J-SM-silver plus brons till Klara och Alexander, Johan K.vann igen, Huttunen i toppform och en godhjärtad rallydoldis fyller 60 år!

Efter en lång dag ”on the beach” är man lite segare i skallen än vanligt och känner att det i bästa fall blir en lite tamare Motorbloggen än vad jag tänkt från början. Kan även tillägga att på ”beachen” fanns ingen möjlighet att följa dagens dramatik i RallyX Nordic på Westombanan i  Arvika utan detta har jag fått sopa i hop i efterhand.

Foto. Andreas jeppsson

Så mycket har jag dock snappat upp att det blev skånskt silver och brons i Junior-SM där SMK Hörbys Klara Andersson blev tvåa i SM medan Alexander Jeppsson, Tomelilla fick brons.

Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

En lite tröst för Alexander var att han vann ”Superfinalen” före Oskar Hellström och Jacob Hillner medan Klara gick in som fyra. Men en seger här räddade inget guld som istället gick till BMW-åkande Filip Martinsson. Övriga SM-klasser vanns av Simon Claesson (2400) och Björn Alvarsson (2150).

Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

I RallyX Nordic kunde som väntat ingen på allvar hota Johan Kristoffersson som vann Supercar före Piteås Linus Westman och med Oliver Eriksson som trea. Men utan punktering för Oliver så hade det säkert blivit lite tuffare för Arvikaföraren att vinna.

Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson
Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

Rattrostige Peter Hedström gick in som fyra medan publikfavoriten Per Eklund slutade på 12:e plats.

Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

I Supercar Light blev det seger för ”Yellow Squad-åkaren” Henrik Krogstad före Jesse Kallio och med Martin Eriksson som trea.

Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

I de båda Crosscar-klasserna vann Alex Gustavsson juniordelen medan Patrik Hallberg vann den andra klassen.

*

Ingen tvekan utan att Jari Huttunen är het som aldrig förr och i går tog han första asfaltsegern i karriären med en R5-bil. I polska Rzeszowski-Rallie tog han sin B2Rallyen Hyundai i20 till seger med åtta sekunder före Skoda-åkande Grzegorz Grzyb.

— Resultatet blev bra, även om körningen ibland var lite skakig, berättade 26-årige Huttunen efteråt.

 Som förväntat var de lokala förarnas tempo  bra i på hemmaplan, precis som vi är hemma i Finland…

Nu väntar mer uppladdning inför Rally Estonia och närmast Southwest Estonia Rally där samma i20 ska användas.

*

I Jämsän Äijät Rally blev det seger för Mikko Heikkillä, Skoda före mer favorittippade Eerik Pietarinen. Men efter de tre sträckorna skilde fem sekunder till Mikkos fördel. Trea kom Juuso Metsäla.

*

I dag fyller en av rallysportens stora välgörare, SMK Hörbys Christer ”Krabba” Håkansson nästan ofattbara 60 år. För mig känns det inte mer än som igår när han for runt som ett skållat troll i de mellanskånska skogarna med en Opel Rallye Kadett. Allt medan hårt prövade pappa Kjell fick ägna sig åt diverse bärgningsuppdrag för att åter få Kadetten på antingen rätt köl eller i bästa fall bara upp på vägen. I bakgrunden höll mamma Vera i marktjänsten och med stödet från de bägge avancerades det i rallyvärlden. Så småningom blev Kadetten alltför tam och det blev istället diverse Volvo 142 för ”Nationella klassen” och i en av dessa blev det både rullning och pallplats i Hörbys ”Tollarp Kaross Rallyt”.  Minns inte om det blev seger eller bara en andra plats men ska man döma av bilden så verkar det som att Leif Svensson/Göran Olofsson lyckats bäst medan Krabba och Bo Nilsson ändå fick störst ”buckla”.

I samma bil avslutade jag min kartläsarkarriär som då var i sin absolut linda och så har den tack och lov förblivit. I TV-Svängen tvingades jag in i den Shell-strajpade 142:an av födelsedagsbarnet och hans ”hang arounds”. Minns fortfarande skräcken jag kände när Krabba släppte upp kopplingen i starten på första sträckan och sedan ökade skräcken för varje sladd han bjöd på. Till slut fick historien ett ”lyckligt slut” när chauffören brutalt slet ner växelspaken från trean till tvåan i en hårnål på ”Puus-sträckan”. Tack och lov var detta för omilt för den klena Volvo-lådan och där stod vi i skogen med okörbar bil. Sällan har jag känt mig mer upprymd än då kan jag avslöja. Även om detta var med Volvo så har han aldrig stuckit under stol med att det är Opel som ligger närmast hjärtat och förutom de första Rally Kadetten så har det även körts med gul/vit Kadett 2,0E och sist Ascona B. I den sistnämnda gjordes en seriös SM-satsning 1996 när det blev känt att hemmaklubben skulle ansvara för SM-finalen med TV-Svängen. Tyvärr blev det en strulig säsong och  i hop med tragiskt bortgångne kartläsaren Mats Åkesson blev det bara poäng i två tävlingar, Östgötarallyt och så finalen i  Hörby. En delad 14:e plats i Nationella klassen blev resultatet för dagens 60-åring.

Efter detta hölls det låg profil tills att Tom Kristensson på allvar visade sig mogen att satsa seriöst på rally. Då klev Krabba in och stöttade såväl ekonomiskt men kanske ännu viktigare, som mental coach parat med väldigt kloka råd. Ett samarbete som gav Tom seger i tyska Opel Adam Cup, EM-silver med Opel Motorsport och så en andra plats för Tom och Henrik Appelskog i J-WRC 2019. Det var i samband med detta som han och jag grät lyckotårar i hop när de båda svarade för den nästan ofattbara insatsen att i första försöket, vinna Rally Sweden. Ingen tillfällighet visade det sig då Tom men i år med Jocke Sjöberg gjorde om bedriften och tog ny seger i ”Svenska”.

Foto: Tommy Svensson

Utan att på något sätt vara insatt i alla turer kring Toms framgångar vågar jag nog ändå lova att utan Krabbas stöd hade det åtminstone, varit väldigt mycket svårare för Tom att uppnå dessa Vet också att Tom aldrig missar en chans att lyfta fram hur mycket denne godhjärtade hobbybonde betytt för den lyckosamma karriären. Ett sätt att på något vis återgälda allt han gjort frö J-WRC-ledaren lär vänta framöver har jag hört kvittras i mina öron. Ett sätt som lite påminner om det som dagens 60-åring bjöd mig på i TV-Svängen. Men oavsett vad så är jag den förste att att utbringa ett trefaldigt skånskt hurra för denna viktiga doldis. Med fler som Christer i sporten tror jag fler hade haft möjlighet att visa framfötterna på den internationella rallyscenen, men tyvärr tillhör han en alldeles för liten del av Rallysverige. Den lilla del som hjälper utan baktankar på egen vinning utan enbart för möjligheten att hjälpa, stötta och glädja andra. Så upp till kamp för fler ”Krabbor”! 

*

Med detta avslutas Motorbloggen denna supervarma söndag i Skåne. I morgon blir det ingen blogg på grund av tidsbrist. Först är det begravning i Eslöv av min klubbkompis Mats Wilhelmsson och sedan väntar full arbetsdag som avslutas med publikfri fotboll klockan 19.30. Däremellan medges inga pauser för bloggskrivande…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *