Jocke och Eddie gör upp med sina WRC-Focusar, SWRC-tips till Finland och det finns hopp…
Årets största rally måste vara helgens Kullingstrofén i Herrljunga med 229 bilar i startfältet. För att få en liten uppfattning om storheten räcker det att titta på skånska ”stortävlingen” klassikern Snapphanerallyt i Hässleholms MK:s regi om två veckor. Med knappt fem timmar kvar innan anmälningstiden går ut ligger summan här på 106 anmälda, alltså inte ens hälften av Herrljunga. Mysko om jag får säga det själv…
I Kullings MS flaggskepp knyter vi här nere så klart det främsta intresset till om Jocke Grahn och Rickard Nilsson, Simrishamns stoltheter i rallyvärlden kan behålla ledningen i Svenska Rallycupen?
I morgon handlar det om fjärde deltävlingen och nu hårdnar det i toppen där Eddie Hörbing vunnit de två senaste. Båda åker som bekant WRC-Focus där dock Hörbing har ett litet försprång genom att åka med tror jag, allra senaste specifikationer på sin vita Ford. Jocke har ett litet trumfort kvar då han har poäng i alla tävlingar och har råd att ”misslyckas” i en då ett race ska räknas bort. Eddie däremot körde inte premiären och för honom är det nu kniven på strupen, målgång plus helst seger i samtliga återstående tävlingar krävs för att vinna cupen!
Ett tufft ”träningspass” genomförde Hörbys Thord Johansson och Kristianstads egen ”sladdkung” Anders Lindström i onsdags i skogarna kring Sösdala. Återstår att se om det räcker för att rå på Storfors egen superstjärna Jimmy Olsson och SM-kungen Leif Peterson. Vågar man säga att jag är skeptisk…
På tal om stortävling så närmar sig Rally Finland med stormsteg, start i nästa vecka. En kompis, tillika flitig bloggläsare visade mig i går hur han tippar att det går borta i Finland. Generöst nog erbjöd han mig att även använda tipset i bloggen med motiveringen.
– Prova detta, för alla vet ju att du ändå inte kan tippa rätt…
Nu ska jag inte skriva om WRC-delen, den får vänta till nästa vecka. Men SWRC-tipset var inget som kompisen hade minsta betänkligheter att delge mig.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Sebastien Ogier Skoda.
3. Mikka Pajun Skoda
4. PG Andersson Proton
5. Juha Salo Proton
Lite synd om honom då jag precis läser att Andreas Mikkelsen inte har några som helst planer på att pressa teamkompisen i VW Motorsport Ogier i någon sorts kamp om första platsen. Norrmannen konstaterar sin inställning iskallt.
– Behöver inte bevisa min snabbhet ännu mer!
Sedan PG bara fyra, tror nog att han kan vara minst två placeringar bättre om bara alla sladdar är rätt inkopplade och allt brännbart skit ordentligt säkrat i Protonen. För PG har levererat hela tiden, bara synd att man inte kan säga samma sak om Malaysias ” best selling car”…
Skulle nog vilja ha in SWRC-ledaren från Nya Zeeland, Hayden Paddon på listan. Bara dagarna före start byter Paddon team och kommer att köra för Baumschlager Rally & Racing resten av säsongen. Fortfarande Skoda men nu med österrikiska plåtar.
Lyssnar på radionyheterna där man är lätt upprörd i miljökretsar över att anstormningen av privatpersoner som vill köpa så kallad Supermiljöbil uteblivit. Regeringen erbjuder en miljöbilsrabatt på fyrtio tusen kronor/bil vilket miljöexperterna anser vara för litet när priset på bilen är minst trehundratusen. Hitintills har Miljödepartementet betalat ut rabatt till 16, sexton, sixteen (för att undvika missförstånd) personer, alltså mycket skrik för lite ull sa kärringen när hon klippte grisen. Själv skulle jag hellre vilja säga, det finns hopp…
Nu bär det snart av till Åsum Ring för Rotax Max Challenge och i morgon blir det även ett besök på Hästveda Folkracebana detta som rent tjänsteärende. Värre helg har genomlidits!
Hej Tommy!
Kan bara hålla med om ”formel 1 bana light” ute i Åsum!
Vilket jobb de har gjort!
Var ute en sväng och tittade o pratade med folk, och det är fantastiska kommentarer om banan från förare m.fl!
Hoppas alla (företag) mm inser vilken grej detta kan bli för Kristianstad!
Tack för en trevlig blogg!
MVH Bengt Palm