underbart, jag fick kämpa hårt i båda tävlingarna och teamet gav mig en riktigt bra bil, ett stort tack till alla som gjorde detta möjligt. Nu har vi tre tävlingar och 65 poäng kvar att köra om i Mantorp-finalen där jag kommer att ge allt, säger Andreas Bäckman.
Med tre pallplatser är Robert Dahlgren fortsatt i förarsätet med 24 poängs försprång till Bäckman. Tre är Mattias Andersson och fyra Tobias Brink som har 44 poäng att köra in på Dahlgren.
*
Dansk rallysport är i sorg, 78-årige Jørgen Hansen har gått bort efter en längre tids sjukdom. En sjukdom som dock inte hindrade honom från att göra det han älskade allra mest, att köra rally. Debut i början av 70-talet med Fiat 125S och sedan över massor av Opel-modeller, allt från KadettGT/E till Ascona/Manta 400 för att på slutet runda av med Porsche och BMW M3.
Det var också med en Porsche 997 GT3 som han sista gången besökte oss i Hörby i vårens Bilmånsson Rallysprint med en sjunde plats som resultat. Då var Jörgen tydligt märk av sin sjukdom men humöret var där inget fel på när han tråcklade in sig i den trånga Porsche-kupén. Danska rallyprofilen Alan Post Christiansen skriver i en hyllning till Hansen, ”En mand med en lang karriere gennem mange årtier har drejet tændings nøglen til stop for sidste gang. RIP Jørgen Hansen – æret være dit minde DU vil stadig tænke rally, din passion, dit liv!”.
*
Mycket danskt nu och i helgen körde Tomelillas Alfred Nilsson 24h Barcelona i hop med danska bröderna Kristian och Roland Poulsen i Poulsen Motorsports BMW M4 GT3. Bränsleproblem till det och i jakten på seger tappades fem varv men det blev det andra plats i klassen och fyra totalt teamets allra första 24h-race.
*
I Kroatien kördes Kärcher Kumrovec Rally där Jeanette Kvick Andersson blev tvåa i 2WD-klassen i hop med Alfi Kramer junior i en Peugeot Rally4. Bara 6,7 sekunder skilde till seger och tiden räckte även till sjunde plats totalt.
*
Avslutar med ett tack från Gun Lindkvist som nästan rörde mig till tårar och tacksamheten kom för att vi underlättade för henna att kunna följa TV-Svängen.
Gun skriver,” Jag tänkte höra med dig om du skulle vilja skriva en eloge från mig till Tävlingsledningen i SMK Hörby och TV-Svängen för ett fantastiskt bra ordnande av platser allra närmast ingång till servicehus på serviceplatsen Jag har blivit svårt rörelsehindrad av kronisk sjukdom så denna vänlighet av rally-ledningarna denna höstsäsongen är fantastisk då jag kan följa med igen på rally när jag får ha min bil med mina hjälpmedel som extra bil på serviceplatsen MVH från en mycket tacksam Gun Lindkvist”. Inte så mycket att orda om, vanlig enkel hjälpsamhet och allt handlade bara om att ge Gun en parkering nära Ryds Kenneth Lindkvist/Roger Falén VOC-940 svårare var det inte…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com