Janne Flash och TTA vill ha SM-status 2013 plus final i ”nytänket” Grupp H Light!

Inte varje dag motorsportnyheter toppar Sportradions sändning klockan tretton i P4 och när det någon gång händer, är det så klart när” TTA-kungen” Janne ”Flash” Nilsson har något att säga. Observera detta är ingen kritik utan beröm, bara att gratulera Flash till att ha bra tumme med rätt folk.
Inslaget handlade om att TTA ville ha SM-status från 2013, samma status som nu finns hos STCC. Flash berättade att SBF:s SM-regler gjorde det omöjligt för en ny klass att få SM direkt. Förbundet vill ha möjlighet att först studera att klassen höll statusmässigt, därför var nästa år inte aktuellt men 2013 var det SM som gällde för TTA. Detta om Flash får bestämma och det brukar han faktiskt få.
Senaste beskedet från SBF visar också att man nästa år tänker stötta utbrytarna på minst samma sätt som STCC. Varför skulle man inte göra det förresten, vad säger att STCC ska ha sandlådan för sig själv…
Ju mer jag läser och hör, desto mer stärkt är jag i min övertygelse att det som sker bär raka vägen mot sotdöden för svensk racing. Första steget att få skutan på rätt köl måste vara att enas om en enda ”kungaklass”, som det ser ut nu lutar det mest åt TTA. Trist tycker åtminstone jag, rörram, Nissanmotor och plast känns inte alls kul oavsett hur rättvist det blir. Men ett STCC, med kanske två riktiga team och med förare som ingen bryr sig om, låter minst lika trist. Min tes håller tills någon motbevisar, det blir skit av alltihop!
I Sportradion nämndes också att Knislinges BMW-åkare Johan Stureson avslutat STCC-karriären och nu var det TTA som gällde. Även du min Brutus eller vad var det Cesar sa…
På lördag är det final i ”det nya greppet” i rally, ”Grupp H Light”. Rallygeneralen själv Anders Åberg har i ett pressmeddelande konstaterat att han är mycket nöjd med premiäråret. Grundtanken är god, en klass med moderat trimning och med lite moderna bilar som utgångsmaterial. I praktiken innebär detta BMW 325 som alla åtta cupdeltagarna åkt under året.
Leder inför finalen i Markandsnatta gör Älmhults Markus Svensson före en annan smålänning Johan Sundquist. Frågan är vem av de två som kan slänga sig i prisbilen, en fullt tävlingsklar BMW 325 på lördagskväll. Intressant blir cupens ”wild card” Anderstorps Christopher Zeijlon som åker Åbergs egen bil i finalen.
Som sagt Åbergs tanke är god, men jag är ändå skeptisk till att göra en cup med bilar som inte riktigt följer rallyreglementet. Inte så att de inte är regelrätta, men frivillig ”strypning” tror jag i förlängningen blir svår att hantera. I klartext, jag tror det är upplagt för fusk.
Än en gång tanken är god, men ska det bli något av ”nytänket” måste förbund och distrikt aktivt gå in med en egen klass för de här bilarna. Om inte Åberg kan fixa detta, han sitter själv lite grann på makten i egenskap av styrelsemedlem i Södra BF, tror jag aldrig att Grupp H Light blir någon riktig succés!
Till sist så hittade jag en riktig läckerbit till salu, dessutom till ett tämligen lågt pris. Läckerbiten var en Triumph TR7 V8 från 1977. Fullt utrustad, Appendix K-besiktigad och tävlingsklar begärde säljaren, en engelsman, futtiga 12 000 pund. Bara lite drygt hundra papp för en bilmodell som körts av såväl Tony Pond som av Per Eklund. Priset är väl ungefär vad en bakaxel kostar till Bräcks BDA-Escort och här får du en hel bil. Slå till vet ja!

4 svar på “Janne Flash och TTA vill ha SM-status 2013 plus final i ”nytänket” Grupp H Light!

  1. Tjenare, Tommy! Mer radiosport-nyheter. Ikväll offentliggjorde Ramona i radiosporten, sin VM-satsning för 2012. Rally-VM i grp-N. Go Tjejer. Blir besök i Katalonien nästa år med svenska flaggan i topp. Får väl bo rum redan nu om det ska finnas ngt ledigt, till rimligt pris. Tror inte racing fungerar i Sverige med EN kungaklass. I början av 80-talet beslöts att det bara skulle satsas på TVÅ klasser: F3 och Grp.A. Vad blev det av det? Det finns inte pengar i Sverige för att åka dyra klasser, som bara intresserar de närmast sörjande. Satsa istället på klasser som är billigare och låt sedan de killar och tjejer som har talang söka sej vidare i ”stora” världen. Därför är kanske ”Flash” rätt ute. Han var med och åkte i Sveriges största racingklass, när vi blev av med vår SM-status; Formel Ford 1600. För de få F3:or som fanns och kördes i Sverige skulle vara ensam Kungaklass på formelsidan. Men som alltid: Utan bredd – ingen topp. Där bet sej SBF i tummen……
    Skoda-Nilsson

    1. Hej.
      Sover du aldrig?
      Kul med Ramona hon är på gång och det kan bära långt med all hennes uppbackning.
      Vad gäller racingen så är du mycket bättre påläst än jag. Det jag menar är att det går inte att ha två SM-klasser för standardvagnar, antingen får man välja STCC eller TTA. Att TTA skulle vara billigare tror jag inte på vilekt även Johan S. bekräftar då ha menar att kostnaderna är likvärdiga. Men för mig f-n så mycket tråkigare, har aldrig gillat enhetsklasser på bana. Detta tycks jag även dela med publik och media. Hur stort är intresset utanför de mest inbitna för alla Camaros, Porschar, Ferraris och Fiatar som sportsligt rättvist tävlar bara mot varandra?
      Ha det i värmen
      Tommy

  2. Personligen tycker jag att man gott kan, åtminstone, vara med i toppen i ”sin” klass på nationell nivå innan man ger sig ut i VM… men visst, det är mer pengar än kunnande som styr och det kan säkert blir fantastiskt kul för Ramona + team i VM men några pallplatser kommer det inte bli!

    Åberg är en frisk fläkt i svensk rallysport och jag tror cupen blir en succe om det får gå några år. Det är ju på g in med bl.a volvo 940 16v som Åberg varit med och fått godkänd i Grupp H! Inte illa med tanke på att det är en del som försökt tidigare.

    Fusk finns det gott om i alla klasser och vad är det egentligen som hindrar detta i SBFs klasser? Efterkontrollerna är ju nästan obefintliga så varför skulle Åbergs cup bli mer fuskig? Där håller jag inte med. Dessutom kan cupens ledning göra egna kontroller utan att SBF behöver bry sig!

    Den som lever får se!

    1. Hej.
      Det här med fusket menar jag bli lättare då teknikerna inte kollar så noga på GHL-bilarna. De är ju ofta långt mindre ”trimmade” än vad reglerna föreskriver och då bryr de sig mindre om kontroller. Ska det funka så får nog Åberg själv stå inne i besiktningshallen och kolla. Det är ju inte lätt när cupbilarna är utspridda över hela landet….
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *