Johan och KYB/JC världsmästare i RX, mamman till idioter är ständigt havande, Lindholm kör ihop med Mikkelsen i Monza, SVT satsar på finalen, Emrik kör vinnar-Fiesta, SBF borde klargöra och funktionären hedras.

Sent i eftermiddags kom det då ett officiellt meddelande om att World RX-finalen på Nürburgring är inställd och att Johan Kristoffersson är vinnare 2020, Mattias Ekström tvåa och Timmy Hansen trea. Snacka om blågul dominas då det även blev svenskt i teammästerskapet med KYB Team JC och Mattias Ekström och Robin Larsson.

Jag känner en stor stolthet att vinna VM med vårt eget team, inte bara för prestationen på banan utan för hela vägen hit. Vi började på gräsrotsnivå en gång i tiden, kommenterar Johan sin tredje VM-titel.

 I trettio år har Kristoffersson Motorsport levererat resultat på hög nivå, de senaste åren under namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. I år har Johan varit ensam i teamet med pappa Tommy som boss och på grund av Covid-19,  en ytterst begränsad personalstyrka.

Vi är nog det minsta team som någonsin har vunnit ett mästerskap av den här kalibern, konstaterar Tommy.

Foto: Morgan Carlsson

Det har medfört en stor påfrestning under tävlingshelgerna.

Jag har aldrig varit med om en liknande belastning. Vissa helger åt grabbarna frukost och kom sedan inte till matbordet igen förrän efter finalen.

I morgondagens Motorbloggen kommer lite fylligare om de svenska triumferna. Annars verkar det lite skakigt med hela mästerskapet då FIA ännu inte lyckats att hitta någon ersättare för IMG som lämnar som promotor vid årsskiftet. Omfattande ekonomiska bekymmer hos IMG anges som orsak till promotorbytet.  

*

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Nu har Andrea Adamo ilsknat till och det som irriterat den italienske Hyundai-bossen är illvilliga rykten att han skulle jobba för att ställa in ACI Rally Monza. Ryktesspridarna bygger sitt skitsnack på det faktum att Hyundai därmed skulle vinna Märkes-VM före Toyota. Samtidigt skulle då Adamo redan gett upp tanken på att Thierry Neuville och Ott Tänak skulle komma i kapp Toyotas Elfyn Evans och Sebastien Ogier. Samma rykten sprids för övrigt även kring Evans som om finalen ställs in, är klar världsmästare. Hos DirtFish har Adamo en längre utläggning om sin livsfilosofi och en sak är säker, lever han som han lär är det en fullt befängd tanke, att han skulle jobba för att ställa in Monza.

Jag fokusera enbart på mitt jobb inte något annat, men måste kanske ändå påminna folk om vilken ”big supporter” vi alltid har varit till Monza, kommenterar Adamo till DirtFish.

Han avslutar med en del av sin filosofi.

-Ibland mina vänner verkar det som att modern till alla idioter, är ständigt havande!

*

Mer Hyundai, inför 2021 har både Ott Tänak och Thierry Neuville kontrakt men än är tredje bilen inte besatt. En bil som i år delats av Sebastien Loeb, Dani Sordo och Craig Breen. Att Loeb lämnar är mer eller mindre cementerat och nu menar källor nära Alzeanu att det blir Sordo och Breen som delar tredje bilen även till nästa år. Fortsatt är Adamo tystlåten men lovar besked framöver.

Före Rally Monte Carlo kommer detta, det har ni mitt ord på, kommenterar Adamo med ett listigt leende.

*

I ERC-tävlingen Rally Liepaja höll Emil Lindholm en sjätteplats fram till att FIA:s tekniker uteslöt honom med hänvisning till att hans bensin inte överensstämde med ”Article 252.9.1”. FIA-delegaten meddelade att definitivt beslut i saken skulle tas upp i deltävlingen i ERC Rally Fafe och när alla kloka huvuden där slagits ihop, kvarstod uteslutningen. Men varken Emil eller MRF-teamet nöjde sig inte med detta utan har nu överklagat beslutet och tagit det till nästa högre FIA-instans och den 1 december tas ärendet upp vid ett videomöte.  Foto: Tommy Svensson

Men allt går inte i moll för Sebastians son som med kartläsare Mikael Korhonen idag fick tummen upp för start i Rally Monza. Inte för MRF men ändå med en Skoda Fabia EVO2 och nu med support från ungerska Eurosol Racing. Med detta blir Emil teamkompis med Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger, en chans Emil blev överraskad över att få.

Hade redan börjat förbereda för 2021 när möjligheten kom från Eurosol en stor men underbar överraskning, kommenterade Emil Monza-chansen.  

*

SVT fortätter med att satsa på WRC och till ACI Rally Monza blir det livesändning redan från SS1 på torsdagen den 3 december med start klockan 15.00. Två sträckor sänds live på fredagen och tre på lördagen för att så avsluta med power stage SS16 på söndag klockan 12.00. På söndag klockan 16.30 avslutas det hela med ett sammandrag där Team Nybes Volvochaufför Jonas Kruse sammanfattar ihop med rallyredaktionen Monza och rallyåret 2020.

*

Händer lite saker även på hemmafronten och bland annat har småländske mångsysslaren Emrik Smedberg efter fyra säsonger bytt bort sin Honda för klassen Otrimmat mot en mer traditionell vinnarbil, Ford Fiesta R2. Med Hondan blev det en sjätte plats i klassen medan den Fiesta som nu inhandlats tog full pott i SM-premiären uppe i Vännäs, då i händerna på Pontus Lönnström.

Foto: Jennyh Persson

Det närmast vi kunde komma en Rally4-bil med  tanke på budgetläget, förklarar Växjö-föraren.

Än är inte alla pusselbitar lagda för säsongen 2021 men att målet är Rally-SM hymlar inte Emrik med.

Vi har en bit kvar innan man kan säga att vi ska åka full SM säsong, men målet är förstås det. Fast just nu ser vi mest fram emot att börja testa och få köra bil igen, förklarar Emrik och lägger till.

I högerstolen stannar Carl Eriksson kvar som co-driver och vi fortsätter även att tävla i SM seriens lagtävlan för Team Drive VXO Motorsport, samma team vi representerat i år. 

*

Noterade häromdagen att Norska Bilsportförbundet från och med kommande årsskifte förbjuder E85 som bränsle. Såg också att frågan var uppe hos rallyutskottet  vid dess möte i oktober men huruvida detta innebär någon stor sak i Sverige, är för mig oklart. 

*

Igår la SBF ut på hemsidan en text med rubriken, ”Från max 50 till åtta – idag träder beslutet i kraft”. Det handlade så klart om de nya begränsningarna från regeringen hänvisande till Covid-19 som trädde ikraft 2020 11 24, gällande att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Som vanligt är jag böjd att skriva, så var det mest allmänt hållet och väldigt få konkreta råd till vare sig arrangörer eller tävlande inom motorsporten. Till exempel vad betyder detta rent konkret för kommande rallytävlingar, ”Det nya beslutet innebär att maxgränsen sänks till åtta deltagare från och med idag den 24 november.”? Gäller det att endast åtta personer får finnas i publiken till Hälsingerallyt den 16 januari eller räknas numera även tävlande, mekaniker och funktionärer som ”deltagare”? Inbillar mig att det är den här typen av information som alla inom SBF är sugna att få svaren svart på vitt. Istället lägger man ut RF:s information rakt av som i huvudsak verkar rikta sig till föreningar med stor ungdomsverksamhet där det klargörs ” Därför måste Folkhälsomyndigheten klargöra att idrottsträning för barn och ungdomar födda 2005 och senare inte ska påverkas. En annan tolkning vore olycklig”.

Foto: Tommy Svensson

Sedan vet jag inte heller hur sista stycket ska tolkas, ”Förbudet gäller precis som tidigare inte allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med högst 300 deltagare, om var och en av deltagarna anvisas en sittplats med minst en meters avstånd till andra deltagare. Dock med reservation för enskilda publikbegränsningar fattade av respektive länsstyrelse.”. Ska detta tolkas som att det är exakt samma regler som gäller nu som fanns i somras?

Jag har svårt att förstå att förbundet sedan pandemin utbröt i mars, i detta högprioriterade område inte lyckats formulera enkla lättfattliga regler för hur bilsport kan/ska genomföras med hänsyn till Regeringens budskap. Istället kommer det mer snömos liknande gårdagens, medan alla ute i verksamheten efterlyser enkla regler med hänsyn taget till Covid-19 för vad som gäller. 

*

Foto: Tommy Svensson

Vet inte hur många som har koll på att denna vecka är det SBF/FIA:s mening att alla ska uppmärksamma våra fantastiska funktionärer runt om i landet? SBF efterlyser därför bilder på funktionärer in action där priset är en snygg ”Svensk Bilsportmössa”. Nu hoppadess jag att detta var en lite slarvig beskrivning, för om förbundet tycker att en enda vinstmössa räcker som bevis på att man tänker på funktionärer, då är man nog lite snett ute. Nu var det inte så ser jag längre ner utan det delas ut tre mössor under vecka 48… 

Annars är SBF-texten i övrigt värd en eloge och faktiskt också alldeles sann, ”Hjälp oss att visa upp alla de underbara funktionärer som gör våra träningar, tävlingar och verksamhet möjlig!  De sköter kiosken, parkeringarna, tar hand om banan och håller koll på regler. Stöttar, förbereder och städar!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

 ·

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *