Jonas A.kliver in i Greensmiths Fiesta, Tänak saknar motivation(?), Mäkinen bäst betald i ”Idrottsfinland”, många hinder med el i rally, intensiv helg med rallymöte och blött i Eskilstuna!
Då blir det svenskt i högerstolen hos britten Gus Greensmith i årets sista WRC-tävling, ACI Rally Monza och det blir Jonas Andersson som ska sköta notläsandet i M-Sport Ford Fiestan. I helgen värmer Jonas upp med samma uppgift för Ole Christian Veiby i franska Rallye Terre de Vaucluse. För Greensmith blir detta fjärde co-drivern för 2022, tidigare har Jonas stol värmts upp av Elliot Edmondson, Chris Patterson och Stuart Loudon. Den sistnämnde har nämnts som favorit till permanent plats hos Greensmith till nästa år och i ljuset av detta är det lit konstigt att han inte hänger med även till Monza?
– Jag ser verkligen framemot att tävla ihop med Gus och ser detta som ett riktigt bra sätt att lära känna honom och teamet, förklarar Jonas.
Nu läser jag mellan raderna, men nog verkar det som att Monza är mer än ett ”one night stand”? Greensmith själv är också nöjd med att få in svensken i Fiestan med sina över 160 WRC-starter i ryggen.
– Både jag och teamet var överens att Jonas var bästa valet med tanke på både personlighet och erfarenhet och som jag behöver för att utvecklas ytterligare för att möta utmaningarna 2022!
Nu blir det ingen ny erfarenhet för Jonas att jobba med M-Sport Ford, 2013 var han co-driver till Mads Østberg under dennes första Ford-period. Än är inget sagt om vilka som ska ingå i teamets WRC-satsning till nästa år mer än Craig Breen. Adrien Fourmaux betraktas också som ganska given och sedan är det Sebastien Loeb och Gus Greensmith som är tänkbara för tredje bilen. Kanske även senaste tillskotet i Cumbria, Jari Huttunen som väldigt gärna vill köra i WRC-klassen till nästa år.
*
Restes både ögonbryn och frågetecken när det från Ott Tänak helt oväntat kom besked att han avstod Monza av familjeskäl. WRC-världen beklagade detta djupt och skickade hälsningar till honom med innebörden att det var rätt beslut, familjen är ändå viktigast. Men efter detta har det undrats lite överallt och när Ott i veckan deltog i testerna av nya Rally1-i20 Hyundai i Frankrike ökade trycket.
Man tyckte det var lite konstigt att ”familjesituationen” tillät test, men inte att köra årets sista tävling. Nu ryktas det istället att det är brist på motivation som är det riktiga skälet till att Monza skippas och samma källor menar även att sagan Tänak kan vara på väg att ta slut och att han slutar helt att köra. Något som stärker detta med avsaknad av motivation, är att teamet fixade till hans bil efter avåkning första dagen i Spanien. Hjälpte dock inte, Tänak vägrade att starta om utan avslutade efter fyra sträckor. Trots gällande kontrakt för 2022 befaras det därför att Adamo kanske får leta ny förare. Kan också vara så att han bara behöver ladda om batterierna inför 2022 och då med en förhoppning att nya hybriden blir ur hans synvinkel, en bättre bil än dagens…
*
Många undrar vad Toyotas ”omplacerade” teamchef Tommi Mäkinen gör nu för tiden efter att Jari-Matti Latvala tog över ledningen av Toyota Gazoo Racing? Exakt vilka arbetsuppgifter som vikts för Mäkinen borta i Tokyo är för mig oklart, men att det inte går någon nöd på den karismatiske och fyrfaldige världsmästaren är helt säkert. Enligt finska Skatteverket toppar Mäkinen inkomstligan i ”Idrottsfinland” för 2020.
Enligt skatteuppgifterna för året så landade 57-åringen på närmare 1,8 miljoner euro i inkomster. Av dessa var mindre än hälften inkomst av jobb medan merparten över en miljon euro var kapitalinkomster. En annan framträdande i teamet är Kaj Lindström som fick ihop 182 498 euro under 2020. Trots allt skapliga löner och ser man till vad Kalle Rovanperä tjänade så fick han bara småsmulor eller knappt femtiotusen euro i lön under fjolåret. Nu är detta inte hela sanningen eftersom Kalle flyttade till Estland under året och bara betalade skatt på en del av sin inkomst i Finland. En bild av vad han verkligen tjänade får man om man jämför med hans kartläsare Jonne Halttunen som drog in lite över miljonen svenska kronor, skulle därför gissa på att Kalle själv landar runt det tredubbla.
*
Att el är framtiden även i motorsport hävdas från många håll men innan det kan bli så återstår många saker att lösa. World RX övergår till el redan till nästa år och där är det betydligt enklare. Med heat som i körsträcka är runt 5-6 kilometer räcker batterierna med råge plus att det ofta är gott om tid att ladda mellan heaten. I rally däremot är det knepigare och där det i WRC ofta körs mer än 10-15 mil mellan service uppehållen och i dag finns enligt ”de som vet”, inte batterier som klarar detta om strömbrytaren i bilen står inställd på ”fullgas”.
Risken är enligt dessa, att rally kan bli mer sprintbetonat vilket ingen vill utan fokus måste läggas på att utveckla batterierna om el ska ha någon framtid i rallybranschen. Opel är de som leder elektrifieringen i rally och har redan sin eCorsa-cup och därifrån har man praktisk erfarenhet. Stötestenen är enligt dom, att inte köra slut på elen och tvingas stanna på en specialsträcka. För att inte riskera detta, kan föraren behöva kliva av på gasen och inte köra fullt och så vill inte ha det, förklarar Marcus Lacroix, Opel Motorsport.
– Vi vill inte att förarna ska spara energi för att se till att de kommer tillbaka till service utan när dom kommer till specialsträckorna ska det gå på full gas.
Nu är eCorsa inte jämförbar med den Hyundai Kona som Hayden Paddon utvecklat, Corsan är mer likt Grupp E i sammanhanget medan Kona ligger nära en Rally2-bil vad gäller teknik. Även om bilarna är olika så är både Paddon och Opel överens om en sak, ”Energibesparing kan inte tillåtas smyga sig in i rallyts DNA”. Jörg Schrott hos Opel betonar att detta är viktigt om sporten ska locka nya talanger och att inte eCorsa fått rallyåkarna att göra vågen är ingen hemlighet. En anledning kan vara att bilarna är lite för tama för att sätta igång adrenalinet plus att de som tävlat i cupen inte tillhör de allra vassaste.
-Vi skulle vilja se de snabbaste förarna i våra bilar då skulle vi kunna lyfta dem till nästa nivå. Därför är det viktigt att förarna verkligen kan lägga trampa gasen i botten och visa hur snabba de är!
Redan före cupen startade var en sak tvärsäker, ingen Corsa skulle tvingas stanna på grund av tomt batteri.
– Därför har vi analyserat alla händelser, varje steg för att det ska finns en buffert innan batteriet är tomt, förklara Schrot.
Året har gett många svar och till nästa säsong planeras för längre etapper (läs fler sträckor) innan det ska behöva laddas. Sex tävlingar har körts i cupen, fem i Tyskland plus ett gästspel i ERC-Rally Zlin. Baksidan av detta är att man bara körde delar banan på grund av räckviddsbegränsning och Schrot förklarar.
– Laddning kan göras på ett fristående serviceområde men ibland behöver vi ytterligare laddningstid, därför behöver vi specifikt tidschema.
Slutsatsen är att rally måste visa upp en mer flexibel sida än i dag innan det kan bli verklighet med elbilar i sporten oh framförallt måste batteritekniken optimeras. Välkända Saintéloc Racing drev bilen som Opel e–Rally Cup-mästaren Laurent Pelliers körde i år och nästa år får eCorsa tävla även i Frankrike. Detta innebär många kompromisser för ”arrangörerna” men Franska Bilsportförbundet är med på tåget och stöttar projektet.
– Arrangörerna kommer att anpassa bana och tidsschema för att göra vissa etapper kortare och eller göra så att hela banan inte körs, berättar Vincent Ducher, Saintélocs rallyansvarige till DirtFish.
Att elvågen inte går att stoppa är nog de flesta överens om men frågan är vad det kommer att innebära för motorsportare på gräsrotsnivå? Själv har jag oerhört svårt att se hemmapulare fixa med sin elmotor/batteri inför ”Knäckebröhult-Sprinten”, den tiden nog tyvärr förbi. Möjligtvis kommer ett antal tillverkare i framtiden göra bilar som kan användas för tävling även av privatförare, men att det blir tävlande som idag tror åtminstone inte jag på…
*
Har varit en intensiv konferenshelg för rallyfolket, i Hässleholm var det ”Rallymöte för alla” där SGA-duon Ola Schönström/Sebastian Steiner på ett förtjänstfullt sätt gick igenom året som gått men framförallt det som ligger framför oss. Har inte hört så mycket konkret från mötet, men en sak har jag hört och då att dragningen fick fem stjärnor av deltagarna. Sträck på er Ola och Sebastian!
*
Samtidigt i Linköping var det ”SM-konferens” under ledning av företrädarna för Svenska Rallymästerskapen. Inte härifrån har jag hört så mycket mer än att det skrevs avtal med Raceconsulting för 2022. Avtalet gäller anmälan, resultat och tracking vid samtliga deltävlingar i alla tre mästerskapen.
– Vi jobbar tillsammans för det fina unika mästerskapet vi har, SM i rally, hälsar Patrik Persson och Magnus Carlsson.
*
Från Eskilstuna och ”Finalspriten” i Ekebygropen rapporterar Pierre Skytt. ”Fartfylld novemberlördag värmde mången motormänniskor denna gråkalla dag. Direkt på morgonen fick Eskilstuna Motorklubb börja med att salta en av svängarna på Ekebybanan som då var täckt med frosthalka.
– Vi fick lov att salta på en sväng, men över lag verkar det löpa på utan problem, säger tävlingsledare Tommy Pettersson
Publiktillströmningen blev större än vad man först tänkt sig men det var ett angenämt problem. Parkeringarna räckte inte riktigt till när tävlingsområdet fylldes med motorglada människor. 89 startande ekipage gjorde upp på den för dagen hala slingan som mätte 2,2 km. Redan innan start hade flera klasser praktiskt taget redan klara sprintmästare.
Eskilstunas Robert Eriksson med Jonna Olsson vid sin sida var en av dom och gjorde ingen besviken med sin Renault Clio R3.
– Vi tar inga onödiga risker utan kör på så gott det går, sa Jonna mellan det andra och tredje åket.
Robert blev 6:a idag och fick ta emot 1:a priset för de trimmade tvåhjulsdrivna bilarna efter målgång.
Dagens vinnare i klassen blev Hofors Dennis Borgström i Volvo 242 före MSK Kvarnvingarnas Daniel Wall och tredjeplats blev det för Fredriksbergs Fredrik Andersson.
För B-förarna blev det SMK Nyköpings Adam Carlsson i Opel Astra som plockade segern tillsammans med Strängnäs Elina Svensson. Robin Starö Västerås blev vinnare hos dom trimmade C-förarna i sin Volvo 242.
I ekonomiklassen kom Eskilstuna MKs nye ordförande Jonas Lindfors in som segrare i totalen, även om han ”bara” blev klasstvåa i tävlingen, 0,1 sekund efter vinnaren Viktor Resare från Kopparberg, båda i VW Golf.
– Man vill ju vinna, suckar Jonas efter målgång,
I den fyrhjulsdrivna klassen anades ett uns av uppgivenhet hos tävlingsmänniskan och dagens tvåa, Jari Saarinen som i sin Mitsubishi kände sig materialmässigt slagen på förhand av Eskilstunas Johan Rudengren.
– Jag vet ju hur fort en Skoda kan gå, sa Jari – och vi fick ju stryk på första och kan inte göra något åt det. Skodan har så mycket mer traction än vi, menar Jari.
Skoda R5an var snabb och hade det där lilla extra som Jari tidigare sa och det gjorde Johan Rudengren Eskilstuna MK med Flens MS Christer Johansson till totalsegrare för dagen.
– Riktigt kul att få avsluta säsongen med seger, vi har ju haft lite otur dom övriga starterna i år sa Johan efter målgång.
Från Värmdö kommer Björn Jacobsson som tog hem totalen i sin Subaru Impreza som plockat stadigt med poäng varje deltävling under säsongen.
Vid prisutdelningen som hölls av tävlingsledaren Tommy Pettersson tackade han för uppslutningen av både tävlande och publik och meddelade att ”vi förhoppningsvis kör Eskilstuna sprintcup även 2022”.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.