Jämtarna vill ”skramla till” Rally Sweden, Huttunen vann i Polen, Göthberg 0,1-snabbast i i Eskilstuna, för mycket media(?), danskarna bet tillbaka i YM3, Öberg ersätter Tidemand och lyckad ”TV-Svängen Light”!

Spänningen är stor i de nordligare delarna av vårt land och det man är så spänd över, är var en eventuell flytt av Rally Sweden hamnar. Har fått en hel del input från de olika kandidaterna och det som är lite märkligt men samtidigt kul, är att alla ser sig själva som det bästa alternativet. Inte enbart enligt dom själva, utan har även ”tolkat signalerna som att just vår del av Sverige är bäst lämpad att ta över efter värmlänningarna”. Alla begriper så klart att inte alla kan var just bästa alternativet men vilket det slutligen blir, vet nog enbart Glenn Olsson och Svenska Rallyt AB. Såvida inte SBF:s plötsliga inhopp med en egen sonderingsrunda norr över, blir det som avgör placeringen 2022. Skrev för en tid sedan att denna sondering förhoppningsvis görs med transparens mot nuvarande rallyledning, men har nu fått indikationer att så kanske ändå inte riktigt är fallet. Om detta stämmer är det många frågetecken som SBF:s nya ordförande Magnus Berthling

behöver räta ut och detta ganska snabbt som jag ser det. I helgen noterade jag att jämtarna som tidigt gjorde ett proffsigt intryck med en påkostad folder där det mesta åtminstone på pappret, såg oerhört bra ut det måste jag erkänna. Nu går man dessutom ut med ett upprop mot näringslivet i Jämtland eller ett ”crow founding-projekt” för att verkligen se till att Östersund blir ”the new stop för WRC in Sweden”.

Vi står inför möjligheten att få arrangera Rally Sweden 2022/23/24. För att genomföra arrangemanget har vi alla förutsättningar på plats. En stark genomförandeorganisation, erfarenhet av stora internationella arrangemang, en fantastisk vinter och kanske viktigast, en bred lokal uppslutning, skriver Samling Näringsliv som därefter kommer till pudelns kärna.

Vi har allt utom pengarna – du kan ändra på det!

Vi saknar finansiering. Vi räknar med en regional budget för tjänster och varor på 5 till 7 miljoner per år från det lokala näringslivet. Hur kan du och ditt företag vara med att förverkliga drömmen om ett internationellt rally i jämtlandsskogarna? Ni kan sponsra med pengar eller tjänster.

Nu har jag inte alls full koll på budgeten för rallyt i dag, men handen på hjärtat är det ”bara” 5-7 miljoner som krävs av näringslivet så måste detta ändå betecknas som ”peanuts” för att få landets största årliga VM-arrangemang till Jämtland? Nu återstår att se vad Boden, Kalix, Luleå och Piteå svarar upp med…

*

I WRC 3 är det fortsatt ledning för Jari Huttunen även om Oliver Solberg faktisk förnedrade honom senast i Rally Estonia. Bara sträcksegern på fredagen med 0,1 sekund före Oliver var vad Hyundai-föraren kunde  trösta sig med i ett rally där hans rimligtvis större rutin borde fällt avgörandet. Nu blev det inte så utan istället gällde ”The Oliver Solberg Show” från SS2-SS17.

Foto: Hyundai Motorsport

I helgen gick det bättre för Huttunen då han segrade i polska mästerskapet och ”Rajd Śląska 2020” dessutom på asfalt. Faktiskt bara andra asfaltsegern han tagit i sin karriär. En taktisk seger där finnen vann fem av sju sträckor och fick en marginal på 7,3 sekunder till hemmaföraren Grzegorz Grzyb, Skoda R5. Om segern gladde Huttunen så var det ändå inte det bästa som hände i lördags. Istället var det beskedet att han fått klart med start även i Rally Italia Sardegna som var dagens gladaste för honom. Därmed är chansen fortsatt stor att han kan köra hem slutsegern i WRC3.

*

I går kördes den tävling som sannolikt blev årets till antalet startande största, ”EMK-Kannan” med drygt 170 bilar. Nu är som bekant inte konkurrensen mördande, då i stort sett samtliga andra konkurrerande tävlingar valt att ställa in. Från Eskilstuna rapporterar Pierre Skytt följande: ” Det blev en våt tillställning i de sörmländska skogarna idag när de 180 talet startande forcerade dom bejublade vägarna Eskilstuna motorklubb fått ihop. Det var som sagt 5 specialsträckor som mätte 4,1 mil. De stenhårda Corona reglerna hölls med kontroller som gjorde det svårt för vem som helst som ville in och titta. Och på Rally HQ i Ekebygropen släpptes ingen in utan att stå med på listan, väl där var alla duktiga att hålla avstånd.Regnet höll i sig i stort sett hela tävlingen men trots det var det många lovord om vägarna och arrangemanget i stort.  Det var först vid tidräkningen som problem uppstod och prisutdelning endast skedde i ungdomsklassen. Då inga missuppfattningar eller felräkningar fick ske, meddelade man helt enkelt att man inte delade ut några priser utan skickar dessa i efterhand. Tråkigt tyckte de flesta, men när många har långa vägar hem så sågs det som det bästa och enda alternativet, enligt tävlingsledare Kjell Eriksson.

Foto: Pierre Skytt

Snabba grabbar satte ribban, Göthberg, Saarinen, Andervang var dom som körde vassast, det var också dom som hade tempot i kroppen efter förra helgens SM i Linköping. Med hemmatävling ska man väl också vara snabbast, men visst var den ovisshet efter målgång, där de flesta gissade, räknade och spekulerade i vem som var snabbast befogad.

Foto: Pierre Skytt

Med hela 0,1 sekunds marginal blev det till sist klart att Per Göthberg med Lukas Karlsson i högerstolen vann EMK Kanan 2020. Jari Saarinen som med Jon Magnusson räknade tider, trodde ett tag att dom var segrarna. Men på lördagskvällen stod det klart att hemmaåkaren Göthberg piskade upp motståndet med den rysliga marginalen 0,1 före Saarinen, som hade trean Stig Andervang med Robin Eriksson i högerstolen 16 sekunder efter.

Foto: Pierre Skytt

I den trimmade tvåhjulsklassen kom hemmaåkaren från (Hälleforsnäs) Fredrik Eriksson med Daniel Mörn vid sin sida i VW Golf in i mål med fina tider på tidkortet. Men efter att Fredrik inte kört riktig biltävling på nästan ett år så kom Nyköpings Hampus och Pontus Jakobsson med SM-tempot från Linköping och tvålade till Eriksson och Mörn i Golfen med sin Corolla med den ”stora” marginalen på 1,3 sekunder. Daniel Wall stannade på en tredjeplats med Nellie Karlsson vid noterna.

Foto: Pierre Skytt

Hos ungdomarna blev det seger till Värmland med Isak Reiersen och Andreas Amberg i VW Polo som höll ett fint tempo i skogen. Tvåan Lucas Carlsson med Robin Norling i Opel Astra. Lucas som är tredje generationen Carlsson med pappa Patrick som Svensk mästare och farfar Ingvar som VM-segrare. ”.

*

Ett par saker känner jag ändå att jag måste kommentera trots att jag inte själv var på plats och börjar med det absolut märkligaste. Vet inte om det är en allmänt utbredd uppfattning att rally på den nivå där EMK-Kannan befinner sig, om det upplevs som ett problem att mediabevakningen är för omfattande? Jag har under mina 50 år i branschen aldrig råkat ur för att uttryckligen bli nobbad av någon arrangör när jag kommit för att bevaka en rallytävling. Senaste tiden har där varit saker som gjort att jag självmant valt/tvingats avstå att bevaka, men det är en helt annan sak. Men Eskilstuna MK valde att säga nej när en av landets mest pålästa och rutinerade rallyjournalister ansökte om att få komma till Eskilstuna, Anemo Friberg. Hennes meritlista som f.d chefredaktör på Idrottsbladet, presschef i Rally-SM och numera redaktör för Årets Bilsport räckte inte till för att få kliva över tröskeln till EMK-Kannan. I ett kortfattat mail, dessutom inte underskrivet meddelas enbart, ”Tyvärr kan vi inte bevilja dig ackreditering. Förfrågningarna har helt enkelt varit alldeles för många”. Jag tar mig för pannan ”alldeles för många” vilken annan tävling har samma erfarenhet, att det är för stor mediabevakning motsatsen däremot, är absolut mer vanlig. Kan tänka mig max två-tre lokaltidningar kan ha varit på plats i Eskilstuna så frågan är var all annan media kom ifrån som gjorde att Annemo blev för mycket? Att det inte rått någon brist på fotografer som klarat nålsögat är ”glasklart”, räcker att kika på Facebook för att förstå. Här staplas bilder (ingen skugga över dessa entusiaster som verkligen behövs i rallysporten när vanlig media blir allt mer svårflirtad(?)) från tävlingen och för mig känns det helt overkligt att inte en seriös journalist ytterligare, skulle fått plats längs över fyra mil specialsträcka. Inte heller skulle startplatsen med runt 800 personer vara så trång att inte en enda människa till fick plats. Det händer mycket konstiga saker i spåren av  Corona men frågan är om inte detta är ett av de konstigaste hittills?

Det andra jag vill kommentera är att något måste vara konstigt när halva startfältet åker av i samma högerkurva på första sträckan? När jag dessutom läst kommentarerna att kurvan var korrekt i noterna och dessutom försedd med varning, då måste det vara tillåtet att som utomstående undra. Att det kan bli missar mellan co-driver och förare är inget konstigt, men inte f-n kan väl halva startfältet missa samtidigt eller? För att göra det ännu konstigare så lär kurvan dessutom vara snudd på ökänd och ett välkänt ”överfall från den amerikanska ursprungsbefolkningen”…

*

Foto: privat

Danmarks meste co-driver för tillfället vad gäller internationellt notläsande är Jeanette Kvick som i helgen åkte Slovenska Rally Zelezniki med Alfred Jun. Kramer i en Skoda. Rallyt vanns avser välkände hemmaföraren Rok Turk, Hyundai men som totalfyra rullade ”Alfi” och ”Kvicken” in. En placering som imponerade på Turk då detta var det österrikisk/danska parets första start på de krävande slovenska asfaltvägarna. Under rally hade man dessutom lite problem med allt från lös kudde i förarstolen, krånglande differential till lågt bränsletryck på Skodan. Upp till pallen hade paret bara 14 sekunder vilket ger en bra känsla inför nästa deltävling Ina Delta Rally i Kroatien om drygt två veckor. 

*

Hemmaåkarna i ”Yokohama Mesterskabet Vest 3” tog en gruvlig revansch från ”Øst-omgången” där det var mer blågult. Nu blev Håkan och Pamela Oddshammar från Lund bästa svenskar på en femte plats totalt och fyra i klassen med R5-Fiestan. Lite udda där den 40-årige bröllopsdagen firades med att snurra runt på asfalt i Ringkøbing. Vann gjorde Kenneth Madsen/Mette Felthaus med Suzuki Danmark Motorsports Swift R+. Knappt sex sekunder efter kom Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Skoda och som trea Michael Ted McBride, Peugeot 208 T16. Bästa 2WD och fyra totalt slutade Tommy Jensen/Frank Carlsen, BMW M3. BMW-åkadne Skawomir Bronk/Michel Helgason från Lund även dom slutade tvåa i klassen YM2 med bara en Mitsubishi framför.

