Johan K. RX-vinnare för fjärde gången, Cyan tog femte raka WTCR-titeln, Loeb måste leta ny co-driver, J-WRC lyckad ingång på WRC-karriär, svensk klasseger i” RAC Rally” och Bengtsfors fattade grejen med Erik Berger!

Den allra sista finalen för World RXNürburgring innan man till nästa säsong skiftar över till el blev historisk och inte enbart för detta, utan för att det blev ”målfoto” om VM-titeln.

Foto: Red Bull Content Pool

När ”snöröken” lagt sig kom Johan Kristoffersson trea i finalen med Timmy Hansen direkt bakom. Den ordningen innebar att båda hamnade på samma slutpoäng men där Johans fler segrar gav honom ett fjärde VM-guld.   

Helt otroligt, jag är mållös. Vilken final, konstaterade en supernöjd Johan efteråt.

Foto: Red Bull Content Pool

– Det kommer att ta lång tid innan det har sjunkit in och jag kommer till Tyskland 17 poäng bakom, och så vinner jag!

Niclas Grönholm vann den allra sista bensindrivna VM-finalen med Kevin Hansen som tvåa.

Foto: Okänd

Stefan Kristensson, Tomelilla MK som gjorde World RX-debut kämpade väl men nådde aldrig final med sin Ford Fiesta. I Semifinal 2 slutade Stefan femma samtidigt som Kevin Hansen vann denna.

Foto: Red Bull Content Pool

I RX2e försvann Klara Andersson, SMK Hörby i Semifinal2 med sin fjärde plats som vanns av Gulliamue de Ridder som senare även korades som världsmästare i klassen.

Foto: Red Bull Content Pool

Ändå måste Klara vara nöjd med sin insats då hon slutade sjua i VM-tabellen av 24 förare med poäng under året. Bäst av de blågula blev Isak Sjökvist som femma med Fraser McConnell på placeringen efter. Isak var också den av de blågula som kört flest tävlingar fyra mot, Fraser och Klaras två. När nu Johan Kristoffersson och KYB EKS JC snuvade familjen Hansen på VM-titeln för förare, får man istället trösta sig med seger i teammästerskapet. Klar sådan dessutom för Hansen World RX Team före GRX-SET World RX Team och KYB EKS JC.

*

Foto: Cyan Racing

Mer svenskt VM-guld blev det när Cyan Racing säkrade femte raka VM-triumfen i finalen i FIA WTCR som kördes i Ryssland. Förarmästerskapet vanns av Cyans 25-årige Yann Ehrlacher medan Thed Björk Bang-Mellchior slutade nia i VM-tabellen. 

*

Om nu Sebastien Loeb och Malcolm Wilson kan komma överens och det blir utvalda WRC-starter med Ford Puma Rally1 under 2022 så blir det med ny notläsare för den niofaldige världsmästaren. Daniel Elena och Loeb har följts under 24 år men nu har samarbetet nått vägs ände förklarades igår med en video på Elenas Facebook-sida. Inget groll ligger bakom även om Elena blev riktigt sur på Prodrive som tvingade ut honom ur Loebs Dakarbil med förklaringen att han inte längre höll måttet. Här kommer istället Fabian Lurquins röst att höras i Loebs intercom. Då förklarades det att samarbetet i WRC skulle fortsätta som tidigare men nu har Elena ändrat sig och som han förklarar, ”går i pension tidigare än planerat”. Anledningen är att han vill ägna mer tid åt familjen och sitt eget företag.

Foto: Tommy Svensson

Motivationen att förbereda sig för tävlingarna är borta. Vi har pratat mycket om saker och ting eftersom vi redan är ”stora pojkar” och fortsatta vänner, förklarade snart 50-årige Elena i videon. .

Loeb och Elena vann nio VM-titlar ihop och 79 WRC-segrar på totalt 180starter och nådde prispallen 119 gånger. Elena kan med fog säga ”been there, done that”!

*

Anmälan till Junior-WRC har nu öppnat och om det är någon som hängt på låset är oklart men enligt M-Sport Poland som håller i serien på FIA:s begäran är intresset stort. Till nästa år blir det också bilbyte från 2WD-Fiesta som tog över 2011 när Craig Breen vann J-VM-titeln.

Foto: Tommy Svensson

Före detta var det upp till varje förare att själv välja bil så till exempel körde PG Andersson Suzuki bägge åren han vann 2004 och 2007 medan Patrik Sandell (2006) körde Renault Clio. Efter att Ford-eran tog vid har det blivit tre junior-segrare, Pontus Tidemand (2013), Emil Bergkvist (2018) och så senaste med blågul flagga på bilen, Tom Kristensson 2020. Totalt fem svenska vinare men konstig nog bara två som slutat på andra plats under de 20 år som mästerskapet existerat. 2018 körde Dennis Rådström in efter Bergkvist medan Kristensson gjorde samma ska 2019 men då efter spanjoren Jan Solans. Att det är en bra start på en VM-karriär att vinna junior-klassen är odiskutabelt. Sebastien Loeb (2001), Dani Sordo (2005), Sebastien Ogier (2008), Craig Breen (2011) och Elfyn Evans (2012) är bevis nog på detta påstående.

Foto: M-Sport Poland

2022 blir det premiär för 4WD i mästerskapet och detta så klart med enda hittills homologerade Rally3-bilen, Ford Fiesta. Många som testat bilen inklusive Tom Kristensson har berömt köregenskaperna som ligger nära Rally2-Fiestan medan motorn upplevts som lite trött. Med detta i åtanke har därför M-Sport ändrat lite och monterat större restriktor för 2022. En ändring som enligt uppgift ska ge ytterligare 20 hästkrafter i den tre-cylindriga motorn. 

*

När vädret visade sig från sin allra sämsta sida under Roger Clark Albert Rally blev det både en utdragen och avkortad historia.

Foto: Roger Albert Clark Rally

I dag gick man dock  i mål på SS31 men då var det med en runt till häften avkortad bana. Länge låg Escort-åkaren Jason Pritchard i stabil ledning men på SS23 rullade han ut ur ”RAC Rally”. Fyra sträckor längre kom nya ledaren Osian Pryce innan han gjorde sin Escort trehjulig.

Foto: Okänd

Istället blev det Porsche vinst i rallyt genom Ryan Champion som var hela fyra minuter före tvåan Seb Perez.

Foto: Roger Albert Clark Rally

Från placering två till 25 var det enbart Ford Escort innan en Ford Anglia 105E bröt av.

Foto: Rallying UK

42:a totalt slutade svenskarna Martin Linden/Rickard Forsell med sin Volvo PV Sport. Klar klasseger blev det också när så värst konkurrenten i en Ford Cortina bröt. 75 ekipage nåde slutmålet och där Steve Graham med en Lancia Fulvia var sist och 21 minuter bak vinnar-Porschen. Bästa Opel var en Vauxhall på plats 40. 

*

Foto: Okänd

Blev faktiskt riktigt rörd när jag såg att man i Bengtsfors valt att hylla 2018 bortgångne motorsportlegenden Erik Berger. Landets mest segerrike bilsportutövare var 93 år när han gick bort och tävlade i princip under hela sitt liv. Hans mot slutet lila Ford Escort var alltid lika uppskattad varhelst järnhandlaren trampade på gasen. Foto: Tommy Svensson

Själv såg jag honom tävla första gången 1969 (tror jag? på Ring Knutstorp där han hade en hård batalj med Anders Waerner Lotus Cortina. Här har Anders just lyckats köra om Berger. När nu Bengtsfors Kommun döpt en plats i tätorten till  just ”Erik Bergers Plats” säger jag enbart,  snyggt jobbat!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *