Jocke Grahn leder fortfarande Svenska Rallycupen men Hörbing vann Kullingstrofén!
Det ville sig inte till hundra procent för Jocke Grahn och Rickard Nilsson i Kullingstrofén och av detta blev det en femte plats i 4WD-klassen. Jocke både inledde och avslutade svagt, h tappade 22 sekunder på första räckan och halvminuten på sista till förväntade segerherren Eddie Hörbing. I mål skilde 1.06 mellan de båda ”Focusönerna” och förutom de här två dåliga tiderna hade Jocke bra häng på ”brunnsborraren”.
Vad som inte alls var bra i sammanhanget åtminstone från Jockes vindruta sett, var att Kopparbergs Subaruåkare Jacob Jansson gick in som tvåa bak Hörbing, 35 sekunder långsammare. Trea slutade Jocke Nyman och fyra Mats Adielsson men ingen av dessa har med toppstriden i Svenska Rallycupen att göra.
Toppstriden spetsades till rejält och om Motorbloggaren har räknat rätt på poängen så leder fortfarande Jocke Grahn men bara en enda poäng före Hörbing och det som nog retade mest, Jacob Jansson. Alltså delar Hörbing och Jansson andra platsen men där Jansson delar Jockes allt svagare trumfkort, det att ha råd att missa en tävling. Bara två återstår och som det ser ut nu är både Hörbing och WRC-Focusen lika säkra båda två…
Det hjälpte inte att Todde Johansson och Anders Lindström körde ett intensivpass i veckan, Jimmy Olsson var ändå snabbaste 2WD-åkare. Än en gång menar jag att Skillingaryds Christopher Zeijlon skrällde genom att bli tvåa efter ”Storforsaren”, bara femton sekunder som skiljer vilket imponerar åtminstone på mig. För Todde gick det sådär, tjugonde plats av de drygt fyrtio startande är så klart ingen katastrof, men jag är helt säker på att vinnarskallen från Tollarp vill mycket, mycket mer…
Anders Lindström vill nog helst glömma Kullingstrofén, bröt med kopplingstrubbel inne på service. Den siste skåningen, SMK Hörbys Rune Nilsson åkte till Herrljunga med sin gröna Ascona i hopp om nya friska poäng i Tinter Classic Rally Cup. Inledde bra med näst bästa tid på första sträckan efter Sven-Åke Angerd, men på den andra var det slutåkt efter rullning. Opelkompisen Bosse Wallman från Karlskrona kom två sträckor längre innan det blev ” left road” även för honom. Inte Asconornas dag i Herrljunga helt enkelt!
Nämnde i tipset inför Österlensprinten att Skillingaryds Jari Häggman trivs på Svampabanan och detta gjorde han även i fredags. Totalseger, styvt fem sekunder före Hässleholms Ingvar Andersson medan det blev 2WD på tredje platsen totalt genom SMK Hörbys Corsaförare Joachim Kristiansson. Han stod i en klass för sig i klassen, och hade hela tjugo sekunder till Eslövs Fordåkare Anders Karlsson. På tal om Ford så lär det vara SMK Hörbys Lasse Erikssons gamla Escort Cosworth som Lars Östring inhandlat. För honom blev det en fin fjärde plats i comebacken.
Kräbblebodarna Hans Johansson och Rickie Borgström hade ingen lyckad fredagskväll där bucklan i bakskärmen på Volvon var den enda buckla Hasse fick med sig hem. Rickies 240 ville inte vara med i alla tre heaten utan la av i det andra med maxtid som följd. Nu slutade han så klart sist i klassen, och ser man det så blev ändå Hasse bäst i familjen med sin femte plats.
Måste nämna upplevelsen ute på ”F1-banan i Åsum” i går kväll. För mig var det ståpäls mest hela tiden och att ha ett sådant här arrangemang i Kristianstad känns helt overkligt. Som jag skrev i går, missa det inte på söndag, gridshowen börjar 11.45 och sedan drar finalerna i Rotax Max Challenge igång. Träffade kommunalrådet Pierre Månsson idag på HAIS-galan (friidrott i Hässleholm) där sonen sprang eller hoppade eller vad han nu gjorde. Men i morgon Pierre måste du lämna sandlådan i Hässleholm och bege dig till Åsum. Jag ska ha koll på dig så att du verkligen dyker upp…