*

Nästa tävling i Euro RX körs i Riga och Lettland den 19-20 september vilket innebär krock med WRC i Turkiet för Pontus Tidemand. Som ersättare hos Hedström Motorsport har nu teamet valt värmlänningen Dan Öberg. Den trettiotre årige entreprenören i maskinbranschen har under året kört RallyX Nordic med bland annat finalkörning i sista deltävlingen på danska Nysum-banan. Dan testade även av hetluften i Höljes EM-deltävling med den VW Scirocco Supercar som han drivit med hjälp av Eklund.

Foto: Hedström Motorsport

Öberg väljer att till Riga steppa upp till en fullblodsracer från Hedströms Motorsport.  

Lite komiskt egentligen, jag fick Dans permanenta plats till Riga av honom och nu får han ta Pontus plats i samma tävling, vi gjorde upp det snabbt över köksbordet här hemma i fredags, det ska verkligen bli kul att få med Dan i teamet till Riga, berättar Peter Hedström. 

Till start i Riga på Bikernieki National Sports Base kommer 18 bilar i EM-klassen och 17 bilar i VM. Tävlingen körs med publik som är maximerad till 3000 personer per dag med Covid-restriktioner som bland annat innebär obligatorisk skyddsmask och avståndskontroll.

I går skulle egentligen den 56:e TV-Svängen ha körts om det inte funnits någon pandemi. När SMK Hörby tog beslutet att ställa in i juli var alla tillstånd klara med tillägget från Polismyndigheten att ”50-gränsen” gäller som effektiv bromskloss. För övrigt var allt klart och i ljuset av detta valde klubben att i stället köra ”Lokal Tävling” på en av de tänka sträckorna på samma dag som var tänkt från början. Därmed föddes ”TV-Svängen Light” som enbart var öppen för klubbens egna förare, men för övrigt var som vilken tävling som helst vad gäller besiktning, reglementsenlig klädsel och så klart giltiga licenser.

Foto: Torsten Haapala

Drygt 20 ”hemmaförare” mötte upp för att köra den lite drygt fyra kilometer långa sträckan så många gånger man kände för det. Den mest sugne körde tio vändor eller en rejäl DM-tävling under den soliga och fina dagen. Någon tidtagning förekom inte utom i egna hytten och ledstjärnan den här dagen kunde tävlingsledare Ewa-Maria Hasslöf enkelt konstatera var simpel.

De vill ha så kul som möjligt för sin femhundralapp!

Foto: Henrik Åkeson

Sträckan var så klart publikfri men för att öka säkerheten förutom den som de båda aktiva brandmännen Leif Svensson och Bengt Prahl bistod med, så kantades sträckan av västklädda funktionärer redo att gripa in om något gick överstyr.

Foto: Henrik Åkeson

Nu behövdes detta aldrig göras och det som var närmast när det kommer till ”olycka”, var de som råkade bränna sig på den grillade korven i lunchpausen.

Foto: Henrik Åkeson
Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Alla var nöjda och glada efteråt, förare kartläsare och funktionärerna vilket så klart gladde Ewa-Marie. Ännu roligare var att känna hur efterlängtat vårt besök var av de boende vid sträckan.

Vi blev så besvikna när vi läste att TV-Svängen ställdes in, men nu är vi gladare även om det inte blir riktigt lika spännande som vanligt, förklarade en boende för mig när jag var någon vecka före ute och fick ”påskrivet”.  

Pricken över i kom när en boende som tidigare haft en ganska iskall inställning till oss och vår tävling delgav sina tankar till en helt anan grupp utanför motorsporten. Den boende skrev där :  Olika intressen!  Igår lördag var den årliga rallytävlingen här utanför. Är endast en gång om året så låt dem gasa. Var en fin gest från SMK att överlämna en presentförpackning med en flaska vin. Som tack för att de har starten här utanför. Brum brum och avgassmällar i timmar ger sen huvudvärk hela natten. Hade jag  öppnat presenten hade nog f-n topplockspackningen gått i skallen.  Alltid trevligt att kunna utöva sitt intresse och arrangemanget runt om såg trevligt ut . Nu åter tyst och skönt!”.

Behöver jag förklara att det för mig som sträckansvarig värmde långt in i hjärteroten…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *